Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

900,000 til overs

NYTT TEMA
SunderIand

SunderIand
28.10.06 06:51
Har nedbetalt bolig og studielån, sitter igjen med et beløp på omlag 900000. Formueskatten henger over meg, hva er det beste for meg å gjøre?

Investere i bolig - utleie?

Ulike aksjefond?

Satse hardt på aksjer og vente på boligkrakk?

Plasseringskonto - vente på børskrakk

eller alt samtidig? : )
SunderIand

SunderIand
28.10.06 07:03
Må konkretisere litt:

Penger er blitt frigjort, men boligen er ikke nedbetalt, ei heller studielånet, men dersom de frigitte midlene anvendes som i tilfellet nevnt ovenfor, vil tallet bli korrekt. 2 ulike boliglån er realiteten, hvorav den ene med gunstig rente innenfor 60 % av kjøpesum.
Pjotrik

Pjotrik
28.10.06 10:26
Plasser dem i utvalgte indexfond rundt om i verden, evt globale fond.
ajost

ajost
28.10.06 11:34
kjøp eiendom i for. eks. Polen (eller hvilket som helst annet nytt EU land i østblokken). Det er helt sinnsyk inflasjon\lønnstigning i disse landene og dette gjør at eiendom er en utrolig sikker investering, samt en utrolig bra en
illusjonen

illusjonen
28.10.06 12:44
Om formueskatten er det avgjørende må du holde deg til bolig/fritidsbolig. Alle andre investeringer du nevner rammes nesten fullt ut av ligningsverdi på reelt beløp.

Men det er vel nok av signaler på at den gunstige beskattningen av bolig vil opphøre i fremtiden, så ikke vær alt for langsiktig og vær beredt til å avhende på kort tid.

Investering i eiendom i utlandet kan være et alternativ, men ikke gjør det i et land som har skatteavtale/samarbeid med Norge. Eiendom i utlandet behandles likeverdig med eiendom i Norge skattemessig, og har du ikke utsikter til unormal stor prisstigning sammenlignet med Norge er det bare ekstraarbeid.

Wonderboy

Wonderboy
28.10.06 13:19
Investere i bolig og leie ut er beste investeringen dersom du kjøper riktig type bolig på riktig sted med lave nok fellesutgifter og mulighet for utleie. Belån det du har i dag og det nye du kjøper slik at du får 0 i formue. Invester resten i boligprosjekter.
Aelea

Aelea
28.10.06 13:20

Invester i kunst.

Fine dagar!

johnnyGG

johnnyGG
28.10.06 14:11
Invester i eksempelvis et eiendomssfond som inneholder et gearingelement.
Da har du minst like mye lån som ek, og du rent skatteteknisk ikke er formuende.
Kan jo ta en prat med disse: http://www.aberdeenpropertyinvestors.no/Templates/Startsida.aspx?PageID=d2039a53-a301-48f7-b4c0-9a942ab91eb1
neror

neror
28.10.06 17:20
Kjøpe masse dritt.
vaughanfan

vaughanfan
28.10.06 22:09
Invester i meg, mamma sier jeg er verdt uendelig mye så når du skal selge meg igjen blir du rik.
SunderIand

SunderIand
07.11.06 02:51
ajost skrev:
kjøp eiendom i for. eks. Polen (eller hvilket som helst annet nytt EU land i østblokken). Det er helt sinnsyk inflasjon\lønnstigning i disse landene og dette gjør at eiendom er en utrolig sikker investering, samt en utrolig bra en

>> Stemmer, har registrert at det i f.eks Ungarn har vært en tidobling av boligprisene enkelte steder, spesielt i Budapest og Debrecen. Dog grøsser jeg av tanken på å komme i en forsikringssak som f.eks omhandler hussopp eller muggsopp (på ugrisk terminologi) : )

distefano

distefano
07.11.06 10:41
Jeg ville betalt ned alt av lån til minst under 60% av verdi.
Om jeg da hadde sittet i formuesposisjon ville det vært hensiktsmessig å plassere i eiendom og aksjer i kombinasjon.

Acta, API og Storebrand har alle eiendomsfond som gir god avkastning.
Storebrand har i tillegg et produkt som heter Optimèr som kombinerer gearet eiendom med solide trygge aksjer.

www.acta.no
www.aberdeen.no
http://www.storebrand.no/storebrand/nyaapen/NyPrivatp.nsf (fond og sparing)

SunderIand

SunderIand
07.11.06 23:08
Takk Distefano.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg