Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pengeforvaltning

NYTT TEMA
MaCuisine
MaCuisineInnlegg: 176
06.02.10 03:51

Hei,

Jeg er 21 år og går på et prestisjestudie, har 2 fulltidsjobber på si og tjener til sammen 80 000 kr brutto i måneden. Hvordan skal jeg forvalte pengene på best mulig måte? Har ikke noen faste utgifter utover husleie på 3500 kr måneden. Dog har jeg ikke egenkapital og far og mor vil ikke garantere for noe.

(Innlegget ble redigert 06.02.10 03:59)

Testbruker27
Testbruker27Innlegg: 532
06.02.10 07:08

Sent hjemme fra en dårlig kveld på byen? :)

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
06.02.10 18:08
MaCuisine: Hei,

Jeg er 21 år og går på et prestisjestudie, har 2 fulltidsjobber på si og tjener til sammen 80 000 kr brutto i måneden. Hvordan skal jeg forvalte pengene på best mulig måte? Har ikke noen faste utgifter utover husleie på 3500 kr måneden. Dog har jeg ikke egenkapital og far og mor vil ikke garantere for noe.

studie i seg selv er en kjempe innvestering.. ikke jobb så mye at du ikke får fullført studiene..

For å klare studiene bra er faktisk en innvestering i seg selv...

Ellers så spørs det litt hva du studerer... Som regel innvesterer man i dem tingene man har peil på..

>Blir man lege så er det mulig å innvestere i helseforetak du har mye kunnskap om å slikt.. (dette er bare et eksempel)

MEn dem sier jo overt tid så skal man investere i eiendm... Eller LAND som dem sier..

FOr dem lager det ikke mer (bortsett fra i dubai da)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44332
06.02.10 19:57
MaCuisine: Hei,

Den beste investeringen du kan gjøre er å si opp den ene jobben slik at du ikke blir utbrent før du er 30. Konsentrer deg mer på studiet.

Ellers har du et alt for høyt pengeforbruk dersom du ikke klarer å skaffe deg egenkapital med en månedlønn på 80' (når du har tid til å forbruke disse pengene skjønner jeg ikke da). Ta en titt på Luksusfellen er nok et godt råd.

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
06.02.10 21:25

Wow! For en kapasitet...

To fulltidsjobber + pretisjestudie = 2*8 + ca 10 = 26 timer om dagen. Legg til litt mat og hverdagslige oppgaver og en høneblund i ny og ne nærmer man seg 35 timer om dagen.

Det er ikke lett å holde ut så lange døgn... Imponert!

(Innlegget ble redigert 06.02.10 21:26)

MaCuisine
07.02.10 03:31
UtenKontroll: Wow! For en kapasitet... To fulltidsjobber + pretisjestudie = 2*8 + ca 10 = 26 timer om dagen. Legg til litt mat og hverdagslige oppgaver og en høneblund i ny og ne nærmer man seg 35 timer om dagen. Det er ikke lett å holde ut så lange døgn... Imponert!

Vel, nå er det noe som heter helger også.

Uansett, spørsmålet mitt er om det lønner seg å kjøpe leiligheter til utleieformål mens en selv bor på hybel.

BornOnThe4thOfJuly
07.02.10 09:29
MaCuisine: Vel, nå er det noe som heter helger også. Uansett, spørsmålet mitt er om det lønner seg å kjøpe leiligheter til utleieformål mens en selv bor på hybel.

Det vil aldri lønne seg for deg å stifte gjeld da du helt klart ikke kan styre pengene dine. Og ikke å klare og opparbeide seg egenkapital når man har 80' i månedslønn og knapt nok tid til å bruke disse pengene tyder på et hyperforbruk på den lille tiden som er tilgjengelig. Da er det å stifte gjeld en svært dum ide.

Heldigvis vil banken også se dette forholdet og forhåpentligvis spørre deg inngående hva som du holder på med. Dersom jeg satt i banken hadde jeg faktisk ikke tørt å låne ut noen penger til deg, selv om du i utgangspunktet skulle ha nok inntekter til å kunne låne.

Testbruker27
07.02.10 22:35

Selv om jeg føler at dette minner veldig om min studietid (arbeids- og inntektsmessig), så vil jeg sterkt tro dette er tull eller ironi.

Hvis det skulle vise seg å være sant, så kan jeg ikke begripe hvordan du har tid til å drikke opp alle pengene også, eller hva du nå gjør. Er du så dum at du roter bort 50.000 netto i måneden, så fortjener du neppe et svar. (da du sier at du har null egenkapital)

(Innlegget ble redigert 07.02.10 22:36)

MaCuisine
07.02.10 23:00
Testbruker27: Selv om jeg føler at dette minner veldig om min studietid (arbeids- og inntektsmessig), så vil jeg sterkt tro dette er tull eller ironi. Hvis det skulle vise seg å være sant, så kan jeg ikke begripe hvordan du har tid til å drikke opp alle pengene også, eller hva du nå gjør. Er du så dum at du roter bort 50.000 netto i måneden, så fortjener du neppe et svar. (da du sier at du har null egenkapital)

Vel om du absolutt vil vite det, så kjøpte jeg nytt bad og kjøkken til mor. Ergo null egenkapital!

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
07.02.10 23:29
Testbruker27: Selv om jeg føler at dette minner veldig om min studietid (arbeids- og inntektsmessig), så vil jeg sterkt tro dette er tull eller ironi.

Hadde du også 2 heltidsjobber og tjente 80 000 i måneden mens du var student?

BornOnThe4thOfJuly
08.02.10 02:25
MaCuisine: Vel om du absolutt vil vite det, så kjøpte jeg nytt bad og kjøkken til mor. Ergo null egenkapital!

Nytt råd.

Det er ALDRI lurt å bruke opp all egenkapitalen sin dersom det ikke er helt nødvendig. Fint at du er snill mot mor, men du burde selvsagt ha ventet et par måneder slik at du forsatt hadde hatt egenkapital etter at du hadde kjøpt kjøkken og bad til mor.

DramaQueenDeLux
DramaQueenDeLuxInnlegg: 57
08.02.10 02:54

...hva slags jobber og studie dreier det seg om her???

Testbruker27
08.02.10 09:15
Tordenskjold3: Hadde du også 2 heltidsjobber og tjente 80 000 i måneden mens du var student?

Nei kanskje ikke 2.. Men jeg jobbet mer enn 40 timer i uka og tjente ca 600.000 i året.

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
08.02.10 10:04
MaCuisine: Vel, nå er det noe som heter helger også. Uansett, spørsmålet mitt er om det lønner seg å kjøpe leiligheter til utleieformål mens en selv bor på hybel.

Jeg ser ikke noen grunn til å bo på hybel med en slik inntekt..

Desuten så om du skal drive med utleie så er det mye mer gunstig å kjøpe en leilighet der du bor selv og leier ut restern. Dette pga du ikke blir inntektsbeskattet av det...

Kjøper du et rent utleie objekt må du skatte av overskuddet..

Dessuten blir du sittende å betale husleie til en anne part isteden for å bruke disse pengene på ditt eget lån.

Jeg er også veldig enig i dem andre her.. Om du tjener 80K i mnd (ikke bare når du får feriepenger, skattepenger og lønn samtidig) så tjener du nesten 1 mill i året vedsiden av studiene.. Noe jeg vil se på som veldig imponerende. Å om du da ikke klarer å spare noe så er dette på sin side HÅRREISENDE.

Du tjener da nesten 3 ganger mer enn ola/kari nordman. Og du har nesten dobbelt så høy inntjening som gjennomsnits husholdningen. (mener den er på noe over 500 men dette kan du  finne ut på ssb.no om det er veldig viktig)

En dag kommer uansett kroppen din til å si at nok er nok.. så du må ikke innbille deg at du kan fortsette med et løp med nesten 80 timer jobb vedsiden av skole...

SÅ som sagt prioriter skolen da du kan få deg en jobb som du ikke trenger å jobbe så mye i.

Du kommer sikkert til å måtte gå ned i lønn en stund etter du begynner i jobb også.. ER få startlønninger på 960K vil jeg tro.. selv i finansbransjen..

Men du kan være heldig da :)

Men som jeg ser noen andre her foreslår Luksusfellen.. at du ser på det... jeg er enig..

Få kontroll over pengeforbruket ditt... For som bruker sier, om du har 50K i mnd utbetalt.. så har du et vanvittig pengeforbruk...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg