Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Telefonsalg (lurt igjen)

NYTT TEMA
spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1507
13.10.09 12:50

Da har det skjedd igjen.

Godtroende lille jeg har blitt lurt til å kjøpe noe jeg ikke trenger. Typsik.

Den siste uken har telefonen min ringt flere ganger fra et telefonselgerselskap. Jeg rekker ikke å svare før de har lagt på. Selvfølgelig ringer jeg ikke tilbake, det får jo være grenser for hva man skal gjøre for dem.

Men idag rakk jeg å ta telefonen.

I andre enden av linjen var en hyggelig mannsstemme. "Var det jeg som var ...?". Joda, det var det.

Han var veldig fornøyd med å ha fått tak i meg. For jeg hadde svart på en spørreundersøkelse for en stund siden, ja om jeg ikke husket det så kunne det faktisk være veldig mange måneder siden. Og derfor hadde de funnet ut at jeg fortjente en liten belønnig. For å ha svart på denne spørreundersøkelsen. Som jeg ikke husket.

Belønningen var 2 datablader, siden jeg hadde sagt at jeg var interessert i data. Men den egentlige premien var en gave av en verdi på ca 400 kroner. Ville jeg ha dette?

Mulig jeg er dum, men jeg liker å få premier, jeg. Skulle gjerne fått flere enn jeg får. Så jeg sa at dette hørtes spennende ut.

Da setter jeg på en båndopptager her, så vi ikke går glipp av noe, sa den hyggelige mannen.

Og så begynte han: "Du får da to blader og en gratis premie fra oss..."

Det var en liten hake ved dette, men ikke verre enn at det burde ordne seg. De ville nemlig ikke betale portoen. Men om jeg ville betale portoen på 69 kroner så skulle han sørge for at dette ble ekspedert omgående.

Og jeg tenkte at det kanskje ikke var urimelig å betale portoen for å få premier for å svare i spørreundersøkelser, så jeg sa OK. Høyt og tydelig, så det skulle fanges opp på båndet.

Da skulle han snarest få noen til å sende de to bladene. Nå ville dette bli registrert som et abonnement, så jeg måtte passe på å stoppe dette innen 5 dager fra jeg mottar blad nummer 2, ellers ville det være vanlige abonnementsbetingelser som gjelder. Men det var jo ikke verre enn at jeg kunne ringe og avbestille når jeg fikk det første nummeret, så ville det løse seg.

Og den fine premien til 400 kroner, den ville han sende innen 3 uker fra portofakturaen var betalt. For de måtte ha alt på plass, inkludert pengene før jeg fikk premien min.

Så fulgte en veldig rask henvisning til angrefristloven, "siden dette var telefonsalg".

Og avslutningsvis ville han sende meg en sms som jeg måtte svare "jo" på for å bekrefte at jeg ville ha dette abonnementet.

Så la han på.

Jeg fikk sms'en, og jeg svarte "jo".

Så begynte jeg å tenke.

Så sjekket jeg litt på nett.

Konklusjon: Jeg kunne ha gått inn på websidene deres og bestilt det samme bladet for den samme prisen selv. Da ville jeg også ha fått med en "premie" med en verdi inntil 400 kroner. Da ville jeg til og med kunnet velge hvilken "premie" jeg ville ha. Nå sitter jeg her og venter på en premie jeg ikke engang vet hva er. Som jeg altså skal betale 70 kroner for.

Kjapp gjennomgang av det hele viser at han starter det hele med en henvisning til noe jeg har "vunnet" som han kaller "premie". Etter at båndopptageren kommer på fortsetter han å henvise til "premien", men "premie" er også det de kaller det på websiden der de selger dette. En slags "abonnementspremie".

I tillegg er han smart nok til å ta hovedpunktene før båndopptageren kommer på, sånn at man tror man vet hva som skjer. Og når detaljene kommer på båndet høres det ut som dette er noe man allerede har vært igjennom. Og hvem har vel egentlig lyst til å høres ut som en uoppmerksom idiot på bånd? "Dette sa du ikke noe om isted!". "Joda, det gjorde jeg, men om du vil så kan vi gå igjennom alt sammen en gang til".

Jeg kommer til å ta imot de to bladene. Og jeg kommer til å betale for "premien" (kamuflert som "porto" - det blir sagt om postordresalg at "når du har solgt produktet så billig du klarer så øker du portokostnadene, for det er det fortjenesten ligger"). Jeg vet jeg kan både stoppe det nå, og sende det i retur når det kommer og vise til angrefristloven. Men av og til er det kanskje greit å tilstå at man har gjort noe dumt, og ta konsekvensene av det.

Og konsekvensene her er at jeg ikke kommer til å kjøpe NOE annet fra det forlaget på de neste 5 årene. Hvilket vel igjen kommer til å gå ut over meg selv, for jeg har gått og vurdert å abonnere på et annet blad fra dem...

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15163
13.10.09 15:32
spredo-the-original: Jeg vet jeg kan både stoppe det nå, og sende det i retur når det kommer og vise til angrefristloven. Men av og til er det kanskje greit å tilstå at man har gjort noe dumt, og ta konsekvensene av det.

Ser egentlig ingen grunn til at du skal ta konsekvensene fordi du er blitt utsatt for en utspekulert selger. Så her er det bare å avbestille.

Men ellers er det absolutt greit å lære seg at telefonselgere aldri vil deg noe godt. Det smarteste er å si nei takk og legge på før de har fått lagt fram "tilbudet" sitt.

MrBaltus
MrBaltusInnlegg: 846
13.10.09 22:21

Men en fornøyelig historie på en ellers vanlig og småtraust tirsdagskveld:-)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
14.10.09 09:22
spredo-the-original: Da har det skjedd igjen. Godtroende lille jeg har blitt lurt til å kjøpe noe jeg ikke trenger. Typsik.

Når noen ringer og skal selge deg noe gjelder det å være prinsippfast. Ikke kjøp NOE av folk som kommer til deg. Det er DU som forbruker som skal ta initiativet, hvis ikke er det 99% sikkert at du ikke trenger det som tilbys.

F.eks. ville du selv søkt informasjon dersom du trengte mer kunnskap om data. Ikke la noen lure deg til å tro at du trenger noe.

Hvis du følger dette prinsippet vil også telefonstrømmen avta temmelig fort. Jeg får aldri telefoner av denne typen lenger.

xabo
xaboInnlegg: 15
14.10.09 09:56

Har selv jobbet som telefonselger i flere år. Alle telefonselgere blir opplært til å forklare til personen man ringer at man enten "ikke" skal selge noe, eller at personen har vunnet noe.

I dette tilfelle vil jeg nok si at du neppe har vært med i en konkurranse, og at det kun er salgstriks.

Bruk angreretten din, den er lovfast. ;=)

spredo-the-original
14.10.09 19:43

Jeg svelger stoltheten og driver litt selvpålagt straff ved å tilstå i full offentlighet hvor dum jeg har vært:D

En annen ting jeg finner interessant i dette er at min telefon er sperret for telefonsalg. Det har den vært i flere år (gjøres via Brønnøysundregistrene, www.brreg.no)

Men... når jeg har vært "samfunnsorientert" nok til å svare på en spørreundersøkelse... (jeg lærte engang i en statistikktime at om man blir tilfeldig uttrukket til å svare på en undersøkelse, og unlater å svare, så svekker man det statistiske grunnlaget i undersøkelsen, så jeg pleier å svare om jeg blir bedt)... men altså... i forbindelse med undersøkelsen blir man bedt om å oppgi telefonnummer og epost. Det sto beviselig ingenting i undersøkelsen om at man aksepterer å bli oppringt etterpå, men kan man hevdes at man implisitt aksepterer å bli oppringt av noen man selv har gitt telefonnummeret til?

Argumentasjonen "jeg ga deg telefonnummeret mitt, men det var aldri meningen du skulle bruke det" virker litt søkt:D

moskos
moskosInnlegg: 14310
14.10.09 22:53

Jeg sier alltid nei når noen ringer

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
16.10.09 07:44

Jeg tar alltid initiativet, og sier klart i fra at jeg ikke skal kjøpe noe. Da fortsetter de, og jeg svarer at de kan sende det som er gratis, og at jeg ikke skal kjøpe noe.

Da fortsetter de, og jeg svarer det samme.

Fortsetter de da, svarer jeg at jeg ikke skal kjøpe noe.

Noen er seige, og fortsetter selv om jeg snakker tydelig, og da forteller jeg at jeg ikke skal kjøpe noe.

Til slutt legger de på, ofte uten å være høflige, selv om jeg alltid svarer høflig.

AltF4
AltF4Innlegg: 1435
18.10.09 01:21
spredo-the-original: jeg lærte engang i en statistikktime at om man blir tilfeldig uttrukket til å svare på en undersøkelse, og unlater å svare, så svekker man det statistiske grunnlaget i undersøkelsen, så jeg pleier å svare om jeg blir bedt

Tviler på at denne er sann men, da burde isåfall den læreren hatt sparken ;p

Alle spørreundersøkelser skal ha et visst antall individuelle svar. La oss si 100. Da ringer de til de har fått mange nok, om de så må ringe til 200 fordi annenhver nekter å svare. M.a.o; det måtte være en særdeles spesiell undersøkelse som krevde en million svar for at det statistiske grunnlaget skulle stå i fare for å svekkes ;o)

"Hmm vi må visst ringe Sverige"

bluesman
bluesmanInnlegg: 3377
18.10.09 02:42

Hele samtalen blir tatt opp på bånd fra første sekund, det kan jeg garantere deg.

Å bruke ord som "vunnet" er sikkert lov, men dårlig teknikk syns jeg.

Men det er jo fakta at siden du deltok i undersøkelsen, så får du et tilbud. Dette har du selv takket ja til ved å fylle inn adresse/telefonnummer og haket av på vilkår som innebærer at dine opplysninger vil bli brukt til markedsføring.

Tipper at 50% av folkene som ble ringt opp takket ja til tilbudet slik som du gjorde.

Angrer du så har du uansett 14 dagers ubetinget angrerett fra du mottar produktet, så jeg ser ikke helt problemet.

Skulle du angre rett etter samtalen kan du også bare droppe å sende inn tekstmeldingen.

spredo-the-original
19.10.09 16:50
AltF4: Alle spørreundersøkelser skal ha et visst antall individuelle svar. La oss si 100. Da ringer de til de har fått mange nok, om de så må ringe til 200 fordi annenhver nekter å svare. M.a.o; det måtte være en særdeles spesiell undersøkelse som krevde en million svar for at det statistiske grunnlaget skulle stå i fare for å svekkes ;o)

Du har i utgangspunktet rett, de har et visst antall personer de skal snakke med. Men du skal ikke ha så mange som nekter å delta før det begynner å bli interessant å finne ut om de som ikke vil svare har et eller annet fellestrekk...

heiku
heikuInnlegg: 1178
19.10.09 16:53

Når det gjelder telefonselgere gjelder det bare å ikke vise noen nåde, si nei takk og legge på! Uansett!

AltF4
19.10.09 18:49
spredo-the-original: Du har i utgangspunktet rett, de har et visst antall personer de skal snakke med. Men du skal ikke ha så mange som nekter å delta før det begynner å bli interessant å finne ut om de som ikke vil svare har et eller annet fellestrekk...

Jeg tror det skal ganske mye til før de ikke finner mange nok å spørre, slik at det blir et problem. Det vil alltid være noen som synes det er greit, til og med moro, å svare.

Dessuten er det ofte ting som diskvalifiserer fra å delta, som de gjerne spør om aller først. Og dermed må de uansett ringe videre til andre. F.eks er det en undersøkelse for Coca-Cola spør de om du har drukket brus siste uka. Sier du nei, er du ut. Kjører du bil? Nei? Takk. Selv ble jeg oppringt her om dagen og de spurte om jeg hadde malt noe i leiligheten min i løpet av det siste året. Nei sa jeg. Nei vel, takk og hadet. Andre eksempler som kan diskvalifisere er hvis man jobber i bransjen, enten i deres eller i oppdragsgivers.

(Innlegget ble redigert 19.10.09 18:50)

spredo-the-original
20.10.09 16:13

Det er stor forskjell på ikke å være kvalifisert til å svare og å nekte å svare.

AltF4
20.10.09 16:51

Hehe. Nei jøss sier du det :o)

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
21.10.09 18:23

Telefonselgeren fra Ventelo lovte meg 20 mb bredbånd, lavere fastpris enn Telenor på fasttelefon, alle innenrikssamtaler gratis, 4700 minutter gratis taletid til Thailand hver måned, osv, osv.

Jeg sa JA TAKK, og bestilte dette der og da uten å nøle.

Flott, sa selgeren. Du vil straks få en melding og en mail, der skal du trykke OK. Ikke bry deg om at det står 12 MB, det gjør alltid det. Bare trykk OK, så har vi en avtale.

Heldigvis fikk jeg noen telefonnummer, så jeg ringte dem opp i ny og ne, og maste på at "jeg vil ha dette, og venter på en mail som bekreftet at jeg skal få 20 MB bredbånd."

Nå har jeg ikke hørt noe de siste ukene, men idag ploppet en epost inn, den lyder omtrent som så:

Kansellering av avtale, vi kan ikke levere produktet.

Hadde selgeren latt være å lyve for meg hadde det spart både dem og meg for unødig vissvass. Jeg visste at de ikke kan levere 20 MB, det rare er at en kjekkas driver og selger et produkt de ikke kan levere.

Så pass opp, folkens, de ringer ikke for å være snille, de ringer for å tjene penger.

Tyaces
TyacesInnlegg: 1081
22.10.09 22:05

Bare du husker å si opp abbonementet etterpå ;)

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
25.10.09 08:04
spredo-the-original: En annen ting jeg finner interessant i dette er at min telefon er sperret for telefonsalg. Det har den vært i flere år (gjøres via Brønnøysundregistrene, www.brreg.no)

Flott! Neste gang de ringer så spør du hvorfor i helvete de ringer. De VET at du har sperret for telefonsalg, og ber at du får snakke med sjefen. Skaper du nok brydderi så blir du "svartelistet" og blir aldri kontaktet igjen.

Det er nå tre år siden jeg registrerte meg mot telefonsalg. Det er kun Telenor som har henvendt seg til meg og de fikk sin dose kjeft. Har aldri hørt noe verken før eller senere. Eneste er selskaper som ringer fordi jeg er tidligere kunde, men jeg skal sjekke opp om dette er lovlig også. Hvis ikke skal også de få passet sitt påskrevet.

Gilgul
GilgulInnlegg: 532
25.10.09 08:15
spredo-the-original: Så begynte jeg å tenke.

Innrøm det, du var ettergivende og lot deg manipulere fra første stund. I ettertid finner du alskens unnskyldninger som tilsier at du får stå ved det du har gjort. Gjør det heller til regel å be selgerne sende deg brosjyrer og info på det de selger, fordi du av prinsipp ikke inngår avtaler over telefonen.

Regelen om å sove på saken er ikke tatt ut av lufta. Og husk, 'gratis ost får man kun i musefella'.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
25.10.09 09:02
spredo-the-original: Det sto beviselig ingenting i undersøkelsen om at man aksepterer å bli oppringt etterpå, men kan man hevdes at man implisitt aksepterer å bli oppringt av noen man selv har gitt telefonnummeret til?

Løsningen er å ikke svare på undersøkelser som krever at du oppgir telefonnummeret ditt.

Har du sperret tlf.nr i Brønnøysundregistrene har de faktisk ikke lov til å ringe deg for salg eller selge nummeret ditt videre til andre.

Det er en hel rekke metoder som kan benyttes for å kvitte seg med overivrige telefonselgere uten at jeg nødvendigvis går inn på dem her, det holder med at du sier  "nei takk" og så legger på :)

En annen ting du har full mulighet til å gjøre er å skrive et lite notat til bladet selgeren ringte på vegne av, de er neppe tjent med at dette skjer siden det helt sikkert er flere som er blitt irritert over fremgangsmåten.

B1AD
B1ADInnlegg: 59
25.10.09 09:48

Her er det kontant nei når det uheldigvis en gang imellom ringer en telefonselger.Det verste er disse som sansynligvis ringer opp 10 nummer i slengen og det er den første som tar telefonen som "vinner".Da står det 9 stykker og sier hallo i røret og ergrer seg over at det ikke er svar og få.

mozzart
mozzartInnlegg: 626
25.10.09 11:16
bluesman: Angrer du så har du uansett 14 dagers ubetinget angrerett fra du mottar produktet, så jeg ser ikke helt problemet.

Nettopp,og du trenger heller ikke oppgi noen grund,men returportoen må du uansettt betale da.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 53606
25.10.09 11:42
spredo-the-original: En annen ting jeg finner interessant i dette er at min telefon er sperret for telefonsalg. Det har den vært i flere år (gjøres via Brønnøysundregistrene, www.brreg.no) Men... når jeg har vært "samfunnsorientert" nok til å svare på en spørreundersøkelse... (jeg lærte engang i en statistikktime at om man blir tilfeldig uttrukket til å svare på en undersøkelse, og unlater å svare, så svekker man det statistiske grunnlaget i undersøkelsen, så jeg pleier å svare om jeg blir bedt)... men altså... i forbindelse med undersøkelsen blir man bedt om å oppgi telefonnummer og epost. Det sto beviselig ingenting i undersøkelsen om at man aksepterer å bli oppringt etterpå, men kan man hevdes at man implisitt aksepterer å bli oppringt av noen man selv har gitt telefonnummeret til? Argumentasjonen "jeg ga deg telefonnummeret mitt, men det var aldri meningen du skulle bruke det" virker litt søkt:D

Fint at du deltar på spørreundersøkelser, noen av disse gir faktisk en liten del av befolkningen relativt stor makt til å påvirke hvordan enkelte bedrifter satser videre innen kundeservice, hvordan bonuser blir fordelt osv.

Men det er alltid noe man bør tenke på når man svarer.

For det første: forsikre deg ALLTID om at undersøkelsen er anonym. Hvis dette blir opplyst er det liten grunn til at vedkommende skal be om navn, adresse eller epostadresse. (Med mindre du tror at du vil vinne den digre TV-en de har som premie)

For det andre: hvis den forannevnte info blir spurt etter, så ikke oppgi det med mindre grunnen høres svært plausibel ut. F. eks. oppfølgingsintervju eller du har kommentert saker du vil bedriften det spørres om skal kontakte deg om.

Forøvrig er det du lærte i statistikktimen høyst tvilsom. Generelle undersøkelser har store grupper å ringe. At folk sier nei svekker ikke statistiske grunnlaget, det tar bare lengre tid å få gjort ferdig undersøkelsen. Hvis bakgrunnen for en undersøkelse er et kunderegister kan enhver som sier nei svekke det statistiske grunnlaget, men dette skjer i realitetetn sjelsdent.

Dessuten: hvis du velger å ta imot den pakken med datablad og premie, så har du belønnet den fyren som lurte deg trill rundt. Slike selgere lever i stor grad av provisjon, og med en gang angrefristtiden på det du får i posten går ut får han det godkjet som et salg og pengene tikker inn på hans konto.

Finn en bede måte å straffe deg selv uten å belønne luringen!

(Innlegget ble redigert 25.10.09 11:48)

Kalle73
Kalle73Innlegg: 53606
25.10.09 11:43
Keto-dama: Løsningen er å ikke svare på undersøkelser som krever at du oppgir telefonnummeret ditt.

Nummeret ditt har de allerede hvis de har ringt deg.......

EarlHickey
EarlHickeyInnlegg: 1772
25.10.09 12:23

Noen telefonselgere er meer utspekulerte enn andre.

Jeg fikk telefon fra en som representerte mrmusic eller noe i den duren. Han snakket fort og uavbrutt slik at jeg ikke kunne svare. Han hadde et fantastisk tilbud til meg. 2 cder til lav pris+ porto. Jeg takket nei, og han svarer jeg sender cdene for det, så kan du alltids angre hvis du ikke er fornøyd. Jeg sa nei en gang til, og han svarte igjen, da sender jeg deg to cder.

Da ble jeg så forbanna at jeg skjelte han huden full,spurte ham han ikke kunne norsk og truet med politianmeldelse hvis jeg mottok noe som helst fra dem.  Da ble han litt spakere i andre enden og jeg mottok ingenting.

anders2705
anders2705Innlegg: 286
25.10.09 12:26
AltF4: Tviler på at denne er sann men, da burde isåfall den læreren hatt sparken ;p Alle spørreundersøkelser skal ha et visst antall individuelle svar. La oss si 100. Da ringer de til de har fått mange nok, om de så må ringe til 200 fordi annenhver nekter å svare. M.a.o; det måtte være en særdeles spesiell undersøkelse som krevde en million svar for at det statistiske grunnlaget skulle stå i fare for å svekkes ;o) "Hmm vi må visst ringe Sverige"

når Statistisk Sentralbyrå skal ha spørreundersøkelser for å finne konsumprisindeksen for neste år plukker de ut hvem som skal være med på forhånd, før de kontakter dem. Hvis en person ikke ønsker å være med gis ikke denne plassen "videre". Altså vil man som tidligere sagt svekke det statistiske grunnlaget ved å la være svare. I dette tilfelle var det vel snak om telefonundersøkelser. Uten at jeg vet noe om det, vil jeg anta at de bare ringer til de har fått så mange svar som de trenger.

OleDidrik
OleDidrikInnlegg: 3581
25.10.09 12:27

Jeg har selv jobbet som telefonselger, og da var det bare en eneste ting som gjaldt: SALG! 

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
25.10.09 12:39
Kalle73:  Nummeret ditt har de allerede hvis de har ringt deg.......

Jeg vet det - men poenget er at om du har sperret nummeret ditt i Brønnøysundregistrene har selskapet ikke lov til å ringe deg.

De er pliktig til å sjekke sine lister ("vaske" lister som det heter) og ringer de opp nummer som er sperret kan de faktisk få problemer med driften om mange nok sier fra.

Bruker som regel å avslutte kjapt og høflig når jeg får selgere på tråden men er selger pushy og ufin hender det jeg tar igjen.... Som den gangen jeg fikk navn og mailadresse til selgers leder, tok kontakt og fikk skriftlig beklagelse tilbake fra lederen med bekreftelse på at nummeret mitt var slettet  ;)

toft20
toft20Innlegg: 44774
25.10.09 13:02

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen! Ringer det en telefonselger så sier du følgende.

" Bare vent litt så skal du få snakke med herren i huset" så legger du røret ned til bikkjen og venter på "Click":)

(Innlegget ble redigert 25.10.09 13:02)

bluesman
bluesmanInnlegg: 3377
25.10.09 14:49
Langhaara: Det er ikke noe som bare "skjer". Det skjedde fordi du er naiv og dum. Du kunne sagt nei med en gang, men du lot deg ettergi. Du har selv ansvar og dine avgjørelser og her gjorde du en særdeles dårlig avgjørelse. Telefonselgere er verste sort svindlere. De vil deg aldri noe godt. Fatter ikke at folk vil nedverdigere seg til å være telefonselger.

En telefonselger kommer med et tilbud, enten takker du ja eller nei. Har ingenting med svindel å gjøre.

Klikk for å gå tilbake til toppen