Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Justering av VF500F

NYTT TEMA
ølgrim

ølgrim
07.10.01 19:04
Hallo

Jeg har nettopp kjøpt en 85 mod. Honda VF500F som jeg er veldig godt fornøyd med. Selgeren hadde ikke brukt sykkelen på 2 måneder da jeg kjøpte den og da den skulle prøvekjøres stoppet den da den ble varm. Jeg regnet (og renger fortsatt med ikke med at det var noe alvorlig, og betalte derfor 15000 for sykkelen med STOR glede da den ellers var strøken, og alle servicer er gjort på verksted. Jeg er overbevist om at det er et forgasserproblem som gjør at den stoppet når den ble varm. Jeg har sjekka pluggene nå, og det viser seg at tennpluggene (som nettopp er skiftet) helt til venstre er sotete, mens de to til høyre er helt fine.

Jeg sjekket hvordan forgasserne er justert, og fant ut at blandingsskruene var justert helt forskjellig i forhold til hverandre. De sto mellom 2 og fem omdreininger, og ingen av de sto likt. Jeg regner med at de skal stå likt på alle sylindre, og lurer derfor på om det er noen som vet sånn ca. hvor mye disse blandingsskruene skal stå på?

Sykkelen har gått veldig ujevnt på tomgang, men er helt fint når jeg gir litt gass. Har satt skruene på 3 omdreininger nå, og da gikk den litt bedre, men jeg er fortsatt ikke fornøyd.

Takknemlig for alle svar
pelsen

pelsen
12.10.01 13:24
hei. er du her også?

det er jo bare møl og teknisk feil på sol for tiden.
kan tenke meg at sykkelen går for fett, fet blanding er ok når den er kald, men ikke når den er blitt varm.
Lufteskruene behøver ikke stå likt, da hver forgasser skal justeres individuelt for at alle sylinderne skal gå likt. Til dette trenger du forresten et vacum-meter.

Ellers kan jeg tenke meg at forgasserne dine trenger en rens. Litt møkk i en dyse gjør en forgasser umulig å justere.
ølgrim

ølgrim
12.10.01 18:17
Hei på deg, Ja, sol-sidene er ikke i brukbar stand for tiden, og disse sidene er jo ganske bra de.

Når det gjelder forgasserproblemet, har jeg nå satt den inn på et verksted hvor jeg skrur selv, og får hjelp av mekanikere dersom jeg ønsker det.

Jeg har tatt av gasserne og skal opp og rense de nå. Under demontering fant jeg også ut at flere av gummistykkene som satt mellom forgasser og topp var dårlige så det er ikke umulig at den har sugd falsk luft. Har bestilt nye til alle gasserne nå, og skal montere det så fort jeg får tid. Ellers skal jeg også legge til at hvis du ikke vet det fra før, så er VF500 enda værre å skru på enn cb100. Det tok meg mange timer å få løs gasserne fordi det er så kompakt, og jeg har vel all grunn til å "glede" meg når jeg skal montere det igjen. Har fått tak i Clymer verkstedbok til den, men den er helt elendig i forhold til hayen's-boka. Kommer helt sikkert tibake med nye spørsmål når jeg skal montere dette her.

god helg
tommyh

tommyh
19.11.01 22:36
Du bruker vakuummåleren til å synkronisere forgassere, ikke justere.........
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg