Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Raskere tilbakebetaling av lån

NYTT TEMA
--Slemtiger--
--Slemtiger--Innlegg: 3422
21.08.07 08:01
Lånerådgiveren min anbefalte meg å ta opp avdragsfrihet i starten slik at man har noen kroner ekstra i etableringsfasen.

Det høres greit ut for min del, men jeg vil naturligvis betale ned lånet så raskt som mulig. Dette skal visstnok ikke være noe problem.

Dersom jeg betaler f.eks 1000 kr ekstra hver måned så vil løpetiden på lånet mitt reduseres og den totale lånekostnaden vil synke.

Stemmer det at jeg som kunde kan overstyre nedbetalingsplanen (betale mer) etter eget ønske for å redusere mine totale lånekostnader over tid, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
0U812
0U812Innlegg: 206
21.08.07 08:44
Så lenge du har løpende rente, går dette greit.
Har du fastrente, bør du betalte avtalte avdrag, pga. under- eller overkurs.
ZyberZone
ZyberZoneInnlegg: 1857
21.08.07 09:04
Jeg betaler ihvertfall ekstra hos Lånekassen hvert kvartal, betaler ca dobbelt så mye som jeg trenger. Iflg mine sider blir det trukket ifra lånet, så det burde jo fungere.

zyberzone(a)gmail.com
VivaLV
VivaLVInnlegg: 33396
21.08.07 11:30
Uansett så ville jeg sørget for og ha en god buffer i tilfelle uforutsette utgifter. Diskusjonen sparing/nedbetaling av lån har vært oppe tidligere og jeg betaler ned alle lånene mine over så lang tid som mulig.

Liker følelsen og ha en god sum penger i banken og det gir en god frihet. Har delvis også noe småprosjekter som gjør at pengene vokser.

Er kanskje ikke noe man tenker på daglig men den generasjonen som nå vokser opp kommer til og bli tidenes dessertgenerasjon. Dette da vi arver foreldre som igjen har arvet besteforeldre. Dette er jo ikke noe nytt, men det er jo stort sett de 15-20 siste årene boligprisene har eskalert.

Derfor vil jeg på generelt grunnlag absolutt ikke være redd for gjeld og lån som man må betale ned til man er 50+ år. Slik det er nå så har man jo nedbatalt lånet og har ingen gjeld og så arvet man penger etterhvert. Det må jo være bedre og ha en jevnere fordeling av inntekt/arv. Dvs. at man har mere penger og rutte med og betaler ned over lengre tid.

I mange andre land trur jeg at det er 30 år på nedbetaling av bolig, mens man i Norge nesten blir sett rart på hvis man har valgt en slik lang nedbetalingstid.
franzsigel
franzsigelInnlegg: 15164
21.08.07 13:41
VivaLV har forsåvidt en del gode poeng. Men man kommer ikke bort ifra at den eneste som garanter tjener på at du velger avdragsfrihet er banken din. Og kanskje lånerådgiveren din faktisk jobber for banken?

Avdragsfrihet fungerer jo veldig fint for de med god kontroll på økonomien som benytter de ekstra pengene til å skaffe seg en økonomisk buffer eller investerer pengene.

Dessverre er det ganske mange som bruker de ekstra pengene til forbruk. Selvsagt gøy med ny flatskjerm og en ekstra sydentur i året. Men mange kommer nok til å få seg en lei overraskelse når avdragene begynner å løpe og renten kanskje har steget enda ett prosentpoeng eller to...

Men så lenge du har flytende rente skal det normalt ikke være noe i veien med å betale inn ekstra avdrag når du måtte ønske det...
niconi
niconiInnlegg: 15833
21.08.07 19:42
franzsigel skrev:
VivaLV har forsåvidt en del gode poeng. Men man kommer ikke bort ifra at den eneste som garanter tjener på at du velger avdragsfrihet er banken din. Og kanskje lånerådgiveren din faktisk jobber for banken?
----
Hvor i all verden har du fått denne ideen fra?
En långiver tar også en risiko. Risikoen er knyttet til den øverste delen av lånet. Jo mer lånet er nedbetalt, desto bedre er sikkerheten og desto mindre er bankens forventede tap. Dette gjenspeiler seg også i bankens innlånskostnader og krav til egenkapital. Jo bedre sikkerhet man har for utlånene, desto mer og billigere kan banken låne inn sine penger.
adeline
adelineInnlegg: 2635
21.08.07 20:54
Hos lånekassen går ikke betalingstiden ned hvis man betaler inn ekstra, avdragene blir bare mindre på slutten.....
franzsigel
21.08.07 23:01
niconi skrev:
Hvor i all verden har du fått denne ideen fra?
--------------------

Garantert var kanskje å ta sterkt i. Er jo ikke umulig at vi kan få en reprise av bankkrisen fra 80-tallet.

Men så lenge sikkerheten er iorden så vil de fleste selgere i bankene anbefale lengst mulig nedbetalingstid på lånet. Og det er neppe fordi bankene taper penger på en slik ordning...
001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
22.08.07 00:10
franzsigel skrev:
Men så lenge sikkerheten er iorden så vil de fleste selgere i bankene anbefale lengst mulig nedbetalingstid på lånet. Og det er neppe fordi bankene taper penger på en slik ordning...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

At banken tjener penger behøver jo absolutt ikke og bety at lånetageren taper. En tanke med "skylapper" å tenke slik. Alle har jo økt verdiene sine i bolig de siste årene. Ved å ta lånet på lang tid har man mulighet for å låne mer, og dermed også større verdiøkning .

Og Røkke, hvordan har han blitt rik? Jo ved å låne penger, enklet å greit. Banken tjener, vi som eier bolig tjener, og Røkke tjener. Alle med risiko når markedene korrigerer, men alle blir rikere av utlån

Mvh 001
McEvoy
McEvoyInnlegg: 697
22.08.07 01:51
adeline skrev:
Hos lånekassen går ikke betalingstiden ned hvis man betaler inn ekstra, avdragene blir bare mindre på slutten.....
-------------------------------
Lånekassen sier noe annet!

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5527.aspx

franzsigel
22.08.07 09:06
001olebrum skrev:
Og Røkke, hvordan har han blitt rik? Jo ved å låne penger, enklet å greit. Banken tjener, vi som eier bolig tjener, og Røkke tjener. Alle med risiko når markedene korrigerer, men alle blir rikere av utlån

-----------------

Røkke har blitt rik på samme måten som alle andre blir rike. Ved å ta risiko. Og risiko og inntekter henger nøye sammen. Dersom gevinsten er høy betyr det gjerne at risikoen er tilsvarende høy.

Det er lett å merke at vi har hatt en laaaang økonomisk oppgangstid. Mange som kjøper sin første bolig nå har jo faktisk ikke opplevd noe annet enn oppgangstider så lenge de har vært i yrkesaktiv alder. Ikke rart at optimismen hos mange er stor.

Men det eneste som er sikkert er at den oppgangen ikke varer evig. Folk kommer ikke til å få 10% årlig lønnsøkelse hvert eneste år i all framtid. Eller enkelt kunne gå opp 100.000 i lønn bare ved å skifte jobb. Dagens situasjon er unntaket og ikke regelen.

Røkke klarer seg nok når nedgangen kommer. Er nemlig temmelig sikker på at Røkke har sikret seg og har noen reserver til en regnværsdag.

Er mer i tvil om den gjennomsnittelige Ola Dunk gjør det samme. Hva gjør han når han mister jobben og skal fortsette å betale på et huslån på mangfoldige millioner?

Det er som sagt ikke noe galt i å ta risiko. Men det er en fordel at man er klar over hva man faktisk risikerer. Er ikke så sikker på at alle låntagere er like bevisst på akkurat det. Og synes ikke at alle bank-"rådgivere" er like flinke til å forklare kundene om slikt heller.

Selv er jeg iallefall meget glad for at jeg uansett hva som skjer har minimal risiko for å miste hus og hjem. Og i mine øyne er verdien av en slik sikkerhet betydelig høyere enn den gevinsten jeg eventuelt går glipp av ved å ikke låne mer penger enn jeg faktisk har gjort...
ZyberZone
22.08.07 09:37
adeline skrev:

>For det første sier Lånekassen noe annet, som ble påpekt her tidligere i tråden. Men hva mener du de skal gjøre, når jeg har betalt ned lånet mitt på 2 år istedenfor 6? Sende regninger på 0 kr + renter? Skal overleve det :)

zyberzone(a)gmail.com
adeline
22.08.07 10:30
Las det på Din Side eller Dine penger. Ikke jeg som fant ut av det. Men i 2003 hadde jeg et pitte lite billån. Så betalte jeg ekstra inn, og trodde jeg skulle bli ferdig et par måneder før tiden. Men hva skjedde? De to siste avdragene ble halvert, slik at løpetiden ble den samme. Gav beskjed til banken, men madammen jeg snakket med greidde ikke fikse det, tydeligvis. Fint hvis bankene er mer fleksible. Men det tviler jeg på. Poenget med lånekassen, som jeg ikke skrev, er at du må gi beskjed til lånekassen hvis du ønsker kortere løpetid. Det går ikke automatisk.
ZyberZone
22.08.07 11:18
adeline skrev:
Las det på Din Side eller Dine penger. Ikke jeg som fant ut av det. Men i 2003 hadde jeg et pitte lite billån. Så betalte jeg ekstra inn, og trodde jeg skulle bli ferdig et par måneder før tiden. Men hva skjedde? De to siste avdragene ble halvert, slik at løpetiden ble den samme. Gav beskjed til banken, men madammen jeg snakket med greidde ikke fikse det, tydeligvis. Fint hvis bankene er mer fleksible. Men det tviler jeg på. Poenget med lånekassen, som jeg ikke skrev, er at du må gi beskjed til lånekassen hvis du ønsker kortere løpetid. Det går ikke automatisk.

>Ser ikke problemet jeg. Om de halverer avdragene, så betaler du bare inn det dobbelte. Du vil da få tiden forkortet, uten å si ifra. Er jo bare å betale mer enn det som står på regningen.

zyberzone(a)gmail.com
niconi
niconiInnlegg: 15833
22.08.07 11:58
Om du vil betale ekstra, er det nok greitt å ta en telefon til banken og si hvordan du vil ha det. Om du f.eks. betaler det dobbelte av det som står på varselet, kan ikke banken vite om gjorde feil og vil ha pengene tilbakebetalt, om du mente å betale neste termin fo forskudd, om du vil ha et ekstraordinært avdrag som reduserer terminbeløpet eller om du vil ha et ekstraordinært avdrag som reduserer løpetiden.
adeline
23.08.07 20:12
"ZyberZone skrev:
Ser ikke problemet jeg. Om de halverer avdragene, så betaler du bare inn det dobbelte. Du vil da få tiden forkortet, uten å si ifra. Er jo bare å betale mer enn det som står på regningen."

Nå er vel ikke trådstarter helt på slutten av lånet sitt da.
McEvoy
McEvoyInnlegg: 697
23.08.07 23:27
adeline skrev:
------------------------------------
Jo, i lånekassen går dette automatisk. Det gjorde det også i Bolig- og næringsbanken hvor jeg tidligere hadde lån. Og det gjør det det i Husbanken også. Alle banker kan håndtere dette, ja selvsagt bortsett fra i en eller annen lokalbank som har ansatt apekatter i skjørt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg