Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uføretrygd

NYTT TEMA
TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 17840
04.05.14 11:15

Uansett hvordan man snur og vender på det vil en uføretrygd være uten hensikt hvis man ikke får midler til å betale for utgifter til bolig osv.

Folk som jobber har i tillegg til lønn også noe fornuftig å bedrive tiden med, slikt skal ikke undervurderes.

Hvis man tror det er rosenrødt og ikke ha noe å gå til om dagene tar nok feil. 

Et slikt liv er naturlignok kjedelig i lengden.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54672
04.05.14 11:58
sl500: Både trygd og pensjon er inntektsbasert.

Eneste trygden som ikke er inntektsbasert er så vidt jeg vet ung ufør.

Om man da ser bort fra minimumsytelsene, selvsagt.

(Innlegget ble redigert 04.05.14 11:58)

irenh
irenhInnlegg: 976
12.06.14 10:18

Å fy f!! Her var det mange provoserende svar!!

nei, skal selvsagt ikke lønne seg å bli uføre!! Og uføre er ikke noe man bestemmer selv!!! Det er en lang og hard prosess for mange!!

og vi skal kunne ha muligheten til å tjene GODT!! På lik linje som de som er i arbeid! Vi skal ikke tape all verdens! Mange av oss har vært i jobb i MANGE MANGE år! Og har fortjent en god uførepensjon!!!! 

Det er ikke lett å bli uføre! Mye tap! Som det å ikke kunne gå på jobb.. Det sosiale.. Tap økonomisk. Tror nok de aller aller fleste aller helst ville vært i en jobb! Men ikke alle klarer en jobb! Sånn er det bare! Ser enkelte skriver at det er bare å jobbe litt.. Selv om man er uføre! Ikke ALLE som kan det.. Ikke alle som har mulighet til dette pga sykdom!

så slutt å se ned på oss! Kom deg ned fra din høye hest!

Rainmaker
13.06.14 15:49
irenh: og vi skal kunne ha muligheten til å tjene GODT!!

Nei, men skal ikke tjene GODT på å bli ufør.

Uførepensjonen er et sikkerhetsnett i tilfelle man ikke kan jobbe. Ikke et likeverdig alternativ.

Catzie
CatzieInnlegg: 1
21.06.14 16:49

Dette er en debatt man aldri vil bli enige om, men vil bare si et par ting. For det første. Det lønner seg IKKE å være uføretrygdet. Jeg har vært uføretrygda siden jeg var 18, og hàr ingen mulighet til å øke trygda mi. Vi ligger langt under en gjennomsnittlig lønnsinntekt i dag, og spriket blir større og større for hvert år. Vi betaler dessuten også skatt av vår uføretrygd, og fra nyttår blir skatten lik som for arbeidstakere, men jeg opparbeider meg ikke pensjonspoeng av den grunn... Dessuten skulle jeg mye heller vært i jobb, enn å sitte hjemme dag etter dag, år etter år med like meningsløse, ensomme dager. Jeg vil ut å treffe kollegaer, gjøre noe meningsfylt. Ha ferie! For man har ikke ferie når man er uføretrygdet. Alle dagene er like, og like innholdsløse. Dessuten har man ikke råd til å dra bort. Man sitter hjemme dag etter dag, og ønsker et mer meningsfullt liv. Til dere som sier at alle har en restarbeidskraft. Hvis vi hadde det, hadde vi fått en gradert uføretrygd. Ja, jeg har prøvd meg i jobb. Flere ganger, men etter et par tre måneder ender jeg opp med å bli tvangsinnlagt i mange måneder. Kan dere forresten Vise meg en arbeidsgiver som vil ansette meg. Jeg har ingen utdannelse utover videregående. Har prøvd, men det går ikke når man er innlagt mesteparten av skoleåret. Jeg har ingen jobb å vise til på CVen fordi de jobbene jeg hat hatt, har vært for kortvarge, og må i tillegg regne med stadige innleggelser.  Det vanskeligste oppi det hele, er at jeg har en sønn som må svi fordi jeg har fått ødelagt mitt liv. 

irenh
irenhInnlegg: 976
01.07.14 23:13

Rainmaker: jo, jeg synes vi kan tjene GODT! Mange av oss har stått lenge i arb.livet. Og fortjener å få noe igjen for det! Men føler at vi gang på gang blir straffet. Jeg ønsket ikke å bli uføre! Skulle heller ha stått i arb,livet jeg 

undert4k
undert4kInnlegg: 186
02.07.14 17:23

Dere får noe igjen for det, dere for nok penger til at dere klarer dere og de pengene dere får er mye mer enn dere betalte i skatt.

Hvorfor tegnet dere ikke uføreforsikring?

uføre over lang tid er latskap, alle kan om de vil! 

(Innlegget ble redigert 02.07.14 17:24)

Rainmaker
02.07.14 17:39
irenh: Rainmaker: jo, jeg synes vi kan tjene GODT! Mange av oss har stått lenge i arb.livet. Og fortjener å få noe igjen for det! Men føler at vi gang på gang blir straffet. Jeg ønsket ikke å bli uføre! Skulle heller ha stått i arb,livet jeg

Som sagt, et sikkerhetsnett skal ikke være et like godt alternativ som jobb.

puma1
puma1Innlegg: 20625
02.07.14 17:59
Catzie: Vi betaler dessuten også skatt av vår uføretrygd, og fra nyttår blir skatten lik som for arbeidstakere

Ja, men så vil også bruttobeløpet øke. Den nye uføretrygden kan også litt større trygghet for de som har varierende arbeidsevne. F eks folk med bipolar ledelse. Pr i dag kan en risikere å få hele uføresaken tatt opp til revisjon hvis en prøver seg i arbeid. Fra neste år vil en automatisk gå tilbake til samme uføregrad som en hadde hvis en prøver seg i arbeid og det ikke går. 

Så er det selvfølgelig problemet med å få arbeidgivere til å ansette ustabil arbeidskraft, men der har velferdssystemet begrensede muligheter. 

susilu
susiluInnlegg: 37103
06.07.14 01:57
TommyLee32: Har dere tenkt noen gang over hvor heldige vi som jobber er?Vi har det som plommen i egget som faktisk har noe å gå til hver eneste dag!De som av en eller annen grunn er så uheldige at de må motta trygd for å kunne leve har det ikke spesielt bra pga at de stort sett kjeder seg store deler av tiden.

Jeg tråkker sikkert mange uføre på tærne når jeg sier at jeg ofte har tenkt på hvor fantastisk jeg har det som slipper å jobbe.  Jeg er 100% uføretrygdet pga Revmatoid artritt, som jeg fikk såfort jeg ble myndig, det er mange år siden...

Jeg føler meg heldig som bor i et land der det er mulig å ha det sånn.  Jeg har selvsagt ikke mye å flotte meg med, men det trenger jeg ikke. Jeg er ikke mer ufør enn at jeg kan klippe håret mitt selv.  Jeg stortrives i mitt eget selskap, har aldri kjedet meg.

Men når det er sagt, det var mange år med feil diagnoser/ikke-diagnoser, ydmykende saksbehandlere mm...det var ikke lett å få hjelp på min tid.

Jeg har ikke de reiseutgiftene en yrkesaktiv har, ikke det samme garderobekravet, ikke behov for ferie... (har jo ferie hele året...)

Jeg stemmer på partier som lover gull og grønne skoger for dere som jobber, siden jeg er avhengig av dere og ikke har planer om å sage av den grenen jeg sitter på.

iMariuz
iMariuzInnlegg: 10306
21.07.14 04:21
susilu: Jeg stemmer på partier som lover gull og grønne skoger for dere som jobber, siden jeg er avhengig av dere og ikke har planer om å sage av den grenen jeg sitter på.

Helt enig i den tankegangen

thomas166
thomas166Innlegg: 4085
21.07.14 04:33
undert4k: uføre over lang tid er latskap, alle kan om de vil!

Dumskap er en velsignelse.

thomas166
thomas166Innlegg: 4085
21.07.14 04:36
TommyLee32: Folk som jobber har i tillegg til lønn også noe fornuftig å bedrive tiden med, slikt skal ikke undervurderes.

Men saa er det jo sann da att folk forstaar ikke , eller mer sannsynlig , nekter aa ta det helt selvfoolgelige inn over seg.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15839
21.07.14 13:14
TommyLee32: Uansett hvordan man snur og vender på det vil en uføretrygd være uten hensikt hvis man ikke får midler til å betale for utgifter til bolig osv. Folk som jobber har i tillegg til lønn også noe fornuftig å bedrive tiden med, slikt skal ikke undervurderes. Hvis man tror det er rosenrødt og ikke ha noe å gå til om dagene tar nok feil.  Et slikt liv er naturlignok kjedelig i lengden.

Har folk overskudd til å ha det kjedelig på trygd - da er man for lite sjuk, og bør heller jobbe!  Dessuten finnes det mye man kan bidra med - om man vil.  Og sitte hjemme og sutre er taperadferd.

Uføretrygd bør gis til arbeidsuføre, ikke arbeidsføre!  Det er paradoksalt inntil idioti at noen skal kunne heve uføretrygd og jobbe samtidig.

Det er en plikt å selv bidra til egen livsoppholdelse, hvis man kan.  De som ikke kan, bør få et økonomisk livsgrunnlag av fellesskapet.

sl500
sl500Innlegg: 11612
15.08.14 22:14
TomPadang: Har folk overskudd til å ha det kjedelig på trygd - da er man for lite sjuk, og bør heller jobbe! Dessuten finnes det mye man kan bidra med - om man vil.

Endel har sikkert noe å bidra med men hvem vil la de slippe til?
Har vært yrkesaktiv i ca 20 år og enda har jeg ikke jobbet et sted hvor det er tid eller rom til at noen kommer og går etter dagsformen.
Noen slike jobber finnes sikkert men de fleste arbeidsgivere er avhengig av en stabil arbeidstokk.

Så vidt jeg husker er flest arbeidsuføre for muskel og skjelett plager som feks MS og gikt.
Mange av de kan ha gode perioder med rest arbeidsevne men da må arbeidsministeren finne på noe annet en snømåking som han nevnte som et eksempel.
Jeg tror ingen eller svært få av disse kronikrene klarer å måke snø en hel dag i året.

Da bør man i det minste komme opp med en bedre plan enn å bare nevne snømåking.
Det er når man hører slikt man blir litt oppgitt av enkelte FRP politikkere.

(Innlegget ble redigert 15.08.14 22:22)

Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2722
18.08.14 08:37

Jeg har en slektning som har MS og som nå skal opereres i utlandet, nettopp for å prøve å unngå årevis med arbeidsuførhet i et veldig fysisk yrke, og en langsom forverring og for tidlig død. Prislappen på rundt millionen må familien prøve å samle sammen, for den dekkes ikke av Staten.

pooo
poooInnlegg: 2090
10.09.14 17:02
Earthbound: Hvorfor skal dere ha mer enn det som mange har i årslønn for en full jobb?
Jeg ser ikke helt rettferdigheten. Det som burde vært gjort var å legge bedre til rette for uføretrygdede til omskolering, deltidsjobber, etc. Få folk tilbake i jobb, om ikke mer enn deltid. Belønne innsats, ikke hindre det.

Hvis du skal ansette noen. Vil du da ansette en person som er frisk - eller en person som har vært/ er syk og har hull på noen år - på sin CV?

Akkurat! Det største problemet er ikke at mennesker som er syke ikke vil arbeide - men ingen vil ansette syke mennesker (forståelig nok).

"Åhhh! Jeg så en nabo sitte på kafe - og jeg tror hun er uføretrygdet! Hun burde skamme seg!"….eller "Jeg så naboen luke i blomsterbedet - men hun får penger fra NAV!…Jeg er helt sikker på at hun kunne gjort noe….iallefall jobbet litt!"

Hvem vil ansette henne og alternativt - mener vi at disse verken skal synes eller høres? Kanskje legge seg under sofaen til de skal på sykehjemmet?

Alle undersøkelser viser at det er de som har lav utdannelse og er nederst på rangstigen som misunner uføre. Høyt utdannede mennesker med god jobb ønsker seg ikke i en ufør sin situasjon eller leve deres liv. 

pooo
10.09.14 17:10

Interessant og skremmende å registrere at så mange har aggressive følelser for syke mennesker i dette samfunnet.

Noen som har tenkt på hvem som betaler for alle barna dine? Hvor store beløp tror du skattebetalerene må punge ut med - for hvert barn du lager?

De fleste som mister arbeidsevnen sin er ikke selv skyld i det. 

Lager du mange barn, velger du det selv. Er det mer heroisk å lage mange barn i Norge og således påføre samfunnet og miljøet store kostnader - enn å uforskyldt bli syk/skadet og miste sin arbeidsevne?

(Innlegget ble redigert 10.09.14 17:11)

Gubbenilia
11.09.14 19:31
pooo: Interessant og skremmende å registrere at så mange har aggressive følelser for syke mennesker i dette samfunnet.

De fleste pleier å bli ganske stille når infarktet, kreften eller depresjonen har tatt dem eller noen av deres nærmeste.

Det jeg maser om, om att og om att, er at folk flest må huske at de uføreordningene vi har i Norge, er minimumsordninger. Det er så mange som sliter skikkelig og som rett og slett ikke hadde behøvd å ha det så trangt hvis de hadde planlagt litt. 

pooo
13.09.14 15:01
Gubbenilia: De fleste pleier å bli ganske stille når infarktet, kreften eller depresjonen har tatt dem eller noen av deres nærmeste. Det jeg maser om, om att og om att, er at folk flest må huske at de uføreordningene vi har i Norge, er minimumsordninger. Det er så mange som sliter skikkelig og som rett og slett ikke hadde behøvd å ha det så trangt hvis de hadde planlagt litt.

Ja, du har så rett. 

OK. Du tenker at flere bør tegne private helseforsikringer før de blir syke eller havner i en ulykke?

Gubbenilia
15.09.14 10:03
pooo: OK. Du tenker at flere bør tegne private helseforsikringer før de blir syke eller havner i en ulykke?

Fordi vi vet at ca. 10% av oss vil bli uføre, er det stor sannsynlighet for at vi kan trenge en uføreforsikring. Tallet er horribelt høyt, men det er slik man opprettholder en høy sysselsetting og levelige vilkår for de av oss som er i jobb. 

Det er den enkeltes plikt å sørge for nok inntekt til at man kan forsørge seg selv og sine, også når man av en eller annen grunn blir pensjonist. Mange gidder ikke sette seg inn i spørsmålet, for da må de ta tak og begynne å avsette penger.  

Det samme gjelder alderspensjon. I særlig grad de første 10-15 årene av pensjonstilværelsen.  Det er IKKE nåe morsomt å gå av med pensjon når man ser en fattig tilværelse fremfor en. Felleskapet sørger for forholdsvis gode pensjonsordninger til ansatte i stat og kommune og i noen store bedrifter ( som for eksempel Statoil), mens alle de tusener som jobber i småbedrifter må nøye seg med folketrygden og en liten tilleggspensjon (OTP).

Derfor: Forsikre helsen i unge dager, før helseplagene begynner. Da er det også rimelig. Sparing til alderspensjonen bør begynne så snart man er noenlunde ferdig med huslånet, og helst i god tid før fylte 50. Og har kona vært mange år hjemme med barn, så håper jeg "pensjonhullet" er fylt opp med sparing. Det er ofte kvinner som sitter ribbet tilbake når ektefellen finner nye beiter. Reint pensjonsmessig er det mye bedre å være enke enn fraskilt. (Gratis tips til de damer som ser sin eldre ektefelle sikle etter yngre damer!) 

pooo
15.09.14 14:56

Mange gode poeng her :))

Melli
MelliInnlegg: 60
29.05.19 21:31

Dette er sikkert grunnleggende, de fleste vet nok men jeg er ny på det og har ikke så veldig lyst til å lese hele tråden. Håper jeg kan være tilgitt ;) Lurer litt på hvordan uføretrygd fungerer. Er for syk til fulltidsjobb. Har ikke lyst til å bli uføretrygdet eller lyst til å slutte i den jobben jeg har nå, (hvis jeg kommer til å tjene mer enn det som er "greit") men tenk om jeg tjener f.eks. 200 kroner over i året enn det som er lovlig å tjene? Er det er en streng øvre grense for hva man kan tjene i året? Og hva er det? Jeg tjener 70.932 etter skatt, for å være presis. Har dessverre arbeidsbegrensninger som det kan hende jeg må leve med hele livet. Det vet jeg ikke enda. Det eneste jeg vet er at jeg kommer til å være uføretrygdet i noen år kan det se ut som. Og takle den lille jobben jeg har nå samtidig. For hadde nok ikke vært det letteste å finne en annen jobb der jeg "tjener så lite". Eller jeg vet ikke. Bare ute etter informasjon. Skjønner meg ikke så mye på dette. Tusen takk! ;)

Melli
MelliInnlegg: 60
12.07.19 23:45

Ok da ;) Hvem er det jeg skal kontakte for å få vite dette? :)

puma1
puma1Innlegg: 20625
13.07.19 00:19
Melli: Ok da ;) Hvem er det jeg skal kontakte for å få vite dette? :)

Det er jo NAV det da. Prinsippet er at man alltid skal komme bedre ut med kombinasjonen trygd/arbeid enn med trygd alene. Et mulig unntak kan være for folk som har store reiseutgifter til/fra arbeid. 

Det er litt uklart hvor du er i uføreprosessen. Det er viktig å unngå en situasjon som hverken er fugl eller fisk. Hvis du ikke kvalifiserer for 100% uføretrygd, men for f eks 50% og har 20% jobb ved siden av, så vil du havne i en kinkig økonomisk situasjon med 70% "inntekt". 

EmperorLondoMollari
EmperorLondoMollariInnlegg: 107
13.07.19 01:40

Jeg har vært uføretryga hele mitt voksne liv. Skulle gladelig byttet ut hele trygda mot å ha dårlig råd hvis jeg kunne slippe sykdommen.

fargerik
fargerikInnlegg: 60114
13.07.19 07:14
Melli: Ok da ;) Hvem er det jeg skal kontakte for å få vite dette? :)

Les litt her.

Du kan jobbe så mye du orker, men tjener du mye, vil bare trygden bli redusert litt.

Du kan greit ordne mye selv dersom du logger inn på "mine sider" hos NAV. Bruk bank-ID. Der kan du også skrive meldinger til NAV og spørre dersom du lurer på noe. Eller du kan ringe. tlf. 5555 3333.

(Innlegget ble redigert 13.07.19 07:16)

atlea63
atlea63Innlegg: 3
19.07.19 00:19

Passende sum for uføre er 80% av inntekten som arbeidsfør. Er grunnlaget lavere enn 570.000 skal uføretrygden settes til 430.000. 

Når en så blir pensjonist skal pensjonen være 3,5 G. Ca 330.000

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11345
19.07.19 07:39
atlea63: Passende sum for uføre er 80% av inntekten som arbeidsfør. Er grunnlaget lavere enn 570.000 skal uføretrygden settes til 430.000.

Det er stor enighet både blant politikere og folk ellers at det skal lønne seg å arbeide og da er 430.000 som minste uføretrygd alt for høyt.
Storparten av de uføretrygdede befinner seg blant den lavtlønnede del av befolkningen og mange av disse ville aldri tjene så mye selv i fullt arbeid.
Så ditt forslag til "minstetrygd" er alt for høy. Vil aldri oppnå gehør i befolkningen.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9144
19.07.19 17:12
atlea63: Er grunnlaget lavere enn 570.000 skal uføretrygden settes til 430.000.

Når gjennomsnittslønn i mange yrker er lavare enn 430 000, så blir det litt rart om minste uføretrygd skal vera så høg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg