Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Personlig konkurs - finnes det noen fordeler?

NYTT TEMA
lillegutt_80
lillegutt_80Innlegg: 2346
09.03.10 19:36

hei alle sammen,

kommer med et litt snodig spørsmål...

finnes det noen fordeler overhodet, med å slå seg personlig konkurs?

har lest litt rundt omkring på nettet, og funnet diverse forumer hvor dette teamet er tatt opp. men håper kanskje å treffe på noen som har veldig godt peiling på dette temaet.

på forhånd takk!

Testbruker27
Testbruker27Innlegg: 532
09.03.10 19:57

OK, du skal få et godt svar på dette.

Ja, det har visse fordeler, men det er ikke så enkelt som å "slå seg personlig konkurs".

I et aksjeselskap kan styret begjære oppbud, hvilket i praksis er det samme som å gå konkurs (bortsett fra at konkurs er at en domstol krever at selskapet avvikles). En privatperson som hefter personlig ansvar for sin gjeld, kan ikke gjøre det samme.

Begrepet "personlig konkurs" eksisterer egentlig heller ikke lengre, men er erstattet med hhv "frivillig gjeldsordning" og "tvungen gjeldsordning". Sistnevnte er nok det du tenker på som personlig konkurs.

I en frivillig gjeldsordning kommer man uten rettens hjelp til en avtale med sine kreditorer om å betale X prosent av gjelden, enten som et kontantoppgjør (om man har mulighet til det) eller som en nedbetalingsordning over flere år. En forutsetning er at alle kreditorer aksepterer avtalen og at alle kreditorer likestilles (du kan ikke betale mer til noen).

En tvungen gjeldsordning (konkurs) er at retten beslutter at du ikke lengre får disponere over dine eiendeler og inntekter i en 5-års periode. Alle dine (ikke livsnødvendige eller veldig personlige/lite verdifulle) eiendeler blir solgt, og overskuddet fra salget går til dekning av gjeld. Deretter vil alle dine inntekter gå til namsmannen, som fordeler de til dine kreditorer, og utbetaler til deg et beløp til dekning av bolig og livsopphold (etter bestemte minimumssatser). Etter 5 år slettes all gjenværende gjeld, og du er pr definisjon gjeldsfri.

Som nevnt, du kan ikke beslutte dette selv. Det må være en av dine kreditorer som begjærer en slik sak for retten. Det gjøres sjeldent, da det erfaringsmessig er lite til fordeling uansett etter du har fått din andel til livsopphold, og man i en slik situasjon har relativt få eiendeler av verdi som ikke er utpantet uansett.

Fordelen: Du er gjeldsfri om 5 år.

Ulempen: Det er 5 harde år, og gjerne en enorm psykisk belastning. Videre må du påregne at selv om du er gjeldsfri, er forholdet neppe glemt hos dine kreditorer. Du får eksempelvis neppe lån i denne banken igjen, om du i det hele tatt får gå inn døren.

Håper dette var et godt svar, slik du ønsket.

Håper du får ryddet opp i gjeldsproblemene dine!

Mvh "testbruker", siv.øk / på hobbybasis økonomisk rådgiver innen privatøkonomi

(Innlegget ble redigert 09.03.10 19:59)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31034
09.03.10 23:07

Nå skal jeg ikke være alt for formanende. Men ville forsøkt å tilnærme meg dette med forsiktighet i diskusjonsforum. Dvs. det er jo forsåvidt også det du nettopp gjør i ditt innlegg.

Men veldig mange, meg selv inkludert mener at dette er en uting og kan praktisk talt ikke se for meg en eneste situasjon hvor det kan forsvares å bruke denne ordningen.

Synes programmer som luksusfellen hvor man kan melde seg på og bli "kjendiser" blir alt for dumt og at det fører til en ansvarsfraskriving som "du og jeg" må betale.

Hvis man skulle ha en slik ordning så synes jeg faktisk den er alt for liberal. Ja, jeg vet at det er ganske tøft. Men det er også mange minstepensjonister, studenter, trygdede og andre grupper som har det veldig tøft. Men 5 år vil for de fleste være en overkommelig periode. Skulle man ha en slik ordning så synes jeg det kunne vært like harde krav som i dag for 5 år og så kunne man hatt det litt mer liberalt i 15 år etter det igjen.

VivaLV
09.03.10 23:09

Beklager snokingen.

Men jeg ser at du oppgir i annet innlegg på VGD at du har mistet jobben. Slik at (som du forsåvidt skriver) så er vel spørsmålet her først og fremst ment som nettopp ett spørsmål og du lurer på hvordan ordningen fungerer. Uten at du nødvendigvis selv trur at du kommer inn under en slik ordning.

Hvis du skulle trenge konkrete økonomiske råd så ta gjerne å still de her på forumet. Enten i denne tråden, eller den andre "hjelp...." tråden.

Testbruker27
Testbruker27Innlegg: 532
09.03.10 23:10
VivaLV: Nå skal jeg ikke være alt for formanende. Men ville forsøkt å tilnærme meg dette med forsiktighet i diskusjonsforum. Dvs. det er jo forsåvidt også det du nettopp gjør i ditt innlegg. Men veldig mange, meg selv inkludert mener at dette er en uting og kan praktisk talt ikke se for meg en eneste situasjon hvor det kan forsvares å bruke denne ordningen. Synes programmer som luksusfellen hvor man kan melde seg på og bli "kjendiser" blir alt for dumt og at det fører til en ansvarsfraskriving som "du og jeg" må betale. Hvis man skulle ha en slik ordning så synes jeg faktisk den er alt for liberal. Ja, jeg vet at det er ganske tøft. Men det er også mange minstepensjonister, studenter, trygdede og andre grupper som har det veldig tøft. Men 5 år vil for de fleste være en overkommelig periode. Skulle man ha en slik ordning så synes jeg det kunne vært like harde krav som i dag for 5 år og så kunne man hatt det litt mer liberalt i 15 år etter det igjen.

Ja, jeg anbefaler jo ingen ting her.

Enig i at reglene for dette er for liberale, at personer med titalls millioner i gjeld er ferdige på 5 år.

Uansett - en sak som dette handler jo ikke om å anbefale eller ikke anbefale, da det er kreditorer og rettsapparatet som tar stilling til om tvungen gjeldsordning skal gjennomføres, og ikke debitor selv.

For øvrig takk for godt svar:)

pero1980
pero1980Innlegg: 6
11.03.10 01:34

interessant tråd dette, og superflott info i foregående innlegg.

En privatperson har faktisk bare frivillig eller tvungen gjeldssanering som mulighet for å komme igang med livet igjen. De som har levet "luksuriøst" vil merke forskjell i det daglige, men uten at jeg kan basistallene helt eksakt så er vel prinsippet at man får beholde kronasje til normal husleie og til livsopphold som jeg tror er ca 5000 kr pr voksen person pr måned- grei slankekur ! Derfor kan det nok bli tøft om man er single og bor alene.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53096
11.03.10 09:13
pero1980: En privatperson har faktisk bare frivillig eller tvungen gjeldssanering som mulighet for å komme igang med livet igjen. De som har levet "luksuriøst" vil merke forskjell i det daglige, men uten at jeg kan basistallene helt eksakt så er vel prinsippet at man får beholde kronasje til normal husleie og til livsopphold som jeg tror er ca 5000 kr pr voksen person pr måned- grei slankekur ! Derfor kan det nok bli tøft om man er single og bor alene.  

Man beholder statens satser, noe som i 2008 var ca 9600 kr/mnd.

I tillegg får man betale husleien

Noe som betyr at man fort sitter med en "lønn" på 15-16000 kr (vi snakker netto her. Brutto tilsvarer det en inntekt på ca 300k) Det som vedkommende da tjener over dette beløpet går til kreditorene. Det blir fort veldig lite.

Slik sett kan man si at vedkommende slipper blillig unna i form av hvor liten del av gjelden man ender opp med å måtte betale. Jeg har hørt om tilfeller hvor gjeldsbetalingen i praksis blir ca 1-2000 kr i mnd. Vedkommende kan med andre ord fortsette med den livsstilen man kan føre på den lønnen vedkommende har, og slippe unna med å betale ca 125k av gjelden, som må være stor ettersom man må være varig ute av stand til å betjene gjelden for å komme inn under ordningen.

Etter mitt skjønn er dette en altfor lukrativ ordning for skyldner. Etter mitt skjønn burde den som kom inn under ordningen betalt ned all gjeld slik at ordningen løp til gjelden var borte samt at satsene vært lavere.

Kanlite
KanliteInnlegg: 824
11.03.10 11:45

Gjorde et stunt for 2-3 år siden. Jeg søkte om kredittkort på nettet, 3-4 stk. samme dag. Jeg bløffa litt på utfyllelsen av søknaden, jeg er uføretrygda, men oppga trygda til å være en del høyere enn det den egentlig er. Resultatet ble Ja, på alle søknadene, på tilsammen nesten 100 000.
Fikk meg en fin "ferie"....men den koster jo....har ikke betalt et øre tilbake enda, har fått brev fra Namsmannen, men bare ringt og sagt mine eiendeler er ikke verdt noe....som igrunn er sant....bare filmene mine er sikkert verdt mer enn datautstyret mitt, en 9 år gml. stasjonær pc som jeg har oppgradert litt etter litt, og fungerer helt fint fremdeles. Tv+video+dvd er også crt, og gamle ting, har ikke bil eller hytte... Mesteparten av møblene mine er 30-40 år gamle, jeg leier kommunal leilighet til 5500 i mnd. + strøm....ikke akkurat fancy.....

Men det som forundrer meg litt, er at de kredittkortselskapene ikke sjekker inntekt/gjeld skikkelig, og ikke kun stoler på en søknad skrevet på nett.
Hadde de sett skattelistene på nett, hadde jeg ikke fått noe som helst.

Så...selv om jeg søkte selv, med en bløff, mener jeg at selskapene må ta litt av skylda for at jeg har gjeld. Ikke for å si fra meg ansvaret, men de har også et ansvar å sjekke at opplysningene søker stemmer.
Er sikker på at jeg vil få en advokat med meg på dette, jeg kommer jo aldri til å betale tilbake.
Etter faste utgifter, har jeg ca. 5000 mnd. å leve for.

Rainmaker
11.03.10 12:24
Kanlite: Så...selv om jeg søkte selv, med en bløff, mener jeg at selskapene må ta litt av skylda for at jeg har gjeld. Ikke for å si fra meg ansvaret, men de har også et ansvar å sjekke at opplysningene søker stemmer.

Nei, det er ene og alene ditt ansvar.

Det du har bedrevet er faktisk svindel, gjennom å skaffe deg kreditt på falskt grunnlag. Tror nok ikke ikke du får med deg noen advokat på at lånegivere er ansvarlig for din dokumentforfalsk og svindel.

(Innlegget ble redigert 11.03.10 12:27)

lillegutt_80
11.03.10 17:54
VivaLV: Beklager snokingen. Men jeg ser at du oppgir i annet innlegg på VGD at du har mistet jobben. Slik at (som du forsåvidt skriver) så er vel spørsmålet her først og fremst ment som nettopp ett spørsmål og du lurer på hvordan ordningen fungerer. Uten at du nødvendigvis selv trur at du kommer inn under en slik ordning. Hvis du skulle trenge konkrete økonomiske råd så ta gjerne å still de her på forumet. Enten i denne tråden, eller den andre "hjelp...." tråden.

de fleste snoker litt skjønner du, så det gjør ingenting.

ja, det som er saken (uten å si for mye), er at jeg satt på et kurs som jeg deltar på nå, og kom i en ganske heftig situasjon med en som er på kurset angående dette med gjeld. diskusjonen kom opp i kjølevannet, av den serien på Viasat, "luksusfellen".

jeg kjente ganske godt til det gamle systemet, men dagens system har jeg ikke satt meg inn i. også derfor jeg egentlig stillte spørsmålet her, for å lufte, samtidig få inn en del kunnskap, som faktisk er mulig, så lenge man holder seg til seriøste teamer.....hvertfall noen ganger:).så det ligger egentlig ikke så veldig mye mer bak enn akkuratt dette....

stemmer det at tidligere skrev jeg i en tråd at jeg var arbeidsledig. Noe jeg også ble på det tidspunktet. situasjonen i dag er noe forandret for å si det slik:)

lillegutt_80
11.03.10 18:05

......stilte opp på jobbklubb i regi av NAV. men fikk gjennomslag på en jobb et par dager etter at kurset hadde startet. så hadde litt "flaks" kan man si.....for en gangs skyld....

Kanlite
12.03.10 00:31
Rainmaker: Nei, det er ene og alene ditt ansvar. Det du har bedrevet er faktisk svindel, gjennom å skaffe deg kreditt på falskt grunnlag. Tror nok ikke ikke du får med deg noen advokat på at lånegivere er ansvarlig for din dokumentforfalsk og svindel.

Er vel på en måte svindel, ja.....men etterlyser likevel utsteders kredittsjekk. Har 5 saker på meg, noen har jeg ringt og forklart det jeg sa i forrige post, resten tar jeg etterhvert.
Namsmannen er en artig kar.....

Rainmaker
12.03.10 09:55
Kanlite: Er vel på en måte svindel, ja.....

Ikke på "en måte".

Det ER svindel. Det blir ikke mindre svindel av at du ikke ble tatt.

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
12.03.10 11:29

Er vel svindel ja, men smart gjennomført, ved å få såpass lite fra hver kreditor at ingen tar seg bryet med å anmelde det og få deg dømt. Det er forresten ikke så ille å sitte i fengsel heller.

Kanlite
12.03.10 13:35
RattusNorvegicus: Er vel svindel ja, men smart gjennomført, ved å få såpass lite fra hver kreditor at ingen tar seg bryet med å anmelde det og få deg dømt. Det er forresten ikke så ille å sitte i fengsel heller.

Tja....man kan jo alltids håpe det ikke går lengre enn til Namsmannen.
Fengsel tviler jeg på, da må de isåfall anmelde meg, og de vil jo uansett ha tilbake pengene sine, vil jeg tro. Men...ikke meg imot å sitte inne en stund, om jeg bare slipper å betale.
Da sparer jeg penger på mat og strøm, i tillegg til at man får noe slags "dagpenger" som innsatt....
Kynisk tankegang, jeg vet det...

Yndesdal
YndesdalInnlegg: 3
19.04.13 21:39

(Innlegget ble redigert 19.04.13 22:02)

sl500
sl500Innlegg: 10898
21.04.13 10:44
Kanlite: Da sparer jeg penger på mat og strøm, i tillegg til at man får noe slags "dagpenger" som innsatt....
Kynisk tankegang, jeg vet det...

Nå kjenner jeg ikke til systemet men siden du mister trygden din når du sitter inne ville jeg tro at du ikke har mulighet til å betale husleie.
Så når du kom ut så måte du finne deg et nytt sted og bo.
Ellers så gråter jeg ikke over de selskapene som driver med kreditt på nett.
I de høye rentene de tar har de kalkulert med å ha mange kunder som deg men alikevel tjene bra med penger.

For noen år siden så leste jeg om enn som hadde fast jobb med vanelig lønnsnivå.
Han søkte på alt han kom over av kort og kreditter.
Fikk inn en god slump penger før han flyttet til Brasil for å leve herrens glade dager.
Mener å huske han ble anmeldt for svindel men da hadde fuglen fløyet.
Siden dette er noen år siden har han sikkert brukt opp pengene og er tilbake i norge  slukøret og blakk.
Brasil gidder helst sikkert ikke dekke hans livsopphold så da har man bare en mulighet igjen..

(Innlegget ble redigert 21.04.13 10:52)

sl500
sl500Innlegg: 10898
21.04.13 10:57
Kanlite: jeg kommer jo aldri til å betale tilbake.

Det er godt mulig men du kan jo være at du arver noen som eier mere enn nåla i veggen.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
21.04.13 19:37
VivaLV: Hvis man skulle ha en slik ordning så synes jeg faktisk den er alt for liberal. Ja, jeg vet at det er ganske tøft. Men det er også mange minstepensjonister, studenter, trygdede og andre grupper som har det veldig tøft. Men 5 år vil for de fleste være en overkommelig periode. Skulle man ha en slik ordning så synes jeg det kunne vært like harde krav som i dag for 5 år og så kunne man hatt det litt mer liberalt i 15 år etter det igjen.

Jeg synes også det er dumt at det skal være så enkelt å bli kvitt gjeld, for da fører det jo til at mange ikke er så nøye med om de bruker over evne eller gambler sånn at man enten får en gevinst selv, eller kreditorer får tapet, det blir for dumt.

For eksempel er det jo variasjoner i strømpriser og de kan gå opp eller ned, ingen vet fasiten (men mange tror de vet det, og noen av dem får jo rett). Så var det noen som solgte strøm til fastpris, men kjøpte inn til variabel pris, og når dette drives i stor målestokk så kan det jo enten bli en stor gevinst og man blir rik, eller et stort tap, som fordeles mellom alle dem som ikke fikk oppfylt avtalen sin (og gjerne hadde forhåndsbetalt). Går det galt (stigende strømpriser) så går et firma eler en person konkurs og har en liten periode med dårlig råd og er deretter gjeldfri. Og synker strømprisen så er personen bak dette mange millionær. Ca 50% sjanse for hvert utfall.

Egentlig burde man vært ansvarlig for gjelda si også etter disse 5 årene synes jeg.

Jeg har selv sett hvordan noen som bruker mer enn de har kan stike av fra det meste av regninger ved en sånn gjeldsordning og de som er kreditorer sitter igjen med tapet. Og få år senere så er vedkommende gjeldfri og kan starte opp på nytt.

Det blir urettferdig overfor dem som har trangøkonomi, men behersker seg og ikke bruker over evne og egentlig lever hele tiden på samme måten som de som lever sånn noen år etter en luksusperiode med stort forbruk de slipper å betale.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
21.04.13 19:49
Kanlite: Er vel på en måte svindel, ja.....men etterlyser likevel utsteders kredittsjekk. Har 5 saker på meg, noen har jeg ringt og forklart det jeg sa i forrige post, resten tar jeg etterhvert.Namsmannen er en artig kar.....

Som en annen sier så er det svindel, og ikke bare påen måte, og det er sånne sm deg som gjør at mange må bruke store summer på kredittsjekk og ta masse forholdsregler for å unngå å miste penger pga folk som ikke betaler det de skylder.

Så selv om de kunne sjeket bedre så er det fortsatt ditt ansvar å gi korrekte opplysninger,. og det er vel også sånn at det er litt treghet i systemet med regsitreringen av gjeld, sånn at alle 5 kredittkortselskapene ved kontroll ser at du har ikke annen kredittkortgjeld og dermed blir den innvilget. Inntekten kan jo også ha fporandret seg så det kan jo hende de stolte på deg selvo mde fant noen eldre data som gav litt lavere inntekt.

Selv betaler jeg det jeg skylder, men likevel så har jeg fått ekstra utgifter pga sånne som ikek betaler regnigene. Jeg fikk byttet frontrute på bilen min, og da jeg skulle betale med kort så fungerte det ikke der av en eller annen grunn. jeg spurte da om jeg kune få regning med meg og betale den når jeg kom hjem (har penger på konto), men det gikk ikke fordi de hadde tillatt dette før og da var det mange som lot være å betale (bilen hadde de jo fått med seg og de regnet vel ikke med å trenge å være kude der siden), så da måtte jeg gå i minibank pog ta ut med dertil tilhørende gebyrer for å betale kontant i skranken så jeg kunne få ut bilen min. Hadde folk vært ærølige og ikke sluntret unan regningene sine så hadde det væørt null problem for dem å dele ut ei regning og fått pengene inn på konto dagen etter. Men sånn som situasjonen er s skjønner jeg jo gpodt at de må gjøre det sånn som de gjør det, for de kan jo ikke vite om jeg er en som betaler i tide elelr en sånn uannasluntrer som det finnes så altfor mange av.

hdaniels
hdanielsInnlegg: 879
23.04.13 12:38
SUV_4WD: og det er vel også sånn at det er litt treghet i systemet med regsitreringen av gjeld, sånn at alle 5 kredittkortselskapene ved kontroll ser at du har ikke annen kredittkortgjeld og dermed blir den innvilget

Utsteder har ikke tilgang til denne informasjonen på annen måte enn at du leverer siste selvangivelse.

Folk som låner penger med hensikt å la være å betale, burde vært puttet i gapestokk og senere forvist fra landet for alltid.

berger.haakon
berger.haakonInnlegg: 1
27.06.13 09:49

Hei.

Syns du nå er litt vel brutal i å si at det hele er skyldners feil med gjeld. Jeg har vært gjennom en gjeldsordning før grunnet et havarert ekteskap som gjorde at jeg fikk endel gjeld jeg ikke kom meg ut av. Vel og bra det. Men greide tilslutt å få betalt meg ut av denne gjeldsordningen ved at jeg solgte leiligheten slik at kreditorene fikk alt jeg skyldte dem. Nå har jeg desverre havnet i samme shiten igjen grunnet at jeg hadde en husbrann som ikke dekket alt og dermed fikk jeg endel gjeld i etterkant. Helsa begynte å skralte grunnet denne brannen og jeg mista jobben min. Jeg greide da ikke å betale min gjeld og leiligheten jeg da hadde gikk på tvangssalg, og jeg satt igjen med gjeld jeg kke har mulighet til å betale. Har søkt gjeldsordning igjen men fikk denne avvist. Så da sitter jeg her og bare ser gjelda stiger uten at jeg har noen som helst mulighet til å gjøre opp for meg. Så for meg så ville en personlig konkurs være til meget stor nytte. Vil helst gjøre opp for meg. Men desverre så er jeg forhindret til dette ved at Nav sier at jeg skal drite i gjelda mi og bare betale det livsnødvendige. Så en løsning med personlig konkurs burde vært noe man kunne gjennomført i det norske samfunn. Da vil kreditorene få littegranne mot ingenting nå.

muligheten til dette

VivaLV
27.06.13 11:03
berger.haakon: Hei. Syns du nå er litt vel brutal i å si at det hele er skyldners feil med gjeld.

Man vil aldri komme utenom om det er riktig at "vi andre" skal betale din gjeld og manglende evne til å forholde seg til inntekter/utgifter.

Min mening om dette står fast og at alle (to streker under svaret) har ansvar for dette selv.

Rainmaker
27.06.13 15:30
berger.haakon: Hei. Syns du nå er litt vel brutal i å si at det hele er skyldners feil med gjeld.

Jo, gjeld er skyldnerens feil.

Fiffi19
Fiffi19Innlegg: 1
24.09.17 09:28

Synes det er altfor mye moralisering rundt dette her, og for lite råd for folk som sliter. Det er altfor lett å skylde på at man har "skyld" og "høyt forbruk". Det vet man ingenting om. Det er ikke rart at det er tabu å snakke om og altfor lite gode råd å finne for dem som sliter når man møter fordømmelse. 

Den vet best hvor skoen trykker som har den på, og de som sliter trenger forståelse og råd som hjelper dem til et liv der de får føle seg som likeverdige mennesker med andre. De som bare legger skyld på dem og ikke skjønner hvordan de har det burde heller bare holde munn.

Noen som husker denne forresten?: September When - Bullet me

Nei, kom heller med råd som hjelper!

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3121
24.09.17 11:49
Fiffi19: Den vet best hvor skoen trykker som har den på, og de som sliter trenger forståelse og råd som hjelper dem til et liv der de får føle seg som likeverdige mennesker med andre.

Litt enig i dette.

Men de jeg kjenner som har trynet økonomisk, har hatt alle muligheter til å jobbe ekstra etc. for å betale ekstra gjeld.

Å jobbe ekstra etc. for å rydde opp, har de imidlertid ikke ønsket, men heller fortsatt i stor "stil".

Alle er slett ikke slik, og noen har i alle fall vært litt uheldig eller havnet i vansker litt uforskyldt.

Men min erfaring er at slett ikke alle er like interesserte i å få råd om noe som helst.

Rainmaker
26.09.17 10:24
Fiffi19: Det er altfor lett å skylde på at man har "skyld" og "høyt forbruk". Det vet man ingenting om.

Tar man opp gjeld er man ansvarlig for at man har denne gjelden.

Har man høyere utgifter enn inntekter, så har man for høyt forbruk.

Enklere kan det ikke sies.

skapape
skapapeInnlegg: 110
02.10.17 18:09

Har du betalt, Kanlite?

petterG
petterGInnlegg: 9481
02.10.17 20:54
skapape: Har du betalt, Kanlite?

Han hadde sitt siste innlegg for et år siden...

skapape
skapapeInnlegg: 110
03.10.17 09:42

Må bare anta at de kutta strøm og Internett da. Winter is coming.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg