Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vips fikk jeg lavere rente fra banken!

NYTT TEMA
KaareKrapp2
KaareKrapp2Innlegg: 1828
23.04.08 20:38
Synes boliglånet mitt begynte å bli litt i utakt, og kontaktet en annen bank gunstig plassert på rentebarometeret, og fikk et lånetilbud fra dem. Ringte så DNB og fortalte at nå ville jeg spare 600 kroner i måneden ved å flytte lånet.

Konsulenten spurte om han kunne ringe meg senere for et tilbud - hvilket han gjorde, og matchet tilbudet fra den andre banken.

Dermed ble jeg værende, og sparte ca 7200 kroner i året(før skattefradrag) uten for mye styr.

Mvh Krapp
NextBest
NextBestInnlegg: 6365
23.04.08 22:50
Haha! Der lurte vi han godt, tenkte DnB...
----------
- Du har sett meg!
NextBest
qpr1
qpr1Innlegg: 6736
23.04.08 22:56
KaareKrapp2 skrev:
Synes boliglånet mitt begynte å bli litt i utakt, og kontaktet en annen bank gunstig plassert på rentebarometeret, og fikk et lånetilbud fra dem. Ringte så DNB og fortalte at nå ville jeg spare 600 kroner i måneden ved å flytte lånet.

Konsulenten spurte om han kunne ringe meg senere for et tilbud - hvilket han gjorde, og matchet tilbudet fra den andre banken.

Dermed ble jeg værende, og sparte ca 7200 kroner i året(før skattefradrag) uten for mye styr.

Mvh Krapp
-------------------------------------------------------------------------------
Helt klassisk måte å gjøre det på og veldig fornuftig. Slik har jeg gjort en gang i året eller annenhvert år i alle fall. Sjekker tilbud fra de aller billigste bankene og presenterer det for den banken jeg hadde. I alle år satte de da ned renten slik at satsen ble lav og konkurransedyktig. Helt til nå i år da de ikke ville matche tilbudet fra en av konkurrentene. Og vips så hadde jeg byttet bank......
niconi
niconiInnlegg: 15833
24.04.08 08:14
qpr1 skrev:
Helt klassisk måte å gjøre det på og veldig fornuftig.
---
Jeg synes faktisk ikke det er så veldig fornuftig. Hvis du ringer hver eneste år for å forhandle rente, betyr det jo at banken hvert eneste år forsøker å snyte deg ved å hente inn igjen rentereduksjonen du forhandler deg til. Med andre år må du bruke mye tid og mye energi for å få rimelig rente i en slk bank.

Da må det være bedre å velge en nettbasert "billigbank" som tilbyr samme vilkår til alle kunder.
KaareKrapp2
24.04.08 09:21
niconi skrev:
"Da må det være bedre å velge en nettbasert "billigbank" som tilbyr samme vilkår til alle kunder."
------------
Joda, er fullt klar over at DNB har en høyere rente for den jevne kunde. Men for min del har de en avtale med borettslaget som gir 0,25 % lavere rente, i tillegg har jeg noe gunstigere betingelser da bedriften også har en avtale for de ansatte.

Jeg sjekket også i fjor med et tilbud fra BNP, og den gang var det heller ikke noe å tjene på et bytte. Nå har imidlertid forskjellen blitt så stor at det var på tide å true dem litt.

Vi reiser en del, og har reiseforsikring inkludert når reisen betales med et kort. De er også ganske kjappe og greie på kundeservice.

Mvh Krapp
niconi
24.04.08 10:41
KaareKrapp2 skrev:
Vi reiser en del, og har reiseforsikring inkludert når reisen betales med et kort. De er også ganske kjappe og greie på kundeservice.
--
Så du tillater banken din å snyte deg og herse med deg fordi de gir deg en verdiløs reiseforsikring (som forløvrig er inkludeert i de aller fleste kredittkort)?
KaareKrapp2
24.04.08 11:22
Som nevnt ovenfor, får jeg samme rente som de bankene som ligger best an på rentebarometeret. Sjekket mot BNP i fjor og OBOS nå. Hvorfor kaller du det å herse med folk?

Og det er slett ikke alle kredittkort som tilbyr reiseforsikring:
http://www.visa.no/personer/velgetkort/finnkortet.jsp
Forsikring i kortet?
Kun et begrenset antall Visa-kort på privatmarkedet inneholder reiseforsikring eller en annen type forsikring.

Mvh Krapp
niconi
24.04.08 11:26
KaareKrapp2 skrev:
Som nevnt ovenfor, får jeg samme rente som de bankene som ligger best an på rentebarometeret. Sjekket mot BNP i fjor og OBOS nå. Hvorfor kaller du det å herse med folk?
---
Fordi d selv skriver at du må ringe og true med innfrielse for å få banken til å nedjustere renten nesten hvert år, for at den skal bli konkurransedyktig. Det betyr at banken sniker seg til å justere renta opp igjen mellom hver gang du ringer.
KaareKrapp2
24.04.08 13:05
niconi skrev:
"Fordi d selv skriver at du må ringe og true med innfrielse for å få banken til å nedjustere renten nesten hvert år, for at den skal bli konkurransedyktig. Det betyr at banken sniker seg til å justere renta opp igjen mellom hver gang du ringer. "
-----
Hvor har jeg skrevet at jeg har ringt og truet hvert år? Jeg har kun en gang på tre og et halvt år gjort dette. Riktignok sjekket jeg i fjor, men fant da ut at jeg ikke hadde noe å tjene på å flytte lånet.

Poenget mitt er at det lønner seg å kontakte banken sin om en får et bedre tilbud. Hvis en blir tilbudt de samme betingelsene er det jo ikke nødvendig å betale evt innmelding i annen bank, evt tinglysingsgebyr og så bruke tid på å flytte over lånet.

Mvh Krapp
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
25.04.08 09:01
Dersom man har et annuitetslån, betaler man til å begynne med mye rente og bare en liten sum som er avdrag. Etter noen år forskyver balansen seg slik at avdragsdelen pr. måned øker mens rentedelen blir mindre, og på slutten av lånets løpetid er det mye avdrag og bare litt rente.

Dersom man f. eks. har et lån som skal nedbetales i løpet av 20 år, og skifter bank etter ti år, har man betalt mye renter, men ikke så mye ned på lånet.

Vil da et skifte av bank bety at man oppretter et nytt annuitetslån, og starter på nytt med stor rentedel og liten avdragsdel?

I så fall vil det kanskje lønne seg å fortsette den opprinnelige planen og beholde den opprinnelige banken for å få nedbetalt lånet så fort som mulig?
luckyz
luckyzInnlegg: 57
25.04.08 10:08
Da sier du til den nye banken at du vil ha et annuitetslån og nedbetalingstid på 10 år, så fortsetter det som før bortsett fra forhåpentligvis lavere rentesats.
qpr1
25.04.08 16:26
niconi skrev:
qpr1 skrev:
Helt klassisk måte å gjøre det på og veldig fornuftig.
---
Jeg synes faktisk ikke det er så veldig fornuftig. Hvis du ringer hver eneste år for å forhandle rente, betyr det jo at banken hvert eneste år forsøker å snyte deg ved å hente inn igjen rentereduksjonen du forhandler deg til. Med andre år må du bruke mye tid og mye energi for å få rimelig rente i en slk bank.

Da må det være bedre å velge en nettbasert "billigbank" som tilbyr samme vilkår til alle kunder.
-----------------------------------------------------------------------------------
Jeg har i alle fall fått lavest mulig rente ved å gjøre det på denne måten . I og med at jeg har nesten bare lån og ikke innskudd, bruker nettbank og ikke mye kort og annet er det ikke så mye de annet de kan "snyte" meg på.
Nå har jeg i alle fall 2,9 mill i lån, 100% belåning, nominell rente på 5,75% og effektiv på ca 5,88%. Noen som matcher det????
reven777
reven777Innlegg: 109
25.04.08 16:47
nominell rente på 5,75% og effektiv på ca 5,88%

====

ja da er det bare å låne mer da... inskuddsrente er jo langt over 6 %.

Denne renten beholder du ikke lenge nei
Tioman2
Tioman2Innlegg: 7060
25.04.08 20:50
gammel_mann skrev:
Dersom man har et annuitetslån, betaler man til å begynne med mye rente og bare en liten sum som er avdrag. Etter noen år forskyver balansen seg slik at avdragsdelen pr. måned øker mens rentedelen blir mindre, og på slutten av lånets løpetid er det mye avdrag og bare litt rente.

Dersom man f. eks. har et lån som skal nedbetales i løpet av 20 år, og skifter bank etter ti år, har man betalt mye renter, men ikke så mye ned på lånet.

Vil da et skifte av bank bety at man oppretter et nytt annuitetslån, og starter på nytt med stor rentedel og liten avdragsdel?

I så fall vil det kanskje lønne seg å fortsette den opprinnelige planen og beholde den opprinnelige banken for å få nedbetalt lånet så fort som mulig?

Så lenge du beholder avdragstiden (tot. 20 år) så skal det ikke ha forskjell... Men klart hvis du etter 10 år refinasierer og setter lånet på 20 (nye) år, så vil du betale mer i renter (totalt sett)
niconi
27.04.08 16:58
Med andre ord:
Om du har et boliglån som nedbetales som annuitetslån over 20 år, og har betalt på lånet i 10 år får du akkurat samme betalingsplan om du forstetter i den gamle banken eller om du tar opp et nytt annuitetslån som nedbetales over 10 år (med amme beløp og rente)
qpr1
27.04.08 23:21
ja da er det bare å låne mer da... inskuddsrente er jo langt over 6 %.

Denne renten beholder du ikke lenge nei
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Det var lurt. Det har jeg ikke tenkt på. Men nå har jeg nå 100% belåning allerede og får neppe samme betingelser om jeg vil låne enda mer.......
Har hatt denne renta i 7 mnd nå....
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg