Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stort pengebeløp som gave, hjelp?!

NYTT TEMA
runeafur

runeafur
10.03.10 21:20

Jeg er 16 år og driver på med flygerutdanningen, en utdanning jeg betaler selv og som vil koste meg en halv million +..
En venn av meg har solgt huset sitt, og ønsker å gi meg 400 000,- til utdanninga mi. Men hvilke problemer vil JEG få for det? Må jeg skatte av beløpet? Avgift? Han er jo ikke i familie med meg.. Kan jeg ha et så stort beløp på konto? Problemer med økokrim/skatteetaten at de tror det er svarte penger? Å i tillegg det at jeg er så ung? Det er jo penger utelukkende til utdannelsen. Hva skal jeg gjøre? Og hvordan skal jeg gå frem i denne saken..?

MrEagle

MrEagle
10.03.10 21:55

Såfremt det ikke er en motytelse for noe, slik at det kan regnes som lønn, skal du ikke betale noen skatt/avgift på selve gaven.

Mottatte gaver skal føres opp på en gitt post på selvangivelsen og du må legge ved et skjema med forklaring.

Ellers ville jeg ha plassert beløpet på høyrentekonto, sjekk fks. finansportalen.no

http://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer/alltid/RF-1617B.pdf 

Forøvrig blir det vanlig formueskatt og skatt på renter.

Blir en liten skattemessig fordel om du hadde fått beløpet oppdelt over flere år, men det utgjør vel ikke så mye.

Det jeg skriver er jeg 99,9 % sikker på er korrekt. Du tar ingen sjanser ved å kontakte din aktuelle ligningsetat.

(Innlegget ble redigert 10.03.10 22:07)

franzsigel

franzsigel
10.03.10 22:03

Så vidt jeg skjønner kan man motta opptil 470.000 helt uten å måtte betale skatt og avgifter. Imidlertid må både du og giver fylle ut et skjema som sendes til skatteetaten.

Ellers er det ikke noe problem å ha så store beløp på konto, og så sant du ikke har noen grunn til å tro at dette er svarte penger, så skulle heller ikke det være noe problem (både du og giver underretter jo skatteetaten om gaven).

Imidlertid tror jeg overformynderiet kan legge inn restriksjoner på bruk av all formue over 75.000,- så lenge du er under 18 år. Men tror ikke de vil ha noen problemer med at du bruker pengene på utdannelse.

MrEagle

MrEagle
10.03.10 22:13

Tar du denne utdannelsen i utlandet ?

runeafur

runeafur
10.03.10 22:53
MrEagle: Tar du denne utdannelsen i utlandet ?

Vurderer USA, men Norge er en mulighet det og..

runeafur

runeafur
10.03.10 22:55
franzsigel: Imidlertid tror jeg overformynderiet kan legge inn restriksjoner på bruk av all formue over 75.000,- så lenge du er under 18 år. Men tror ikke de vil ha noen problemer med at du bruker pengene på utdannelse.

Har allerede et beløp på kapitalkonto som er omtrendt det dobble av det du beskrivet, men der står jo min mor og som disponent på kontoen, selv om jeg tar ut penger til flyging der.

FlipYa

FlipYa
11.03.10 13:25

Hvor får man begynne flygerutdanning i en alder av 16 år?

BTW, jeg vil også ha venner som gir meg 400.000 kr!

runeafur

runeafur
15.03.10 17:56
FlipYa: Hvor får man begynne flygerutdanning i en alder av 16 år?

Du kan begynne når du er 15 år, fly alene for første gang når du er 16, og fly opp til sertifikatet (småfly vel og merke) som 17 åring. Før du kan kjøre bil alene, men andre ord. Når du er 18 kan du fly opp til trafikkflygersertifikat.

KranJan

KranJan
16.03.10 12:35
runeafur: Du kan begynne når du er 15 år, fly alene for første gang når du er 16, og fly opp til sertifikatet (småfly vel og merke) som 17 åring. Før du kan kjøre bil alene, men andre ord. Når du er 18 kan du fly opp til trafikkflygersertifikat.

Jeg husker ikke helt om gaver skal beskattes. å arv på 470.000 som er nevnt her tidligere er kunn til pliktarvinger mener jeg å huske.

Det jeg ville gjort (om det er greit for vennen din) er å la han betale/ta ut kontanter tli deg.. til denne fly utdanninga.  Jeg har aldri hørt rykter om at skattekontoret her ringt rundt å hørt om du har tatt noen utdanning eller sertvikater dem siste åra å pålegger deg å dokumentere betalingen på dette.

Så lenge pengene aldri er på din konto er det veldig liten kjanse å bli "tatt".

Men det er også mulig å høre med skattekontoret.. Jeg anbefaler at du får en venn av deg tli å ringe. Dette så ikke skattekontoret kan registrere navnet dit osv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg