Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elkjøpforsikring på kostbare elektronikkartikler

NYTT TEMA
finken2
finken2Innlegg: 204
15.12.09 09:18

Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men her går....

Planlegger å gi jentungen en bærbar PC til jul, og lurer i den forbindelse på om jeg skal koste på meg en "elkjøpsforsikring". Tenker da å sikre mot annet enn feil og mangler som går på garanti og kjøpslov. Med tanke på x antall mobiler hun har enten mistet, glemt eller ødelagt, så kan dette være ganske forlokkende.

Hvis jeg har forstått den riktig så dekker den mot omtrent alt mulig i 1 eller 2 år (skader, tabber, sølt, mistet, stjålet m.m), uten egenandel.

Men så er spørsmålet, dekker innboforsikringen akkurat det samme?

Noen som har noen tips?

(Innlegget ble redigert 15.12.09 09:19)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52097
15.12.09 09:20

Dette er så forskjellig fra selskap til selskap, at jeg hadde tatt en tlf og spurt. Ingen grunn til å være dobbelt forsikret, hvis man kan slippe.

Slemtig3r
Slemtig3rInnlegg: 906
15.12.09 11:01

En del innboforsikringer dekker mye av det samme. IF kjørte en kampanje hvor de promoterte denne "innbo super" eller hva de kalte den.

Utover det så er Dine Penger klinkende klar på at det i snitt ikke er økonomisk lønnsomt å forsikre småting, med mindre man er Donald Duck og alltid klarer å ødelegge ting.

Du får vel vurdere om jentungen har en tendens til å ødelegge slike ting. Hvis nei, så dropper du denne rådyre tulleforsikringen.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5408
15.12.09 19:22

Lønte seg for meg. Kjøpte kamera nå i sommer, og har allerede fått bruk for forsikringen.

ygr
ygrInnlegg: 418
15.12.09 21:29

absolutt værdt å ha.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15103
15.12.09 22:05

Slike forsikringer er kraftig overpriset og på grensen til svindel.

Her tjener el-kjedene store penger, og det er derfor de pusher disse forsikringene til dels meget aggressivt.

Hvis jentungen din ødelegger det meste, så er det kanskje på tide at hun lærer at det får økonomiske konsekvenser dersom man ikke tar vare på tingene sine. Og den lærepengen får man ikke om pappa tar regningen via å forhåndsbetale en overpriset idiot-forsikring.

Fra en gammel Dine Penger-artikkel:

Disse forsikringene trenger du ikke:

Tulleforsikring på el-markedet: Når du handler på Elkjøp og andre elektrostormarkeder blir du spurt om du vil forsikre produktet, mot uhell eller annen unormal skade. Det kan høres forlokkende ut, men dette er en tulleforsikring.

Innboforsikringen og forbrukerkjøpsloven dekker mye, og ellers er det mye mer lønnsomt i det lange løp å være selvassurandør for ekstraskader som å vanne fjernkontrollen.

Er også verdt å lese denne:

http://www.dinside.no/792261/dette-bor-du-forsikre

(Innlegget ble redigert 15.12.09 22:05)

XxjaxX
XxjaxXInnlegg: 482
15.12.09 22:47

En slik forsikring lønner seg kanskje i lengden, dersom du er blandt de 3% mest klossete i Norge.

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
15.12.09 22:49
finken2: Men så er spørsmålet, dekker innboforsikringen akkurat det samme?

Da må du sjekke innboforsikringen din. Mulig du også har en ulykkesforsikring fra før også?

Testbruker27
Testbruker27Innlegg: 532
16.12.09 10:21

Vanskelig å gi et helt konkret svar her.

Generelt kan man vel si at slike forsikringer dobbeltforsikrer veldig, hvis du har ordinær innboforsikring (det regner jeg med). I tillegg er du beskyttet av bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven.

Men, det er noen men her:

Forbrukerkjøpsloven har bestemmelser kun om utbedring / heving hvis det er noe fysisk galt med varen eller avvik fra hva man måtte kunne forvente. Det samme gjelder garantier.

Innboforsikring dekker i det vesentlige tap av gjenstanden som følge av tyveri, brann, eller lignende (noen forsikringer har tilleggsdekninger, men det hører til sjeldenhetene).

Forsikringer du kjøper på utsalgssted har også en dekning for egne feil og tabber (for eksempel miste mobil i do, du mister en PC i gulvet, osv). Du må imidlertid være forberedt på å svare på en del ubehagelige spørsmål, da mange "mister mobilen i dass" når de skal ha ny.

Gjerne er prisen på en slik forsikring ganske uavhengig av prisen på gjenstanden. Så avveiningen blir da for din del:

1) Hvor dyr er PC'en, og 2) Hvor slepphendt er din datter. Hvis dette er en PC til under 5.000 ville jeg vel kanskje vurdert å la være, regner med at din datter er veldig glad for ny PC og vil være forsiktig med den. Hvis den er veldig dyr, eller din datter er ekstremt slepphendt, så ville jeg vurdert det.

Men KUN av hensyn til tabber, alt annet er dekket av lov / innboforsikring.

Håper svaret var oppklarende :)

Slemtig3r
Slemtig3rInnlegg: 906
16.12.09 12:16
ygr: absolutt værdt å ha.

Kun om man er Donald eller Klodrik Duck

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3399
16.12.09 12:21
Testbruker27: 1) Hvor dyr er PC'en, og 2) Hvor slepphendt er din datter. Hvis dette er en PC til under 5.000 ville jeg vel kanskje vurdert å la være, regner med at din datter er veldig glad for ny PC og vil være forsiktig med den. Hvis den er veldig dyr, eller din datter er ekstremt slepphendt, så ville jeg vurdert det.

Det å være "klosset" er en sammensetning av flere egenskaper, så som..:

1) Dårlig konsentrasjon.

2) Dårlig motorikk.

3) Og aller helst; Lite forstand om tings verdi, noe som resulterer i uforsiktighet.

Hvis man kjøper ekstra-ekstra-ekstraforsikring til en 10-åring så vil hun raskt skjønne at når hun mister iPhonen i do eller søler Cola i PC-en så dukker det på magisk vis opp en ny uten hverken bryderi eller kostnad.

Hvis du derimot lar jentungen klare seg uten PC og iPhone en stund når hun knuser dem, så vil hun raskt forstå at hun må være mer forsiktig med eiendelene sine. (Alle 3 punkter er mulig å gjøre noe med.)

Altså, min påstand er derfor at det i lengden vil være mer lønnsomt å lære jentungen "the hard way" å slutte å ødelegge ting,  enn å kjøpe forsikringer på alt hun eier.

finken2
finken2Innlegg: 204
17.12.09 04:52

Takker for alle svar!

Har sjekket innbo forsikringen, og den dekker det meste som kan skje. Bakdelen er at det er en egenandel på noen 1000 kr.

Elkjøp forsikringen koster jo glatt en tusenlapp, og vel så det....

Er forøvrig enig i at ungdommen må være flinkere til å ta vare på verdifulle saker, så jeg får vel gi noen formaninger sammen med PC'en.

Mobildødaren nummer 1 her i huset er vaskemaskinen, kan forhåpentligvis være trygg på at laptoppen ikke går den veien...

(Innlegget ble redigert 17.12.09 04:56)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester