Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan urinere gratis i Oslo?

NYTT TEMA
Winter_Wonderland
Winter_WonderlandInnlegg: 205
05.09.10 01:00

Hei! Jeg har nettopp flyttet til hovedstaden og har et problem. Jeg sliter med å finne offisielle toaletter som det er gratis å bruke. Har noen noen tips?

Søker steder rundt Carl Johan. Liker dårlig å betale en tier hver gang jeg skal late vannet.

cochisedied
cochisediedInnlegg: 10796
05.09.10 01:24

Glassmagasinet (i åpningstiden).
Eldorado Kino i Torgata (i åpningstiden)
Dass på Youngstorget.

cochise-

Winter_Wonderland
Winter_WonderlandInnlegg: 205
05.09.10 01:27

Takker for svar. Dette er til god hjelp!

Flere tips tas gjerne i mot.

(Innlegget ble redigert 05.09.10 01:28)

NHasia
NHasiaInnlegg: 5
05.09.10 09:18

Busker fungerer ofte for meg

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11698
05.09.10 09:42
NHasia: Busker fungerer ofte for meg

Lite av dem i Oslo sentrum.

jaskopasko
jaskopaskoInnlegg: 1846
05.09.10 12:30

Om kvelden pisser jeg hvor som helst ass, men gå til slottet rundt i slottsparken der, der er det bra busker!

Drømmeulv
DrømmeulvInnlegg: 18454
05.09.10 12:34
Winter_Wonderland: Hei! Jeg har nettopp flyttet til hovedstaden og har et problem. Jeg sliter med å finne offisielle toaletter som det er gratis å bruke. Har noen noen tips?

det er et grønt urineringskur ved domkirken, på youngstorget, og på aker brygge. ellers er regjeringsbygget et ypperlig sted å gjøre sitt fornødne. Skulle politiet se deg, så pårop deg ytringsfriheten.

Benjam0712
Benjam0712Innlegg: 1500
05.09.10 13:22
Winter_Wonderland: Hei! Jeg har nettopp flyttet til hovedstaden og har et problem. Jeg sliter med å finne offisielle toaletter som det er gratis å bruke. Har noen noen tips? Søker steder rundt Carl Johan. Liker dårlig å betale en tier hver gang jeg skal late vannet.

Det beste stedet aa tisse paa, er buskene paa universitetsplassen!

ackryte
ackryteInnlegg: 2477
05.09.10 14:43

Paleet funker bra om dagen.

cochisedied
05.09.10 15:01
Drømmeulv: det er et grønt urineringskur ved domkirken, på youngstorget, og på aker brygge. ellers er regjeringsbygget et ypperlig sted å gjøre sitt fornødne. Skulle politiet se deg, så pårop deg ytringsfriheten.

Regjeringskvartalet anbefales ikke for fri urinering.
Hver kvadratmeter rundt her er overvåket fra ørten kameravinkler.  Det er altså ikke spørsmål om politiet skulle se deg - de ser deg.

Dessuten: Urinering på eller ved regjeringsbygningene bøtelegges ikke etter politivedtektene, men påtales etter straffelovens §147a. (Strafferamme 21 år!).

cochise-

Flystasjon
FlystasjonInnlegg: 2752
05.09.10 15:14
Winter_Wonderland: Hei! Jeg har nettopp flyttet til hovedstaden og har et problem. Jeg sliter med å finne offisielle toaletter som det er gratis å bruke. Har noen noen tips? Søker steder rundt Carl Johan. Liker dårlig å betale en tier hver gang jeg skal late vannet.

Siden du er på jakt etter "offisielle" som du kaller det så finnes det jo litt å velge i, f.eks Blitz-huset, LO på Youngstorget eller utenfor SV's lokaler. Da kan du både lette på trykket og markere deg politisk på en gang. To fluer i en smekk!

(Innlegget ble redigert 05.09.10 15:15)

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
05.09.10 15:45
cochisedied: Regjeringskvartalet anbefales ikke for fri urinering.
Hver kvadratmeter rundt her er overvåket fra ørten kameravinkler.  Det er altså ikke spørsmål om politiet skulle se deg - de ser deg. Dessuten: Urinering på eller ved regjeringsbygningene bøtelegges ikke etter politivedtektene, men påtales etter straffelovens §147a. (Strafferamme 21 år!). cochise-

§ 147a. En straffbar handling som nevnt i §§ 148, 151 a, 151 b første ledd jf. tredje ledd, 152 annet ledd, 152 a annet ledd, 152 b, 153 første til tredje ledd, 153 a, 154, 223 annet ledd, 224, 225 første eller annet ledd, 231 jf. 232, eller 233 anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett

a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern, b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en annen mellomstatlig organisasjon.

Straffen kan ikke settes under minstestraffen som er bestemt i straffebudene som er nevnt i første punktum.

Med fengsel inntil 12 år straffes den som med slikt forsett som nevnt i første ledd, truer med å begå en straffbar handling som nevnt i første ledd, under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt. Får trusselen en følge som nevnt i første ledd bokstavene a, b eller c, kan fengsel inntil 21 år idømmes. Medvirkning straffes på samme måte.

Med fengsel inntil 12 år straffes den som planlegger eller forbereder en terrorhandling som nevnt i første ledd, ved å inngå forbund med noen om å begå en slik handling.

Denne loven? Ganske strengt for og ha lettet på trykket foran Regjeringsbygget kanskje...

(Innlegget ble redigert 05.09.10 15:46)

sanpellegrino
sanpellegrinoInnlegg: 620
05.09.10 16:39

hvis du ikke er nærheten av noen av stedene som er nevnt her tidligere, kan du jo bare stikke innom nærmeste hotell, og spør fint om å få låne toalett. de sier som oftest ja. 

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65733
05.09.10 16:51

--- Saga og Klingenberg kino.Litt off Karl Johan,men du rekker det om du ikke er altfor pissetrengt :-)

Montsegur
MontsegurInnlegg: 452
05.09.10 17:11

Ta buskene du.

engavif
engavifInnlegg: 10973
05.09.10 17:13

Er jo mange muligheter.

McDonald
Burger King
Hoteller
Kino
Peppes Pizza

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37542
05.09.10 17:26
cochisedied: Dessuten: Urinering på eller ved regjeringsbygningene bøtelegges ikke etter politivedtektene, men påtales etter straffelovens §147a. (Strafferamme 21 år!).

Her burde jo bøteinntektspotensialet være enormt da alle har behov for å tappe av før eller senere!

Finckenhagen
FinckenhagenInnlegg: 4564
05.09.10 17:48

Hvordan kan dette være et problem? Hoteller har da døgnåpen og ligger på omtrent hvert hjørne.... bare trav inn og lat som du er gjest det.

Drømmeulv
05.09.10 17:51
cochisedied: Dessuten: Urinering på eller ved regjeringsbygningene bøtelegges ikke etter politivedtektene, men påtales etter straffelovens §147a. (Strafferamme 21 år!).

Hah ! Herlig ! 21 års strafferamme for urinering.

cochisedied
05.09.10 18:56
Drømmeulv: Hah ! Herlig ! 21 års strafferamme for urinering.

Ja.
Forklaringen ligger i Strl §152b, straffeansvar for forsettlig å forurense luft, vann eller grunn.  Når slik en handling er rettet mot utøvende myndighet (regjeringen), kommer §147a til anvendelse - og den har en øvre strafferamme på 21 år.

For deg er det viktig å legge merke til Strl §147c første ledd:
Med fengsel inntil 6 år straffes den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en handling som nevnt i § 147 a første eller annet ledd eller 147 b første eller annet ledd med hensikt om slike følger som beskrevet i § 147 a første ledd bokstav a til c, eller lov 20. mai 2005 nr. 28 §§ 138 til 144.

Den som pisser på regjeringen får altså 21 år.  Du, som her har oppfordret til denne handlingen, slipper med 6 år.

Lykke til - vær forsiktig med å bøye deg etter såpen i fellesdusjen.

cochise-

(Innlegget ble redigert 05.09.10 18:57)

Drømmeulv
05.09.10 18:59
cochisedied: Den som pisser på regjeringen får altså 21 år.  Du, som her har oppfordret til denne handlingen, slipper med 6 år.

Slipper jeg billigere siden jeg oppfordret til det mot lovgivende og ikke utøvende? Vil ikke spytting og slenge fra seg sneiper foran regjeringsbygget også kunne straffes etter denne paragrafen

-oluf-
-oluf-Innlegg: 244
05.09.10 20:12

Massevis av smug rundt om i Oslo som funke bra..

caldron
caldronInnlegg: 3205
05.09.10 20:22

Offentlige toaletter er en mangelvare. Når nøden er aller størst stikker jeg innom en bar eller pub og spør personalet pent om jeg kan få benytte meg av toalettet. Slår aldri feil det.

Men altså..at folk tar seg til rette og pisser overalt er en uting. Og ikke bare i byen. Jeg var på en av de populære badeøyene i Oslofjorden i sommer, og observerte et kvinnfolk som satte seg ned midt på stien og gjorde sitt.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
05.09.10 20:24
cochisedied: Den som pisser på regjeringen får altså 21 år.  Du, som her har oppfordret til denne handlingen, slipper med 6 år.

Hva er straff for blotting ?

Er den lavere kan man jo alltid argumentere med man blottet seg men lo så man pisset på seg av ansiktsuttrykket til de som gikk forbi....

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22595
05.09.10 20:50

Er du nederst på Karl Johan, området rundt Oslo S eller Bussterminalen. Så vil jeg annbefale Oslo Plaza. Her er det godt med toaletter og det er gratis.

Ellers er Mc Donalds gjerne grei skuring.

perpersen78
perpersen78Innlegg: 1415
05.09.10 20:56

Spørsmålet er heller hvorfor har du flyttet til Oslo i det hele tatt. ;)

cochisedied
05.09.10 21:05
Keto-dama: Hva er straff for blotting ? Er den lavere kan man jo alltid argumentere med man blottet seg men lo så man pisset på seg av ansiktsuttrykket til de som gikk forbi....  

Lite lurt.
Da blir du tiltalt og straffet for blotting og urinering, og selv med strafferabatt blir det mer for to forhold enn ett.
Selvpåført latter betraktes på samme måte som selvpåført rus, hverken grunnlag for straffefrihet eller formildende omstendighet.

Hvis derimot de du blotter deg for ler av det du viser frem, kan du muligens få det antatt som formildende omstendighet...

cochise-

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
05.09.10 21:11
cochisedied: Hvis derimot de du blotter deg for ler av det du viser frem, kan du muligens få det antatt som formildende omstendighet... cochise-

Det var det jeg tenkte på (derav kommentar vedr andres ansiktsuttrykk...)  ;)

Det ville kanskje fungere best for menn ?

Motherload
MotherloadInnlegg: 10214
05.09.10 21:39
engavif: Er jo mange muligheter. McDonald
Burger King
Hoteller
Kino
Peppes Pizza

x2

Dette er det eneste du trenger.

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
05.09.10 21:41

På dagtid er jo Eger kjøpersenter på Egertorvet strategisk om du beveger deg på Karl Johan. De har gratis kundetoaletter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg