Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rentestigning

NYTT TEMA
razier
razierInnlegg: 1206
22.07.08 20:25
Er det noe jeg _ikke_ er, så er det økonom.
Ikke har jeg noe særlig greie på ølonomi heller.
Og hadde jeg hatt det, så ville jeg aldri greid å få til det jeg har gjort, nok om det.
Allikevel, man, eller jeg da, har liksom fått et inntrykk av at rentestigningen skyldes den nåværende regjerings styresett.
Selv om det ikke sies rett ut.
Jeg sikter da til høyrepartiene.
Men, er ikke rentestigningen og prisøkninger i stor grad preget av verdensøkonomien?
Jeg husker på slutten av 80-tallet, da Ap satte renten_ned_, da den egentlig burde gått opp, med det formål at folk skulle hanskes med utgiftene, og det gikk jo temmelig galt.
En annen ting er privatisering av f,ex skoler og slikt.
Jeg ser at den første private skolen nettopp gikk pokker i vold.
Jeg synes ikke akkurat at sånne ting fremmer tanken på altfor mye privatisering.
Var det 150 elever som plutselig, og med et pennestrøk sto uten skoletilbud?
Pjotrik
PjotrikInnlegg: 1537
23.07.08 10:49
Jeg har aldri stemt noe annet enn Høyre, men jeg har lite til overs for Jan Tore Sanner og det ene argumentet han klarer å hoste opp, nemlig at renten stiger på grunn av nåværende regjerings finanspolitikk. Vi er på tampen av en høykonjunktur som har var gjennom flere regjeringer, og jeg har ikke det minste tro på at en Høyre-regjering ville brukt mindre penger. Grunnet økte oljeinntekter har denne regjeringen sågar holdt seg nærmere handlingsregelen. Inflasjonsbølgen og rentenivået vi ser skyldes til en viss grad internasjonale forhold.

Likevel - i ettertid ser man at det nok hadde vært fordelaktig med en litt strammere finanspolitikk. Spesielt har det offentlige bidratt mye til boligboblen gjennom å legge beslag på svært mye kapasitet i bygg- og anleggsbransjen. Jeg har aldri forstått hvorfor det offentlige på død og liv skal føre opp bygninger i stor skala i høykonjunkturer, og bygge ingenting når det dabber av.
adeline
adelineInnlegg: 2635
23.07.08 11:19
Det var høyres Erna Solberg som åpnet for private borettslag, de som vi i dag kjenner til som lavinnskuddsboliger. Ikke ble det billigere boliger heller, slik man hevder markedet bidrar til....
razier
razierInnlegg: 1206
26.07.08 21:52
adeline skrev:
Det var høyres Erna Solberg som åpnet for private borettslag, de som vi i dag kjenner til som lavinnskuddsboliger. Ikke ble det billigere boliger heller, slik man hevder markedet bidrar til....
--------
razier:
Men Siv Jensen Og Erna Solberg vil kanskje rette opp dette i felles skap?
Jeg hører foressten at bibliotekene skal nedlegges.
Er dette fordi vi vet nok?
Og hvordan fungerer egentlig et privatisert sosialkontor?
Og... vil jeg nå endelig få Nok penger når og hvis denne kontellasjonen er et faktum?
Dette har jeg drømt om lenge...og få Nok!
Selv om jeg synes jeg har det ganske bra, så blir jeg av Siv Jensen fortalt at jeg _ikke_ har det bra.
Men Nå blir det altså bra.
Det blir nok en merkelig følelse, når det går opp for meg at, Nå har jeg det BRA!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg