Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

pensjonssparing av tidligere arbeidsgiver

NYTT TEMA
Isaweddiemurphyspenis
IsaweddiemurphyspenisInnlegg: 268
25.02.10 12:03

Fikk et brev i posten i dag der det sto at jeg hadde 3000 kroner i et aksjefond. Dette er penger som ble trekt av tidligere arbeidsgiver med tanke på pensjonssparing.

Kan jeg avslutte dette når jeg vil og ta ut pengene? Eller blir de stående til man eventuelt blir uføretrygdet eller pensjonist?

Ikke det at jeg har bruk for pengene men hadde vært kjekt og vite.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
25.02.10 15:25
Isaweddiemurphyspenis: Ikke det at jeg har bruk for pengene men hadde vært kjekt og vite.

Disse pengene kan du ikke ta ut nå, nei. De blir utbetalt i 10 år fra du er 67 år til du er 77 år. (Litt usikker på praksisen når det gjelder så små beløp.)

Hvis reglene skulle gjort oppspart pensjon tilgjengelig tidligere ville vi opplevd en vanvittig inflasjon.

Isaweddiemurphyspenis
IsaweddiemurphyspenisInnlegg: 268
25.02.10 16:17
RogerMaar: Disse pengene kan du ikke ta ut nå, nei. De blir utbetalt i 10 år fra du er 67 år til du er 77 år. (Litt usikker på praksisen når det gjelder så små beløp.) Hvis reglene skulle gjort oppspart pensjon tilgjengelig tidligere ville vi opplevd en vanvittig inflasjon.

Der tok du feil gitt. Pengene blir overført til min bankkonto i morgen. Det var intet problem.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
26.02.10 09:53
Isaweddiemurphyspenis: Der tok du feil gitt. Pengene blir overført til min bankkonto i morgen. Det var intet problem.

Da er ikke denne sparingen et pensjonsfond.

Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2722
26.02.10 23:52
RogerMaar: Da er ikke denne sparingen et pensjonsfond.

Helt rett. Nå spørs det om hvilken avtale dette har vært. Er det trukket av lønn etter skatt, eller tillagt inntekten, er avkastningen skattbar med 28%. Hvis arbeidsgiver har innbetalt beløpet til et aksjefond, er det vederlag for lønn og skulle vært innberettet. Tidligere hadde noen arbeidsgivere bonusordninger som ble utbetalt til fond. Disse var skattefrie for arbeidstakeren på overføringstidspunktet, men skattepliktig som lønn/pensjon ved utbetaling.  

Det er altfor liten informasjon til å vurdere hva dette egentlig var for noe. Mest sannsynlig kommer det en skatteregning, og da er det jo ikke så mye igjen. I hvert fall ikke hvis det blir lagt på toppen av dagens inntekt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg