Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rådyre eiendomsmeglere

NYTT TEMA
Querrrrrulanten
QuerrrrrulantenInnlegg: 9
08.02.10 17:36

Jeg har en leilighet jeg skal selge. Den ligger i et populært strøk i Østensjø bydel i Oslo, rett ved Østmarka og omtrent nærmeste nabo til en barneskole. Tilsvarende leiligheter i samme område har blitt solgt rett etter visning. Jeg vil nesten si at jeg trenger en eiendomsekspeditør, ikke en eiendomsmegler. Jeg mener at leiligheten omtrent vil selge seg selv. Sånn ca. pris er 2 mill. Rimelige felleskostnader. Lite fellesgjeld. Etablert boområde. Godt drevet borettslag.

Jeg har tatt kontakt med eiendomsmeglere for pristilbud, også de som har solgt identiske leiligheter i samme borettslag og bør ha de meste "inne" av info og prospekt. Kanskje de til og med har "kjøper på blokka"

Jeg synes prisene er SJOKKERENDE! Man kan nå velge mellom fastpris provisjon eller timepris provisjon. Provisjon ligger på ca. 1,7 % til 2 % av salgssum, men ikke bare det: det kommer også til et tilretteleggingsgebyr/startgebyr på mellom 5 og 10 tusen til megler.

Velger jeg timepris er det estimert mer enn 50 timer til en pris av 1.500,- + moms.

I tillegg til alt dette kommer kostnader visninger og masse annet.

Er det noen som har noen tips eller synspunkter? (Jeg er naturligvis klar over at jeg kan gjøre deler av prosessen selv)

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
08.02.10 20:52

Du kan gjøre hele prosessen selv. Det har du kunnet gjøre lenge, nytt av året er tilgang til å annonsere på finn.no privat i tillegg.

Hvis du tror at du klarer å oppnå en salgssum selv som har en differanse til en meglers salgssum som er mindre enn meglerhonoraret, er det jo bare å kjøre på alene.

Går du for megler velger du fast provisjon. Det skal mye til at lønner seg for selger med timesprovisjon

trine59
trine59Innlegg: 249
10.02.10 05:36

Jeg er i ferd med å kjøpe en leilighet i samme området, men ut fra prospektet er det uklart hvem som betaler denne meglerprovisjonen, jeg antar at det er selger, men er ikke helt sikker, skal skjekke det ut i morgen.

Lurer på om det er noen fast bestemmeles på dette, jeg vet at for mange år siden var det kjøper som betalte alle omkostniger.

Querrrrrulanten
QuerrrrrulantenInnlegg: 9
10.02.10 09:31
trine59: Lurer på om det er noen fast bestemmeles på dette, jeg vet at for mange år siden var det kjøper som betalte alle omkostniger.

Selger betaler megler. Kjøper betaler kjøpsomkostninger, f. eks. 2,5 % dokumentavgift ved ny eier.

Men i mitt tilfelle er det ikke 2,5 % til kjøper, men et USBL overtagelsesgebyr på noen få tusenlapper.

clavin
clavinInnlegg: 31610
10.02.10 11:56
UtenKontroll: Du kan gjøre hele prosessen selv. Det har du kunnet gjøre lenge, nytt av året er tilgang til å annonsere på finn.no privat i tillegg.

Man kan forsåvidt gjøre dette på egenhånd, men jeg er ikke så sikker på om det er lurt. Jeg for min del hadde aldri kjøpt en leilighet hvor megler ikke var involvert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg