Har nedbetalt bolig og studielån, sitter igjen med et beløp på omlag 900000. Formueskatten henger over meg, hva er det beste for meg å gjøre?
Investere i bolig - utleie?
Ulike aksjefond?
Satse hardt på aksjer og vente på boligkrakk?
Plasseringskonto - vente på børskrakk
eller alt samtidig? : )

Må konkretisere litt:
Penger er blitt frigjort, men boligen er ikke nedbetalt, ei heller studielånet, men dersom de frigitte midlene anvendes som i tilfellet nevnt ovenfor, vil tallet bli korrekt. 2 ulike boliglån er realiteten, hvorav den ene med gunstig rente innenfor 60 % av kjøpesum.

Plasser dem i utvalgte indexfond rundt om i verden, evt globale fond.

kjøp eiendom i for. eks. Polen (eller hvilket som helst annet nytt EU land i østblokken). Det er helt sinnsyk inflasjon\lønnstigning i disse landene og dette gjør at eiendom er en utrolig sikker investering, samt en utrolig bra en

Om formueskatten er det avgjørende må du holde deg til bolig/fritidsbolig. Alle andre investeringer du nevner rammes nesten fullt ut av ligningsverdi på reelt beløp.
Men det er vel nok av signaler på at den gunstige beskattningen av bolig vil opphøre i fremtiden, så ikke vær alt for langsiktig og vær beredt til å avhende på kort tid.
Investering i eiendom i utlandet kan være et alternativ, men ikke gjør det i et land som har skatteavtale/samarbeid med Norge. Eiendom i utlandet behandles likeverdig med eiendom i Norge skattemessig, og har du ikke utsikter til unormal stor prisstigning sammenlignet med Norge er det bare ekstraarbeid.

Investere i bolig og leie ut er beste investeringen dersom du kjøper riktig type bolig på riktig sted med lave nok fellesutgifter og mulighet for utleie. Belån det du har i dag og det nye du kjøper slik at du får 0 i formue. Invester resten i boligprosjekter.

Invester i kunst.
Fine dagar!

Invester i meg, mamma sier jeg er verdt uendelig mye så når du skal selge meg igjen blir du rik.

ajost skrev:
kjøp eiendom i for. eks. Polen (eller hvilket som helst annet nytt EU land i østblokken). Det er helt sinnsyk inflasjon\lønnstigning i disse landene og dette gjør at eiendom er en utrolig sikker investering, samt en utrolig bra en
>> Stemmer, har registrert at det i f.eks Ungarn har vært en tidobling av boligprisene enkelte steder, spesielt i Budapest og Debrecen. Dog grøsser jeg av tanken på å komme i en forsikringssak som f.eks omhandler hussopp eller muggsopp (på ugrisk terminologi) : )

Jeg ville betalt ned alt av lån til minst under 60% av verdi.
Om jeg da hadde sittet i formuesposisjon ville det vært hensiktsmessig å plassere i eiendom og aksjer i kombinasjon.
Acta, API og Storebrand har alle eiendomsfond som gir god avkastning.
Storebrand har i tillegg et produkt som heter Optimèr som kombinerer gearet eiendom med solide trygge aksjer.
www.acta.no
www.aberdeen.no
http://www.storebrand.no/storebrand/nyaapen/NyPrivatp.nsf (fond og sparing)