Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Priser for skrapjern

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 31941
09.11.08 14:10
Det står altså ikke så dårlig an med meg, men har lurt hva slags priser man kan få for skrapjern.

Har ikke akkurat noen konkret ide om å begynne med det, men hva kan man få for priser for forskjellig skrapjern.

Det ligger jo utrolig mye rart omkring som det virker som bare er lagt der/glemt igjen. Ofte kan det vel være noen som eier dette, men lite sannsynlig at de vil gjøre krav på det.
laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
09.11.08 14:23
Meg står det skikkelig dårlig til med, så det var en god ide! Håper noen kan svare.
Og hva koster det å leie en tilhenger?
VivaLV
09.11.08 17:23
He-he.....
Du får begynne å samle flasker og fylle opp en lastebil og kjøre til Danmark.
For noen år siden var det noen som dro rundt på bryggerier og kjøpte inn flakser til 1 og 2,5 og så pantet de i Danmark hvor panten er det dobbelte.
laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
09.11.08 17:43
Mange morsomme måter å tjene penger på om man vil... :)
boglito
boglitoInnlegg: 2195
09.11.08 19:32
Metallco betaler 50 øre per kilo skrapjern. Da er det dårligste kvalitet. Er kvaliteten høyere får man muligens 1 krone. Rent aluminium får man 6 kroner for. Kobber ligger enda høyere, men er vanskeligere å oppdrive. Jeg regner med at de ikke tar imot kabelsneller du har rappa fra telenor...

Nå skal det sies at det kan være vanskelig å finne flere tonn skrapjern liggende og slenge uten at noen føler at de eier det.
boot
bootInnlegg: 2045
10.11.08 07:08

Kabelsneller er blitt ettertraktet vare i det siste. Det merket jo NSB/Jernbaneverket i fjor eller så, da noen hadde rappa 'lagt' kabel langs skinnegangen. Kobber er jo det desidert best betalte.

All metallemballasje man forbruker er jo rent skrapjern eller aluminium og det er lett å sortere, men mengden utgjør likevel ikke noe som det lønner seg å forsøke å selge selv. Da må det bli container-snoking (glass/metall-container), men det er vel en heller tvilsom hobby. Mye mer grisete og klinete enn kles-retur-container av typen Fretex/Uff.

Har man bil og tilhenger så kan man jo hinte i nabolaget at siden man likevel skal på 'dynga' og gjerne tar med for naboene. Men det er vel ingen god ide likevel siden det er vanskelig å be dem komme kun med skrapjern og metaller.

Så nærmest hvilken som helst regelmessig jobb er vel å foretrekke, selv om det kun en en kveld i uka. Mest sannsynlig bedre betalt også.

http://tinyurl.com/4ulzrc

VivaLV
10.11.08 10:53
Jeg har nok sett for mye på "The Wire", der går jo bubbles rundt hele tiden og samler inn radiatorer og annet skrapjern.....

Har ingen konkrete planer, men bestandig greit og bli litt mer opplyst og man vet jo aldri, kanskje det virkelig er noen gode tips der ute som man kan bruke.

Kanskje man skal vurdere fretex-containerne. Står jo veldig ofte poser utenfor. Kanskje noen har glemt igjen en 500-lapp i juleborddressen, eller noen vestkantfruer er lei pelsen sin eller andre eksklusive klesmerker.

baldviking
baldvikingInnlegg: 22327
10.11.08 18:41
Skrapjern er ulønnsomt for privatpersoner. Kobber, særlig høyeste og reneste kvalitet, og til dels aluminium, går an. Prisene har forøvrig falt jevnt i år. Hva de er nå vet jeg ikke. I sommer fikk vi 5-600 kroner pr tonn skrapjern. Da var det nesten så det ikke lønnte seg å frakte jernet til forhandler.
Rudi
RudiInnlegg: 3305
10.11.08 21:55
Noen som vet hvor mye man får ca pr kg kobber fra kabler med isolasjon? Har tilgang til store menger av dette som går rett i restavfallet...
å
åInnlegg: 4177
10.11.08 21:59
Et metall som man får en del for er det som er i den ringen hvor man åpner Cola-bokser med. Jeg vet ikke hvorfor. I enkelte andre land, så betaler man mye mer for dem enn for selve Cola-boksen.
10.11.08 22:00
Metallco linker direkte til London Metal Exchange.

På aluminium ser det ut som man får noe under halvparten av verdensprisen.

Prisen på kobber er omtrent det dobbelte av aluminium, slik at basert på de 6 kr. en nevnte tidligere så kan man jo gjette seg frem til at du får 12-13 kr. kiloet.

Da har jeg ihvertfall blitt litt klokere og så har jeg kanskje hjulpet en annen person til og tjene noen kroner. Regner med at du sender 10% til min paypal konto.
boglito
boglitoInnlegg: 2195
12.11.08 12:49
boglito: Metallco betaler 50 øre per kilo skrapjern. Da er det dårligste kvalitet. Er kvaliteten høyere får man muligens 1 krone. Rent aluminium får man 6 kroner for. Kobber ligger enda høyere, men er vanskeligere å oppdrive. Jeg regner med at de ikke tar imot kabelsneller du har rappa fra telenor...

Nå skal det sies at det kan være vanskelig å finne flere tonn skrapjern liggende og slenge uten at noen føler at de eier det.

test

JonathanOlivarDizon
JonathanOlivarDizonInnlegg: 5
15.03.15 22:47

Kabler med isolasjon ligger mellom 7-10kr kg, men istedet for at de bruker penger på å kaste dette. Kan de heller donere det til HTP Norway, der fjerner HTP Norway isolasjonen og selger det. Pengene blir da brukt på å kjøpe skole utstyr som blyant, viskelær, fargeblyanter, kladdebøker og skole uniform. Se på Facebook, søk etter HTP Norway. Det er Norsk registrert hjelpe org, alt går til skole elevene. Organisasjonen tar ikke fortjeneste, de kan selv velge hvem skole de vil hjelpe i Fhilipinenne. Så vil de få e mail fra rektoren selv, et bevis  på at donasjonen din ble gitt. 

Takk for deres tid hilsen eieren av HTP Norway

Jonathan Olivar Dizon

JonathanOlivarDizon
16.03.15 07:09

Har fått mange tvil fra mennesker i denne VG debatt siden, og jeg forstår dere. Jeg er klar over at man blir litt i tvil på organisasjoner som dette, om dette er realt org eller ikke.

Facebook siden ble laget\sponset av Active 24 og Visma, Active 24 skal også lage eget HTP norway webside. Har laget eget facebook før og eget web side www.htpnorway.com, men Active 24 og Visma syntes det jeg lagde ikke var proff nok og ville hjelpe til.

De kan også se bilder på hvem som har donert på Facebook, og hvem jeg har hjulpet før jeg registrerte meg. 

Grunnen til at jeg måtte registrere meg, var at det ble stilt spørsmål rundt den siste konteineren.Som ble sendt til den Fhilipinske toll havnen i år 2014, alt ble skannet. Konteineren var full av data, Klær, leker, mat i boks og sykler, og alt skulle et sted. Den Fhilipinske toll kontrollen trodde jeg drev forettning i Fhilipinenne, men det stemmer jo ikke. Alt er donert fra Norske mennesker, etter lang og dyr samtale med tollen. Fikk jeg endelig godtatt varen, og tollen ba meg registrere meg som et hjelpe organisasjon. Så jeg registrerte meg i 2014 og ble god kjent i år 2015. 

Og i år har jeg boden full av data fra Visma i skøyen, og må samle inn penger for å sende nytt konteiner. Det er få som gir penger, derfor har jeg spurt alle som bygger i Oslo om å få kabler/kobber. Slik at jeg får samlet nok til å få sendt avgårde varene, slik at skolene får utstyret. Jeg må samle inn 16.300kr, har klart å samle inn 3.244kr. Hjelp oss, alle som har hjulpet til blir lagt inn på Facebook. ;) 

Mange sier at jeg er gal som bruker mange timer på å ta av isolasjonen på strømkablene, men jeg tenkte. Istedet for å se på tv hele dagen, kan jeg gjøre noe mere viktigere. Det å hjelpe de som trenger det, bla dere igjennom bildene og se meg ta av isolasjonen.

Jeg oppdaget også at man kan kjøpe noe som heter Drill stripper

https://m.youtube.com/watch?v=wSdPGf597d8 Er det noen som vil sponse meg dette, slik at det går raskere for meg ;) gå på Facebook og skriv at de er intresert, slik at folk ser hvem som vil hjelpe til. 

Takk for deres tid

JonathanOlivarDizon
16.03.15 07:14

Eller om de bare går inn på Facebook siden, HTP Norway og trykk at de liker siden. Vil at alle skal se min innsats, fordi jeg gjør faktisk en hardt arbeid. Må sende avgårde varene, fordi det går utover leiligheten min også. Fordi boden er full, bruker nå min lille stue på 12m2. Kona og ungen min klager, men er stolte av meg.

wwwMeihackOrg
wwwMeihackOrgInnlegg: 3086
16.03.15 22:37

lurer på på jeg kan selge en gammel og stor støpejernsovn der...  i stedet for å betale for å dumpe den på Ivar gjenvinningsstasjon...

JonathanOlivarDizon
20.03.15 07:37

Det vil bli noen kr på deg ;) 

JonathanOlivarDizon
20.03.15 07:42

Husk også at man får mere på kobber og alu, når man har over 100kg. Jeg får kobberprisen på 37kr kg, og har 102kg nå. Får inn mere snart, skal prøve å nå 300kg før jeg selger det. Det vil si at skolen i Fhilipinenne, vil mota over 80.000 pesos. Og jeg har kjøpt utstyr til 220 elever før, det kostet 4300pesos. Så her vil jeg kunne hjelpe mange elever ;)

TinyButterfly87
TinyButterfly87Innlegg: 1
11.09.18 12:17

Jeg tenker på og prøve meg på dette med skrapjern innlevering

noen som vet om metall  prisene er likt verden over ????

(Innlegget ble redigert 11.09.18 12:20)

petterG
petterGInnlegg: 9524
11.09.18 12:32
TinyButterfly87: noen som vet om metall  prisene er likt verden over ????

Nytt metall har i utgangspunktet globale priser, men det vil selvsagt være forskjeller mellom Norge og et lavkostland. Jeg antar det samme gjelder skrapjern.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester