Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lønn/ferie/sykemeldt/uten jobb

NYTT TEMA
randaberg123
randaberg123Innlegg: 146
31.05.09 08:47

Jeg forsøker å lete etter svar, men finner dem ikke helt. Jeg er for tiden sykemeldt i åtte uker, det vil si ut juli måned.

På min jobb har vi alle felles ferie, det vil si hele juli. Nå har det seg sånn at jeg har min siste arbeidsdag på nåværende jobb fjerde august eller så. Jeg skal slutte der jeg jobber.

Når en er sykemeldt, tar en vel ikke det av ferien, eller? Hvordan fungerer det når jeg er sykemeldt den siste måneden på min arbeidsplass og mitt arbeidsforhold der avsluttes i sykemeldingsperioden?

Har jeg krav på noe mer penger i den perioden, for ferien tarjeg jo ikke ut trodde jeg?

Noen som har peiling på dette?

klut77
klut77Innlegg: 3777
31.05.09 12:46

Jeg fikk nå hvertfall det da jeg var lærling og ble sykemeldt.

sara_snorkfrøken
sara_snorkfrøkenInnlegg: 3680
31.05.09 12:48
randaberg123: Har jeg krav på noe mer penger i den perioden, for ferien tarjeg jo ikke ut trodde jeg?

Jeg tror du har krav på å få ferien utbetalt i penger

Athena_
Athena_Innlegg: 94
31.05.09 17:22
randaberg123: Når en er sykemeldt, tar en vel ikke det av ferien, eller? Hvordan fungerer det når jeg er sykemeldt den siste måneden på min arbeidsplass og mitt arbeidsforhold der avsluttes i sykemeldingsperioden? Har jeg krav på noe mer penger i den perioden, for ferien tarjeg jo ikke ut trodde jeg? Noen som har peiling på dette?

Det er riktig. Når du er sykemeldt så taes ikke det fra ferien nei. Fra arbeidsgiver har du krav på opptjente feriepenger, du må selv høre med arbeidsgiver når disse utbetales fra de, for dette kan variere noe. Uansett så kan du senest få de utbetalt måneden etter du har avsluttet ditt arbeidsforhold, nettopp fordi du da har sluttet i arb. forholdet. For evt. opparbeidet ferie du ikke får tatt ut før du slutter (pga sykdom), så skal dette også utbetales i form av lønn.

Hvis du fortsatt er sykemeldt etter at arbeidsforholdet er avsluttet, så er det ditt lokale Nav kontor som skal betale ut sykepenger til deg.

stc887
stc887Innlegg: 15631
02.06.09 13:35

evt ta kontakt med tillitsvalgt på jobb;)

cybro
cybroInnlegg: 9445
02.06.09 17:13

Dersom vedkommende er medlem i fagforeningen ja :) Er varatillitsvalgt på jobb, og det er litt veeel mange som kommer å vil ta saker gjennom oss som ikke betaler kontigent. Sorry mate:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg