Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ulovlig markedsføring i VG

NYTT TEMA
finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
29.07.09 08:59

Statoil reklamerer i VG med gratis VG ved kjøp av bilvask. Dette er forbudt jfr. reglene om tilgift, eller tar jeg feil ? Noen her med mer oppdatert markedsføringskunnskap ?

hybrales
hybralesInnlegg: 1004
29.07.09 09:40

Det er lov nå etter den nye markedsføringsloven som kom 1 juni

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15168
29.07.09 11:30

Som noen andre har påpekt så er tilgift dessverre blitt lovlig igjen i følge den nye markedsføringsloven.

Og akkurat det er en utvikling jeg ikke liker. At Statoil lar VG følge med gratis når man vasker bilen er uskyldig nok i utgangspunktet.

Men neste steg er nok at f.eks Esso tilbyr gratis pølse med bilvasken.

Og da er det nok bare et tidsspørsmål før Shell tilbyr 50 minutters gratis ringetid til mobiltelefonen når du vasker bilen.

Hva er hensikten? Selvfølgelig å forvirre kundene slik at man ikke klarer å sammenligne to tilbud og velge det billigste.

Får håpe forbrukerene klarer å holde tungen rett i munnen, og huske på det gamle ordtaket om at "there's no such thing as a free lunch..."

McLovin
McLovinInnlegg: 12918
31.07.09 13:01
franzsigel: Som noen andre har påpekt så er tilgift dessverre blitt lovlig igjen i følge den nye markedsføringsloven.

Brukt riktig kan derimot tilgift gi gode muligheter for riktig profilering av en bedrift. Dessuten vil tilgiften "alltid" være en liten sum av totalen. "Kjøp leilighet og få med ny dress og flatskjerm", "Kjøp ny bil og få med 10 tøffe bilfilmer", "Kjøp ny stereo og få med gratis musikk for xx kr" vil være eksempler på aktuelle tilgifter som det er relativt lett å skille mellom hovedprodukt og tilgift.

Men det kan bli mye prøving og feiling i tiden fremover....hovedpoenget er at tilgift ikke har noe særlig poeng dersom den ikke a) "lokker" kunden over på et tilsynelatende bedre kjøp (forbrukerombudet mener at dette skal være lett å skille imellom, det er veldig enkelt å beregne verdien av et VG eller en pølse ift totalprisen) og/eller b)profilerer tilbyderen bedre igjennom tilgiften.

Vi får se, men dette er jo veldig vanlig i de fleste land, ser også at kuponger i langt større grad er lovlig nå enn før, ellers har jo den nye markedsføringsloven også strammet inn endel praksiser, blant annet uadressert reklame (som er veldig bra)

(Innlegget ble redigert 31.07.09 13:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg