Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Si opp bank-konto

NYTT TEMA
Thcv
ThcvInnlegg: 133
23.08.06 14:24
En del banker tar betalt for at du sier opp kundeforholdet/bankkonto. Hvor mye penger kan dette være snakk om?
elcid
elcidInnlegg: 4702
23.08.06 18:19
Bør ikke være noe mer enn en hundrelapp...
Var iallefall det jeg betalt sist jeg kuttet kontakten med DNB NOR systemet.

- El Cid sahib
Rosejenta
RosejentaInnlegg: 3465
23.08.06 18:34
Thcv skrev:
En del banker tar betalt for at du sier opp kundeforholdet/bankkonto. Hvor mye penger kan dette være snakk om?
-----------

.....krever banken din penger for å si opp et forhold, så ikke si opp kontoen, bare tøm den ;)
.....la det stå igjen ei krone ;)
niconi
niconiInnlegg: 15833
23.08.06 22:06
Hvorfor la det stå igjen en krone?
la det heller stå igjen 0,00

Forøvrig synes jeg det er helt absurd at de tar seg betalt for å avslutte en konto.
For noen år siden var det også vanlig å ta et "oppsigelsesgebyr" på lån om du innfridde før tiden, men dette ble utrykkelig forbudt i finansavtaleloven daden kom i 2001. Merkelig at loven ikke har et tilsvarende forbud mot avslutingsgebyr på innskuddskonti.
lava_1997
lava_1997Innlegg: 125
25.08.06 10:02
Hvis banken skal ha gebyr for å si opp kontoen, vent til over nyttår til eventuelle renter er godskrevet. Ta ut alt som står på konoen og glem den.
knurre2000
knurre2000Innlegg: 31
25.08.06 18:37
Hvordan kan en bank ta betalt for det. Vet du hvilke banker som gjør det eller er det bare noe du har hørt? Det høres jo helt absurd ut.
Marfra
MarfraInnlegg: 100
26.08.06 13:39
Dnbnor gjorde hvertfall det når jeg ville si opp kontoen min. Lot den stå urørt i lang tid, over ett år. Når jeg tilfeldigvis var innom en dnbnor filial igjen da fikk jeg si den opp gratis..
Zeplin
ZeplinInnlegg: 5286
27.08.06 12:22
niconi skrev:

Forøvrig synes jeg det er helt absurd at de tar seg betalt for å avslutte en konto.
For noen år siden var det også vanlig å ta et "oppsigelsesgebyr" på lån om du innfridde før tiden, men dette ble utrykkelig forbudt i finansavtaleloven daden kom i 2001.

Så uansett hva slags lån man har så vil man ikke bli straffet på noen måte for å betale "for tidlig"?
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
27.08.06 12:25
osejenta skrev:
Thcv skrev:
-----------

.....krever banken din penger for å si opp et forhold, så ikke si opp kontoen, bare tøm den ;)
.....la det stå igjen ei krone ;)
----

Men om du bare tømmer den, og ikke sier den opp får du ikke ut rentene.. På en annen side skal du ha ganske så mye penger for at rentene skal overstige beløpet :P

Husker engang i tidne jeg skulle si opp en konto hos postbanken.

Damen i skranken sier at det vil koste 100kr. Jeg sier at da tar jeg bare ut alt som står der.(dette var en konto det ikke kostet noe å ha)

Hun ser på meg, "Du vet at du ikke får ut rentene dine da?"

joda, jeg vet det.

Ja, du vil vel ha dem?

Hvor mye er det da?

6 kroner! :P
RescueMe
RescueMeInnlegg: 208
27.08.06 15:33
Rente kapitaliseres hos de fleste banker nå ved årets avslutning. I noen få tilfeller skjer dette halvårlig, men tror dette er sjelden for privatkunder. Derfor er dette løst om man tar ut alt som står på konto første arbeidsdag i januar.

Et annet alternativ om man har en konto med mye opptjente renteinntekter er å avslutte denne til en annen konto i eget engasjement (forutsatt at man har dette). Da får man utbetalt rentene umiddelbart og en kan tømme den andre kontoen.

Har selv arbeidet en del i bank og kan bekrefte at de fleste banker har slike oppsigelsesgebyr i prislistene. Dog er det mest vanlig å ta seg betalt om det kommer oppdrag fra en annen bank om overføring, ikke om en møter opp personlig. Akkurat logikken bak dette er ikke greit for noen å forstå, det er faktisk mer arbeid å gjøre opp en konto for kontant utbetaling enn å overføre alt til en annen konto. Et problem som nok ligger til grunn for at dette koster penger er at man ofte må bruke mye tid på å hente inn igjen visa-kort som mange glemmer å levere inn når konto skal avsluttes.
mito
mitoInnlegg: 23235
28.08.06 21:15
Hva er problemet med renter som man ikke får? Kommer ikke de på konto 1. januar, da er det vel bare å tømme kontoen 2. januar?
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
28.08.06 21:21
Om du tømmer kontoen om sommeren er det litt kjedelig å vente et halvt år på rentene ;)
Speca
SpecaInnlegg: 10011
31.08.06 14:57
RescueMe skrev:
Rente kapitaliseres hos de fleste banker nå ved årets avslutning. I noen få tilfeller skjer dette halvårlig, men tror dette er sjelden for privatkunder. Derfor er dette løst om man tar ut alt som står på konto første arbeidsdag i januar.

Speca skriver:
Skandiabanken gjør det månedlig for samtige kunder, men hvem vil vel si opp en konto hos dem?
BGO28
BGO28Innlegg: 3968
31.08.06 15:37
Zeplin skrev:
"Så uansett hva slags lån man har så vil man ikke bli straffet på noen måte for å betale "for tidlig"?"

Jo. Hvis du har fastrentelån og renten i markedet har gått ned, må du betale rentedifferansen for resten av fastrenteperioden.
BGO28
BGO28Innlegg: 3968
31.08.06 15:39
Speca skriver:
"Skandiabanken gjør det månedlig for samtige kunder, men hvem vil vel si opp en konto hos dem?"

Slik burde det egentlig vært i alle banker. Det er jo litt urimelig av lånerenter kapitaliseres månedlig mens innskuddsrenter bare beregnes 1. januar.
vaughanfan
vaughanfanInnlegg: 1871
01.09.06 00:11
Jeg har nettopp fått ny konto i skandia, går ifra dnb nor for godt nå ditt, dnb suger rull.
chr99
chr99Innlegg: 4
06.10.15 18:49

Nordea tar også gebyr

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg