Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lånekassen og stipend

NYTT TEMA
hattori_hanzo
hattori_hanzoInnlegg: 270
11.02.10 13:06

Kjæresten min kom hjem fra skolen sin i dag etter å ha snakket med rådgiver på skolen. Hun hadde sagt til henne at hun rådet henne til å ta ta studielån, men at deler av dette (60%) måtte betales tilbake, og resten betales ut som stipend. Dette var jeg klar over. Men så hadde hun også sagt at dersom man kun søker om stipend, og IKKE lån, så må man også betale tilbake 60% av totalen.

Altså, om man får et stipend på 3200,- x 12 mnd = 38 400,- pr år, så må man betale tilbake 23 000,- av disse som lån. Dette må da være feil?

Hun sa også at rådgiveren hadde sagt at dersom man kommer inn ved et studie ved hovedopptaket i juli, så får man ikke stipend før 15. november, fordi søknadsfristen gikk ut 15. mai. "Så det vil si at vi må klare oss fra august til november og kanskje noen måneder til uten noen som helst form for støtte fra Lånekassen?" spurte kjæresten min sin rådgiver. "Ja", svarte hun.

Dette må da også være feil? Jeg mener å huske at jeg fikk støtte fra august når jeg startet ved et nytt studie.

Er det meg eller rådgiveren som er på bærtur?

(Innlegget ble redigert 11.02.10 13:08)

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
11.02.10 14:40
hattori_hanzo: Kjæresten min kom hjem fra skolen sin i dag etter å ha snakket med rådgiver på skolen. Hun hadde sagt til henne at hun rådet henne til å ta ta studielån, men at deler av dette (60%) måtte betales tilbake, og resten betales ut som stipend. Dette var jeg klar over. Men så hadde hun også sagt at dersom man kun søker om stipend, og IKKE lån, så må man også betale tilbake 60% av totalen. Altså, om man får et stipend på 3200,- x 12 mnd = 38 400,- pr år, så må man betale tilbake 23 000,- av disse som lån. Dette må da være feil?

Uansett så lønner det seg å søke om fullt lån og stipend. Har man ikke bruk for lånet så sett heller  pengene inn på en høyrentekonto og la det stå det å gi deg renter

Znorkan
ZnorkanInnlegg: 4517
11.02.10 14:43
Someone: Har man ikke bruk for lånet så sett heller  pengene inn på en høyrentekonto og la det stå det å gi deg renter

De fleste ungdommer mener nok at de har bruk for pengene. Bedre og beregne låneopptaket etter hva man mener man trenger for livsopphold.

hattori_hanzo
hattori_hanzoInnlegg: 270
11.02.10 15:02
Someone: Uansett så lønner det seg å søke om fullt lån og stipend. Har man ikke bruk for lånet så sett heller  pengene inn på en høyrentekonto og la det stå det å gi deg renter

Har tenkt på det, men som Znorkan sier, så er det fort gjort å havne i den fella at man bruker det man har. Men må begynne å bli smartere økonomisk nå, så mulig jeg starter her.

Men tilbake til temaet: høres det ikke rart ut at man må betale 60% av summen, når det kun er snakk om STIPEND? Da er jo liksom litt av poenget med et stipend borte.

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
11.02.10 15:10
hattori_hanzo: Kjæresten min kom hjem fra skolen sin i dag etter å ha snakket med rådgiver på skolen. Hun hadde sagt til henne at hun rådet henne til å ta ta studielån, men at deler av dette (60%) måtte betales tilbake, og resten betales ut som stipend. Dette var jeg klar over. Men så hadde hun også sagt at dersom man kun søker om stipend, og IKKE lån, så må man også betale tilbake 60% av totalen. Altså, om man får et stipend på 3200,- x 12 mnd = 38 400,- pr år, så må man betale tilbake 23 000,- av disse som lån. Dette må da være feil? Hun sa også at rådgiveren hadde sagt at dersom man kommer inn ved et studie ved hovedopptaket i juli, så får man ikke stipend før 15. november, fordi søknadsfristen gikk ut 15. mai. "Så det vil si at vi må klare oss fra august til november og kanskje noen måneder til uten noen som helst form for støtte fra Lånekassen?" spurte kjæresten min sin rådgiver. "Ja", svarte hun. Dette må da også være feil? Jeg mener å huske at jeg fikk støtte fra august når jeg startet ved et nytt studie. Er det meg eller rådgiveren som er på bærtur?

Dette høres jo veldig snodig ut.. At du får et lån selvom du ikke søker om det.

Du er sikker på at dette ikke kan gjelde noe om bestått og ikke bestått eksamner?

Jeg veit dem har innført noe  med at du må stå på eksamen for at det skal bli omgjort til stipend.

Det kan ikke være noe med dette da?

Jeg kan ikke tro at du skal måtte søke før 15. mai

Når er første opptaket?

Man kan jo ikke søke før man veit at man kommer inn og hva man da kommer inn på.

Jeg ville ringt lånekassen eller sendt dem en mail.

JEg har aldri vært borti det at man ikke får lån og stipend i august.

Mange trenger jo blant annet penger til skolepenger , bøker, depositum og første husleie. Mat og for å ikke snakke om sosiale begivenheter den første perioden.

Men jeg vil anbefale som en tidligere debatant nevnte at hun søker begge deler. Stipend og lån.

Sett bare inn lånt på en sparekonti. Å ha dette som en økonomisk buffer. (dette er ikke til å anbefale om du veit pengene fort får ben å gå på)

Izznoogood
IzznoogoodInnlegg: 2086
12.02.10 10:28

Hmm, jeg måtte ikke betale tilbake det jeg fikk av stipend, men lånet er jo en annen ting.

Det er jo forsåvidt en selvfølge at det er greit å sende søknaden før fristen for å få det innvilget i august, men får du det senere så får du etterbetalt det i hvertfall.
Jeg hadde en liten feil på siste søknaden jeg gjore og det tok 3 månder å fikse, men jeg fikk jaggu etterbetalt alt sammen....

Klikk for å gå tilbake til toppen