Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nedbetale lån

NYTT TEMA
neror

neror
07.04.08 10:21
Har en del penger på høyrentekonto. Jeg lurer på om det svarer seg å ta disse pengene å nedbetale på huslånet, eller fortsette å ha sparepenger og sette inn penger på høyrente etterhvert?

Rainmaker

Rainmaker
07.04.08 10:35
Personlig betaler jeg boliglånet ned i normalt tempo, og sparer som vanlig.

Dette litt pga skattefradraget fra rentene, men mest fordi jeg vil ha en buffer for stæørre uforutsette utgifter.

Pjotrik
07.04.08 15:26
neror skrev:
Har en del penger på høyrentekonto. Jeg lurer på om det svarer seg å ta disse pengene å nedbetale på huslånet, eller fortsette å ha sparepenger og sette inn penger på høyrente etterhvert?
--------------------------------------------------------------------------------

Du har høyere rente på lånet enn på høyrentekontoen, så du vil tjene på å betale ned lån (forutsatt at andre plasseringer er uaktuelle, så som aksjer, eiendom osv.). Som nevnt er det kjekt å ha en buffer, men dersom du har et større beløp stående på høyrentekonto så er det ingen dum ide å betale ned på lån. Skulle du ønske å bruke penger i fremtiden kan du da alltids øke boliglånet igjen.
Ribba

Ribba
07.04.08 15:33
Pjotrik skrev:
""""Du har høyere rente på lånet enn på høyrentekontoen, så du vil tjene på å betale ned lån (forutsatt at andre plasseringer er uaktuelle, så som aksjer, eiendom osv.). """"

Må jo også da huske å ta med rentefradragene man får på rentekostnadene i beregningen om hva om lønner seg.
boglito

boglito
07.04.08 17:21
"Ribba skrev:
Må jo også da huske å ta med rentefradragene man får på rentekostnadene i beregningen om hva om lønner seg."

Hvis alternativet er å ha pengene på en normal høyrentekonto (som ikke har høyere rente enn den effektive renta på lånet) vil kostnadene og inntektene kanselere ut fradraget for renteutgifter.

Det er noen småting å vurdere:
1. Kanskje vil man trenge en buffer (som nevnt).
2. Det vil kanskje være vanskeligere å ikke bruke mere penger enn planlagt hvis disse er lett tilgjengelige på en bankkonto.
3. Det kan være mulig å få bedre betingelser på lånet hvis man betaler ned mer. Det avhenger selvsagt av hvor god dekning det er på lånet i utgangspunktet.

Selv betaler jeg ned på lån med 66% av pengene jeg investerer siden jeg ser på nedbetaling av lån som den sikreste formen for sparing. Studielån vil jeg ikke uten videre anbefale å betale ned fortere enn planlagt pga de spesielt gunstige betingelsene dette lånet har.
hybrales

hybrales
08.04.08 09:25
Du skatter du også av renteinntektene, så det som har noe å si her er rentesatsen. Den vil i de fleste tilfeller være høyere på lånet enn på innskudd, så jeg vil si det nesten alltid lønner seg å betale ned lån fremfor å spare i bank.

Jeg mistenker at det er en del som ser seg litt blinde på rentefradraget, og tror det lønner seg å ha gjeld. Det er ikke tilfelle.
Ribba

Ribba
08.04.08 11:45
hybrales skrev:
""""Jeg mistenker at det er en del som ser seg litt blinde på rentefradraget, og tror det lønner seg å ha gjeld. Det er ikke tilfelle.""""

Nei, det lønner seg selvsagt ikke å ha gjeld for folk flest. Men det å ha gjeld, det åpner muligheten for en langt mer fleksibel økonomi for spesielt unge mennesker, noe som igjen gjør det lettere å investere pengere i ting og tang som gir bra avkastning om man har lyst til det, og kan øke livskvaliteten om det er det de ønsker.

Men poenget med å bringe fram rentefradragene, det er at et lån er billigere enn hva de med første øykast kan virke som.
båsbård

båsbård
08.04.08 11:49
Ja, det er riktig. Har hørt flere som sier at det lønner seg å ha lån.
Det er selvsagt bare tull. Du får riktignok tilbake 28 øre for hver krone du betaler i renter, men de resterende 72 ørene blir jo en ren utgift.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg