Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det noen med god greie på økonomi her?

NYTT TEMA
DawnOfTheNewDay
DawnOfTheNewDayInnlegg: 1295
24.02.10 03:21

Hvordan er egentlig økonomien om dagen? Vurderer å leie ut et hus jeg lånte 1,2 millioner for å kjøpe og la leieinntektene betale ned gjelden. Vil jeg gå i pluss?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
24.02.10 08:05

Du må regne med minst 2% av innkjøpssummen på en bolig til vedlikehold hvert år.
Forutsatt at du betaler 5% rente i snitt i løpet av året må du få inn, etter kapitalskatt, 7% av innkjøpsverdien på 1,2 millioner. Det er 84000 eller 7000 i måneden. Før skatten blir det 7000/0,72 = 9722, rund opp til 10000 kroner.

Så mye koster det faktisk å ha en bolig når man tar alternativkosten i betraktning.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
24.02.10 14:23
RattusNorvegicus: Du må regne med minst 2% av innkjøpssummen på en bolig til vedlikehold hvert år.
Forutsatt at du betaler 5% rente i snitt i løpet av året må du få inn, etter kapitalskatt, 7% av innkjøpsverdien på 1,2 millioner. Det er 84000 eller 7000 i måneden. Før skatten blir det 7000/0,72 = 9722, rund opp til 10000 kroner. Så mye koster det faktisk å ha en bolig når man tar alternativkosten i betraktning.

Du må også ta med i regnestykket at utleier får 28% skattefradrag av rentene på lånet, dvs. 60.000*0,28 = 16.800.

Da burde det holde med ca. 8.500,- i måneden for å gå i pluss. (Nå vil jeg tro det er andre utgifter med bolig som eier også må ta, så som forsikring, renovasjon- og vannavgift, slik at 10.000,- likevel er mest realistisk.)

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
25.02.10 11:17
RogerMaar: Du må også ta med i regnestykket at utleier får 28% skattefradrag av rentene på lånet, dvs. 60.000*0,28 = 16.800. Da burde det holde med ca. 8.500,- i måneden for å gå i pluss. (Nå vil jeg tro det er andre utgifter med bolig som eier også må ta, så som forsikring, renovasjon- og vannavgift, slik at 10.000,- likevel er mest realistisk.)

skulle nettopp til å si det at det er jo andre kostnader enn velikehold og renter ved å eie en bolig.

Men sannheten er vel også at når det er lav rente er det mye penger å tjene ikke bare pga lavere rente kost, men større pris vekst i markedet. å ved høyere rente kan det bli lavere pris i markdet så man kan tape penger selvom man har et drift overskudd.

Sitter selv å regner på litt slike utleie prosjekter om dagen. å jeg mener at jeg må rundt 10% av kjøps sum i årlige leieintekter. For at du skal ha tilstrekkelig med  penger til uforusette ting. Man skal jo betale avdrag også. Det er jo ikke noe poeng i seg selv å bare gå i 0.

Men man vil jo også krympe sin persjonlige formueskatt da. Om du kjøper et hus til 1,2 mill og det har en skatte takst på .. tjs si 300.000 så krymper du jo  formuen med 900.000. som igjen kan spare deg for 9.900kr i årlig skatt dersom du har tilstrekkelig formue....

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
25.02.10 11:46
RogerMaar: Du må også ta med i regnestykket at utleier får 28% skattefradrag av rentene på lånet, dvs. 60.000*0,28 = 16.800.

Jeg vurderte å ta det med, men droppet det fordi det avhenger av at Skatteloven ikke endres på det punktet og det har vi ingen garanti for, ingen garanti overhodet.

Trådstarter besvaret sitt eget spm. Han trenger minst 10% av innkjøpspris i leieinntekter hvert år.

kar82
kar82Innlegg: 625
26.02.10 17:53
DawnOfTheNewDay: Hvordan er egentlig økonomien om dagen? Vurderer å leie ut et hus jeg lånte 1,2 millioner for å kjøpe og la leieinntektene betale ned gjelden. Vil jeg gå i pluss?

Jeg begynte å leie ut huset mitt i år.

Tjener ikke akkurat noe særlig på det,etter at lånet er betalt hver mnd så sitter jeg igjen med 500kr hver mnd,disse pengene prøver jeg å spare itillfelle det skulle skje noe med huset jeg leier ut.

Selv om jeg ikke tjener noe på det så prøver jeg å tenke at det på en måte er en langsiktig sparing.

Lånet går jo nedover og om ca 15 år så kan jeg jo kanskje selge det og sitte igjen med ca 1,5mill.

Men vet jo selvfølgelig ikke hvordan boligprisene er om 15år.

Klikk for å gå tilbake til toppen