Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatt på salg av bolig?

NYTT TEMA
Skalman77
Skalman77Innlegg: 1436
02.03.10 11:29

Jag lurer på hur mye man må betale i skatt hvis man selger ett hus man fått i arv här i Norge? Säg att huset säljs för 1 mill hvor mye går det i skatt då?

Link-86
Link-86Innlegg: 9475
02.03.10 11:41

Ta kontakt med skattekontoret så kan de regne det ut for deg.

Er usikker om det beskattes av selve salget eller som arv i et dødsbo som skal fordeles. Isåfalt er det prosentsatser som gjelder om man er barn/oppfostret av avdøde eller ikke. Satsene er stegvisse. Husker litt dårlig for en en stund siden jeg var borti lignende sak. 

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
02.03.10 13:13

Maksimalt 28% = 280000,-

Regelen i Norge er (eller var for kort tid siden), at med mindre man har bodd i og eid huset minst ett år de siste 2 årene, så skatter man av fortjenesten av salget som om det var kapitalinntekt, dvs. 28%.

Fortjenesten av salg av bolig er forskjellen i salgspris og innkjøpspris.

Siden dette er snakk om arv i et annet land (for deg er vel Norge et annet land?), så har du neppe bodd i og eid boligen ett år i løpet av de siste 2 årene. Det er også vanskelig å si hva verdien er ved overtagelsestidspunktet kontra salgstidspunktet, men jeg gjetter på at det var ganske nært i tid, og tar du kontakt med Skattekontoret så vil de vel foretrekke å se på dette som arv, og heller beregne arveavgift.

http://www.skatteetaten.no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Avgift-pa-arv-og-gaver1/
http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Arveavgift/
Hvis det er snakk om at du har arvet dine foreldre ender du på 39800,-
Er det noen andre du arver skatter du 56400,-

Revba
RevbaInnlegg: 872
03.03.10 01:05
Skalman77: Jag lurer på hur mye man må betale i skatt hvis man selger ett hus man fått i arv här i Norge? Säg att huset säljs för 1 mill hvor mye går det i skatt då?

28% skatt på gevinsten.. Gevinst er salgspris - inngangsverdi..  Hvis jeg ikke tar feil så er inngangsverdi lik arveavgiftsgrunnlaget som settes til markedsverdi(mulig det settes til ligningsverdi men det tror jeg ikke).. Så hvis huset ikke har økt i verdi siden det ble arvet burde det tilsi 0 i skatt..

Men som nevnt av de over så får du selvfølgelig arveavgift..

(Innlegget ble redigert 03.03.10 01:06)

Skalman77
Skalman77Innlegg: 1436
03.03.10 09:09

Tack før svar :) Nu vet jag mera...

Klikk for å gå tilbake til toppen