Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Budrunde - spesielle regler?

NYTT TEMA
elasticEye
elasticEyeInnlegg: 518
11.06.09 12:27

La oss si jeg gir et bud på 1.5 mill. Kan selger da akseptere det med en gang, eller er det en regel om at selger må gi andre interesserte tid til å ev. hive seg med på budrunden?

Hvis det ikke finnes en regel på det, så er det jo nesten litt utrygt å "sitte på gjerdet".

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54489
11.06.09 13:32

Det er da helt opp til selger å avgjøre om og når han aksepterer ett bud. Innen for de budfrister som budgiver har gitt.

elasticEye
elasticEyeInnlegg: 518
11.06.09 14:02
Rainmaker: Det er da helt opp til selger å avgjøre om og når han aksepterer ett bud. Innen for de budfrister som budgiver har gitt.

Må ikke megler informere alle interesserte om at det har kommet inn bud først?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 54489
11.06.09 18:06
elasticEye: Må ikke megler informere alle interesserte om at det har kommet inn bud først?

Hvorfor skulle han måtte det?

Megler selger eiendommen for selgeren.

Dersom selgeren sier "Drit i alle andre, jeg godtar dette budet" så selges eiendommen.

Hvor smart det er av selger er en annen ting. Men det er da ikke noe som nekter selger å goddta et "normalt" bud uten å starte en budkrig.

Torresgoal
TorresgoalInnlegg: 2025
12.06.09 17:37
elasticEye: La oss si jeg gir et bud på 1.5 mill. Kan selger da akseptere det med en gang, eller er det en regel om at selger må gi andre interesserte tid til å ev. hive seg med på budrunden? Hvis det ikke finnes en regel på det, så er det jo nesten litt utrygt å "sitte på gjerdet".

Selger kan akseptere når som helst. Selger kan til og med akseptere et lavere bud enn det høyeste dersom selger ønsker det.

hdaniels
hdanielsInnlegg: 880
18.06.09 12:46

Sier seg vel selv.. Man selger en sak, klart man selv da bestemmer selv om man er fornøyd med prisen eller ikke.

Jeg ser dog ikke helt hvorfor trådstarter lurer, eller anser det som sannsynlig at en selger ikke vil vente noen dager for å se om det kommer et høyere bud.

(Innlegget ble redigert 18.06.09 12:47)

boglito
boglitoInnlegg: 2195
18.06.09 14:11
elasticEye: La oss si jeg gir et bud på 1.5 mill. Kan selger da akseptere det med en gang, eller er det en regel om at selger må gi andre interesserte tid til å ev. hive seg med på budrunden? Hvis det ikke finnes en regel på det, så er det jo nesten litt utrygt å "sitte på gjerdet".

Eneste regel jeg kommer på i farta er at leiligheten ikke kan selges før 24 timer etter siste visning. Så skal det sies at det som regel ikke er i selgers interesse å selge så fort som mulig. På den annen side hender det at budgivere sender inn bud med kort akseptfrist, og da må selger avgjøre om han vil slå til eller håpe på bedre bud.

Someone
SomeoneInnlegg: 25270
18.06.09 16:01
boglito: Eneste regel jeg kommer på i farta er at leiligheten ikke kan selges før 24 timer etter siste visning. Så skal det sies at det som regel ikke er i selgers interesse å selge så fort som mulig. På den annen side hender det at budgivere sender inn bud med kort akseptfrist, og da må selger avgjøre om han vil slå til eller håpe på bedre bud.

Man kan ikke legge inn et bud med mindre enn 24t frist etter siste visning

DetErMegJa
DetErMegJaInnlegg: 1477
18.06.09 22:19
Someone: Man kan ikke legge inn et bud med mindre enn 24t frist etter siste visning

Er dette en ny regel? Minnes da jeg i 2002 var på utkikk etter hus at en som måtte selge litt fort fikk tidlig i salgsprosessen et bud på lånetakst med bare noen minutters svarfrist.

Heldigvis for han klarte han å holde seg kald og svare nei.

Someone
SomeoneInnlegg: 25270
19.06.09 01:18
DetErMegJa: Er dette en ny regel? Minnes da jeg i 2002 var på utkikk etter hus at en som måtte selge litt fort fikk tidlig i salgsprosessen et bud på lånetakst med bare noen minutters svarfrist.

Ja, den kom for et par år siden. Selger og megler har ikke lov til å godta bud med tidsfrist mindre enn 24t etter siste visning

Klikk for å gå tilbake til toppen