Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Samle lån til ett?

NYTT TEMA
MrNicerGuy
MrNicerGuyInnlegg: 101
11.08.10 18:54

Hei, har litt smålån ute og går, også lurte jeg på om det var lurt å samle det til et sted? Eller er det ikke så lurt? Noen steder dere anbefaler?

TheYid-II
TheYid-IIInnlegg: 40
11.08.10 19:22

Kan være lurt. Færre gebyrer, lettere å holde rede på, lavere rente, o.l. Hvis lånene er dyre, så prøv å få refinanisert. Har du boliglån? God bankforbindelse? Snill og rik pappa?

MrNicerGuy
11.08.10 19:35
TheYid-II: Kan være lurt. Færre gebyrer, lettere å holde rede på, lavere rente, o.l. Hvis lånene er dyre, så prøv å få refinanisert. Har du boliglån? God bankforbindelse? Snill og rik pappa?

Var det jeg tenkte på også :) Har ikke noe rik pappa akkurat nei :P Men har et godt kundeforhold til banken min dnbnor.. Er veldig flink til å betale alle regninger.. Men det jeg tenkte på var å ta et lite refinansiering og betale ut Ellos kontoer, et kamera som vi skylder litt på og litt på et forbrukslån :P

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40840
12.08.10 01:11
MrNicerGuy: Hei, har litt smålån ute og går, også lurte jeg på om det var lurt å samle det til et sted? Eller er det ikke så lurt? Noen steder dere anbefaler?

Det kommer an på hva "smålån" betyr. Det er vanskelig å få lån i noen fornuftige banker dersom det ikke dreier seg om noen hundretusen og da gjenstår alternativer som GE Moneybank, Santander etc.

Man vil selvsagt spare omkostninger hver måned men det å få et nytt lån er heller ikke gratis. Så dersom  man kun har smålån på noen titusen til i sammen er det bedre å betale ut de dyreste lånene først og generelt bli kvitt gjelden så fort som mulig.

EfinansBT
EfinansBTInnlegg: 36
16.08.10 13:07
MrNicerGuy: Hei, har litt smålån ute og går, også lurte jeg på om det var lurt å samle det til et sted? Eller er det ikke så lurt? Noen steder dere anbefaler?

Hei!

Et ganske enkelt regnestykke, sjekk hva renta og gebyrene er på de enkelte lånene, sjekk videre hva det kommer på om du samler det, husk også at det kan komme etableringsgebyrer etc. så ikke se deg blind på renta da det er flere ting som teller.

Vil uansett anbefale at man kniper igjen en periode på forbruket for å betale ned dette så fort som mulig.
Forbrukslån er gift for privatøkonomien

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31007
18.08.10 21:35
MrNicerGuy: Var det jeg tenkte på også :) Har ikke noe rik pappa akkurat nei :P Men har et godt kundeforhold til banken min dnbnor.. Er veldig flink til å betale alle regninger.. Men det jeg tenkte på var å ta et lite refinansiering og betale ut Ellos kontoer, et kamera som vi skylder litt på og litt på et forbrukslån :P

Refinansiering er selvsagt det beste.

MEN det er jo også litt styr med dette slik at jeg ville evnt. vurdert å betale ned disse kontoene raskere enn det minimumsbeløpet som kommer hver måned.

Det er jo faktisk ett lite/stort problem at veldig mange nok bare betaler det som står på giroen. Forsøk å være veldig disiplinert noen måneder så bør vel store deler av det som gjenstår på disse kontoene være innbetalt.

SMRT
SMRTInnlegg: 1120
20.08.10 21:06

Ække'no å tenke på engang.  Mulig banken krever sikkerhet, men uannsett laangt billigere enn mastercard/Ellos osv. 

..Bare ikke gjør samme feil en gang til!

MrNicerGuy
28.05.11 11:18

61.000 har vi smålån på.. vi klarer å betjene de, men håpet å samle alt under ett lån.. :)

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2210
28.05.11 15:00

Lønner seg å samle alle lånene til et stort.Hør med banken din om du kan få boligkredtitt,evnt med kausjonist(fks foreldre dersom de er villig til å stille opp da)

Da blir renten ikke så ille.Styr unna GE Money bank og den slags ågervirksomhet,for der for du iallefall ikke bra rente.

å
åInnlegg: 4177
28.05.11 18:38
PopMyHead: Da blir renten ikke så ille.Styr unna GE Money bank og den slags ågervirksomhet,for der for du iallefall ikke bra rente.

GE Money bank er ikke så ille. Har man god økonomi får man rente fra 8.9% hos dem uten sikkerhet.

PopMyHead
31.05.11 15:11
å: GE Money bank er ikke så ille. Har man god økonomi får man rente fra 8.9% hos dem uten sikkerhet.

Ikke så ille det nei..trodde alle sånne typer finanshai virksomhet opererte med 18%-23% rente.

å
31.05.11 18:38
PopMyHead: Ikke så ille det nei..trodde alle sånne typer finanshai virksomhet opererte med 18%-23% rente.

Det er renten for dem som ikke er noe spesielt kredittverdig eller når man tar opp et veldig lite lån. Ved lån på 100.000 til 8.9% nominell rente over 5 år så blir den effektive renten omtrent 10%. Det er ikke så ille når man ikke behøver sikkerhet. Selvfølgelig vil det være bedre å kunne stille med sikkerhet i for eksempel en bolig, da vil renten stort sett komme under 4%.

(Innlegget ble redigert 31.05.11 18:39)

PopMyHead
31.05.11 21:58
å: Det er renten for dem som ikke er noe spesielt kredittverdig eller når man tar opp et veldig lite lån. Ved lån på 100.000 til 8.9% nominell rente over 5 år så blir den effektive renten omtrent 10%. Det er ikke så ille når man ikke behøver sikkerhet. Selvfølgelig vil det være bedre å kunne stille med sikkerhet i for eksempel en bolig, da vil renten stort sett komme under 4%

Man kan spørre seg om logikken i det,har man "dårlig kredittscore"så må man alså betale mer i renter,akkurat som om der gjør situasjonen bedre for noen...

å
01.06.11 10:51
PopMyHead: Man kan spørre seg om logikken i det,har man "dårlig kredittscore"så må man alså betale mer i renter,akkurat som om der gjør situasjonen bedre for noen...

Det gjør vel situasjonen bedre ved at man må betale mer for mer risiko. Slik er det vel alle steder i samfunnet vårt?

PopMyHead
02.06.11 11:35
å: Det gjør vel situasjonen bedre ved at man må betale mer for mer risiko. Slik er det vel alle steder i samfunnet vårt?

Jo,men en som har dårlig kredittscore,burde kanskje ikke få lånet i det hele tatt?

Og har en person problemer med økonomien,så blir det rett og slett ikke bedre av å ta opp mere lån,og kanskje det lånet går til inkasso..

_Abner_
_Abner_Innlegg: 7260
02.06.11 15:28
å: Det gjør vel situasjonen bedre ved at man må betale mer for mer risiko. Slik er det vel alle steder i samfunnet vårt?

Ved å kreve enda høyere rente for et lån,så øker man jo bare risikoen enda mere for at de ikke klarer å betale :) Så logikken er helt på trynet. Men slik er virkeligheten. Fordi disse haiene har direkte tilgang på ditt liv videre,kan de gjøre slikt. Denne gjelden blir du aldri kvitt før du går i graven,derfor kan de holde på slik. De vet at de til og med kan selge gjelden videre til andre haier.

_Abner_
_Abner_Innlegg: 7260
02.06.11 15:29
PopMyHead: Jo,men en som har dårlig kredittscore,burde kanskje ikke få lånet i det hele tatt?

Helt klart,får man ikke lån til vanlige betingelser,bør man aldri ta opp lån i det hele tatt. Det er rett og slett farlig.

PopMyHead
03.06.11 10:49
_Abner_: Helt klart,får man ikke lån til vanlige betingelser,bør man aldri ta opp lån i det hele tatt. Det er rett og slett farlig.

Det kan bli en dyr affære det ja.Bare se på "luksusfellen" på tv3..

å
03.06.11 15:48
_Abner_: Ved å kreve enda høyere rente for et lån,så øker man jo bare risikoen enda mere for at de ikke klarer å betale

Er risikoen for stor, får man ikke lån. Betaler kun 80% av de i samme risikogruppe lånet med renter tilbake, så må de også betale kostnader ved å inndrive de andre 20 prosentene i tillegg til tap. Da blir selvfølgelig rentekostnadene også større.

For en annen gruppe der over 90% betaler med renter tilbake, så blir kostnaden lavere. Da kan renten også settes lavere. Er renten for høy, vil disse lånetakerne velge en annen bank.

MrNicerGuy
09.06.11 23:24

Mye diskusjoner her :) Vi har penger til å betjene alle disse smålånene, men det jeg ønsker å få samlet det til en kreditor, sånn at jeg trenger å betale bare en regning.. Da kan jeg også slette smålånene og kredittkortene og aldri bruke dem mer :)

drillern
drillernInnlegg: 6429
10.06.11 17:36
MrNicerGuy: Vi har penger til å betjene alle disse smålånene, men det jeg ønsker å få samlet det til en kreditor, sånn at jeg trenger å betale bare en regning.. Da kan jeg også slette smålånene og kredittkortene og aldri bruke dem mer :)

Det er sjølsagt ingen her som vil gi deg lån,du må sjøl ta kontakt med  banken,helst der du har kundeforhold og lønnskonto.Får du ikke et samlelån hos dem,så bør du prøve andre banker og heller samle alt hos en bank som er villig til å gi deg dette lånet.Det er nok av banker som tilbyr slike lån,men det er du som må søke.Om du ikke har betalingsanmerkning så burde dette være enkelt.I de fleste banker kan du nå søke lån via nett,og få rask svar.

Men at dere har hatt et forbruk som er høyere enn inntekta siden dere har pådratt dere slik gjeld må dere gjøre noe med.

bbc
bbcInnlegg: 408
27.05.18 19:20

Er vel alltid smart å samle lån, HVIS du kan få en lavere rente enn du hadde fra før. Problemet er vel at man kanskje ikke får noen gunstig rente hvis man er nedsyltet i gjeld fra før... Det går ann å søke her, men det er jo ingen garanti for at det er så mye bedre tilbud å hente enn hva man har fra før.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg