Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Får ikke kredittkort

NYTT TEMA
MrNurse
MrNurseInnlegg: 232
01.06.10 20:27

Hei. Nå om dagen har jeg vurdert å skaffe med et slik kredittkort som gir billigere drivstoff. Vil bare ha kredittgrense på 5000 kroner. Jeg har ca 350 tusen i årslønn, og lån på 250 tusen. Ingen betalingsanmerkninger eller noe. Alikevel har jeg fått avslag på 4 forskjellige kort...

Noen som har greie på dette? Trodde det var nærmest slik at en ble kastet etter slike kort, eller har de blitt veldig strenge med det om dagen? jeg bare lurer...

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
01.06.10 20:45

Har du hatt like høy lønn de tre siste årene? Kredittselskapene ser vel på likninger 2-3 år tilbake i tid.

Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2725
01.06.10 20:57

De synes vel at kr. 5000 var for puslete, da. Hadde du søkt om 10 x så mye hadde det sikkert ordnet seg :-)

Bare vær glad til, du. Det er ingen som sparer penger på å ha kreditt. 

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
01.06.10 22:12

Det var litt rart, for som du sier, så "slenger" de jo kredittkort etter deg. Tilogmed studenter deler de jo ut kredittkort til.

Men, det er endel andre faktorer som spiller inn, som gjør at man kan få avslag.

- Om du har flyttet mye i det siste. (Har du blitt kastet ut fordi du ikke betaler?)

- Om du har gått NED i lønn. Det har vært nevnt eksempler på folk som jobber masse overtid og står i, f.eks fordi de har anledning. Når det så enten blir slutt på overtid, de velger å trappe ned fordi de har fått råd til det de har jobbet for, eller de kanskje stifter familie, så vil man få en lønnsreduksjon. Endel kredittselskaper vurderer dette som negatvit, fordi det er en frykt for at man har lagt seg til et høyt forbruksmønster mens man har tjent mye.

Og til sist, husk at kredittselskapene bare har tiljengelige likningstallene. Tallene for 2009 har de jo ikke enda, så det blir tall for inntektsåret 2008. Om du nylig har avsluttet studier eller noe slikt kan du ha liten inntekt på papiret. I såfall pleier det å fungere om man ettersender årsoppgave fra i fjor, en lønnsattest fra arbeidsgiver eller 3-4 siste lønnslipper.. :)

(Innlegget ble redigert 01.06.10 22:13)

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
01.06.10 22:35

Har du søkt hos Santander?

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
01.06.10 22:49

Det kan skje med mange. For en tid tilbake skrev Ya-bank at omtrent halvparten av kredittkortsøknadene blir avslått.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
01.06.10 23:28

jeg søkte om et lignende kort(rabattkort) for en tid tilbake. Dette er utsted som Mastercard gjennom DNBNor. Jeg skal bare fylle bensin på det, så jeg søkte om 20K i kreditt(trenger ikke så mye, men jeg tenkte kjekt å ha). Fikk kortet, men med 15K i kreditt. Ikke noe big deal det. Men jeg har Masterkort gjennom DNBNor, med kreditt på 70K, og kunne sikkert fått mer hvis jeg ville. Så da er det litt komisk at de setter ned Kreditten med 5K i forhold til søknad på dette kortet med samme utseder som jeg mye mer i kreditt fra før.

Mvh 001

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
02.06.10 08:54

For en del år tilbake så søkte jeg også på bensinkort uten å få det.

Jeg var fortiden under omskulering/atførign så jeg hadde ike verdens beste inntekt. Tenker kanskje overkant av 250.000. Men til gjengjeld hadde jeg vel også 250.000 på konto.

Jeg fikk heller ikke kort. Husker ikke hvem kort tildbyder det var men det var DNBNOR kort som admenistrerte det. Å jeg var da kunde i DNBNOR å adde sparekontien der.

Jeg gikk ned i banken å spurte hva dette var.

Dem sa at dem selvfølgelig ikke hadde noe med dette å gjøre. At dem i oslo ordnet dette.

Jeg fortalte at om dem ikke fikk dette godkjent så skulle jeg avslutte kundeforholdet.

En tlf senere var kortet i boks.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
02.06.10 12:47
001olebrum: jeg søkte om et lignende kort(rabattkort) for en tid tilbake. Dette er utsted som Mastercard gjennom DNBNor. Jeg skal bare fylle bensin på det, så jeg søkte om 20K i kreditt(trenger ikke så mye, men jeg tenkte kjekt å ha). Fikk kortet, men med 15K i kreditt. Ikke noe big deal det. Men jeg har Masterkort gjennom DNBNor, med kreditt på 70K, og kunne sikkert fått mer hvis jeg ville. Så da er det litt komisk at de setter ned Kreditten med 5K i forhold til søknad på dette kortet med samme utseder som jeg mye mer i kreditt fra før. Mvh 001

Jeg har også fått satt ned kredittgrensen på mitt Terra-kort uten nærmere forklaring. Kun i brevs form. Mulig at en del banker ser at de begynner å ha lånt ut nær smertegrensen, og må trekke tilbake en del utlånt kapital.

solitude
solitudeInnlegg: 4621
02.06.10 22:10
001olebrum: Jeg skal bare fylle bensin på det, så jeg søkte om 20K i kreditt(trenger ikke så mye, men jeg tenkte kjekt å ha). Fikk kortet, men med 15K i kreditt.

En enda mer komisk historie:

- Fik engang et Gebyrfri kort med grense på 50K slengt etter meg.
- Jeg brukte det aldri.
- Et år senere oppgraderte de kortet fra "gull" til "platinum" og 75K grense.
- Jeg begyndte å bruke kortet, først på reiser, deretter på ganske mye annet.
- Har altid betalt det totale beløp ved forfall.
- Siden jeg skal på en 5 ukers roadtrip i USA med et budget over de 75K, tenkte jeg det var greit å holde alt på ett kort og spurte om de kunne øke den til 100K, men da måtte jeg plutselig sende med kopi av lønnseddel og bla bla bla.  Det gad jeg ikke bruke tid på.
- Jeg spurte deretter Kash om å øke fra 20K (brukte det tidligere som bensinkort) til 50K siden jeg så de har 4% rabatt på hoteller i juni, og det tok bare 1 time før jeg fik bekreftende svar på email - alt i boks.

malacay3
malacay3Innlegg: 19915
02.06.10 22:13
MrNurse: Hei. Nå om dagen har jeg vurdert å skaffe med et slik kredittkort som gir billigere drivstoff. Vil bare ha kredittgrense på 5000 kroner. Jeg har ca 350 tusen i årslønn, og lån på 250 tusen. Ingen betalingsanmerkninger eller noe. Alikevel har jeg fått avslag på 4 forskjellige kort... Noen som har greie på dette? Trodde det var nærmest slik at en ble kastet etter slike kort, eller har de blitt veldig strenge med det om dagen? jeg bare lurer...

Hva slags ansettelsesforhold har du ? Er du i fast jobb høres dette veldig merkelig ut.

Malacay

MrNurse
03.06.10 15:52

Får ikke svart alle her, men jeg er i fast jobb. Ikke lenge siden jeg avsluttet studie men i fjor på likningen sto det 250 K der og, så burde jo kunne behandle et kort med 5K i kreditt uansett skulle en tro. Har bodd fast sted noen år, ingen betalingsanmerkninger privat eller offentlig. Egentlig er det positivt da, at de ikke slenger ut lenger. Men nå da jeg virkelig vil ha, vil ingen gi meg.. Hadde mastercard som student, og det var nesten umulig å kvitte seg med selv om en betalte det ned og klippa kortet...

Fikk derimot tilslag fra det siste kortet jeg søkte i dag, ligger under dnb nor..

tobby78
tobby78Innlegg: 8
05.06.10 16:57

Det kan også ha noe med alder å gjøre? Tror veldig mange opererer med en grense på opp til 25 år nå til dags (med mindre du er student). I tillegg kan det vel slå dårlig ut hvis du leier (mindre sikkerhet å gå etter i tillfelle du ikke klarer å betale). Har du prøvd å søke kredittkort hos bank norwegian?

storpeder
storpederInnlegg: 5336
08.06.10 17:25
Gubbenilia: Bare vær glad til, du. Det er ingen som sparer penger på å ha kreditt. 

Hva mener du med dette? Det er mange kredittkort man kan spare penger på å ha, dersom man bruker de riktig.

Alkohol
AlkoholInnlegg: 3764
08.06.10 21:22
MrNurse: Fikk derimot tilslag fra det siste kortet jeg søkte i dag, ligger under dnb nor..

Gratulerer. Skal du være med i Luksusfellen sesong 4?

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7138
10.06.10 17:57

Hei.

Som student er ikke inntekten all verden, og jeg sliter derfor med å få meg et kredittkort. Har kun et fra DnB, med kredittgrense på 2.500, noe som er tilnærmet ubrukelig da jeg har den summen tilgjengelig uansett. Jeg har ca. 500k på konto, og det ville derfor vært praktisk å ha et kredittkort når jeg gikk til innkjøp av litt større ting.

Det spørres derimot aldri etter formuen. Tror dere det vil fungere å sende en mail og opplyse om formuen, eller bryr de seg ikke om den?

mafsa
mafsaInnlegg: 16
11.06.10 10:19

Broren min fikk nettopp kredittkort, søkte jeg også, men har ikke fast jobb og tjente bare rett over 100 000 forrige år. 50 000 for lite. så du med årsintekt på 250 000 burde jo ha nok. (var mastercard)

mafsa
mafsaInnlegg: 16
11.06.10 10:21
Gubbenilia: De synes vel at kr. 5000 var for puslete, da. Hadde du søkt om 10 x så mye hadde det sikkert ordnet seg :-) Bare vær glad til, du. Det er ingen som sparer penger på å ha kreditt. 

Vell, hvis du betaler summen du har brukt kreditkortet på innen 30/40 dager (husker ikke eksakt nummer) så har du ikke % på det. Så du -taper- ikke på det.

tucan
tucanInnlegg: 20405
11.06.10 11:25
Gubbenilia: Bare vær glad til, du. Det er ingen som sparer penger på å ha kreditt. 

selvfølgelig er det det.. Men det forutsetter at du har kontroll på økonmien.. For de som ikke har det, bør holde seg unna..

MrNurse
11.06.10 15:13

Det kortet jeg nå har fått går bare til drivstoff på bilene våre. Det må vi alikevel ha, men med dette sparer vi 4%, det vil si ca 50 øre pr liter med dagens pumpepriser. I løpet av ett år blir dette en del kroner...

Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
11.06.10 18:49
001olebrum: jeg søkte om et lignende kort(rabattkort) for en tid tilbake. Dette er utsted som Mastercard gjennom DNBNor. Jeg skal bare fylle bensin på det, så jeg søkte om 20K i kreditt(trenger ikke så mye, men jeg tenkte kjekt å ha). Fikk kortet, men med 15K i kreditt. Ikke noe big deal det. Men jeg har Masterkort gjennom DNBNor, med kreditt på 70K, og kunne sikkert fått mer hvis jeg ville. Så da er det litt komisk at de setter ned Kreditten med 5K i forhold til søknad på dette kortet med samme utseder som jeg mye mer i kreditt fra før. Mvh 001

Det er den samlete kreditten dem ser på. og dem kan ikke sette ned den kreditten du allerede har ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg