Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe ut firmabil fra eget AS.. men.

NYTT TEMA
AsFirma
AsFirmaInnlegg: 4
25.03.10 21:42

Kort sagt: Har en varebil som er leaset som kun brukes i firmaets øyemed.

Vil Skattedirektoratet skrike høyt hvis jeg registrerer denne om som personbil på firmaets regning for så å bruke bilen privat i 5-6 mnd'er og skatte for den perioden og så kjøpe bilen ut?

J

BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1815
25.03.10 22:47

Du kan ikke omregistrere bilen til personbil den er jo ikke din.

AsFirma
AsFirmaInnlegg: 4
26.03.10 07:01

I grunnen et godt poeng, i såfall blir det leasingfirmaet som betaler for omreg og sender regning til meg og det burde vel gå ettersom jeg fint kunne leaset den som personbil fra starten av og skattet i de årene jeg har hatt den.(?)

niconi
niconiInnlegg: 15833
26.03.10 09:24

Jeg kjenner ikke til tidligere saker eller rettspraksis på dette tilfellet, men uttaler meg på tvilsomt grunnlag - ut fra generell kjennskap til leasingbransjen og skatteregler. 

Ettersom du skriver om å "kjøpe ut" bilen antar jeg at det handler om leasing uten restverdi. I slike avtaler har leasingkunden (AS'et) rett til å fortsette å leie bilen til en månedsleie per år etter at avtaleperioden er over. Dette gjør at leasingselskapet er villig til å selge bilen for en rimelig penge - gjerne to månedsleier, noe som ligger langt under bilens markedsverdi.

Dvs at AS'et ved å betale leie i fem år har opptjent en rettighet til å kjøpe en bil langt under markedspris. Hvis selskapet gir denne fordelen videre til ansatt, antar jeg at ligningskontoret kan skjære gjennom og hevde at  AS'et gir den ansatte (evt eieren) en fordel som tilsvarer differansen mellom markedsverdi og utkjøpspris, og at den som kjøper bilen må skatte av denne fordelen.

Hvis du først skal forsøke deg på dette stuntet, vil jeg anbefale deg at du først ber leasingselskapet om å overdra kontrakten fra AS'et til deg personlig. Hvis du overdrar kontrakten, slik at du står som leasingkunde og betaler leie de siste månedene, vil det også automatisk være du som får tilbudet om gunstig utkjøp. Fremdeles kan ligningskontoret skjære gjennom og hevde at overdragelsen av kontrakten også er en skattemessig fordel. Jo lengre tid som gjenstår av kontrakten når den overdras, desto mindre er sjansen for at det gir skattemessige problemer.

(Innlegget ble redigert 26.03.10 09:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg