Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svart arbeid

NYTT TEMA
VG Nett

VG Nett
08.11.06 13:05
Hva synes du om å bruke svart arbeid?

I en ny undersøkelse viser det seg at 45 prosent av den norske befolkning kjenner noen som har kjøpt svart arbeid, mens bare 13 prosent innrømmer de selv har gjort det.

Les hele artikkelen her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138104
cobra

cobra
08.11.06 13:19
VG Nett skrev:
Kommer helt an på hva det er du skal ha utført!
Det er jo ikke alt man trenger kvittering for, men ville nok
ha mitt på det sikre for å evt. kunne reklamere på arbeidet som er gjort eller evt. deler/rekvisita.
Å bruke en pensjonert snekker til f.eks. forefallende. Ser jeg ikke det store problemet ved. De har jo lov å tjene en viss sum som pensjonister...!
Rør og elektrisk ville jeg nok hatt på den hvite måten ja!
joxxe

joxxe
08.11.06 13:54
Svart arbeid får Norge til å gå rundt. Staten får kloa i pengene før eller siden uansett. Tror det jevnt over er sosialt aksept for svart arbeid i Norge. Selv stortingsrepresentanter innrømmer sin 'umoral'. Da må vel alle skjønne at det er ikke folks moral det er noe feil med, men det grådige skattesystemet til staten?
hedak

hedak
08.11.06 14:07
Helt topp, med de avgiftene og skattene vi har i hue og ræva så legger myndighetene opp til dette selv.

Alt som kan kjøpes svart er en god handel.
Aldri smaker biffen og pilsen så godt som når den er kjøpt for svarte penger, eller smuglet inn i landet.
Olava

Olava
08.11.06 14:17
Aldri brukt svart arbeidskraft, og tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det. har håndverkere i familien som kan hjelpe.
Aelea

Aelea
08.11.06 14:19

Grått arbeid. Er det en ganske trist jobb?

Eliten blir gråere og gråere for hver dag som går.

LiKri

LiKri
08.11.06 14:31
Med det prisnivået vi har f eks på boliger er det ikke så rart at svartarbeid florerer. Mange låner opp til pipa for å kjøpe boligen. Når noe skal fikses er det ikke rart at mange vil spare noen tusenlapper. For selv om lønnsnivået er høyt er det fremdeles mange som er lavtlønte.

solitude

solitude
08.11.06 14:34
Olava skrev:
>Aldri brukt svart arbeidskraft, og tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det.
>har håndverkere i familien som kan hjelpe.

Det er jo nettopp svart arbeid det der!
Catweasel

Catweasel
08.11.06 14:56
Olava skrev:
Aldri brukt svart arbeidskraft, og tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det. har håndverkere i familien som kan hjelpe.
-------------------
Fakta er vel at det også må regnes som svart arbeid, om jeg ikke tar helt feil.
ArneTiger

ArneTiger
08.11.06 14:56
Svart arbeid er HELT greit det. Når jeg benytter en som tar pengene svart, er skatten allerede betalt den. JEG har betalt den, trenger ikke betale den flere ganger. Får være måte på hvor mye den grådige staten skal gråle til seg. Selv så er jeg håndtverker og kan godt ta betalt svart jeg å, for da har han jeg har arbeidet for betalt skatten for meg:-) Så da er vi like langt.
Mye billigere er det med svart arbeide også. Og ikke minst så går det mye raskere. Får en vanlig (hvit) timelønn, så må en jo jobbe lengre for å tjene like mye og da er det jo bedre jo lengre tid en bruker på en jobb.
farris30

farris30
08.11.06 15:03
Som sagt alt som har med penger i dag går i en sirkel, og staten får pengene uansett til syvende og sist. Det att staten sitter og gråter på oss skattebetalere, er kun for og ha kontroll over oss alle med hva me tener. Du skal ikke ha mere en meg, jeg skal vær rikere du skal ha ingen ting. Husk det staten har opplagt for deg, er ikje laget for att du skal bli rik, det er laget for att du skal vær mest mulig avhengig av staten slik att dem kan flå deg mest mulig. Så politikere vi er ikke dumme, dere betaler svart arbeid selv.

Sunnmøre.
toydoll

toydoll
08.11.06 15:13
jeg syns det er helt greit med svart arbeid her til lands, penge kommer tilbake til staten uansett.
gits

gits
08.11.06 15:36
Jeg maler gjerne deres hus svart, eller i en hvilken som helst farge.
vaughanfan

vaughanfan
08.11.06 16:26
Catweasel skrev:
Olava skrev:
-------------------
Fakta er vel at det også må regnes som svart arbeid, om jeg ikke tar helt feil.
--------------------

Ja men det er vel bare hvis de som hjelper han mottar betaling for det.

Svart arbeid er flott, må lure seg unna så mye som mulig, er nok av ærlige folk der ute :P
burgermag

burgermag
08.11.06 16:39
Olava skrev:

***Øh...hva er forskjellen? Svart arbeid er svart arbeid, selv om det er slektninger som utfører det.
burgermag

burgermag
08.11.06 16:46
VG Nett skrev:

***Staten får AKKRURAT det den ber om. Det sier seg selv at når man hele tiden JEKKER opp skatte og avgiftstrykket, og hver eneste regjering setter opp momsen med 1%, så vil SELVFØGLELIG folk få nok og velge å snyte på skatten. Hva hadde man ventet?

***Jeg ser de skal ha en storaksjon mot svart arbeid. Da burde de kanskje starte med seg sjæl og gjøre noe med GRUNNEN til svart arbeid.
DonSantana

DonSantana
08.11.06 16:54
Regnestykket er jo veldig enkelt.. Om man skal ha utført en jobb til 100 000,- og man velger å betale svart, ja da sparere man 25 000,- De som fulgte med på barneskolen skjønner at det er lønnsomt... Det er bare de stakkars politikerne som ikke helt har fått med seg regnestykket...

Hadde fks. det vært mva på 11% så er jeg sikker på at staten hadde fått inn det samme, om ikke mer. For da blir ikke differansen så stor at folk hadde følt det bryet værdt.

Det er også videre kjent at både advokater, dommer fullmektige, politi, rikinger etc. benytter seg av svart arbeid.. Alle gjør det...men ingen sier at de gjør det...

Et passende ordtak "som man reder, ligger man" Noe AS Staten snart burde forstå..

Forøvrig vil jeg ytre en stor takk til de som både utfører og benytter seg av svart arbeid.. :)
maxg

maxg
08.11.06 17:40
Ting i Norge er etterhvert blitt så kostbart at jeg tror svart arbeid er kalkulert med av myndighetene.
Hvis man skal sette opp en garasje eller planere tomta ol er det i praksis umulig å få gjort noe som helst uten at man får noen "kompistjenester".
Å få besøk av en hvit snekker i 2-3 dager koster fort 15.000 kr kun for arbeidet.
At en kompis tar det for 1/3 av prisen og samtidig skaffer deg materialer til grossist pris betyr at eiendommer blir vedlikholdt og ikke forfaller.
Samtidig som man kan betale avdrag på lånet og reise på ferie med barna om sommeren.

Enten betaler man svart eller så blir lite/ingenting gjort..
Slik er det bare.
Dette har myndigheten lagt opp til selv.
Stort sett kun rike eller det offentlige som har penger til hvit arbeidskraft.

honnings88

honnings88
08.11.06 18:35
Ja dette er enkel matte fra barneskolen... Hadde jobben kostet 100.000 +mva hadde man nok spart 25.000. Men siden ditt regnestykke er basert på at tjenesten koster 100.000 inkludert mva blir nok regnestykket litt annerledes. 80.000 x 1,25 = 100.000 Altså sparer du kun 20% ved å trekke fra momsen som regnes som 25% tilegg til ordinær pris.
honnings88

honnings88
08.11.06 18:38
Nesten alle som benytter seg av polakker ville nok ikke hyret en snekker for å få utført de samme tjenestene. Norske håndtverkere skal ikke sutre over øst europeisk innvandring. De tjener desto mer fordi de "nye" byggeprosjektene trenger elektrikere og rørleggere som kan gjøre jobbene polakkene ikke kan gjøre selv.
elinsolb

elinsolb
08.11.06 19:28
helt topp me svart arbeid.staten graver til seg nok
19Brann82

19Brann82
08.11.06 20:48
Samfunnet tjener på svart arbeid.

Skulle jeg satt opp f.eks en garasje selv ville jeg brukt 40 timer til en timespris 200 kr. Altså 8000kr.(Kostnadsmessig)

Leier jeg inn en svart arbeider vil han bruke 20-30 timer til en timespris på 100kr. ALtså 3000kr.

Jeg kan dermed velge å enten bruke disse 40 timene til å se på tv. Eller jeg kan jobbe med det jeg selv kan best. f.eks 40 timer i min vanlige jobb. Av dette vil jeg tjene la oss si 8000kr igjen. Betale skatt av dette, og alikevel tjene mer enn hva den svarte arbeideren ønsker i betaling. Hva får jeg selv ut av dette?? jo en ny garasje. Og jeg betaler min skatt til samfunnet..

At den svarte arbeideren ikke betaler skatt av sitt arbeid har ikke så mye å si. Fordi, han har selv 10 timer til gode å tjene samfunnet med. Han kan jobbe og skatte. Garasjen er bonusen. Og vi alle bruker tiden på det vi kan best.

Selve regnestykket er mer avansert. Men samfunnsøkonomisk tjener vi på svart arbeid.
jsandvik_8

jsandvik_8
08.11.06 22:35
Jeg har en del bekjente på som jobber på høyskolen i Oslo. Vet at en stor del av betalingen for diverse aktiviteter (julebord, komikere, mat og lignende) foregår kun kontant, dvs svart inntekt for motparten. Jeg synes offentlig institusjoner skulle vært pålagt å betale alle slike oppgjør elektronisk.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg