Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe klesbutikk????

NYTT TEMA
ukrainia

ukrainia
06.07.08 08:32
Vurderer og kjøpe en klesbutikk i en middels stor by på østlandet.Butikken er forhandler av kjennte klesmerker for frilutfsliv sporty moteklær.
Butikken ligger sentralt og er tiltalende den har kun vært etablert i ett år og er således fersk. Prisen er relativt rimelig og tilsvarer det varelageret som er I butikken. Den er i full drift og det er således bare å gå i gang. Jeg har lite kunnskap om bransjen og tar gjerne mot tilbakemeldinger fra folk innenfor butikkdrift og lignende foretak.
Hvor søke kunnskap? Hva tror dere om fortjenestepotensiale? Butikken ligger i gågata er kjøpesenter ett bedre alternativ på tross av att leien er høyere?
Innspill og tanker tas i mot med takk vurderer dette meget seriøst men føler jeg mangler litt faglig tyngde på området.
WastedYears3

WastedYears3
07.07.08 02:05
Tror nok det er bra potensiale hvis du "vet hva du driver med". Mens hvis du er litt usikker kan det nok fort gå skeis og koste deg dyrt. Beste er hvis du får etablert et aksjeselskap så du selv ikke er personlig ansvarlig hvis det går nedenom og hjem. Men hørtes både spennende og gøy ut og ikke minst utrolig lærerikt ut å drive egen klesbutikk. Du kunne jo kjøpt noen bøker om markedsføring, butikkdrift. Eller f.eks tatt noen kurs på BI da lærer du nok mye.

Hvordan det ligger ann med fortjenstepotensial er nok det ganske forskjellig. Hva er grunnen til at den er tilsalgs? Kanskje den går dårlig? Kan sikkert være en fordel med å være i ett kjøpesenter siden da har du mange flere potensielle kunder som bare titter innom for de er jo på senteret uansett og da er det ikke noe stress å se på hva du har til salgs kontra dra ned i gågata. Men du kan jo også klare å få til en så bra butikk og bra rykte at faktisk folk kommer ned i gågata spesiellt for å besøke butikken din. Vet du hva folk i nærområdet syntes om butikken? Har også sett eksempler på steder som har gått dårlig og blitt drevet dårlig så forandrer alt seg når det kommer inn ny eier(sjef) som tar tak og snur det til en super butikk, så hvis den går dårlig nå trenger ikke det være noe hinder for at du kan snu den til braksuksess.Du må vel også ha noen flere ansatte enn bare deg selv, men hvor mange? Det er jo slettes ikke gratis, men også en nødvendighet for å ikke slite deg helt ut selv. Greit å ha noen som er ordentlig motiverte da og ikke bare gir faen og ser mest på klokka og hvor lenge det er til de skal hjem.

I klesbransjen er det vel vanlig å bruke påslagstall når man priser klærne? F.eks at man ganger innkjøpsprisen med et bestemt tall. Som er regnet ut ca hva andre i bransjen tar, kostnader med å drive butikken(lønn, leie, innkjøp og diverse). Noe du også bør se på er hvor mye penger du har til rådighet, for det blir jo tross alt levebrødet ditt og da er det greit å ha litt lønn til deg selv også for alle timene du kommer til å legge igjen. Er ikke bare bare.

Så kan du spørre deg selv, hvorfor skal akkurat drive denne butikken isteden for noen andre? Hva kan du gjøre bedre enn andre og skille deg ut fra mengden i butikker? Har du mange gode argumenter for hvorfor så er det jo bare å sette i gang. Regnskapet kan du jo sette bort til regnskapsbyrå.

Håper du ble litt klokere, bare skrev ned det første som dukket opp i hodet mitt.
kosvines

kosvines
07.07.08 13:19
Tja, har du veldig lyst og tror på deg selv er det ingen grunn til å la være.

Men du kan jo også spørre hvorfor tidligere eier selger? Du sier at du mangler litt faglig tyngde, og hvis du ikke har en del penger spart opp, så kan du risikere at du kan få med kjempetap, med mindre butikken går med et veldig godt overskudd. Men hadde den gjort det, er det vel kanskje veldig tvilsomt at tidligere eier ville solgt til pris som kun tilsvarer varelageret.

Men hvis du mener at det vil kunne gå fint, og har sjekket ut mye omkring dette (som leieavtale for lokale (at det f.eks ikke skal river/selges e.l i nær fremtid) og du føler på deg at dette er en bra ting, så vil jeg anbefale deg å kjøpe.

Kanskje er det slik at du vil kunne gjøre veldig mye selv og kanskje spare en del lønnsutgifter? Og selv om du mangler litt erfaring, så lærer du det utrolig fort av deg selv. Men be om detaljerte regnskaper, helst regnet ut av regnskapsfører, og gjerne forhør deg med en bank som kan se på papirene.
arsenalpaatopp

arsenalpaatopp
07.07.08 14:51
Klær er en utrolig morsom bransje.

Får du til et eksklusivt preg kan du kreve overpris til de grader, og håve inn penger. Men å skape det ekslusive preget er selvfølgelig utfordringen.
ukrainia

ukrainia
07.07.08 16:14
Tror vi tenker ganske likt. Men risikoen er jo minimal her da når jeg ikke investerer i midler som ikke er likvide og investeringen er relativt liten. As blir det nok ja.
Har ikke tid til å ta kurs etc markedsføringsprinsippene kjenner jeg godt til det er mere det rent faglige rundt klær og mote jeg mangler faglig innsikt i, så der har jeg mye å læren, men usikker hvor jeg skall skaffe meg den kunnskapen. Har drevet som selvstendig næringsdrivende i 2 år så er kjennt emd regnskap osv(men i helt annen næring da). grunne til att butikken er til salgs er att eier har fått seg en lukrativ jobb.(men jeg er skeptisk til salget pågrunn av den lave prisen). Kjøpesenter har jeg å tro på spesiellt vinterstid, det foreligger muligheter om å leie 130 kvm på kjøpesenter i byen, så det er en mulighet. HAr tenkt å styre sjappa selv men leie inn en deltidsansatt i helgene(regner med flere kunder da så godt å ha ekstra hjelp). Skall se på regnskapene til uken og sette meg inn i innkjøpsprisene men 30-50% påslåg bør det være skall det bli butikk!
Fordelen med en slik butikk er vel den lave inngangsprisen ergo den krever ikke så høy egenkapital og da kan jeg begynne å bygge kapital til flere investeringer og bygge op det fremtidige buisnessimperiet sten på sten.
ukrainia

ukrainia
07.07.08 16:18
Ja det er nettop det jeg spør meg om men. Men det er jo alltids noen som selger selv om driften går greit men det er ett viktig spørsmål og stille seg.
Driften går i pluss hvor mye er enda uvisst. MEn tror du jeg må ha mere kapital enn det som går til forskuddsleie og varelager da?? leieavtalen er langsiktig.
Lønnsutgifter skall minimeres i en oppstartsfase så er planen og komme over på innleid arbeidskraft når bedriften begynner å åg godt.
WastedYears3

WastedYears3
07.07.08 17:18
Er vel alltid greit å ha litt til overs tilfelle noe uforutsett skulle skje, men kan vel sikkert få lån i banken også. Har du en tenåringsdatter i huset så er det vel få som vet mer om klær og moter enn hun hehe.
ukrainia

ukrainia
07.07.08 17:52
Hehe hun måtte i så fal vært adoptert da ts er 21.
skajskrejpah

skajskrejpah
07.07.08 17:54
Jeg har også planer om å starte butikk. Hadde vært fint om det du oppdaterte tråden med egne erfaringer fremover.

Jeg kommer nok også til å satse på klær. Ønsker å satse på ett merke, men er redd det kan blir for smalt/snevert. Men det er altså drømmen.
ukrainia

ukrainia
07.07.08 18:02
2 hovedmerker i "min" butikk + 3 andre. helly hansen rossignol buff dale of norway. Er merkene med helly hansen som "trekkplasteret".
Skall oppdatere hvis det blir no av blir bestemmt i løpet av denne uken.
Er både positiv og skeptisk, men den som intet våger intet vinner!
kosvines

kosvines
07.07.08 18:08
Siden du har drevet som næringsdrivende en stund, har du jo ganske god peiling fra før av. Da har jeg ikke så mye annet å si enn at du tar en titt på regnskapene. Har du etter det en god følelse på dette, er det bare å investere.

Om du trenger mer kapital enn til leien og varelager er vanskelig å si. Du vil jo fort ut fra regnskapene hva det er av faste utgifter, men det vil nok ikke være snakk om så altfor mye utenom. Du vil jo begynne å selge så fort du åpner dørene (forhåpentligvis) så dermed vil jo inntekter kommer inn fortløpende.
Sarpsborg08

Sarpsborg08
01.05.14 15:29

Hvordan gikk det med butikken?

bobjim37

bobjim37
02.05.14 15:03
Sarpsborg08: Hvordan gikk det med butikken?

Siden TS sist var innlogget i 2009 så tviler jeg på at du får noe svar..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg