Vi skal skille ut en del av tomta vår, og selge til en i familien. Vi krever 300.000 for den, noe han har gått med på å betale. Er dette noe vi må skatte for, og i så fall, hvor mye? Sikkert et åpenbart teit spørsmål, men eg e heilt grønn når det gjelder sånne ting!

Regner med at du bor i steinrøysa, så her må du sjølsagt skatte. For din del vil du måtte skatte for gevinst på delen(som du solgte) av den totale verdi av tomten som 'parsellen' er utskilt fra.
Eks.: Si du eier 10mål og selger ett mål. Kjøpesummen var eksempelvis 100.000 for de 10 mål i 1950. Din kjøpesum for 1 mål var dermed kr.10.000,-
Denne summen kan du regulere opp ut i fra en særskilt tabell (heter visst oppregulering av inngangsverdi el.lign.(hør med lign.kontoret) ) La oss si inngangsverdien iflg denne tabellen gir deg rett til oppregulering med 300% . Inngangsverdien var dermed kr.30.000. Salgssummen minus 30.000 er dermed beløpet du skal skatte 30% av.
Værshego

Kikket på dette svaret og oppdaget at jeg var senil da jeg skrev det.
Sjølsagt skal du ved det nevnte eksempelet plusse 30.000 til de 10.000 du i utgangspunktet betalte. Utgifter på tomten eller i forb. med salget skal også kunne trekkes ifra.