Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvadratmeterpris på "råarelal"

NYTT TEMA
Menermangt

Menermangt
07.11.06 12:53
Er det noen som vet hva man kan forvente å måtte betale for "råareal" i Oslo vest?

En venninne som har blitt spurt om hun er interessert i å kjøpe fellesrom i tilknytning til leiligheten sin.

MalcolmG

MalcolmG
08.11.06 04:15
Jeg aner ikke egentlig, men jeg var på en visning på en leilighet (i det aktuelle området) for det ble opplyst om mulighet for å "kjøpe fellesareal". Prisen der var 8000 pr kvadratmeter (men antall kvm hver leilighet kunne få var fastsatt, og gikk naturlig nok på nærhet til leiligheten). Dette var loftsareal, om det har noe å si her.

I tillegg kom selvsagt kostnaden for å omgjøre det til reelt boareal.
Menermangt

Menermangt
08.11.06 08:52
Takk skal du ha!

Blazer

Blazer
08.11.06 09:00
Det avhenger vel mye av hva slags areal det er snakk om. Hvor godt kan det utnyttes? Er det loft? Hvordan er reguleringsbestemmelsene? Kan man sette inn store vinduer, eller må man ta til takke med små glugger? (Noe man ofte må om Byantikvaren har vært og snoket.) Kan hvem som helst kjøpe det, eller bare nærmeste beboer? Mulig å skille ut som egen boenhet?

Råareal vil nok ha større prisforskjeller enn ellers, fordi byggekontnadene vil komme i tillegg og ikke variere fullt så mye. På Torshov vet jeg at prisene har vært på alt fra 1 000 til 10 000 kr. per km2. Det kan gi en viss pekepinn, selv om det ikke er vest. (Prisnivået nærmer seg i hvert fall.)
Menermangt

Menermangt
08.11.06 09:03
Dette er ikke snakk om loft, men fellesareal som kan innlemmes i noen av leilighetene. (Noen utvalgte leiligheter, altså.)

Det er frivillig om hun vil kjøpe dette arealet. Tror det er snakk om ca 5m2 - noe som gjør leiligheten hennes ca 10% større.

Blazer

Blazer
08.11.06 09:12
Loft er jo svært ofte fellesareal. Men her er det snakk om helt vanlig "etasjeareal"? Mulighet for eget vindu? I så fall kan jo ca. 5 m2 være nok til et nytt lite soverom, noe som vil gi bedre prisstigning på leiligheten.
Menermangt

Menermangt
08.11.06 09:26
Tror faktisk det er vindu, ja. Også er det "etasjeareal". Kvadratmeterprisen for innredet areal er vel drøy 40.000 i området.

Blazer

Blazer
08.11.06 09:29
Vil det kunne bli ekstra soverom, dvs. at man evt. ikke må gå gjennom andre soverom for å nå det?
Menermangt

Menermangt
08.11.06 13:58
Nei, ikke uten at du må gå igjennom kjøkken, men det kan bli et større kjøkken.

Blazer

Blazer
08.11.06 14:33
Man kan jo ha soverom inntil kjøkken, så jeg antar at dette kan bli dyre m2.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg