Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Suzuki tsx

NYTT TEMA
dondon

dondon
13.06.01 19:12
Min x startet ganske lett på kicken når motoren er kald men er nesten
umulig å starte på kicken når mopeden er varm noe som gjør at jeg må springe den i gang. Noen som vet hva som er gale da?

dondon
bxgti

bxgti
16.06.01 19:28
Kan med 99,9% sikkerhet si at den får alt for fet blanding (for stor del bensin). Choken brukes for å øke bensintilførselen, eller minke mengden luft som kommer inn slik at blandingen blir fetere. Dette er nødvendig for en kald motor. Men en varm motor vil bli tungstartet som du opplever.

Gjør følgende: Kjør peden godt varm. Så skrur du ned tomgangensskruen til den såvidt klarer å harke seg rundt (da står den selvsagt i fri). Så vrir du sakte om blandeskruen, ca. 1/4 omdreining av gangen, venter litt osv. helt til du finner det punktet den går best. Juster så tomgangen slik du vil ha den. Hvis du gidder kan du sikkert også plukke av kammeret på gasseren og rengjøre, skru samtidig ut dyser og blås ren disse, men vær nøye og ikke skitne til hvis du skal gjøre dette. Et sandkorn gjennom ei dyse kan være katastrofalt, nesten da ihvertfall...
dondon

dondon
18.06.01 21:50
Jeg skrudde av kammeret på gasseren og rengjorde det for noen dager siden. Jeg skrudde alt på gasseren fra hverandre (bare for moro skyld, idiotisk i ettertid!) og nå vil den ikke starte. Jeg kjørte et par kilometer med den uten at det skjedde noe men når jeg kjørte ned en bakke så kjente jeg at den ikke tok når jeg ga gass lenger. Nå vil den bare starte hvis den er helt kald. Og når jeg har fått start på den og den så "dauer" så vil den ikke starte igjen. Tomgangskruen og blandeskruen (den til høyre for tomgangskruen, ikke sant?) så jeg litt på øyenmål hvor stod da jeg skrudde de av. Er det godt nok, eller må de stå i et så perfekt forhold til hverandre at den ikke vil starte med litt feil forhold? Nå må jeg uansett springe den i gang fordi chicken knakk. En ulykke kommer sjeldent alene vet du!

dondon
bxgti

bxgti
19.06.01 01:21
Nå vet ikke jeg hvor de 2 skruene er plassert i forhold til hverandre... Men tomgang er større, og har ofte en fjær. Blandeskr. er den andre. Hvor de står i forhold til hverandre har ingenting å si. Tomgangen avgjør bare hvor høyt motoren skal gå ubelastet og uten gass. For å få start har jeg oppdaget at det bare er å justere denne opp hvis motoren er litt vanskelig. Som sagt, kjør den varm, la den stå og putre på tomgang, så skrur du sakte på blandeskruen til den går høyest på tomgang. Skrur du tomgangsskruen langt nok inn skal du alltids klare å få start på den selv om blandingen er helt på åkern stilt!

Får du bare stilt blandingen ganske riktig skal den gå som, vell som den egentlig skal, ikke at d er så mye å skryte av... Men kult er det å være på 2 hjul uansett hvor dårlig det går! (snakker av mopederfaring)
dondon

dondon
19.06.01 21:43
Tror jeg vet hvorfor den bare vil starte når den er kald. Pluggen blir våt og oljete. Når motoren har svevet i ca. 1 min så dauer den og da får jeg ikke start på den igjen før den får stå i ro i noen timer. Forklaringen på det er jo at gnisten slukner når den kommer på den våte og oljete pluggen, og når den får stå i ro et par timer å fordampe seg tørr så starter den igjen...Men hvorfor blir den oljete og våt?
Jeg leste i brukermanualen at det kan være at olje lekker igjennom stempelfjørene
(pivot rings)eller excess lubrication, hva enn det betyr. Noen forslag?

dondon - just can't wait to get on the road again
colombo

colombo
19.06.01 21:49
"dondon skrev:
Min x startet ganske lett på kicken når motoren er kald men er nesten
umulig å starte på kicken når mopeden er varm noe som gjør at jeg må springe den i gang. Noen som vet hva som er gale da?

dondon
"

"Skruzuki"....

Hent fyrstikkene og bli kvitt skiten med en gang!

C
:-)
bxgti

bxgti
25.06.01 02:37
Det betyr ganske enkelt hva jeg har forklart deg tidligere, fet blanding (alt for mye bensin i forhold til luft) Det får ikke forbrent, og pluggen blir nettopp slik du beskriver den! Sjekk flotørnivå, kanskje du skulle vurdere bytte av dyser...

Er den trimmet? Dette kan være en grunn til dette, gasseren må tilpasses en evnt. ny og større sylinder (blandingen)!
sigaretterogkaffe

sigaretterogkaffe
26.06.01 01:57
skru blandings skruen helt inn, deretter 1 og 1/2 omdreining ut, det er standard for alle suzuki mopeder

Noen som er intressert i en nesten strøken AC 50 m A100 motor forresten?
dondon

dondon
28.06.01 17:39
Det er helt håpløst. Den sviver i ca 1 minutt og så dauer den ut og jeg får ikke start på den før en god stund etterpå.

dondon
slay

slay
14.10.01 20:55
En x skal være lett og starte når den er på normal temp.
Det kan være at den er midt i mellom at den ikke starter?!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg