Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svært dyre gode råd i DNB

NYTT TEMA
eagle56

eagle56
08.11.06 13:01
Leste i avisen for en uke siden omtrent hvordan en lottovinner hadde blitt rådet å investere fra eksperter i DNB. Tapet var så langt 700 000 !! Og selvfølgelig : " konjukturer, marked, svingning i verdensøkonomi " og bla bla var sikkert forklaringen.
For meg, i mye mindre målestokk, men dog for en vanlig lønnsmottaker :
det som var real hot for 4 år siden var lån til sparing ! 200 000 i lån med fast rente (nei, 7,5 % rente vil stå i maaaange år ) i 6 år ville gjøre susen ! De la ut i det vide og det brede og dummen gikk rett på ! Dette gikk rett til helvete selvfølgelig.
Renten ble halvert et par måneder etterpå og fondene det er investrert i går den negative veien. Banken nærmest håner meg når jeg har tatt det opp. Underkursen er stor så det lønner seg heller ikke å løse det ut, all risiko er på meg. Jeg bør stå i 6 år for det lønner segg etterhvert !!! Tap : minimum 80 000 på 6 år er det beregnet til.
Klart, jeg stolte for blindt på dette. men det verste er holdningen til banken, fy faen så liten du føler deg !!
franzsigel

franzsigel
08.11.06 15:58
Er et par ting som er verdt å huske når du skal få råd fra banken din:

1: "Rådgiverene" er først og fremst selgere som skal tjene penger for banken evt seg selv dersom de har provisjon.

Det betyr selvsagt ikke at de er ute etter å lure deg. Tross alt er det en sikker måte å miste kunder på. Men ikke regn med at du får det rådet som lønner seg best for deg.

2: Hvor dyktige er egentlig bankrådgiverene? Er begrenset hvor mange dyktige mennesker som gidder jobbe som rådgivere i bank. Og de som faktisk kan noe, sitter neppe og gir råd til vanlige lønnsmotagere...

Beste rådet man kan gi er å ikke investere i noe du ikke er 99,9% sikker på hvordan fungerer.
adeline

adeline
09.11.06 14:21
Er noe for godt til å være sant er det nettopp ofte det. I dag selges avdragsfrie lån med samme begrunnelse, man kan invistere avdragene.
eagle56

eagle56
09.11.06 14:31
Klart et poeng her, de skarpeste knivene sitter nok ikke og surrer med vanlige lønnsmottakere ! Men et minimum av edruelighet må en kunne forvente og det var på ingen måte et urealistisk luftslott. Å kunne gjøre gevinst på netto 10 % på et slikt opplegg er ikke uvanlig i dag, gjerne mer. Norge går så det suser, mens banken putter mine penger i noe som går rett og slett i minus !! I tillegg til renta jeg betaler.
Og tilslutt, nok en gang : bankens holdning til den som har vært så stupid å tro på dette-takk deg selv, din dust !! Og hva betyr en vanlig lønnsmottaker som kunde ? Ingenting, det er så mye store penger å hente andre steder, men kan en melke gebyrer og folk holder kjeft er det jo greie kroner å ta med seg !!
franzsigel

franzsigel
09.11.06 15:11
Høres ut som et klassisk eksempel på at banken har solgt deg ett produkt hvor det er de som sitter igjen med gevinsten.

Du kan jo sende en klage til http://www.bankklagenemnda.no/ men vet ikke hvor mye som skal til for å vinne frem.

Men på siden står det blant annet

"Muntlig veiledning
Er du i tvil om din tvist kan behandles, så ring 22 20 30 14.
Sekretariatet vil også så langt det er mulig, gi generell redegjørelse for rettstilstanden i juridiske spørsmål innenfor nemndas arbeidsområde"
adeline

adeline
10.11.06 11:21
Jeg kjøpte noe fond greier i 1999 for en liten sum. I 2001 kom stjernesmellen, den begynte med berømte 11.09. Norsk økonomi har vært opp og gått bra siden 2003. Sist jeg sjekket beholdningen (tidligere i sommer) var den så vidt krøpet et par hundrelapper over invistert beløp. Etter å ha vært langt nede i 2001 og utover. Rådgiver i banken kan neppes lastes den globale økonomien, som virker inn også her på bjerget.

Snakket med en rådgvier om nye plasseringer. "Å ja, du kjøpte på topp i 1999" var svaret jeg fikk når jeg viste til lite suksess med tidligere plasseringer. Timing er visst et viktig begrep i finansverden. Og man vet som regel ikke om timingen var riktig før i etterkant. Alle forsøk på å spå markedet er nettopp - å spå. Eller med andre ord; gjetninger.

killsum

killsum
14.11.06 15:07
Og dette er nettopp årsaken til at man skal kjøpe seg inn i fond over tid. Det er umulig å vite når toppen/bunnen er nådd, men er man stanhaftig og investerer jevnt og trutt elimineres mye av risikoen..
kryk

kryk
14.11.06 16:06
adeline skrev:
Jeg kjøpte noe fond greier i 1999 for en liten sum. I 2001 kom stjernesmellen, den begynte med berømte 11.09. Norsk økonomi har vært opp og gått bra siden 2003. Sist jeg sjekket beholdningen (tidligere i sommer) var den så vidt krøpet et par hundrelapper over invistert beløp. Etter å ha vært langt nede i 2001 og utover. Rådgiver i banken kan neppes lastes den globale økonomien, som virker inn også her på bjerget.

Snakket med en rådgvier om nye plasseringer. "Å ja, du kjøpte på topp i 1999" var svaret jeg fikk når jeg viste til lite suksess med tidligere plasseringer. Timing er visst et viktig begrep i finansverden. Og man vet som regel ikke om timingen var riktig før i etterkant. Alle forsøk på å spå markedet er nettopp - å spå. Eller med andre ord; gjetninger.

----------

Det viktige er å holde hode kaldt når du skal selge. Det typiske er at de fleste selger på værst tenkelig tidspunkt, nettopp når mulighetene i markedet er på topp.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg