Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kompliserte billånsgreier i selvangivelsen

NYTT TEMA
Sanyasi

Sanyasi
05.04.08 17:29
Jeg og madammen kjøpte en bil i fjor sommer. Av spesielle grunner, ble bilen registrert bare i mitt navn, mens lånet står på henne - med meg som medlåner. I min lignelse står bilen oppført, men uten verdi. Lånet er ikke nevnt. På hennes står lånet, og bilen er ikke nevnt. Bør jeg bare skrive opp bilens verdi og ikke nevne at jeg er medlåner? At hun får fordelen av å ha lånet er egentlig ikke noe problem, alt går i samme sluket uansett. Men jeg lurer på om det kan slå spesielt uheldig ut at det er gjort slik som det er gjort.
RogerMaar

RogerMaar
06.04.08 10:26
Sanyasi skrev:
Jeg og madammen kjøpte en bil i fjor sommer. Av spesielle grunner, ble bilen registrert bare i mitt navn, mens lånet står på henne - med meg som medlåner. I min lignelse står bilen oppført, men uten verdi. Lånet er ikke nevnt. På hennes står lånet, og bilen er ikke nevnt. Bør jeg bare skrive opp bilens verdi og ikke nevne at jeg er medlåner? At hun får fordelen av å ha lånet er egentlig ikke noe problem, alt går i samme sluket uansett. Men jeg lurer på om det kan slå spesielt uheldig ut at det er gjort slik som det er gjort.
--------------

Det er vel i grunnen bare to faktorer ved å låne penger for å eie en bil som påvirker ligningen..:

1. Skattefradrag for 28% av kostnadene på lånet.
2. Formueskatt av ligningsverdien på bilen.

Det ser ut som myndighetene har glemt å føre opp verdien av bilen, den burde stått i selvangivelsen din siden den er din eiendom. Men dette spiller bare en rolle dersom du har formue som er over grensen for formueskatt.

Mvh RM
adeline

adeline
06.04.08 12:02
Ligningsmyndighetene gir eier i oppdrag å finne ligningsverdien. Det er ikke vanlig at medlånetager får oppført son halvdel av lånet på sin selvangivelse. Det er imidlertid lett å ordne hvis dere ønsker det. Jeg gjorde det samme to år på rad med et boliglån.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg