Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er dette mulig da( Bunnpris)?

NYTT TEMA
Bertram_5
Bertram_5Innlegg: 5066
19.10.08 17:20
Var nettopp på Bunnpris og kjøpte dette:
En vanlig Grandiosa
En 0.5 L Cola
En liter Eplejuice
En Ost

= 141 kroner.

Det er da borti noe HELVETE dyrt? Hadde venta en 105-110 kroner siden osten koster en 50 spenn, men 141 kroner!!??
Hva kan vi gjøre for å få ned matprisene her i landet?
Personlig er jeg villig til å heller satse på luguber mat fra utlandet enn norsk mat fra gjerrige og grådige bønder
cybro
cybroInnlegg: 9445
19.10.08 17:22
Eller planlegge helgen litt mer nøye, og handle inn lørdag?
-Divino
-DivinoInnlegg: 4279
19.10.08 17:24
Dersom vi vil ha matprisene ned, må vi nok senke lønningene. Matpriser stiger i takt med gjennomsnittslønn.
Bertram_5
Bertram_5Innlegg: 5066
19.10.08 17:24
Blir det så mye billigere om jeg handler på lørdag da?
Når det er sagt så er jeg ingen fan av Bunnpris og handler aldri mer enn 4 varer der (som f.eks middag og små ting på søndager).

Planlegging er forresten for gamle damer.
-Divino
-DivinoInnlegg: 4279
19.10.08 17:25
Jaha, hva forandrer det? Bunnpris er Bunnpris.
Brewcastle
BrewcastleInnlegg: 335
19.10.08 18:28
Bertram_5 skrev:
[.............] Personlig er jeg villig til å heller satse på luguber mat fra utlandet enn norsk mat fra gjerrige og grådige bønder
--------------------------------------------------------------------

Å klandre bøndene blir nok helt feil. Det er ingen tilfeldighet at noen av de rikeste personene her i landet driver/har drevet med dagligvarehandel. Og formuene deres ble svimlende høye på realtivt kort tid. så der ligger nok mesteparten av pengene du klager på at er fordyrende til din handlekurv også.Men når det er sagt: I forhold til lønnsnivå i Norge så er forøvrig prisene i vanlige butikker lave. At kjøpmennene likevel blir milliardærer er at de holder "høye" priser, men skviser omsetningsleddet, som igjen sender skvisen videre til produsentene (bøndene). Slik blir det en tyngre og tyngre oppgave å kunne skape seg en inntekt av å produsere mat her i landet, mens kjøpmennene blir rikere og rikere. -Samtidig kjefter forbrukerne på bøndene.

Og tross navnet, så er ikke Bunnpris kjent for å ha lave priser. Heller det stikk motsatte, siden driften i sterk grad er basert på slike som deg som slenger innom - f.eks. på en søndag - og "må ha" noe.

PS: 50 kr. for en ost sier ingenting så lenge du ikke oppgir vekten på den.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
19.10.08 19:06
At noen har blitt rike er ikke noen forklaring på at matprisene er dyre. Jeg kikket litt på noen regnskaper fra noen Rema 1000 butikker. Og de bruker ca 80% av inntektene sine på varekjøp. Resten skal da dekke lønn, regnskap, revisjon, husleie, strøm+++. Det sier seg selv at marginene ikke er veldig store.

Derimot har vi et landbruk som er superbeskyttet av tollsatser. Det er jo bare å se på våre naboland så ser vi jo at matprisene er mye lavere. Og det kan man ikke gi skylden på Reitan for,

Reitan sier jo selv at en god del mat ville vært betydelig rimeligere med importert mat. Og de sier jo at matprisene på Rema 1000 i Danmark er ca 40% rimeligere en i Norge. Og der er lønnsnivået og andre kostnadder nogenlunde på linje med Norge sine. Men innkjøpene er mye billigere, og derme blir også maten billigere.

Mvh 001
Someone
SomeoneInnlegg: 25439
19.10.08 19:41
001olebrum skrev:
At noen har blitt rike er ikke noen forklaring på at matprisene er dyre. Jeg kikket litt på noen regnskaper fra noen Rema 1000 butikker. Og de bruker ca 80% av inntektene sine på varekjøp. Resten skal da dekke lønn, regnskap, revisjon, husleie, strøm+++. Det sier seg selv at marginene ikke er veldig store.
----------

Nå er det vel ikke nødvendigvis selve butikkene som tjener pengene, men selve systemet iform av enten utbytte eller franchise-avgifter fra butikkene

Men når det er sant, så ser jeg riktignok ikke problemer med at noen tjener penger, men man skal ikke se bort ifra at konkuransen i daglivarebransjen er mindre hard enn det kjedene liker at den skal fremstå som
001olebrum
19.10.08 19:48
Someone skrev:
Nå er det vel ikke nødvendigvis selve butikkene som tjener pengene, men selve systemet iform av enten utbytte eller franchise-avgifter fra butikkene
------------------------

Det jeg ønsket å fremstille var butikkens innkjøpskostnadd. Og såfremt den er ca 80% så er det jo bare 20% til alt det det andre. Og det er svært begrenset hvor mye det går an å få redusert prisene selv om Reitan skulle gi avkall på alle franchiseavgiftene. Og jeg tror vel at franchiseavgiften ikke ligger bokført som varekostnadd. men jeg vet ikke.

Mvh 001
Brewcastle
19.10.08 19:56
Someone skrev:
--------------------------
Jepp, og det er ikke franchisetakerne som forhandler pris med grossistene. Det er det "onkel" Rema Rimi som gjør. Mens franchisetakerne bestiller - og ikke minst betaler - til "onkel". Så franchisetakerne/butikkeierne må gjerne tjene penger. De jobber for dem.
001olebrum
19.10.08 20:17
Hvis jeg forteller deg at Rema 1000 Norge ifjor hadde et årsresultat på 400 mill, og har ca 20% markedsandeler. Så kan du jo bruke disse tallene som et grunnlag på hvor mye du mener matprisene hadde kommet forbrukerene til gode av det. Og ca hvor mye det dreier seg om pr kunde/markedsandel pr år.

Dette er kun ment som en illustrasjon på hvor mye Reitan sin eventuelle mangel på rikdom ville gjort maten billigere i Norge. Jeg har ikke regnet på det men det blir vel ikke mange hundrelappen pr kunde pr år?

Mvh 001
Brewcastle
19.10.08 21:04
Jeg er ikke god til å lese regnskaper, og skjønner ikke hvordan du kom fram til 400 mill. http://www.rema.no/multimedia/archive/00000/Aarsrapport_REMA_2007_234a.pdf
Subconscious
SubconsciousInnlegg: 2656
19.10.08 21:36
Bertram_5 skrev:
Var nettopp på Bunnpris og kjøpte dette:
En vanlig Grandiosa
En 0.5 L Cola
En liter Eplejuice
En Ost

= 141 kroner.

Det er da borti noe HELVETE dyrt? Hadde venta en 105-110 kroner siden osten koster en 50 spenn, men 141 kroner!!??

Ehh nei.
Har du ikke glemt at økt drivstoffpris har sørget for at varer er blitt dyrere, om du støttet forslaget til økte utgifter på drivstoff synest jeg ikke synd på deg.
001olebrum
19.10.08 22:02
Jeg vet ikke hvilken tall du referer til i den rapporten. Men jeg sjekket årsresultatet til Rema 1000 Norge.

For å hjelpe deg litt på vei med regning så kan jeg fortelle deg at 20% av 5 millioner nordmenn er ca 1 million (kunder på rema inkl barn). 400 millioner fordelt på 1million er 400 kr pr person pr år.

Dette er kun en illustrasjon, og er ikke ment som noen detaljert rapport. Men 400 kr pr pers pr årspå matbudsjettet er ikke akkurat en revulusjon inne prisreduksjon.

Men derimot er det ca 10 milliarder i tollsatser på import.Og da begynner vi å prate om prisreduksjon.

Mvh 001
Valtra6850
Valtra6850Innlegg: 1012
Speca
SpecaInnlegg: 10011
20.10.08 19:45
Bertram_5 skrev:
= 141 kroner

Speca skriver:
For at dette skal stemme, så snakker vi kanskje en stor jarlsberg da? Det er bortimot eneste jeg kan få til å gå opp, men, jeg har heller ikke vært i noen bunnpris med unntak av en halvliter ett eller annet på blindern for 4-5 år siden.
Askeladd3
Askeladd3Innlegg: 4907
20.10.08 20:55
Tullprat. Danskene har langt lavere transportkostnader. En bonde som får maks 1 kr for poteten pr kg mens butikken tar opptil 30 kr. Det med 80% varekost kan du tørke deg bak med, det stemmer ikke.
kullis1
kullis1Innlegg: 133
20.10.08 21:00
Kom akkurat hjem fra "harrytur". Selv så kjøper jeg aldri kjøtt og kylling i Norge lenger..
warl
warlInnlegg: 3061
21.10.08 13:01
Slutt og klag. I forhold til de aller fleste EU-land har Norge latterlig lave matvarepriser dersom du ser i forhold til lønningsnivå.

Jeg tror faktisk at få, om noen, bruker så liten del av sin lønn til mat som det vi nordmenn gjør. Og hva gjør vi? Jo vi klager fortsatt.
ygr
ygrInnlegg: 418
22.10.08 20:19
GUD JEG BLIR SÅ forbanna når jeg leser slike idiotiske inlegg fra folk med 0 peiling på hva det vil si å være bonde. GUD jeg er fed up !

jeg er bondesønn, så ja jeg har også et farget syn på hvordan det er å være bonde.
Ta fattern for eksempel. en av de største gårdene i kommunen han kommer fra ( 10-15k) innbyggere.

søkte han opp på skattelistene, jada jeg som hadde et halvt år med 50% stilling og resten 100% i en helt vanlig jobb, uten noen som helst utdannelse tjente mere. han hadde litt over 230k
Han er opp 07 og jobber til ca 11, så er han inne og har matpause i 30-40 min og så er det ut igjen, enten i fjøset eller drive med andre diverse vedlikeholdsarbeid på gården. Når han er ferdig med det, i off-season så er han i skogen og hogger skog og lignende.
Han tar middagspause i 4-5tiden og tar en blund på sofaen i ca 40 min, derreter er han 2-4 timer i fjøset, avhenger av diverse faktorer (måling av melk +++) han er inne rundt 9 på kvelden.
Dette er i den rolige delen av året.
Nå kommer vi til våren- tildels sommeren og høsten. da gjør han de samme oppgavene samt at han istedet for å være i skogen, er på åkeren til langt ut på natt, HVER dag.
Dette er arbeidspresset hans.
Så snakker man om de pskiske aspektene.
Han vet at han må stå på uansett hver dag for at gården ikke skal havne skjevt ut.
Han hadde i året 06 2 jeg sier T O - fridager iløpet av et HELT år.
Grunn? nr1. Bønder tar direkte fra sin egen lomme + avløser tilskudd( usikker på hvor mye dette er) for å betale avløseren.
Hvem vil være avløser i Norge? MEGET få. både på grunn av at det er dårlig betalt, og at det er en fysisk og uattraktiv jobb. En annen grunn er også det at det å være bonde i 2008 blir ofte sett ned på. Det er noe som provoserer meg mest da det faktisk er et ganske verdifullt yrke( binder landet sammen )

Over til ditt bidrag i denne posten Bertram:_5
Du sier at bønder er gjerrig ? skyld heller på grossistene og varehusene. Bonden får svært lite av det du sier koster så mye. En annen ting er også det at du har for faen handla ting som bønder ikke lager ? hva tror du Produsenten betaler for restkjøttet dem fyller på grandisen? JÆVLIG lite skal jeg si deg.. Cola ? haha bonde som lager cola, OK... og forøvrig så har du nettopp handlet på en av de dyreste butikkene i Norge..

Tviler på at noen gidder å lese dette, men slik er faktisk situasjonen for _melke-bondene-_ i Norge. jeg snakke nå ikke om de som jobber 3mnd i året med korn osv osv.
001olebrum
22.10.08 21:21
Det hjelper andre lite at bønden jobber mye og tjener lite når verdiskapningen er negativ. Landbruket er subsidiert med mange millarder både fra forbrukerne og skattebetalerene. Norske bønder er i en særordning som yrkesgruppe. Og de har fått andre til å betale for å opprettholde sin tilværelse og næring.

Hadde det ikke vært for forbrukerene og skattebetalerne og politekerens vilje (selv om den er dalenede) så hadde ikke bøndene kunne drive i det hel tatt. Ihverfall ikke de små og veldig ulønsomme.

Så istedet for å være forbannet på at andre stiller spørsmål ved næringen burde du stått med luen i hånden og sagt "takk" for subsidepengene og høye tollmurer.

Mvh 001
Smakkz
SmakkzInnlegg: 2678
23.10.08 04:03
La oss fjerne tollmurene og importere mat.

Oi med finanskrisen som skjer nå, vil mat bli svindyr.
Oi matproduksjonen stuper på grunn av finanssystemet går til helvete og bønder må flytte fra gården sin.

Har faktisk lyst at tollmurene ble fjernet i morra. Om 6 mnd vil jeg da se samme folkene som ville fjerne subsidier og dermed den norske bonden, skrike at bøndene må produsere mat igjen på dugnad..

Herre....
knutset
knutsetInnlegg: 4874
23.10.08 04:10
-Divino skrev:
Dersom vi vil ha matprisene ned, må vi nok senke lønningene. Matpriser stiger i takt med gjennomsnittslønn.
-----------------------------------------------------------
Tipper åpningstider spiller en vesentlig faktor her.
Tenk om en butikk / storsenter hadde hatt åpent fra 09 - 17 ja da tror jeg de kunne hatt langt lavere priser enn de som har åpent til kl. 20.00 på kvelden, for å ikke snakke om de som har enda lengre åpent.
--Slemtiger--
--Slemtiger--Innlegg: 3422
23.10.08 11:39
Det er Reitan-feiten på lade gård og menn som han som stikker av med alle matpengene våre. I tillegg presser de leverandørene til å betale for hyllene slik at prisene øker enda mer.
001olebrum
23.10.08 12:21
Jeg er innstilt på å betale markedspris for mat. På godt og vondt.
10 Milliarder i direkte overføringer kan man jo bruke på redusert mva på mat, eller kanskje 0 mva på mat?

At Reitan har blitt rik på matvaredrift skyldes god struktur og svært høye volum. Hadde vi hatt kjøpmannen på hjørnet, som vi hadde for 30 år siden så hadde vi sett mange fattige kjøpmenn og dobbel så dyr mat (det er slik som mange bøndene driver subsidievirksomheten sin idag).

Reitan har gått i spissen for en effekivisering av dagligvarehandelen de siste 30 årene. Det aller meste av den økonomiske gevinsten har kommet forbrukerne tilgode, og bittelitt har kommet Reitan tilgode. Stort volum gir mye penger selv på svært lave marginer.

Og dere som skylder på Reitan for høye matvarepriser kan kanskje fortelle litt om hvor mye prisene på Rema 1000 hadde gått ned hvis Reitan hadde hatt 0 i driftsresultat???

Hadde bøndene prøvd å lært litt av Retan så hadde vi hatt mange færre, men rikere bønder. Og det hadde igjen gitt lavere priser inn til Reitans butikker, som igjen hadde gitt lavere priser til forbrukerne, og også litt mer til Reitan.

Mvh 001
Smakkz
SmakkzInnlegg: 2678
23.10.08 15:14
Uff ja disse helvetes bøndene som ikke kan drive effektivt og selge billig. At fra Gilde slakteri, til du kjøper den i kassa, har kjøttdeigen blitt 350-400% dyrere snakker ingen så høyt om.

At Reitan har blitt rik på matvaredrift er at han har skvist ut den gode gamle kjøpmannen på hjørnet, og satt opp de helvetes kjedebutikkene sine.
001olebrum
23.10.08 15:33
Hvem eier Gilde? Bøndene kontrollere hele kjeden selv, og på toppen av det har til og med et langt sugerør inn i statskassen. Reitan må ta til takke med de prisene han får, som er gjennomsyret av byråkrati og bondevern.

Ja, det er riktig at Reitan utkonkurerte kjøpmannen på hjørnet. Det gjorde han på pris og effektivitet. Og hadde han ikke gjort det, hadde vi hatt mye dyrere mat en vi har idag. En av verdens dyreste matpriser har vi også nå.

At vi tjener bra i Norge betyr ikke at maten er billig.

Mvh 001
diagonal
diagonalInnlegg: 778
23.10.08 15:37
001olebrum skrev:
Det jeg ønsket å fremstille var butikkens innkjøpskostnadd. Og såfremt den er ca 80% så er det jo bare 20% til alt det det andre. Og det er svært begrenset hvor mye det går an å få redusert prisene selv om Reitan skulle gi avkall på alle franchiseavgiftene. Og jeg tror vel at franchiseavgiften ikke ligger bokført som varekostnadd. men jeg vet ikke.
---

Det du glemmer er at kjedene eier store deler av verdikjeden og ikke bare butikkene. Dermed kan kjeden ta ut profitt i flere ledd samtidig som de kan peke på butikkenes "magre marginer".

Og har du noen gang tenkt over hvordan det kan ha seg at Rimi-Hagen som lever av å selge mat så billig som mulig "med så små marginer som mulig" er en av landets rikeste menn? Rema-Reitan har vel ikke gjordt det så dårlig han heller.
001olebrum
23.10.08 15:43
Volum.
Hvis du tar overskuddet å deler ut til kunden blir det ikke mange prosentene i "rabatt". Det er ikke Reittans rikdom som har gjort maten dyr. De har i snitt ca 4% i driftsresultat.

Du kan jo bare se på Coop som deler ut driftsoverskuddet til kunden hvert år. Det blir ikke mange prosentene i "rabatt"

Mvh 001
diagonal
diagonalInnlegg: 778
24.10.08 13:21
Volum er bare halve forklaringen. Resten er som jeg sier at de tar ut profitt i flere ledd av verdikjeden.
Klikk for å gå tilbake til toppen