Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spare eller nedbetale gjeld - hva lønner seg?

NYTT TEMA
csharp
csharpInnlegg: 1409
21.04.07 20:27
Hei!

Noen ganger har jeg litt ekstra penger, slik som i juni når jeg får igjen på skatten og i tillegg endel feriepenger. I den forbindelse lurer jeg på hva som er lureste måten å investere slike penger på, som egentlig kan variere fra 5000 til 30000 kr kanskje to-tre ganger i året.

Dersom jeg sparer i bank får jeg jo ca 3% rente. Det suger helt klart.
Dersom jeg sparer i fond kan jeg vel regne med ca 10% rente over tid.
Dersom jeg nedbetaler gjeld (f eks studielån) kutter jeg ned på en utgift som har ca 5% rente.

Kjapt kan jo si at det lønner seg med fond fordi man da får høyest rente på pengene, men så har man jo den fordelen med å fortsatt ha gjeld at man kan trekke fra renteutgifter på skatten, og slik sett betale mindre skatt. Så derfor lurer jeg egentlig på hvilket av de to siste alternativene som er å foretrekke...

Klart - jeg ser jo en praktisk fordel ved å betale ned gjeld også da; pengene er faktisk spart. I motsetning til om man sparer i bank eller fond hvor man fort kan ende opp med å ta dem ut til å kjøpe ny forsterker eller noe slikt :-)

Så hva sier ekspertene her som kan mer om økonomi?
001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
21.04.07 21:02
Hvis du har et langsiktig perpektiv så ville jeg satt pengene i akjefond fremfor å betale ned gjeld. Ikke betal ned studilånet mer en du må. Det er det gunstigste lånet man kan ha. Ingen krav til sikkerhet og lav rente, og lånet blir slettet hvis du skulle bli arbeidufør.

Mvh 001
Nyliberalisten
NyliberalistenInnlegg: 689
21.04.07 21:42
Hvis renta stiger vil utgiftene stige og aksjeverdien din vil falle så å betale ned gjeld er veldig trygt. Nå er jo norske aksjer veldig billige så faren er ikke så stor.

«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour

001olebrum
21.04.07 21:48
Kangsiktig perpektiv skrev jeg, og da mener jeg 10 år eller mer. Og normalt så har aksjemarkedet gitt bedre avkastning en boliglånsrenten har kostet.

Og nå går jo normalt et boliglån over 20-30 år, og hvis ikke et gjennomsnittelig aksjefond klare å skape bedre avkast en det lånerenten koster, så er vel deler av kapitalistiske systemet vår helt nede? (til glede for noen få), men det tror jeg neppe vil skje.

Mvh 001

Nyliberalisten
NyliberalistenInnlegg: 689
21.04.07 21:52
Japanske aksjer har halvert seg på 15 år........

«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour

001olebrum
21.04.07 22:25
Nå skrev vel ikke jeg heller"putt alle eggene i samme kurv"?

Mvh 001
csharp
csharpInnlegg: 1409
21.04.07 23:00
"001olebrum skrev:
Ikke betal ned studilånet mer en du må. Det er det gunstigste lånet man kan ha. Ingen krav til sikkerhet og lav rente, og lånet blir slettet hvis du skulle bli arbeidufør.
Mvh 001"

- Ja dette har jeg hørt mange ganger - at studielånet er det beste lånet man kan ha. Men er det ikke bedre å bare betale det ut så fort som mulig og bli kvitt det? Bedre med ikke noe lån enn et bra lån, vel? Hvis ikke ender jeg jo opp med å måtte betale 30-40 % mer enn jeg har lånt pga alle rentene over de neste 15 årene....

- Kan kanskje argumentere med at jeg heller burde betale ned på boliglånet, men det er så schwært at det monner liksom ikke der uansett. Dessuten er det delt mellom meg og samboer'n og vi betaler 50% hver og når hun ikke har mulighet til å betale ned like mye ekstra som meg så blir det jo da feil...

- Så jeg har litt lyst å få cash'et inn studielånet så fort som mulig og deretter eller kanskje samtidig sette av litt i fond...er ikke det en grei plan?

Shark77
Shark77Innlegg: 2289
21.04.07 23:03
Betal ned boliglånet du, blir du ufør/død vil boliglånet fortsatt være der.
Mens studielån blir slettet hvis du blir ufør/dør
Studelån er også rentefritt hvis du ender opp med å tjene under ca 13-14000
johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
21.04.07 23:51
Er du innenfor 80% (og ihvertfall 60%), så spar i fond. Å betale ned et lån er over tid elendig utnytting av ressurser. Du vil få mye mer igjen for pengene over tid om avdragene går til månedlig sparing. Men du må ha riktig tidsperspektiv.
Skulle du bli ufør eller miste jobben om noen år, så har du en pen buffer.
VivaLV
VivaLVInnlegg: 35550
22.04.07 00:44
Begynner og bli en vanlig tråd dette her. Tydeligvis mange som har god råd.

Jeg har bestandig hver eneste gang jeg har hatt valget mellom og betale ned gjeld eller spare valgt og spare pengene. Ikke nok med det jeg har maks på alle lån jeg kan (30 år), søkt om utsettelse hver eneste gang jeg har hatt mulighet på studielånet etc. Har karret meg opp til 300.000 med en ganske kjedlig dårlig betalt jobb i staten. Penger på bok gir økonomisk frihet. Jeg har brutk pengene til og invistere i diverse små egne prosjekter samt kjøpt aksjer og de har kastet bra av seg med penger.

Ordtaker at "det er dyrt og ha dårlig råd" er ett bra ordtak, man vet aldri hva slags økonomiske problemer som kan dukke opp. Uførhet, sykdom, miste jobben, samlivsbrudd, barn, lekkasje på bad etc. etc. I tillegg er det noe med den følelsen og vite at du kan hvis du vil ta en helgetur til London uten og måtte spare i månedsvis hvis du ønsker det.

Problemet med sparetilnærmingen er jo at det krever disiplin. Sikkert mange som sparer og så blir man fristet til og ta ett par tusen her og der og fort har man brukt 50.000 av sparekontoen. Nedbetaler man lån er jo sånn sett pengene tapt.

Personlig mener jeg man må glemme alt som heter langsiktighet i aksjemarkedet. Jeg har hatt aksjer siden 1986 og har 3 ganger siden da vært helt ute av markedet. To ganger i fjor hvor jeg nesten perfekt timet nedturen og i forrige uke solgt jeg meg igjen ut av markedet. Selvsagt sikkert mye flaks med i bildet, men har man aldri eid en aksje så mener jeg at det ikke er noe visst og kjøpe nå.

Mitt råd. Forsøk og spare penger (egen konto) og gled deg over hvordan det blir mer og mer. Når du kommer opp i 100.000 så kan du fortsette og spare mer (men i saktere tempo) og gradvis begynne og betale ekstra inn på lån.

Nå kan det jo føles galt og tenke på mulig arv. Men faktum er at den virkelige dessertgenerasjonen blir den som nå vokser opp. Det er jo de siste 20 årene boligene har begynt og stige dramatisk og foreldregenerasjonen er vel nå den første generasjonen hvor folk flest arver mye penger. Om x-antall år så vil vi arve våres foreldre og besteforeldres formue igjen.
gssk
gsskInnlegg: 754
22.04.07 10:33

Pengemarkedsfond.

Renten er fremdeles på vei opp, hvilket vil gjøre disse fondene enda mer attraktive. Risikoen er veldig liten.

001olebrum
22.04.07 10:48
Ja dette har jeg hørt mange ganger - at studielånet er det beste lånet man kan ha. Men er det ikke bedre å bare betale det ut så fort som mulig og bli kvitt det? Bedre med ikke noe lån enn et bra lån, vel? Hvis ikke ender jeg jo opp med å måtte betale 30-40 % mer enn jeg har lånt pga alle rentene over de neste 15 årene....

- Kan kanskje argumentere med at jeg heller burde betale ned på boliglånet, men det er så schwært at det monner liksom ikke der uansett. Dessuten er det delt mellom meg og samboer'n og vi betaler 50% hver og når hun ikke har mulighet til å betale ned like mye ekstra som meg så blir det jo da feil...

- Så jeg har litt lyst å få cash'et inn studielånet så fort som mulig og deretter eller kanskje samtidig sette av litt i fond...er ikke det en grei plan?

----------------------------------------------------------------------------

Du må alltid vurdere alternativet. Og jeg mener og tror at aksjefond vil gi bedre avkastning en renten du betaler på studilånet. Alternativet her er altså å betale minst mulig på studelånet ,og sette de samme pengene på fond som du vil betale ned studielånet med. om for eks 20 år så vil den totale økonomien din bli bedre med min løsning en å betale på stuielånet (såfremt aksjemarkedet gir en fremtidig avkastning som vi har sett historien gjør).Men det er det som kalles risiko.

Mvh 001

Klikk for å gå tilbake til toppen