Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eiendoms utvikling.

NYTT TEMA
KranJan
KranJanInnlegg: 1364
15.02.10 14:18

Jeg sitter om dagen å tenker på å Bygge meg en litten leiegård.

Jeg har ingen erfaring fra dette fra før av. Å jeg sitter egentlig å bare kikker på tomter og forskjellige bygg som man kan få satt opp.

Noen her som har noen tips på hvordan jeg kan gå fram?

Finansiering og alt.. Jeg har noe kapital men en jeg snakket med snakket om at jeg måtte ha minst 30%.

Mange fallgroper jeg kan falle i?

Er det lurt å dra igang et slikt prosjekt med tanke på å leie ut?

eller er det bedre og bygge opp noe for å selge det?

Trenger man noen "papirer" for å kunne opperere som byggherre?

Om noen her har erfaring så tar jeg imot tips med stor takk...

Andropov
AndropovInnlegg: 33382
15.02.10 14:20

du trenger en Kran, til de store løftene... Som man ikke kan ta med fysisk makt

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44355
15.02.10 15:05
KranJan: Jeg sitter om dagen å tenker på å Bygge meg en litten leiegård. Jeg har ingen erfaring fra dette fra før av. Å jeg sitter egentlig å bare kikker på tomter og forskjellige bygg som man kan få satt opp. Noen her som har noen tips på hvordan jeg kan gå fram? Finansiering og alt.. Jeg har noe kapital men en jeg snakket med snakket om at jeg måtte ha minst 30%. Mange fallgroper jeg kan falle i? Er det lurt å dra igang et slikt prosjekt med tanke på å leie ut? eller er det bedre og bygge opp noe for å selge det? Trenger man noen "papirer" for å kunne opperere som byggherre? Om noen her har erfaring så tar jeg imot tips med stor takk...

Har du ingen erfaring med dette fra før av synes jeg det ville vært en dårlig ide og gjøre dette helt alene.

Det er utallige fallgroper.

Planprosessen krever at du har kjennskap til Plan og bygningsloven men også hvordan man håndterer offentlige myndigheter. Du vil bygge så stort som mulig, mens kommunen helt sikkert har begrensninger som de i utgangspunktet ikke vil fire på. Her kan du gå på en smell i forhold til tiden og tid er penger i form av renteutgifter. Konsulenthonorarene kan også gå til himmels.

I selve byggeprosessen er entreprenører ikke bedre enn andre folk og vil helst gjøre minst mulig arbeid for mest mulig penger. Du må her kunne anbudsregler og hvordan håndtere tilleggsarbeidsregninger. Det erikke ønskelig med rettsak for noen av dere da det igjen koster tid og penger og uten kunnskap om dette vil du fort komme i konflikt med entreprenøren.

Bygge ut og selge er det enkleste, men du har ansvaret for mangler på bygget 5 år fram i tiden (helst overført til entreprenøren (som kanskje har gått konkurs)). Utleie er en egen næring med potensielt krevende kunder.

Dersom du vil inn i den bransjen tror jeg ville ha gått sammen med noen som faktisk har greie på det. Dersom du finner en tomt og sjekker at reguleringsplanen og bestemmelsene er grei så kan du kjøpe denne. Etterpå kan du samarbeide med et etablert eiendomselskap og lære deg nærinmgen fra innsiden. Ja du må gi fra deg noe av fortjenesten, men risikoen er  mindre og du lærer noe til senere. Du må selvsagt ha med deg juridisk hjelp til kontrakten mellom deg og eiendomsselskapet.

Alternativt kan du begynne i de små å eleie ut en eller flere leiligheter, bygge et hus og selge eller lignende. Prosjektet skal ikke være veldig stort før du får oppleve at det også kan blir veldig komplisert.

For ordens skyld har jeg ikke direkte erfaring fra bransjen, men har i min tidligere jobb hatt med eiendomsutviklere i egenskap av offentlig myndighetsperson. Mange flinke, men også mange som går på de mest elementære tabber.

KranJan
16.02.10 11:06
BornOnThe4thOfJuly: Har du ingen erfaring med dette fra før av synes jeg det ville vært en dårlig ide og gjøre dette helt alene. Det er utallige fallgroper. Planprosessen krever at du har kjennskap til Plan og bygningsloven men også hvordan man håndterer offentlige myndigheter. Du vil bygge så stort som mulig, mens kommunen helt sikkert har begrensninger som de i utgangspunktet ikke vil fire på. Her kan du gå på en smell i forhold til tiden og tid er penger i form av renteutgifter. Konsulenthonorarene kan også gå til himmels. I selve byggeprosessen er entreprenører ikke bedre enn andre folk og vil helst gjøre minst mulig arbeid for mest mulig penger. Du må her kunne anbudsregler og hvordan håndtere tilleggsarbeidsregninger. Det erikke ønskelig med rettsak for noen av dere da det igjen koster tid og penger og uten kunnskap om dette vil du fort komme i konflikt med entreprenøren. Bygge ut og selge er det enkleste, men du har ansvaret for mangler på bygget 5 år fram i tiden (helst overført til entreprenøren (som kanskje har gått konkurs)). Utleie er en egen næring med potensielt krevende kunder. Dersom du vil inn i den bransjen tror jeg ville ha gått sammen med noen som faktisk har greie på det. Dersom du finner en tomt og sjekker at reguleringsplanen og bestemmelsene er grei så kan du kjøpe denne. Etterpå kan du samarbeide med et etablert eiendomselskap og lære deg nærinmgen fra innsiden. Ja du må gi fra deg noe av fortjenesten, men risikoen er  mindre og du lærer noe til senere. Du må selvsagt ha med deg juridisk hjelp til kontrakten mellom deg og eiendomsselskapet. Alternativt kan du begynne i de små å eleie ut en eller flere leiligheter, bygge et hus og selge eller lignende. Prosjektet skal ikke være veldig stort før du får oppleve at det også kan blir veldig komplisert. For ordens skyld har jeg ikke direkte erfaring fra bransjen, men har i min tidligere jobb hatt med eiendomsutviklere i egenskap av offentlig myndighetsperson. Mange flinke, men også mange som går på de mest elementære tabber.

Takk for bra svar. Jeg har tenkt litt i senere tid å bare prøve meg på en 2 mansbolig først... da bare for å selge den, men jeg er jo litt redd at prisene i markdetet skal falle og at jeg ikke får solgt med fortjeneste.

Det jeg har tenkt på med utleie er at en uleie bolig som er "Ny" burde holde seg lenge før den begynner å ha store behov for vedlikehold...

KranJan
16.02.10 11:21

Å en partner jeg kan stole på vokser jo heller ikke på trær.. jeg ville ikke bare satset en haug med penger på noen jeg ikke kjenner...

For alt hva jeg veit kan det hende at dem hadde prøvd å svindle meg...

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44355
16.02.10 20:53
KranJan: Takk for bra svar. Jeg har tenkt litt i senere tid å bare prøve meg på en 2 mansbolig først... da bare for å selge den, men jeg er jo litt redd at prisene i markdetet skal falle og at jeg ikke får solgt med fortjeneste. Det jeg har tenkt på med utleie er at en uleie bolig som er "Ny" burde holde seg lenge før den begynner å ha store behov for vedlikehold...

Tomannsbolig for salg er vel noenlunde det man kan gå løs på som nybegynner. Det viktige er å sjekke reguleringsplanen slik at du har sånn noenlunde greie på hva du faktisk kan bygge der før du kjøper noen tomt. Gjerne ta en prat med kommunen, selv om du ikke skal regne med at de sier særlig mye mer enn det du kan lese deg til i reguleringsplan/kommuneplan.

Ellers trenger du uansett å ha samarbeidspartnere. Dersom du ikke er utdannet innen bygningsfaget er du avhengig av at noen tar på seg forskjellige ansvarsforhold knyttet til Plan og bygningsloven. Dette er folk du må betale for denne tjenesten. I tillegg trenger du entreprenør etc. Også det er et tillitsforhold.

Det kan hende at alle sammen kommer til å prøve å svindle deg! Det er ikke nødvendigvis lettere å unngå å bli svindlet dersom du som ny skal holde kontroll på en mengde gamle ringrever enn om du skal gå inn i en kontrakt med et eiendomsselskap. Når det er sagt trenger du en advokat som ser igjennom kontrakten med eiendomsselskapet før du underskriver. Uansett er jo dette noe du må vurdere om du klarer å håndtere alene eller om du trenger hjelp.

Spørsmålet er jo egentlig om du er villig til å ta risikoen med de mulige inntekter det vil kunne gi (og mulige tap). Det er vel egentlig det første spørsmålet du bør stille deg. faren for å bli svindlet er jo til stede som ny, men faren for å gjøre feil selv med store økonomiske konsekvenser er også absolutt til stede.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg