Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aksjer, As....

NYTT TEMA
stunna

stunna
08.11.06 22:42
Etter hva jeg har forstått kan man selge aksjer skattefritt gjennom et AS(?). Og jeg mener å forstå hvordan et foretak fungerer. Likevel spør jeg halvflau om hvordan det blir i forhold til mva, iom at det ikke er mva på nettopp dette. Vil et AS som kun kjøper og selger aksjer da bare få fraskrevet mva på innkjøp av varer og tjenester, eller blir det "skjult" skattet av salg av aksjer som mva? Eller kanskje et AS i Norge ikke kan utelukkende drive med kjøp og salg av aksjer? Hjelp.
spredo-the-original

spredo-the-original
08.11.06 23:00
1. Et aksjeselskap som eier aksjer kan selge disse, og eventuell gevinst ved salget er skattefritt. Et eventuelt tap vil ikke være fradragsberettiget.
2. Merverdiavgift er bare et problem dersom du driver med avgiftspliktig virksomhet. Et aksjeselskap som bare kjøper og selger aksjer vil således være berørt av mva-loven. (Ingen fradrag. Akkurat som om du kjøpte/solgte aksjene som privatperson)
3. Dersom du skulle drive "kombinert" virksomhet vil du ha fradrag for kun den delen av merverdiavgiften som relaterer seg til den avgiftspliktige delen av virksomheten.

Mitt honorar for å svare på slike spørsmål er kr 500. Gi et bidrag til Røde Kors (du får skattefradrag om du ber om kvittering)
stunna

stunna
11.11.06 18:53
Ok, takk. Jeg gir forøverig penger til Røde Kors samt andre organisasjoner hver måned, uten å samle på kviteringer.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg