Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ducati og Honda og kvalitet

NYTT TEMA
vewe67

vewe67
28.08.01 18:04
I hele fjor vurderte jeg seriøst å gå til innkjøp av ny Ducati 748 - min drømmesykkel.

Å skru sykkel har jeg ikke peiling på. Hvordan er det med kvalitet og produkter fra Italia...

Tok ikke sjansen og endte opp med japansk hurtigris: Honda CBR 600 F Sport. Låter ikke verst den heller, nydelig design, den starter og går, driftsikkerheten selv, osv.

Men, er det noen som har erfaringer fra Ducati og hva slags kvalitet disse grom-syklene egentlig har?

Importøren ligger jo borti Holmestrand, og skal man pendle over hele Østlandet hver gang noe går galt så er jo ikke det alltid like morsomt. Er forhandlerne rundt Oslo til å stole på, kommer deler når de skal?
iamadesperado

iamadesperado
28.08.01 21:40
Bare så du vet det, så tar det omtrent 35 minutter fra Oslo til Holmestrand på motorsykkel(hvis du kjører litt for fort).
Du kan jo se etter tester på Dinside.no
.
iamadesperado/triggerhappy[416]
kjelmagne

kjelmagne
29.08.01 09:40
748 / 916 og nyere er helt ok.

Det er en liten og god forhandler i Askim. Han kan du stole på.

Forøvrig nydelige sykkler, men vær klar over at det er RACING. Slitsom sittestilling for armer og nakke ( baken og fordenslagsskyld!!) med mindre du kjører ganske aktivt og er endel i bevegelse på sykkelen ( men da ryker lappen :>)

kjelmagne

kjelmagne
29.08.01 09:43
Oppdaget at jeg glemte å kommentere deler.

Det er ikke lengre lev.tid enn på japanske sykkler. Prisene er adskillig rimligere på enkelte ting, men veldig dyrt på annet. Vanskelig å si noe om i generelle vendinger utover det.
Møppertmannen

Møppertmannen
29.08.01 14:01
Det er tre merker du alltid kan stole på, der veit du hva du får, Suzuki, Honda og Yamaha. Ducatiene er tøffe, men jeg ville heler kjøpt en av de tre store som jeg garantert kunne stole på. CBR 600 er en rå sykkel, hvorfor ikke kjøpe en 900 RR, Yamaha R1 eller GSX?
vewe67

vewe67
29.08.01 17:30
Kjøpte ikke noe større enn 600 på grunn av pris (135 laken) og at jeg bare ønsket en "lett" sykkel til min spede kropp, kun 1,70 høy som trives veldig godt bak kåpa på CBR'en.
vewe67

vewe67
29.08.01 17:37
Svar på iamadesperado's tips og forslag over...

Joda, 35 minutter er intet problem (selv om jeg bor 3,5 mil nord for Oslo), men hvis jeg må ut for å reparere og sette igjen sykkelen er det en nedtur. I tillegg hvis man må reise flere ganger i sesongen på grunn av mye grums...
Takk for tipset om test på dinside.no. Nå er vel kanskje disse journalistene utstyrt med et "filter" i sin omtale, dvs at de ikke "slakter" sykkelen dersom det har vært og er mye trøbbel med Ducati. Jeg har tilgode å lese en artikkel eller test hvor virkelighetens verden blir presentert uten sensur.
Det var derfor jeg la ut spørsmålet her, for å få høre erfaringene med Ducati blant folket.
iamadesperado

iamadesperado
29.08.01 19:22
Ok.
Har aldri hørt noe dårlig om Ducati, men har egentlig ikke så mye peiling på dem.

turtall

turtall
30.08.01 23:07
Hei!

Du har sikkert fått deg en bra sykkel i den Honda'n, men jeg vil allikevel skryte av min sykkel. Det er en Triumph 98 mod. Den har bare vært meg til glede, og ingen deler behøvd å byttes/repareres, hverken på service eller på landeveien.
Får du behov for deler kommer de fra England som er nærmere enn både Italia og Japan.
Men det krever jo at du tør å kjøpe en sykel som ikke alle andre har (enda)
spøkelseskladden

spøkelseskladden
31.08.01 11:36
Men er det ikke høyreratt på Triumph'en???? *...*
spøkelseskladden

spøkelseskladden
31.08.01 11:38
"iamadesperado skrev:
Bare så du vet det, så tar det omtrent 35 minutter fra Oslo til Holmestrand på motorsykkel(hvis du kjører litt for fort)."

- Hjelper lite når du skal til Holmestrand FORDI sykkelen din har havarert...
iamadesperado

iamadesperado
31.08.01 15:55
Hehe, det tenkte jeg ikke på...

vewe67

vewe67
01.09.01 18:52
Turtall skrev:
Du har sikkert fått deg en bra sykkel i den Honda'n, men jeg vil allikevel skryte av min sykkel. Det er en Triumph 98 mod. Den har bare vært meg til glede, og ingen deler behøvd å byttes/repareres, hverken på service eller på landeveien.
Får du behov for deler kommer de fra England som er nærmere enn både Italia og Japan.
Men det krever jo at du tør å kjøpe en sykel som ikke alle andre har (enda).

Leser du tester Triump har vært med i f.eks Bike eller Mcavisa, så fyller de ut sisteplassen hele tiden. Spesielt i 600 klassen, mot ZX6R, GSX-R, CBR, osv. Nei, Triumph har definitift intet å gjøre i min garasje.
En gul 748 med karbonpotter er tingen. En 90 graders V-twin lager furore i nabolaget!
UlfPer

UlfPer
01.09.01 23:31
Nei, bare venstrebrems...
JohnnyFubar

JohnnyFubar
05.09.01 08:59
Den som ønsker seg en Ducati må punge ut bra med penger, men får en rå racer.
Ducati har ført den italienske design-arven videre med stil, syklene ser ekstreme ut og maskinelt er de vassere enn det meste, da dette er banesykler.
Desmodromiske ventiler sørger for presis åpning og lukking av ventiler mens de mange hestene sørger for draget som gjør gasshåndtaket til en ren detonator.

På minussiden må det nevnes at clutch på Ducati pleier å være harde greier, og at det nesten er umulig å finne frigir.
Dessuten er det langt fra noen nybegynnersykkel.

Johnny
MuZett

MuZett
13.09.01 08:37
Har i sommer kjørt en Ducati st4s. På minussiden er det en del ting. F.ex. så er det tørrkløtsj, noe som gjør at den blir noe "hakkete" under krypekjøring, dessuten er det en del slamrelyd på tomgang. Ducati har aldri vært spesielt dyktig på finish/løsninger på kåpene. Det er sinnsvakt mye skruing for å komme til motoren. Dette fører igjen til at service på sykkelen blir tilsvarende dyrere. Og det er ingen passasjersykkel. Går greit for en dagstur, men ingenting for to å dra på ferie med. Men totalt sett er det en hærlig sykkel. Pent og sportslig utseende, meget gode kjøreegenskaper. Passer man på å sette på de rette dekkene, så sitter den som klistret til veien selv under dårlige forhold. Flere av kompisene har andre typer Ducatier (monster, st2, 996) og de er stort sett fornøyde. Jeg anbefaler denne sykkelen dersom du har endel kjøreerfaring.
MuZett
WhatIMeanIs

WhatIMeanIs
18.09.01 10:46
Selv om Ducati har noen helt "ville" sykler, så ville nok jeg gå for en av disse:
VFR, CBR, RR, R6, R1, GSX-R 600, GSX-R 1000, GSX-R 1300, Bandit 600.
Det er sykler som jeg ville sett på. Her har du fullblods racingsykler og litt mer tursykler. En annen grunn er at det er fler enn bare en importør så reprasjoner og service er mye lettere. Vel, for meg så er det rimlig enkelt med en Ducati å siden jeg bor i Holmestrand. Men fortsatt... Hvis du er på tur og så ryker etellerannet (gjør det ikke alltid det da??) er det ikke fullt så vansklig å finne et verksted for en av de, men for Ducati kan det være litt værre.

Skulle jeg ha hatt en Ducati måtte det vært en gul 748. Den er greit nok den.
fnvet

fnvet
18.09.01 10:56
Det er sykler og så er det Ducatier.

En venn har en gul 916 med carbonpotter og en hel del godbiter, og det er alltid det samme når han kommer. Alle guttene på bokstavsyklene begynner å sikle så fort de hører han, og så er det bort og titte og kommentere - alle smiler fra øre til øre. Og da er det i grunn det samme at en R1 kanskje eller kanskje ikke er raskere, eller mer driftssikker eller har litt billigere deler. Det er fortsatt ikke noen Ducati.
xxx2LOxxx

xxx2LOxxx
21.09.01 10:42
Hmmm... stemmer IKKE at det er sinnsykt masse skruing for å komme til motoren,bare tøv.Har selv hatt flere ducatier og med untak fra 851 og 888 er ducatier faktisk veldig lett å skru på! Men det desmodromiske ventilstyrings systemet trenger jo å sees etter....samt oljelekkasjer,bytte starter rele på monster(pga at den rister i stykker..)Samt mindre elektriske problemer som dashboard pærer som ryker pga vibrasjon..Dessuten kan man ikke stole på noen av forhandlerene,bortsett fra løvaas motor...Delepriser er faktisk billigere på slitasje deler enn på en japse! F.eks koster orginale blinklys til en monster rundt 100kr.Til en suzuki koster det jo gjerne 500kr eller mere...men ting som eksosanlegg,motordeler(sylinder kit o.l) og bensintanker koster skjorta!
Forsikring er også billig.Verditapet er lavere enn på en tilsvarende japse....
Og hakkete kjøring under krypkjøring..vel - er mye av det på de to ventilerte utgavene!!(monster,900SS o.l) Men det er jo mye av morroa!
Det alt koker ned til er : Ducati er noe for seg selv,litt sært og anderledes! Kjøp Ducati hvis du har lyst på det,ikke kjøp det hvis du bare er opptatt av tekniske data,raskest 0-200 og elsker glorete smakløse logoer som mange andre merker er opptatt av! VrooomBaaaahhh VrooomBaaaahhh :-)))
Ducati er for entusiaster!Skal du kjøre kjempelangt uten å bli sliten,kjøp BIL!!

rottweilern

rottweilern
25.09.01 10:31
hei!.

har i dag kjøpt en gul monster 600 98 modell som kun har rullet 5000 km, av en kompis. han er forøvrig verksmester på mc verksted.
nydelig sykkel, herlig lyd og vibrasjon kombinert med kjøreegenskaper.
har fått med carbonpotter som er spesiallaget til denne, samt ekstra sal og hekk kåpe fra en versting ducati(med 4 luftuttak bak? hvit og gul) andre bremser fra samme råtass samt ett gullfarget Easton flyaluminium styre(tykt og bredt). det er også satt på en flott kåpe i front.
griserå sykkel for familiefar som ønsker ett leketøy?.

mvh
rottweilern.
Duc750

Duc750
02.03.02 11:14
Hei!

Kjøp Ducati, kjøpte en Ducati 750ss for 4 år siden. Kjempe sykkel. Har kjørt mc i ca 11år og har hatt flere japanske sykler tidligere, men ingen kommer opp på det nivået når det gjelder sjel. Tidligere sykler fikk jeg ikke noe forhold til, men det gjør Ducati. Når det gjelder kvalitet så er den god. Ducati har jobbet mye med det og idag så ligger de ikke langt bak, men ved siden av andre mc merker(japanske også).
For min del så har jeg rullet 20tkm med min og har hatt kun en ting som var at lavt nivå lyset i tanken sviktet. Når det gjelder Løvaavs motor så kan jeg ikke fullrose dem nok, en Kjempe gjeng med KJEMMMPE service og de gutta kan skru Ducati. Jeg bur på vestlandet å kjører 65tkm for å ta service!!!!

Har idag to kompiser med R-6 og R-1, begge har nå syklene tilsalgs for å kjøpe ny monster og brukt 996.

Kjøp Ducati og nytt det for dette kommer du til å like.
zdm900

zdm900
04.03.02 22:01
"JohnnyFubar skrev:
Den som ønsker seg en Ducati må punge ut bra med penger, men får en rå racer.
Ducati har ført den italienske design-arven videre med stil, syklene ser ekstreme ut og maskinelt er de vassere enn det meste, da dette er banesykler.
Desmodromiske ventiler sørger for presis åpning og lukking av ventiler mens de mange hestene sørger for draget som gjør gasshåndtaket til en ren detonator.

På minussiden må det nevnes at clutch på Ducati pleier å være harde greier, og at det nesten er umulig å finne frigir.
Dessuten er det langt fra noen nybegynnersykkel.

Johnny"

...det kommer vel an på hvilken Ducati du velger?
Ducati har jo modeller fra de "enkleste" Monster (600/620) med lav sittehøyde, via SuperSport- og SportTouring-modellene til de mest ekstreme SuperBike (748/998).
600/620 og 750-modellene har "vanlig" clutch (hydraulisk påvirket og lameller i oljebad) som minsker belastningen på venstrehånden. Ducati har ikke én modell, som det kan virke som her.
Hos meg er det bestandig et frigir mellom 1. og 2., og det er mange kjøreskoler som benytter seg av Monster som skolesykkel.

Så det så!!

BIP-BIP, TUT-TUT og WROOOOOOOOOM!

Reidar Balstad
www.ducati.no
Elektrojet

Elektrojet
05.03.02 18:34
Hva med kvaliteten, hr. Balstad? Er den god nok?
LOBOTOM

LOBOTOM
07.03.02 00:28
Herr Balstad skrev bl.a. >Hos meg er det bestandig et frigir mellom 1. og 2., og det er mange kjøreskoler som benytter seg av Monster som skolesykkel.
akkarmannen

akkarmannen
15.03.02 15:08
Anbefaler deg å lese bike. Der har du en journalister som har peil på mc. Honda har bestandig vært kjent for å ha gode driftsikre sykler. Mener at du kan få en mandags sykkel uansett merke, men dette er ikke noe stort problem. Vet at både Suzuki TL1000 og Yamaha R1 hadde noen problemer i starten. Disse ble tilbakekalt til forhandler og utbedret. 748 har vært på markedet ei stund nå og barndomsykdomene burde være luket bort. 748 er en nydelig sykkel, men har lest at denne er utrolig tung å kjøre. Den er laget for bane og det er her den kommer til sin rett. Nå har du samme fordelen som meg når det gjelder R maskiner, du er lav. Slike sykler er ofte tunge å kjøre for folk som er storvokst, og den biten om at en sykkel har elendig komfort kan godt stemme for en annen som har testet sykkelen uten at dette behøver å være tilfellet for deg. Det er egentlig bare en måte å finne det ut på....Prøv
Klikk for å gå tilbake til toppen