Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan foregår forsikringsoppgjør (etter brann)

NYTT TEMA
VivaLV

VivaLV
04.04.08 14:33
Bor i borettslag så her er det snakk om inbo i dette eksemplet. Har en slik "standard" borettslagsforsikring på 1,3 millioner. Ved evnt. skade/brann så er det vel slik at man må sannsynliggjøre hva man hadde og man får utbetalt maks 1,3 millioner. Har man veldig dyre gjenstander så må man nok bevise dette antar jeg.

Men la oss si vi mener vi har innbo for 1 million. For vi da 1 million utbetalt uten alt for mange spørsmål. Hvor grundig må slike lister være eller holder det med ganske sjablongmessige lister.

Det varierer jo sikkert fra person til person men hadde jeg blitt frastjålet/alt innbo brent i morgen er det jo utrolig mye jeg ikke hadde gjenanskaffet. Har vel f.eks. 200 CD (30.000 kr.) men hadde nok neppe kjøpt film-musikken fra Bodyguard på nytt. Slik er det jo også med klær. Regner med at vi 2 voksne og 2 barn sikkert har klær/sko for 100.000 hvis man hadde begynt og regne på alt, men jeg hadde nok fått fylt opp garderobeskapet veldig godt for la oss si 10.000 kr. Og slik er det jo en lang liste med kjøkkengjenstander, leker, bøker, verktøy, nips og utallige andre ting.

I tillegg er det vel også slik at man plutselig om 5 år (etter en brann) kan oppdage at man trenger en pussemaskin som man mistet for 5 år siden, slik at man vil vel bruke flere år på og gjenskaffe seg alle (dvs. mesteparten) av de gjenstandene som man mistet i brannen.

Håper ikke huset brenner i natt for da for jeg vel ett forklaringsproblem, men har bestandig lurt på hvordan dette fungerer i praksis og hvor detaljert man må lage lister over det man hadde og hva man evnt. må bevise.

myassisonfire

myassisonfire
05.04.08 20:23
Vi hadde brann i vår leilighet(leid) for 10-12 år siden.
Hadde kun 250k i innboforsikring noe som viste seg å være alt for lite,leiligheten brente ikke opp men ble så å si totalskadd,men endel ting ble reddet slik som bunad,sølvbestikk,platesammling mm,de fleste negativer(foto)lå heldigvis i bankboks.
Vi hadde forholdsvis rimelige møbler/innventar og følte at 250k var plenty,men vi hadde sikkert fått 600-700k hvis vi hadde fullverdi fordi du får betalt for abs alt du har,feks 100 par sokker(vi var/er 2 voksne og 2 små barn da dette skjedde),70 t-shirts,50 par sko osv osv,så jeg kan love deg at det fort blir penger av det.
Et godt tips er å ta bilder av alt du har slik at det er lettere å dokumentere hva du eide hvis alt brenner opp,for du kommer garantert ikke til å huske halvparten.
Hvis du har en stor sammling cd/dvd/frimerker osv så krever dette tilleggs-forsikring,feks i bolker a 50k, 95% av min vinyl/cd sammling ble heldigvis reddet(verdi dengang ca 60k)og takstmann sa at jeg max hadde fått 30k uten tilleggs-forsikring hvis alt hadde brent opp.
Vi brukte bare 100-120k på å kjøpe alt vi trengte til vår nye bopl, og selve oppgjøret gikk
knirkefritt og de betalte ut forskudd på 50k 1 uke etter brannen slik at vi kunne kjøpe det mest nødvendige.
I dag eier vi egen villa og er forsikret oppetter ørene.

VivaLV

VivaLV
05.04.08 21:02
Takk for ganske detaljert forklaring, har som sagt bestandig lurt på dette.

Har ingen konkrete bilder kun for forsikringsoppgjøret, men har jo familie/venner som har tatt bilde i de fleste rom så hvis uhellet skulle være ute så antar jeg at vi kan se en stor andel av gjenstandene på disse bildene.

Uansett så er det vel kun de dyre gjenstandene/samlinger man må dokumentere det grundig antar jeg. Man må vel neppe ta bilde av hele sokkesamlingen og andre ting "alle" har.

myassisonfire

myassisonfire
05.04.08 23:19
Hei igjen.
Ett par ting til-du må betale for vask/rens(trekkes fra inboforsikringen)for alle produkter som kan reddes, og det til blodpris.
I vårt tillfelle ble hele leiligheten tømt av ett skadeservice firma som forsikrings selskap samarbeidet med, dette firmaet skulle vaske/rense/redde det som kunne reddes kunne, til priser som selv advokater hadde vært flaue over.
Da vi hørte at dette ble belastet våre 250k reiste jeg sporenstreks ut (med leid varebil) og krevde alt vårt jordiske gods utlevert slik at vi selv kunne bestemme hva som skulle reddes.(da hadde de renset bunad,dyrt servise og sølvbestikk+ noen småting,og taxtameteret stod på 30k for ting som som kostet ca 50k i innkjøp nytt.
Vi vasket og gnikket på tingene våre(kun de tingene vi ønsket å redde) og det gikk ganske bra, noen ting luktet svidd i noen år etter men dette var ting vi kunne klare oss uten i en periode og disse ble plasert i boder/garasje(jeg leide også ett apparat som fjerner lukt)
Hadde dette firmaet renset/vasket alle tingene de hentet ut ville vi sansyneligvis ikke fått utbetalt en krone mens de hadde fått 1000 kr for hver 500-lapp de reddet.
Ta bilde av alt som koster mer enn 10k og ta kontroll over oppgjøret hvis ting kan reddes.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg