Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hmm.. selge leiligheten??

NYTT TEMA
HpUnited

HpUnited
30.10.06 21:04
kjøpte for 2 år siden en 40 kvm leilighet.. i blokk.. ga den gang 300000. fellesgjelden var 55000.. Husleie pr mnd er 2200.

No har det vært solgt noen leiligheter som er 10 kvm større i det siste og de har hatt prisantydning 500000. dette er vel noen mnd siden..

no ble det solgt en HELT identisk til min rett før helgen. eneste forskjell er at eg har vinterhage. noe som gjør at den er verdt 30-40000 mer..

fikk i dag svar fra borettslaget på kor mye den gikk for...

680000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er det rart at eg vurderer å selge?

kan aldri tro at den vil bli verdt noe mer.. og eg ønsker større leilighet..

Vurderer å selge og så bo i kjellerleilighet hos foreldre en kort periode til noe annet dukker opp..

hvis eg får 650000 kan eg betale ned lånet og sitte igjen med 3000000 i EK til evt ny leilighet/lite hus...

ka synst folk eg burde gjøre?

Ps. har sendt mail til borettslaget for å dobbeltsjekke at vi snakker om samme leilighet... men er ikke solgt noen andre på 40 kvm i dette borettslaget på lenge..
Azidops

Azidops
30.10.06 21:43
Hvordan kan du sitte igjen med 3 mill hvis du selger den for 680 000?

Uansett, så høres det ikke ut som om du bor i en storby akkurat. Jeg har en like stor leilighet i Bergen. Kjøpte den for 700k for 2 år siden, kan selge den for 1,3 mill. jeg tror at leiligheten din har potensiale til å øke mye mer hvis du bor i nærheten av en storby. prisene er ikke på vei ned enda. så bare hold på leiligheten du. Eneste aberet er hvis det er en slik lelilghet med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. Da ville jeg kvittet meg med den noen år før avdragsfriheten slutter.
HpUnited

HpUnited
30.10.06 21:50
sitter igjen med 300.000 skulle det stå..

Eg ønsker ikke å selge fordi eg trenger pengene, men fordi eg ikke har tro på at den vil stige noe mer og fordi eg ønsker en større leilighet eller et hus..

Bor ikke i noen storby nei (ikke i nærheten heller..) og boligprisene er langt fra de samme som i bergen/oslo...

Azidops

Azidops
30.10.06 21:55
Jeg trodde heller ikke at prisen ville stige når min nådde millionen. Men det gjorde den altså. Og så lenge det er generell prisstigning på boliger, vil din også stige. Så lenge du ikke trenger pengene ser jeg ingen grunn til å selge. Hva skal du da gjøre med 300 000? Kjøpe bil? Kaste de vekk på luksus? Er du smart så lar du verdiene ligge akkurat som de er. Evt. som du selv foreslår, kjøp deg en større bolig. Bolig er fortsatt en god og trygg investering.
HpUnited

HpUnited
30.10.06 22:06
de 300000 +/- skal jo då brukes på større bolig.. men er ingen tilgjengelige akkurat no.. men hvis det plutselig skulle komme så kan det være greit å ha pengene tilgjengelig.. tror neppe eg får lån på en leilighet/hus til 1 mill når eg sitter med en annen leilighet + lån og det ikke er sikkert kor mye eg seinere vil få for den..

No har det jo tydligvis vært budkrig på denne og hvis eg legger den ut for salg hvil nok en del av de som ikke fikk budet by på min... og evt nye...

Vet ikke eg men,..
Azidops

Azidops
30.10.06 23:02
Det er ikke noe problem å sitte på en leilighet mens man byr på en annen. Alle parter er jo innforstått med at kjøper må jo nødvendigvis bo et sted, også de i banken forstår dette. Som sagt tror jeg ikke at boligprisene kommer til å gå ned med det første. Finn deg et nytt sted, legg inn bud og så selg din egen. Det er slik de fleste gjør det.
oyvindherman

oyvindherman
30.10.06 23:49
Gjør det du skisserer i det første innlegget ditt, men ikke bo for lenge hjemme mens du leter. Kjøp heller ikke noe før du har solgt for sikkerhets skyld. Med en gang du har akseptert bud vet du hva du har i EK. Da går du i banken og skaffer lånebevis og begynner jakten etter noe større.
HpUnited

HpUnited
31.10.06 08:10
"oyvindherman skrev:
Gjør det du skisserer i det første innlegget ditt, men ikke bo for lenge hjemme mens du leter. Kjøp heller ikke noe før du har solgt for sikkerhets skyld. Med en gang du har akseptert bud vet du hva du har i EK. Da går du i banken og skaffer lånebevis og begynner jakten etter noe større."

helt enig.. vil vite kor mye eg har i EK før eg kjøper noe nytt... og har ikke tenkt å bo for lenge hjemme.. hvis det er der eg skal bo.. går jo an å leie noe noen få mnd.. men ikke for lenge der heller :-)
Debitass

Debitass
01.11.06 22:13
Jeg hadde solgt hadde jeg vært deg..Boligprisene vil bikke motsatt vei etter hvert her nå og da er det små leiligheter som din som vil bli hardest rammet. Uansett om vi skulle være så heldige å få en utflating av boligprisen vil det kunne bli vanskelig å få god pris får små leiligheter. Det er som du sier hvor mye mer kan man få for en så liten leilighet. Er ikke realistisk med en million for denne leiligheten..Renten er på vei opp, og for å kunne få tatt opp et lån på 1 mill. uten egenkapital må man i dag ha en inntekt på godt over 300 000. Spørsmålet er om det ikke vil gi mere value for money å leie en leilighet når prisene kommer såpass høyt.

Penger på bok er uansett tryggere det nærmeste året etter min mening. Mye som skjer..folk har lånt til godt oppunder ørene, mange unge som desværre har godt på innskuddsleiligheter med sky høye avdrag etter 5 år, arbeidsledigheten er historisk lav, renten kommer garantert til å øke og det bygges masser av boliger. Arbeidskraft fra Litauen og Polen begynner å bli svært utbredt i byggebransjen...så ting skjer..
HpUnited

HpUnited
01.11.06 22:56
kor mye tror folk eg får låne hvis eg har 300000 i EK og årsintekt på ca 240000?

Selger eg no vet eg ka eg har til ny leilighet...

Venter eg til det kommer noe og kjøper den og sitter med 2 leiligheter så vet eg ikke ka eg får for den gamle og ka eg vil sitte igjen med i lån.. det første alternativet virker helt klart tryggest..
oyvindherman

oyvindherman
05.11.06 13:35
Du har ganske lav inntekt. Men ok egenkapital. Hvis man forutsetter at du låner 80 prosent bør du ikke kjøpe noe dyrere enn 1,5 mill. Da låner du 1,2. Problemet er at med din inntekt er dette lånet nesten 5 ganger årsinntekten. Med din inntekt ville jeg ikke lånt ei krone over millionen.
HpUnited

HpUnited
06.11.06 23:02
tror eg går for å selge no (hvis eg får 680000++). då vil eg sitte igjen med 300000 i EK.. kommer ikke til å kjøpe noe dyrere enn 1-1,1 mill når eg kjøper ny leilighet/lite hus.. då låner eg altså 7-800000..

er noen som mener at eg bør finne noe nytt og kjøpe det før eg selger. Det er eg uenig i.. vil ikke selge denne for noe særlig mindre enn 700000...

Hvis eg først kjøper for 1.1 mill så vil eg sitte med 2 leiligheter og skal då selge denne.. hvis eg då kun skulle få bud på 500000 vil eg kun sitte igjen med 100000 i egenkapital og lån på 1 mill... Eg vil vite ka eg har før eg begynner å kjøpe nytt..

jobber med inkasso og vet at det er viktig å ha økonomien i orden :-)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg