Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Investere i Bulgaria?

NYTT TEMA
__Newt_
__Newt_Innlegg: 2537
10.02.10 13:02

Vurderer aa kjope 4-5 leiligheter off plan i Varna, for saa aa selge meg ut etter en stund.

Noen her som har puttet litt kroner i top end leiligheter i Bulgaria?

Det er snakk om i Varna omraadet, og prisene har visst allerede den forste maaneden gaatt opp fra 5-9 % allerede.

Naar jeg snakker om verdiokningen er det kun top end, ikke vanlig bolig. For der har det gaatt motsatt.

Grunnen til at jeg har troen paa dette er at Bulgaria naa er med i EU, kort vei, Norwegian flyr direkte, og ikke minst; de har vel blant Europas fineste strender.

Det eneste negative jeg ser rundt det er klima.

Naa har ikke jeg tenk til aa sitte paa noen av disse selv, men gaa for re-salg, gjerne for taket er paa plass.

Saa bor jeg kline til naa?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
10.02.10 13:22

Sikkert en svindel.

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
10.02.10 14:28
__Newt_: Vurderer aa kjope 4-5 leiligheter off plan i Varna, for saa aa selge meg ut etter en stund. Noen her som har puttet litt kroner i top end leiligheter i Bulgaria? Det er snakk om i Varna omraadet, og prisene har visst allerede den forste maaneden gaatt opp fra 5-9 % allerede. Naar jeg snakker om verdiokningen er det kun top end, ikke vanlig bolig. For der har det gaatt motsatt. Grunnen til at jeg har troen paa dette er at Bulgaria naa er med i EU, kort vei, Norwegian flyr direkte, og ikke minst; de har vel blant Europas fineste strender. Det eneste negative jeg ser rundt det er klima. Naa har ikke jeg tenk til aa sitte paa noen av disse selv, men gaa for re-salg, gjerne for taket er paa plass. Saa bor jeg kline til naa?

_Newt

Vær forsiktig er mitt råd..Og gjør deg kjent med bulgarsk lov og rett, er lett og brenne seg i slike saker, med hundretusener av tapte penger...

Disse prisene du peker til.... hvor mye av dette som er reelt, og hvor mye av dette som er ren spekulasjon. skal være usikkert..  Det er mye penger blant de rike i bulgaria, men jeg ville vært forsiktig, veldig, veldig forsiktig med og hoppe inn i dette.

Har vært opptill flere ganger i Bulgaria, både sør i Burgas området og i nord i Varna området, og kan skrive under på at du har flotte strandområder... Men det skal en del "groming" til før det blir noe ut av det da.. Du vet rydding og pynting.. 

At Norwigian flyr direke til Bulgaria er jo absolutt en bonus - men igjen før man investerer i noe slikt noe som du peker på bør du se på hva de lokale lover og regler sier, og gjerne ta kontakt med en lokal advokat som kan sette opp dokumenter osv..  Bulgaria er riktignok medlem av EU, men har også en legendarisk korrupsjon og ta seg av, og det vil ta lang, om det da er mulig og bli kvitt den korrupsjonen...

Diclotican

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47661
10.02.10 19:37

Skal ikke gi noe råd. Men Varna by er flott, det vil jeg bare konstatere. Goden Sands og tilsvarende turistghettoer er desto mindre flott. Det er en del mafia der nede, og utbredt korrupsjon. Som du skriver er klimaet en negativ faktor. Ellers ville jeg bare nevne at Norwegian har temmelig få avganger til Varna, noen flere til Burgas, men man må gjerne ut med 2.500-3.000 kr EN VEI, temmelig drøyt! Da blir faktisk t/r Sofia og innenriksfly til Varna billigere fra Norge.

Sid_legend_Cowans
Sid_legend_CowansInnlegg: 5393
10.02.10 23:40

Er det ting det er for mye av i Europa, så er det ferieleiligheter.

Bulgaria er også snart konk, så der er det ikke mye å hente.

Glemte en ting til som det er altfor mye av i Europa: Gjeld. Vi må få noen år med konsolidering av privatgjelden og statsgjelden, trolig med elendig vekst. Da er ferieleiligheter en av de mindre gode eiendomsinvesteringene.

__Newt_
11.02.10 12:54
Sid_legend_Cowans: Glemte en ting til som det er altfor mye av i Europa: Gjeld. Vi må få noen år med konsolidering av privatgjelden og statsgjelden, trolig med elendig vekst. Da er ferieleiligheter en av de mindre gode eiendomsinvesteringene.

Her er det snakk om aa gaa inn Off Plan, for saa og prove aa selge seg ut ASAP.

Det vokser ikke top end leiligheter paa stranda i Varna paa traer, og ser man isolert sett paa det prosjektet jeg vurderer, saa tjente en venn av meg ekstremt bra paa det forste prosjektet de hadde, som er helt likt.

Som du sikkert vet saa betaler man stort sett ikke mer enn 40 % naar man gaar inn off plan, og man faar full avkastning av total kjopesum om man selger for taket er paa plass.

Med andre ord. Kjoper jeg 3 leiligheter og de stiger med kun 10 %, saa vil jeg tjene ufattelig godt med og kun gaa inn med 200.000 euro.

Vi faar se, men aa kjope top end i Varna, paa stranda, tror jeg kan vaere meget lonnsomt.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33382
11.02.10 14:28

Litt avhengig av land.

Men skulle man kjøpe leilighet/hus i utlandet så ville jeg vurdert meget sterket å holde meg til norsk megler selv om noe av mulig verdistigning da kan forsvinne.

Jeg ser at du i åpningsinnlegget bruker ordet "visst" om verdistigning. Dette er vel ett klassisk salgstriks at man snakker om slike eventyrlig prisstigning.

Slik at hvis jeg skulle vurdert det så måtte det være i ett land/område jeg ganske godt kjente. I tillegg ville jeg sjekket og dobbeltsjekket det med prisstining. Selv offisiell statistikk kan sikkert la seg manipulere.

I tillegg har man en mulighet for at finanskrisen ikke er over og at det kan komme nye tilbakeslag.

Jeg synes ihvertfall ikke spesiell synd på deg og andre hvis man her taper penger.

__Newt_
11.02.10 20:42
VivaLV: I tillegg har man en mulighet for at finanskrisen ikke er over og at det kan komme nye tilbakeslag.

Nå er Bulgaria kanskje det landet som har merket minst, om noe, til finanskrisen, så akurat det frykter jeg ikke så mye.

Med "visst" så mente jeg, "det har". Top End har steget, og boliger for den vanlige mannen i gata har sunket med ca 10 %.

Det som er spennende med Bulgaria er at de er relativt nye i EU (2007), og de er muligens på vei inn i Schengen. Så jeg tror Bulgaria er landet det er mest å hente for øyeblikket.

Utelukkene Top End selvsagt, og det er for øyeblikket det som er mest interessant for meg, siden jeg skal inn- og ut rimelig fort om alt går etter planen, og kanskje sitte igjen med én selv for å se hva som skjer videre.

(Innlegget ble redigert 11.02.10 20:47)

__Newt_
11.02.10 20:48
Sid_legend_Cowans: Bulgaria er også snart konk, så der er det ikke mye å hente.

Nå tror jeg du følger veldig lite med på hva som skjer i Bulgaria.

Sid_legend_Cowans
Sid_legend_CowansInnlegg: 5393
11.02.10 20:55

Mulig jeg blander med Ungarn.

Gjeld/BNP ser faktisk ikke så galt ut for Bulgaria.

Men har lest en del om at banksektoren har vært ganske så usunn. Med mye valutalån. Vet heller ikke hvor mye forpliktelser som ikke er kjent.

(Innlegget ble redigert 11.02.10 20:56)

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5414
11.02.10 23:16

MAFIA

__Newt_
12.02.10 12:03
Sid_legend_Cowans: Mulig jeg blander med Ungarn. Gjeld/BNP ser faktisk ikke så galt ut for Bulgaria.   Men har lest en del om at banksektoren har vært ganske så usunn. Med mye valutalån. Vet heller ikke hvor mye forpliktelser som ikke er kjent.

Tror du blander ja.

Bulgaria ble ikke truffet av finanskrisen siden de ikke hadde banker tidligere som laante ut penger. De var cash drevet, ergo var det ingen smell aa gaa paa.

For om en bulgarer hadde 200.000,- aa handle for, saa maatte han kjope en leilighet til 200.000,-.

En av faktorene er at etter de gikk inn i EU (ikke kun det selvsagt) har det blitt enklere, og han som tidligere hadde 200.000,- aa kjope for, han kan i dag gaa i banken aa faa et laan paa 400.000,-, med solid nok inntekt selvsagt. Det er dog en hoy rente (mellom 13-14 %).

En annen grunn til at jeg har supertroen paa Varna er at Coca-Cola, Nestle osv har hubs der. En fra Nord-Europa vil ikke flytte inn i en gammel kommunistbolig, og minst 70 % av boligene i Varna er nettopp det.

Entreprenoren har ogsaa en 100 % track record, noe jeg har sjekket opp gjennom norsk advokat, saa jeg foler meg veldig trygg paa dette prosjektet.

DrSchwei
12.02.10 12:05

Hvordan ser disse leilighetene ut? Og hvor ligger de?

__Newt_
12.02.10 12:07
vanlig_fyr: MAFIA

Ja, selvsagt maa det vaere det. For det er jo i Bulgaria.

Du vet ikke hvilket selskap det er engang, saa drar du en slik konklusjon. Smart!

__Newt_
12.02.10 12:13
DrSchwei: Hvordan ser disse leilighetene ut? Og hvor ligger de?

Vil ikke oppgi hvem de er, men det er top end som ligger paa stranda (frontline), og er ment for min del for videresalg til for eks Nord-Europeere som er bosatt der pga jobb primaert (eller hvem min raadgiver klarer aa selge videre til).

Det er for lite top end i Varna, og hadde du eller jeg maatte flytte ditt, saa hadde vi vel hatt litt hoyere krav enn til aa bo i en gammel komministbolig? :-)

(Innlegget ble redigert 12.02.10 12:13)

DrSchwei
12.02.10 12:15

Tja, det var jo en velstående by i sin tid, og det vises bl.a. her:

http://www.lilleparadis.no/

__Newt_
12.02.10 12:23
Diclotican: Vær forsiktig er mitt råd..Og gjør deg kjent med bulgarsk lov og rett, er lett og brenne seg i slike saker, med hundretusener av tapte penger... Disse prisene du peker til.... hvor mye av dette som er reelt, og hvor mye av dette som er ren spekulasjon. skal være usikkert..  Det er mye penger blant de rike i bulgaria, men jeg ville vært forsiktig, veldig, veldig forsiktig med og hoppe inn i dette. Har vært opptill flere ganger i Bulgaria, både sør i Burgas området og i nord i Varna området, og kan skrive under på at du har flotte strandområder... Men det skal en del "groming" til før det blir noe ut av det da.. Du vet rydding og pynting..  At Norwigian flyr direke til Bulgaria er jo absolutt en bonus - men igjen før man investerer i noe slikt noe som du peker på bør du se på hva de lokale lover og regler sier, og gjerne ta kontakt med en lokal advokat som kan sette opp dokumenter osv..  Bulgaria er riktignok medlem av EU, men har også en legendarisk korrupsjon og ta seg av, og det vil ta lang, om det da er mulig og bli kvitt den korrupsjonen...

Veldig bra innlegg, og jeg er selvsagt veldig enig i det du paapeker.

Prisene ligger paa ca 1.900 euro pr.kvadrat, og nabotomten med noyaktig samme prosjekt er utsolgt, og gjennom norsk advokat har jeg faatt bekreftet at de hadde et resalg med en fortjeneste paa 22 %.

Raadgiveren min hadde haapet paa aa realisere 35 %, men de solgte alt med en fortjeneste paa 22 %, og det er jo veldig bra det ogsaa.

Det er selvsagt en risiko med alle investeringer. Ingen verdens ting er sikkert. Men jeg folger godt med i det bulgarske markedet naa, og er det et land jeg tror det ligger mest muligheter til aa tjene raske penger i paa eiendom, saa er det Bulgaria.

Ender jeg opp med aa kjope 4 enheter, saa kommer jeg til aa sitte igjen med 1 av dem. For jeg tipper det kommer til aa skje voldsomt mye de neste 5 aarene, og fortjenesten vil vaere langt hoyere.

__Newt_
12.02.10 12:29
DrSchwei: Tja, det var jo en velstående by i sin tid, og det vises bl.a. her: http://www.lilleparadis.no/

Allikevel er ikke den leiligheten du viser til her det en vanlig bulgarer bor i. Det er en ok leilighet, men det er jo ikke akkurat top end.

Jeg ville heller bodd paa stranda med en stor terrasse, eget treningssenter, innendors svommebasseng, og ikke minst noe som er helt nytt.

Dessuten faller ikke den leiligheten her under de 70 % av standarden det normalt ligger paa. Det her er jo en veldig fin leilighet til aa vaere i Bulgaria, selv om jeg ikke kunne tenkt meg og bodd der permanent, om jeg hadde flyttet ned. Krever litt hoyere standard om jeg skal bo der fast, om jeg hadde blitt utplassert av en arbeidsgiver.

__Newt_
12.02.10 12:43

En annen viktig faktor er jo tryggheten med tanke paa at Leva er pegget til Euro.

Diclotican
12.02.10 17:53
__Newt_: Veldig bra innlegg, og jeg er selvsagt veldig enig i det du paapeker. Prisene ligger paa ca 1.900 euro pr.kvadrat, og nabotomten med noyaktig samme prosjekt er utsolgt, og gjennom norsk advokat har jeg faatt bekreftet at de hadde et resalg med en fortjeneste paa 22 %. Raadgiveren min hadde haapet paa aa realisere 35 %, men de solgte alt med en fortjeneste paa 22 %, og det er jo veldig bra det ogsaa. Det er selvsagt en risiko med alle investeringer. Ingen verdens ting er sikkert. Men jeg folger godt med i det bulgarske markedet naa, og er det et land jeg tror det ligger mest muligheter til aa tjene raske penger i paa eiendom, saa er det Bulgaria. Ender jeg opp med aa kjope 4 enheter, saa kommer jeg til aa sitte igjen med 1 av dem. For jeg tipper det kommer til aa skje voldsomt mye de neste 5 aarene, og fortjenesten vil vaere langt hoyere.

_Newt

Som sagt, vær forsiktig, og ha for guds skyld is i magen.. Dette kan du tjene gode penger på, men du kan også tape tilsvarende om du er uheldig..  Dessuten finnes det mange andre tilbud der ute en i Bulgaria..   Har vært såpass mange ganger der, at jeg tror jeg kjenner mentaliteten blant mange og den er ikke spesielt pen når det kommer til utlendinger...

22 prosent fortjeneste er ikke så galt nei... Mindre en 35 prosent, men helt kurrant det også

Men hvis du har _RÅD_ til potensielt og tape de pengene du invisterer, er det fullt mulig og tjene gode penger i Bulgaria.. Landet er "fullt" av nyrike mennesker med sterkt behov for og kunne leve flott.. Og da er jo high end leiligheter noe og investere i også.. Spesielt hvis det ligger på kysten som det nesten kan virke som det gjør.. Da er det absolutt penger og tjene...  Svartehavet er ett pent hav i pent vær, ikke fullt så pent kanskje i uvær, har sett begge deler, ganske så imponerende når det blåser opp og det svartner.. Mye av grunnen til at det blir skikkelig uvær når det blåser opp i Svartehavet er pga havet er så lite, og det ikke er så dypt, noe som gjør at bølgene virkelig får fart på seg... Jeg ville ikke vært ombord i ett skip på svartehavet dersom storm brøt ut, ikke i ett lite skip i alle fall... Det kunne fort bli brutale saker...

Eller så er det snakk om en boble som kan sprekke når som helst.. Var en slik boble tidlig på 90 tallet etter murens fall. Det var mange som fikk en brutal opplevelse av hva Kapitalisme og regelrett piratvirksomhet i den økonomiske sektoren kan føre til av ruin og elendighet... Folk som ikke hadde den ringeste peiling på økonomi ble satt til og styre milliarder av leva.. Det gikk som det måtte gå, noen ble steinrike, flertallet var om mulig enda fattigere da boblen var over en da de startet boblen etter murens fall...  Alle skulle bli millionærer og bo i store hus, ha tjenere og ha store biler..  Det gikk ikke det..  Men hva kan man si, når det eneste de har sett av vesten før den kalde krigen var over var Dynastiet og Dallas... Sensuren i Bulgaria var ganske tung selv på slutten av 80 tallet da vi vestlige turister fikk lov og komme til landet med hardtjente dollar som reddet landet fra total kollaps på slutten...  Og landet var vel ett av de siste som i 1991 snudde litt om på politikken, og ble markedsøkonomiske over natta.. Til glede for de med gode kontakter, til vrede for de uten de riktige kontaktene.. 

Diclotican

Diclotican
12.02.10 18:10
__Newt_: En annen grunn til at jeg har supertroen paa Varna er at Coca-Cola, Nestle osv har hubs der. En fra Nord-Europa vil ikke flytte inn i en gammel kommunistbolig, og minst 70 % av boligene i Varna er nettopp det.

_Newt_

Det er mye dårlig bygg i Varna ja.. Bygd på ett tidspunkt da man fusket i alle ledd... Og resultatet kan man jo også se...  Det er synd da Varna i gamle dager - dvs før 2 verdenskrig og før den kalde krigen og kommunistpartiet ble regnet som en av Svartehavets perler... En vakker by, med lave bygg og etter sigende også en ganske pen innramming..  Men det var noe som ble forandret lenge før Bulgaria rotet seg inn i den tragiske 2 verdenskrig, der russere til slutt sto i landet og dikterte hvordan verden skulle bli etterpå...

Det har omtrent siden bysantisk tid vært en viktig handelsby, og er vel fremdeles en stor transitthavn på svartehavskysten.. Tror det er noe i retning av den tredje største byen i Bulgaria..

Sentrum er kanskje ganske momental, typisk østblokk bygd etter samme lest som veldig mange øst-europeriske byer ble etter krigen, med store avenyer, parker, byggverk, kulturrpalass (ofte er partiet hadde kontorene) og andre ting..  Men Varna har også ett operahus av internasjonal klasse, flere museer, og teater som er på høyde med hva som helst vesten kan trumfe med.. Ja og så har de også, eller i alle fall hadde ett ganske stor hall med delfiner som gjorde forskjellige kunster husker jeg..  Det og ett kjedelig Zoo med noen møllspiste tigere som så ut som de var rimelig matleie....

Vet ikke om de fremdeles har dette "fredsmomumentet" mellom det sovjetiske og bulgarske broderfolket ennå som står utenfor Varna på en ganske dominerende høyde.. Husker bulgarere da muren eksisterte var flinke til og poengtere akkurat det der, at det var ett fredsmonument mellom russere og bulgarere.. Som jo hadde endt opp på hver sin side under den 2 verdenskrig... Sammen med rumenere forøvrig..   Men mye takket være av at bulgarere klarte og sale litt om i tide, og ikke minst hadde ganske mektige partibosser blant Stalins omgangskrets endte det ikke så ille for bulgarere egentlig etter krigen.. De fikk jo hele grenseområdet helt nord i Bulgaria, ett område som Romania og Bulgaria så sent som i 1940 hadde ført krig over, men som tyskere hadde billagt, til etter krigen.. Hele landområdet nord for Varna lå jo egentlig i Romania, og var egentlig "avstengt militært område" til langt ut på 60 tallet.. Selv på 80 tallet da jeg besøkte landet første gangen, var det ett sterkt militært nærvær i området og jeg husker spesielt ett år, så var det massevis med militære styrker inne i selve Albena.. Selv om de bare var der i uniform, i solsteika så gjorde det jo ett vist inntrykk på turistene...  Var vist uro lengre nord i landet, tror det var det som gjorde det..

Så lenge byggningene fra østblokk tiden er vedlikeholdt er det vel neppe noe spesielt krise og bo i dem.. Ofte mye trangere leiligheter en i Vest, det skal innrømmes.. Og standarden kunne jo trengt seg en smule løft.. Husker en gang på tidlig 90 tallet, da vi var på besøk hos noen bulgarske venner hvor liten leiligheten var. Den leiligheten bodde det to eldre, svigersønn og datter og to små barn i..  Jeg bor alene på 55 kvadrat... Og for øyeblikket føles det STORT ut, i og med at jeg nettopp har flyttet fra 42kvm... Og jeg tror ikke den leiligheten var større en den jeg har nå, snarere var den vel mye mindre... ikke over 45kvm i alle fall.. Problemet er at det skjeldent er godt vedlikeholdt og da får man fort ett etterslep.. Spesielt når veldig mange av disse byggverkene er bygd opp i hast på 60 og 70 tallet for og huse flest mulig mennesker... Og dette sammen med massivt etterslep spesielt på slutten av 80 og 90 tallet, så sitter man igjen med MYE som likegodt kunne vært rived ned og bygd opp på nytt..  Men man kan vel ikke gjøre det heller, og risikere mange husløse...  Det er ikke alle som har råd til og kjøpe nytt i Bulgaria

Diclotican

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5414
13.02.10 00:36

Sier ikke at selskapet er mafiatilknyttet, men bare at du skal være obs.

Nok korrupte folk og annen drit der nede.

__Newt_
13.02.10 13:16
Diclotican: Landet er "fullt" av nyrike mennesker med sterkt behov for og kunne leve flott.. Og da er jo high end leiligheter noe og investere i også.. Spesielt hvis det ligger på kysten som det nesten kan virke som det gjør.. Da er det absolutt penger og tjene

Ikke bare nyrike, men så har vi jo også kravstore Nord-Europeere som heller sitter som nevnt på stranda med 10-15 min å kjøre til selve kjernen av Varna i luksusleiligheter med SPA, innnen- og utendørs bassenger, eget butikkområde som skal leases ut på 2000 m2.

Så ja; det ligger på stranda, og det ligger veldig bra til.

Jeg bruker en av mine beste venner som rådgiver, og han mener at dette er et prosjekt det skal et underverk til for å ikke tjene penger på. Han sa blant annet at jeg IKKE skulle kjøpe noe på The Beach prosjektet, noe han traff voldsomt bra på.

Norske advokater har tatt due Dilligence på entreprenøren, og de sitter med en 100 % track record gjennom de 14 årene de har holdt på. Med andre ord: de har alltid levert varene.

En annen trygghet. Taket er allerede på, og det lenge før de 2 som står bak det har valgt å bruke investorer i det hele tatt.

Giringen er jo også veldig bra om alt treffer, for skulle jeg få solgt eiendommen med 10 % økningen, så vil jo jeg få en avkastning ut ifra hele kjøpssummen. Ikke bare de 40 %.

DrSchwei
13.02.10 17:18
Diclotican: Tror det er noe i retning av den tredje største byen i Bulgaria.. Sentrum er kanskje ganske momental, typisk østblokk bygd etter samme lest som veldig mange øst-europeriske byer ble etter krigen, med store avenyer, parker, byggverk, kulturrpalass (ofte er partiet hadde kontorene) og andre ting..  Men Varna har også ett operahus av internasjonal klasse, flere museer, og teater som er på høyde med hva som helst vesten kan trumfe med..

Det stemmer, etter Sofia og Plovdiv. Men Varna er den klart best beliggende av disse. Varna er en av mine favorittbyer, dog selvsagt noe preget av det lave prisnivået. En sjarmerende blanding av gammel storhet og kommunisme. Ellers synes jeg det er påtakelig at det er mer velstand i byen i de to andre. Trolig pga en viss internasjonal virksomhet og bedre økonomi er det også et bedre restaurant- og uteliv. Folk sitter gjerne ute til ganske langt på natta i gågata. Ellers er jo det et syn å sitte der å se på de mange pyntede jentene som går fram og tilbake. Positivt også at det er temmelig få turister der når jeg pleier å være der, sånn i slutten av juni. Frister med en ny tur i år. Hotell Odessos, med utsikt til parken, gågata, havet og alt som, med balkong, badekar, nesten gratis minibar etc, koster 300 kr natta.

__Newt_
13.02.10 22:30
DrSchwei: Ellers synes jeg det er påtakelig at det er mer velstand i byen i de to andre. Trolig pga en viss internasjonal virksomhet og bedre økonomi er det også et bedre restaurant- og uteliv.

Det er som nevnt tidligere i tråden pga det du nevner. Mange store internasjonale konsern har hubber i Varna, og de/vi krever langt høyere standard enn en gammel kommistbolig om vi blir utplasert der, og skal kanskje bo der et par år.

Entreprenørene er dog forsiktig. De tar ikke helt av, og de bygger også "normale" leiligheter så det ikke skal bli så merkbar forskjell mellom rik og fattig.

Lykkes de kan Bulgaria få en middelklasse, noe et samfunn må ha for å fungere skikkelig.

De bygger så de som i dag har en grei inntekt skal få muligheten til å heve standarden noe, med tanke på at man nå kan få lån, noe som tidligere var umulig for en bulgarer. Dog ligger prosenten på 13-14 %, men muligheten er der i hvert fall nå for mange som ikke fikk et rødt øre i lån tidligere.

Fordelen sett i ettertid  med at bankene var sparsommelige med å gi ut lån er jo at Bulgaria er et av få land som ikke gikk på en skikkelig smell under finanskrisen.

Diclotican
13.02.10 22:46
DrSchwei: Det stemmer, etter Sofia og Plovdiv. Men Varna er den klart best beliggende av disse. Varna er en av mine favorittbyer, dog selvsagt noe preget av det lave prisnivået. En sjarmerende blanding av gammel storhet og kommunisme. Ellers synes jeg det er påtakelig at det er mer velstand i byen i de to andre. Trolig pga en viss internasjonal virksomhet og bedre økonomi er det også et bedre restaurant- og uteliv. Folk sitter gjerne ute til ganske langt på natta i gågata. Ellers er jo det et syn å sitte der å se på de mange pyntede jentene som går fram og tilbake. Positivt også at det er temmelig få turister der når jeg pleier å være der, sånn i slutten av juni. Frister med en ny tur i år. Hotell Odessos, med utsikt til parken, gågata, havet og alt som, med balkong, badekar, nesten gratis minibar etc, koster 300 kr natta.

Hei

Varna er kanskje ett av de rikeste byene, mye pga sin beliggenhet, noe som ble bemerket allerede i romersk tid, for ikke og nevne gresk tid.. Vet ikke om utviklingen har gått for langt, men i "gamle dager" hadde de faktisk ett romersk bad nær sentrum i Varna, og det var ganske imponerende og se hvordan annlegget mest sansynlig hadde blitt drevet, da mye av badet faktisk eksisterte fremdeles..  For ikke og nevne byen som ligger ved Kaliakra, helt nord i Bulgaria (ca en times kjøretur fra den rumenske grensen) der du kan se en hel by slikt den var i antikken.. Ikke så mye utover grunnmurene igjen, men likevel mye hvis man har litt dilla på historie..  Forfatteren Ovid ble jo sendt ditt, etter at han på Augustus tid hadde tråkket keiseren litt for nære på tærne i sin skildring av hans datters, litt romantiske eventyr med eldre menn..  Augustus var desverre en mann som var svak for sine døtre, og uansett hvor mektig Augustus var, så var han sjarmert totalt i senk, spesielt av Julia som på mange måter kan sies og ha vært "yndlingsjenta" til den gamle keiseren..  Ovid forsøkte jo i mange år etterpå og komme tilbake til sivilisasjonen, da denne byen lå rimelig langt unna folk og fe på den tiden, og ikke hadde alle de luksusting som en romersk by hadde som standard.. Militærleir som det egentlig var..  Som en sidenote finnes det i dag en restaurant helt ute på klippen, i skyggen av gamle ruiner fra den gangen romerske soldater sto som vaktposter mot barbarene i nord...  Og lengre ned mot kysten finnes det i dag en by, som inneholder en park, full av skjeldne blomster og vekster som egentlig ikke har tilhold i den delen av balkan i det hele tatt.. Det var den siste rumenske dronningen som fikk bygd denne parken i nærheten av sitt palass, som i dag er kulturbygg og brukt som bakgrunn for konserter og andre kulturhendelser i den delen av Bulgaria... Parken er vakker og se på, og går helt ned til svartehavet, der den går over i en "vanlig" strand der den javne bulgarer mer en gjerne ferierer... Albena er litt "Pricy" for den javne bulgarer, og er dessuten i hver ende av byen full av politiposter..  Noe som paradoksalt først ble innført etter at muren var over, og man hadde mer frihet blant bulgarere flest.. 

Varna er en fin by, som du peker på, og sentrum er fremdeles en ganske sjarmerende blanding av gammel storhet, og østblokk fra den tiden det var moderne med den slags arkitektur..  Men i Varna har man klart tildels og holde på det gamle også, og det er bra, da det jo gir byen en sjarm du ikke opplever andre steder det er naturlig og sammenligne seg med.. Burgas sør i landet er jo horribelt i sammenligning med Varna, selv om det også er en viktig handelsby..

Og, det skal også sies at Burgas ikke er like sjarmerende som Varna er, og selv om de også har natteliv i Burgas tror jeg faktisk Varna har finere restauranter, og bedre natteliv:P  Og jintene er jo alltids fine og se på, når man sitter på en uterestaurant og koser seg på kvelden..

De fleste turister landet vel bare i Varna på vei til Golden Sands eller Albena, og vet vel knapt hvilken "diamant" det finnes inne i byen.. Man må nesten være litt kjent for og se andre steder en de mest notoriske turistfellene.. Og etter det jeg har forstått er Golden Sands blitt litt av en turistbombe de siste årene..  Mens Albena er mer familievennlig av seg..  

Diclotican 

DrSchwei
14.02.10 17:22
Diclotican: De fleste turister landet vel bare i Varna på vei til Golden Sands eller Albena, og vet vel knapt hvilken "diamant" det finnes inne i byen.. Man må nesten være litt kjent for og se andre steder en de mest notoriske turistfellene.. Og etter det jeg har forstått er Golden Sands blitt litt av en turistbombe de siste årene..  Mens Albena er mer familievennlig av seg..  

Har hatt noen overnattinger i Goden Sands også. Det er jo veldig greit hvis man også vil treffe litt andre turister. Men på den siste turen hadde jeg alle overnattinger i Varna (hotell Odessos). Det er nok en del turister på "dagstur" til Vana, både fra Albena og Golden Sands, men den største sjarmen med Varna synes jeg er på kvelden. Er for gammel til å gå på disse store utestedene nede ved stranden, men god sjømat får man i hvert fall på restaurantene der. Meget billig.

Takk for historietimen! Var innom det arkeologiske museet forrige gang, skjønner at det har skjedd mye der før i tiden også.

Diclotican
14.02.10 20:46
DrSchwei: Har hatt noen overnattinger i Goden Sands også. Det er jo veldig greit hvis man også vil treffe litt andre turister. Men på den siste turen hadde jeg alle overnattinger i Varna (hotell Odessos). Det er nok en del turister på "dagstur" til Vana, både fra Albena og Golden Sands, men den største sjarmen med Varna synes jeg er på kvelden. Er for gammel til å gå på disse store utestedene nede ved stranden, men god sjømat får man i hvert fall på restaurantene der. Meget billig.

Takk for historietimen! Var innom det arkeologiske museet forrige gang, skjønner at det har skjedd mye der før i tiden også.

Hei

Golden sands var, da jeg var der første gangen ganske kjedelig sted, men det er mange år siden så det er kanskje ikke slikt nå lenger. Men du kunne få en grei kylling der om ikke annet.. (Dette var før muren falt, og litt sjansespill var det jo hva du fikk da det meste så likt ut, men kylling var bankers, det hadde de som regel overalt)

Det er uten tvil mange turister på dagstur fra Albena og Goldens sands, og de får kanskje ikke se den siden av byen som du peker på, om de da ikke skaffer seg en taxi som mot egentlig små betalinger ikke bare kjører deg inn, men gjerne kjører deg til Albena eller Golden sands etterpå.. Fastpris litt over det som de forventer, og de kjører deg omtrent hvor det måtte være...

Golden sands har jeg hørt mye om, men Albena er på mange måte rmer "familievennlig" og du kan spise nede ved sjøkanten uten at det dermed blir hemningsløs lydforrurensning og lide under.. Og sjømaten er faktisk ganske god blitt, etter murens fall. Før muren falt kunne menyene være imponerende, men de hadde som regel en to-tre faste ting på menyen, og selv om de sa det var det du ønsket, så var det vel enkelte ganger du fikk det du hadde på menyen, de bare kamuflerte det:P Meeeeeen på den andre siden, var du litt vennlig mot dem, gav dem litt drips, og "smørte" systemet.. Så var de veldig behjelpelige med "something extra for you sir"... Det være seg den ene tingen eller den andre tingen..  Og driksen kunne jo fort bli deretter.. De gangene vi var der, betalte vi gjerne hun som hadde med rommene våre og gjøre med en 500-600 leva når vi forlot hotellet.. Mer enn en vanlig månedslønn på den tiden.. De var veldig fornøyde da husker jeg. Og neste gang vi kom, var det ofte de samme som sto for rommene, og servicen var jo deretter....  De glemmer ikke de som gir en en månedslønn eller tre fra år til år, og enda var det ikke snakk om store summer... For oss i alle fall...

Tror det var første året vi var i Bulgaria, da hadde vi noen som hadde med rommene våre og gjøre, som var ikke mindre enn en professor, en veldig snill, myndig dame husker jeg.. Noe skremmende synes jeg, men hun var vel ikke så ille.. Skikkelig "skolemester mine" om du skjønner hva jeg mener..  Det var det året jeg lærte og svømme det, ved nesten og gå til bunns i svartehavet:P 

Det har skjedd mye i denne delen av Bulgaria, ja egentlig er vel Bulgaria, og hele Balkan full av historie, man har bokstavelig talt bygd oppå hverandres ruiner og kulturer... Og det var livig handel på Svartehavet i mange tusen år.... Allerede grekere handlet jo på dette området både 400 og 500 år fkr og hadde kolonier på Svartehavskysten helt opp til Ukraina og Russland som kunne rivalisere sine hjembyer både i rikdom og i imponerende byggverk.. Av dette finnes det desverre altfor lite igjen, mye er enten brukt andre steder, som da Konstantin bygget ut sin keiserby ved det Gyldne Horn eller det ligger langt under bakken..  Som dette romerbadet jeg pekte på.. Nesten helt nede i Sentrum av byen fant de da de skulle bygge nytt, ett stort romerbad.. Og jeg husker han som var guiden påpekte at de håpet på og finne mye mer, når de skulle grave videre...  Jeg husker også jeg irriterte guiden grønn da jeg stadig spurte om ting han ikke hadde svar på:P.. En litt vitebegjærlig 9 åring ved andre ord:

Diclotican

DrSchwei
14.02.10 21:37
Diclotican: . Før muren falt kunne menyene være imponerende, men de hadde som regel en to-tre faste ting på menyen, o

Mye interessant, men jeg bet meg merke i dette. For to år siden bodde jeg på Cherno More - det høye "kommunisthotellet" i gågata i Varna. Der hadde de fortsatt en enorm meny, og den lå på hotellrommet (som var stort, men slitt og fryktelig lite koselig). Der var det alle retter som tenkes kan - sikkert 25 forskjellige kalde forretter f.eks. Tenkte det kunne være morsomt å prøve restauranten på toppen, men da jeg kom opp der var det ikke en levende sjel der - bortsett fra 3-4 servitører. Jeg var rask å snu i døra...

Beklager til trådstarter at jeg stjal tråden. Men Varna er såpass interessant at man kan diskutere ting utenom investeringene oså, synes jeg.. :-)

__Newt_
15.02.10 12:40
DrSchwei: Beklager til trådstarter at jeg stjal tråden. Men Varna er såpass interessant at man kan diskutere ting utenom investeringene oså, synes jeg.. :-)

Ikke noe problem. Jo mer som kommer frem av Bulgaria er av interesse for meg, saa saann sett er det bare bra :-)

Jeg kunne gjerne tenkt meg en selv der nede ogsaa. Det eneste problemet er at jeg er som regel i Norge om sommeren siden jeg bor i Spania, saa jeg ville brukt den alt for lite.

Varna er definitivt en lekker by, saa for dem som har en mulighet til aa bruke den om sommeren, og har okonomi til aa ha en leilighet der, saa ville jeg gaatt inn ASAP. For kan man bruke den selv om sommeren, saa tror jeg ikke det er noe problem aa faa leid den ut til en bedrift som har hub der nede resten av aaret.

Eller i verste fall hele tiden. For jeg tror det bare kan gaa en vei naar det gjelder priser der, og gaar man inn naa, saa skal det utrolig mye til for at man gaar ut med tap. Da skal du ha maks uflaks.

En annen ting som er positivt med aa ha leilighet paa stranda, det er at byggeloven i Varna har "fredet" store deler. Saa det vil aldri bli enormt med leiligheter der. Derfor kommer nok ettersporselen til aa vare der alltid for de med penger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg