Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regnskapsfører

NYTT TEMA
imy82
imy82Innlegg: 154
18.03.09 15:21

Jeg driver en liten hudpleiesalong. Har et kassasystem der jeg legger inn alle kviteringer jeg har i kassen bl.a så om jeg bruker ca 5 minutter mer på deg, kan jeg egentlig legge inn alle uttak fra bank og reninger jeg betaler på nettbank også. 

men alikavell betaler jeg over 20.000kr i året for at en regnskapsfører skal ta regnskapet. er det virkelig nødvendig??

er det noen som kan ta mitt regnskap rimeligere?? jeg er selvstendig næringsdrivende.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
18.03.09 15:32

Du er jo ikke pliktig til å ha regnskapsfører. Men jeg synes ikke 20K i året hørtes ut som noe upris i det hele tatt. Hvis du ikke er regnskapskyndig selv. Altså kunne skille mva og føre på riktig konto osv så tror jeg du får et lite hyggelig møte med ligningskontoret ved et bokettersyn. Og da tror jeg også du synes de pengene var vel anvendt til er regnskapsfører.

Mvh 001

imy82
18.03.09 16:55

vell... jeg har jo hatt regnskap på skolen, så jeg burde jo klare det selv. å dra ut mva er jo ikke noe probleme egentlig da....  det er jo bare totalsummen delt på 1,25 om det er 25% mva da....

mva føres selfølgelig for seg selv på egen konto.

over 20K er mye penger når jeg har 260K i året, og det er totalen før alle avgifter o.l.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15168
18.03.09 19:18
imy82: vell... jeg har jo hatt regnskap på skolen, så jeg burde jo klare det selv.

Men da er det jo egentlig ikke noe problem i det hele tatt.

Sånn bortsett fra at det blir en del tidkrevende papir- og skjema-arbeid på deg. Men det er kanskje verdt det for å spare 20.000

imy82
18.03.09 19:39

er jo litt skeptisk på å gjøre noe feil da.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
18.03.09 19:46
imy82: er jo litt skeptisk på å gjøre noe feil da.

Og det er du med rette, fallgrubene er mange.... Spesielt om du ikke kjenner moms-reglene godt nok. Vet du hva du kan ta fradrag for og hva du ikke kan ta fradrag for (selv om fakturaen er med moms) ? Glem ikke at du må ha regnskapsprogram for å kunne føre regnskapet ditt mest mulig effektivt og disse koster. Ikke bare i innkjøp men også i oppdatering og vedlikehold. Tar du ut lønn må du også ha dataprogram for dette.

Anbefaler deg heller å "shoppe" litt rundt og hente inn tilbud fra flere regnskapsførere. Det er forskjell på timepris fra byrå til byrå.

Du kan også be om å få utskrifter som viser medgått tid for hver faktura du får (om du ikke får det allerede).

Om du sorterer bilagene dine sånn at regnskapsfører har enklest mulig jobb når de skal begynne å føre bør jo medgått tid være rimelig liten.  En bilagsperm som leveres inn strøkent tar kortere tid å jobbe seg gjennom enn en hvor man må lete etter ting og innhente mangler, be om kontoutdrag i etterkant mv.

Hehe, kanskje jeg burde melde meg frivillig i bytte mot behandlinger ? ;)

(Innlegget ble redigert 18.03.09 19:47)

eplemosten
eplemostenInnlegg: 1820
18.03.09 20:27

Som Keto-dama sier dersom du leverer strøkent arbeid til regnskapsfører kan det godt tenkes at vederlaget blir mindre enn dagens 20  000 kr.

Dersom du skal føre regnskapet selv er det loads of regler å sette seg inn i. Det er ikke bare å føre penger inn og penger ut. Her må det periodiseres, dekomponeres, vurderes og så videre. Jobben kan bli mye. Dessuten så kommer ansvaret for feil.

Uten særlig inngående kunnskap om regnskapet som fenomen vil jeg ikke anbefale deg å føre dette selv. Vinningen kan gå opp i spinningen.

Keto-dama
18.03.09 20:30
eplemosten: dekomponeres

Hva er det ?

imy82
18.03.09 23:12

tar du regnskapet mitt, kan jeg stelle deg etterpå :)  likte den :)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5170
18.03.09 23:29
imy82: er det noen som kan ta mitt regnskap rimeligere?? jeg er selvstendig næringsdrivende.

Enten må du ha en ekstern autorisert regnskapsfører (jf regnskapsførerloven § 1), disse er godkjent av Kredittilsynet.Der er det krav om utdannelse und so weiter; det er det som koster. Alternativet er at du ansetter en regnskapsansvarlig i ditt eget firma, da trengs det ingen autorisasjon (men det er en fordel med økonomisk utdannelse, gjerne litt jus også). Hvis du har et lite firma med ikke så himla stort regnskap kan du jo ta en tur til en av handelshøyskolene og tilby en student en deltidsjobb. Det tredje alternativet er å gjøre det selv, men dette er ikke anbefalt hvis du ikke er helt sikker på hva du gjør. Ditt lokale skattekontor har en kjapp selvtestbrosjyre med ti spørsmål du bør kunne svare på dersom du vil gjøre regnskapet selv.

Keto-dama
19.03.09 19:36
imy82: tar du regnskapet mitt, kan jeg stelle deg etterpå :)  likte den :)

Kunne ha vært noe ;) Hvor holder du til i landet ?

Keto-dama
19.03.09 20:28
krikkert2: Hvis du har et lite firma med ikke så himla stort regnskap kan du jo ta en tur til en av handelshøyskolene og tilby en student en deltidsjobb.

Om du tenker på BI eller tilsvarende er jeg ikke sikker på om jeg vil anbefale det i utgangspunktet. De som går på slike utdanninger lærer seg hovedprinsippene i regnskap og regnskapstolkning men ikke nødvendigvis selve debet/kreditføringene og hvor det er fradragsrett på moms. Jeg har lært opp flere som har kommet rett fra skole ;)

imy82
19.03.09 20:43

sunnmøre

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5170
19.03.09 20:51
Keto-dama: Om du tenker på BI eller tilsvarende er jeg ikke sikker på om jeg vil anbefale det i utgangspunktet. De som går på slike utdanninger lærer seg hovedprinsippene i regnskap og regnskapstolkning men ikke nødvendigvis selve debet/kreditføringene og hvor det er fradragsrett på moms. Jeg har lært opp flere som har kommet rett fra skole ;)

Har selv et år på BI, og vi lærte nå det meste av hva som skulle føres hvor. Jeg kan nå ikke garantere for alle de andre, da. ;p

Keto-dama
19.03.09 21:00
imy82: sunnmøre

Da blir det litt for heftig reisevei siden jeg bor i Oslo ;)

Keto-dama
19.03.09 21:04
krikkert2: Har selv et år på BI, og vi lærte nå det meste av hva som skulle føres hvor. Jeg kan nå ikke garantere for alle de andre, da. ;p

Har bortimot 20 års praksis i faget og tør påstå at man ikke lærer alt som er å vite på skolebenken ;) 

Kan selvfølgelig ikke snakke for alle utdanningssteder men ut fra det jeg har sett til nå er det en god del av faget som bare kan læres i yrkespraksis.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1508
20.03.09 12:35

20.000 er ikke mye egentlig.

Jeg regner med at

1. Du snakker 20.000 INKLUSIVE moms (de fleste som ikke er regnskapskyndige gjør det.

2. Regnskapsfører fører selvangivelse for deg også. (Det er ganske mange skjemaer som skal fylles ut før skatten er klar)

Og da er 20.000 billig om du har en kompetent regnskapsfører.

Deretter, som det er sagt her; kan du gjøre noe med bilagssortering, avstemminger og kontroll som gjør at tiden regnskapsfører bruker på ditt regnskap går ned?

Bruker du regnskapsfører optimalt? Sitter du hjemme og finner løsning på problemer selv isteden for å bruke den kompetansen du betaler for?

Når det gjelder å føre regnskap selv, raske krav;

1. Alt salg skal slås på kasse. Regner med at det er OK, siden du allerede driver virksomheten.

2. Kasse skal telles opp. Antas OK, men etter regnskapsføring skal ting avstemmes!

3. Regnskapet består av litt mer enn "penger inn, penger ut".

- Du må ha et regnskapsprogram. Moms SKAL beregnes av programmet, du skal ikke føre to konti selv. Et fancy excelark er ikke tilstrekkelig.

- Du MÅ føre reskontro over leverandørene dine (hvem har du kjøpt hva fra, når har du betalt osv)

- Hele regnskapet skal være tilfredsstillende avstemt til enhver tid.

Regnskapet danner grunnlag for årsregnskap/selvangivelse.

Keto-dama
20.03.09 19:52
spredo-the-original: Du snakker 20.000 INKLUSIVE moms (de fleste som ikke er regnskapskyndige gjør det.

Det ville ha blitt ca 2 -2,5 timer ex. mva for meg pr måned om jeg hadde jobbet i regnskapsbyrå.

(Innlegget ble redigert 20.03.09 19:52)

imy82
22.03.09 16:42

over 20.000kr er da saelfølgelig uten mva. mva får en nå igjenn til slutt uansett, så det er ikke noe å regne på alikavell...

spredo-the-original
22.03.09 20:59
imy82: over 20.000kr er da saelfølgelig uten mva. mva får en nå igjenn til slutt uansett, så det er ikke noe å regne på alikavell...  

Det er uansett ingen urimelig pris.

4-4,5 timer/momstermin (regner med du ikke leverer bilag hver måned?), + 5-6 timer til selvangivelse (inklusive signering).

imy82
25.03.09 20:10

2500 pr termin, edb kostnader 2 ganger i året på ca 5-700kr, årsregnskapet til 3500kr og om jeg tar en tlf til dama må jeg betale 500kr timen

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54840
25.03.09 20:24
imy82: 2500 pr termin, edb kostnader 2 ganger i året på ca 5-700kr, årsregnskapet til 3500kr og om jeg tar en tlf til dama må jeg betale 500kr timen

Hva er galt med disse prisene?

imy82
03.04.09 01:35

vell.... nå når jeg leverte inn regnskapet for jan/feb såg jeg tilfeldivis en feeil med mva satsen på ene massasjebehandlingen min, på totaloversikten jeg tar ut fra kassa.   da jeg spurte henne om det var en feil som hadde oppstått nå, eller om det varr noe som hadde vert tilstede hele året, kunne hun med litt leting fortelle at jeg hadde betalt mvs 25% på ALL behandling jeg hadde utført i hele 2008....  det vil si at hun har ikke tatt mva fritt for noe av de nesten 100.000kr som jeg har tatt inn på massasje. siden jeg tar klassisk svensk massasje, er den mva fri.... 

detter er noe vi har diskutert, og jeg har innformert om det.... men dette burde vel hun strengt tatt vite av seg selv når jeg betaler så mye som jeg gjør... eller er det jeg som skal følge med på alt uansett???

spredo-the-original
03.04.09 15:28

DET burde regnskapsfører ha visst i og med dere har snakket om det.

Regner med du har standardløsningen på kassa med forskjellige knapper for de uliek typene salg, og du bør kunne forvente at regnskapsfører holder oversikt/bokfører i regnskapet på samme nivå som du slår det på kassa.

Om hun ville ta mer betalt for det fordi det "kompliserer" føringen er en annen sak:D

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg