Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forenklet tollbehandling ?

NYTT TEMA
Avandia
AvandiaInnlegg: 39
22.02.10 16:24

Jeg bestilte noen greier fra vistaprint.no og nå har jeg fått et forenklet tollbehandling fra posten.

Kjøpt:

Totalsum: 108.49kr

Frakt og håndtering: 146.53kr

Moms: 0

Total bestilling: 255.02kr

Fra Posten:

Postoppkrav inkl bankgebyr: 0

Pris fortolling (inkl MVA) 108kr

Utleggsprovisjon: 0

Utlagt MVA: 81kr

Utlagt toll/avgifter: 0

Betaling ved utlevering: 189

Jeg trodde at jeg kunne kjøpe varer til opptil 200kr avgiftsfritt jeg, Tar jeg helt feil her ?

WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2542
22.02.10 16:41

Opplevd det samme selv engang. Med noe greier fra USA. Trodde det i prinsippet at frakt ble holdt utenfor når verdien er under 200 kr. Da jeg ringte posten fikk jeg beskjed om å betale så eventuellt få refundert etterpå. Men da måtte man også betale for den tiden posten brukte på å sjekke opp dette. Og det ble jo ikke gratis. så jeg ville ringt posten og hørt

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15163
22.02.10 16:49

Det var da en fryktelig høy fraktkostnad for et så billig produkt.

Mistenker derfor at Posten har tenkt at frakt/håndtering i dette tilfellet er et forsøk på å skjule den reelle varekostnaden.

Som forrige innlegg sier skal man riktignok holde frakt utenfor så lenge vareverdien er under 200,-

Men dersom avsender selv kan anslå en "håndteringskostnad" så må nesten den legges til vareverdien.

Hvis ikke kunne man jo foreksempel si at en vare kostet kr 199,- men håndteringskostnaden var kr 1000,- i tillegg.

Klikk for å gå tilbake til toppen