Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Må jeg skatte om jeg setter inn penger i banken?

NYTT TEMA
Supply

Supply
02.04.08 16:08
Jeg har akkurat solgt leiligheten min, og skal kjøpe en som er mye mindre.
Så jeg har solgt unna nesten alt jeg har for å få råd, og sitter igjen med nesten 50 000 i kontanter.

Hvis jeg setter dette inn i banken, må jeg skatte av dem da? Har ikke lyst til å ha så mye penger liggende, og jeg bruker jo bankkort uansett. Dessuten er de greie å ha på konto når jeg skal legge inn bud.

iniesta87

iniesta87
02.04.08 16:15
Skulle ikke tro det,men jeg vet ikke jeg heller
Supply

Supply
02.04.08 16:29
En annen ting er om skattevesenet kan begynne å stille spørsmål?
Ikke at jeg har noe å skjule, men siden jeg er håndverker så tenker de sikkert sitt.

001olebrum

001olebrum
02.04.08 17:40
Det kommer jo litt an på hva ligningsverdien på den nye boligen er. Og om du har noe låp. Men 50K gir jo ikke isolert noen formueskatt. Men du må betale 28% skatt av rentene. Men nå er jo ikke 50K noen sum å snakke om. Og jeg betviler meget sterk om skattemyndigheten bryr seg med et slik beløp. Det må isåfall være sammenheng med noe annet. Eller at du har ekstrem lav inntekt. Og om de bryr seg, så spør de jo bare. Og da har du jo svaret også?

Mvh 001
niconi

niconi
03.04.08 08:17
Du fortjener et klart svar:

NEI.

Du må ikke skatte av 50.000 i banken.
Du betaler selvfølgelig skatt av renteinntektene.
Om du har mer enn 350.000 i netto formue 31. desember, må du også betele formueskatt.

Om skatteetaten mener det er "mistenkelig" at en håndverker setter inn 50.000 kroner på konto, er ikke det vanskelig å forklare. Du har jo nettopp solgt leiligheten din. Da ville det ikke vært unormalt om du satte inn 500.000 på konto, eller 1.500.000 for den saks skyld.
Supply

Supply
03.04.08 16:27
takk skal du ha

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg