Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bonus til ansatte....

NYTT TEMA
Referee799

Referee799
18.02.11 19:12

Er det verre at ansatte i en bank får bonus for god innsats enn at privatpersoner beriker seg av firmaers overskudd? Er det verre å betale noen kroner i gebyr til en bank for de tjenester de utfører enn at vi betaler 1 kr pr bærepose til matvarebutikkene?

I begge eksempler betaler forbrukeren/kunden for en vare/tjeneste, men det kan virke som om det er verre med bonus/gebyr-spørsmålet ift banker, enn privatformuer/bærepose-spørsmålet for f.eks matvarebutikker.

(Innlegget ble redigert 18.02.11 19:13)

Spahob

Spahob
18.02.11 23:08
Referee799: Er det verre at ansatte i en bank får bonus for god innsats enn at privatpersoner beriker seg av firmaers overskudd?

Aner jeg at dette kan gjelde Sparebanken Hedmark?

Ansatte i banker og energiselskap fortjener aldri bonus ser det ut som. Da blir det protestaksjoner og flammende leserinnlegg i avisene. Skjønner ikke helt hvorfor.

Bananskall

Bananskall
19.02.11 00:58
Spahob: Ansatte i banker og energiselskap fortjener aldri bonus ser det ut som. Da blir det protestaksjoner og flammende leserinnlegg i avisene. Skjønner ikke helt hvorfor.

Det norske folk er av en eller annen merkelig grunn veldig opptatt av at bedrifters overskudd skal tilfalle kapitaleierne og ikke arbeiderne. Det rareste er at det stort sett er de som er til venstre i politikken som kjemper hardest for at arbeiderne ikke skal "stjele" verdier fra aksjonærene. Tidene forandrer seg....

drillern

drillern
19.02.11 02:27
Spahob: Aner jeg at dette kan gjelde Sparebanken Hedmark? Ansatte i banker og energiselskap fortjener aldri bonus ser det ut som. Da blir det protestaksjoner og flammende leserinnlegg i avisene. Skjønner ikke helt hvorfor.

Det er vel den korte åpningstida som er årsaken.De kan jo umulig jobbe så veldig mye!

Tioman2

Tioman2
19.02.11 13:38
Referee799: Er det verre at ansatte i en bank får bonus for god innsats enn at privatpersoner beriker seg av firmaers overskudd? Er det verre å betale noen kroner i gebyr til en bank for de tjenester de utfører enn at vi betaler 1 kr pr bærepose til matvarebutikkene?

Problemet med bankene er at de i mange år har snakket med kløyvd tunge - de argumenterer om at de er nødt til å ta så store gebyrer for å gå i pluss (og de skal de ha lov til), at de er nødt til å ha årlig provisjon på aksjeposter f.eks (og dermed får bonus, selv om de går dårlig på kundnes bekostning), og at de skal ha både kjøps og salgsprovisjon... Mao de jobber etter provisjon ikke er hvor mye de koster å utføre tjenesten. Det er akseptabelt i gode tider, men verre i dårlige...

I en butikk får du tross alt det du betaler for, i bankene får du av og til ikke det (eks fond o.l).

niconi

niconi
19.02.11 14:18
Tioman2: I en butikk får du tross alt det du betaler for, i bankene får du av og til ikke det (eks fond o.l).

I banker får du også det du betaler for. Kjøper du fondsandeler , får du fondsandeler. Om verdien på fondet ikke utvikler seg slik du ønsker, er ikke det bankens skyld.

Det blir som om du kjøper en kjole i en klesbutikk fordi du på en date. Du betaler for en kjole, og får en kjole. Om daten ikke går slik du ønsker, er ikke det klesbutikkens skyld.

Tioman2

Tioman2
19.02.11 14:42
niconi: I banker får du også det du betaler for. Kjøper du fondsandeler , får du fondsandeler. Om verdien på fondet ikke utvikler seg slik du ønsker, er ikke det bankens skyld. Det blir som om du kjøper en kjole i en klesbutikk fordi du på en date. Du betaler for en kjole, og får en kjole. Om daten ikke går slik du ønsker, er ikke det klesbutikkens skyld.

Dessverre tar en del banker (alle?) også forvaltningshonorar, dvs de tar seg betalt uansett hvordan det går. Dvs de tar seg betalt for kjøpstjenesten og salgstjenesten (og det synes jeg er OK), men at de skal ta seg betalt utover dette betyr at en del synes de er grådige...

For å forfølge kjoleanalogien din, det blir litt som om når du kjøper en kjole, så skal butikken ha en del av middagene på alle datene når du bruker kjolen og som om ikke det var nok, ta seg betalt når kjolen blir kastet :)

niconi

niconi
19.02.11 15:15
Tioman2: Dessverre tar en del banker (alle?) også forvaltningshonorar, dvs de tar seg betalt uansett hvordan det går. Dvs de tar seg betalt for kjøpstjenesten og salgstjenesten (og det synes jeg er OK), men at de skal ta seg betalt utover dette betyr at en del synes de er grådige... For å forfølge kjoleanalogien din, det blir litt som om når du kjøper en kjole, så skal butikken ha en del av middagene på alle datene når du bruker kjolen og som om ikke det var nok, ta seg betalt når kjolen blir kastet :)

Feil. Det er fondet som tar betalt for forvaltningshonorar.

Det kan du sammenligne med om du kjøper en bil. Bilforhandleren tar ut fortjeneste når du kjøper bilen. Hvis du skal ha bilen stående i en garasje, tar eieren av garasjen betalt for den jobben. Hvis du selger bilen gjennom forhandleren, beregner han seg fortjeneste på innyttebilen også.

Hvis bilforhandleren og eieren av garasjen gjør jobben godt, oppnår stor avanse og mange salg, og tjener penger på jobben de gjør, betaler de ikke tilbake penger til kundene. Og om de vil betale en del av overskuddet som bonus til de ansatte, er det ikke noe du som kunde har noe med.

Hvis du mener at forhandleren er for dyr, står du fritt til å velge en annen forhandler. Hvis du ikke vil leie plass i garasje, men heller vil la bilen stå ute eller bygge din egen garasje, er du fri til å gjøre det.

På samme måte: Hvis du synes banken tar for høye kjøpsprovisjoner, kan du velge en annen bank eller et annet fond. Hvis du ikke vil betale forvaltingsprovisjon, kan du velge kjøpe aksjer direkte og forvalte dem selv (det gjør jeg - mye billigere og morsommere). 

(Innlegget ble redigert 19.02.11 15:16)

Referee799

Referee799
19.02.11 16:42
Spahob: Skjønner ikke helt hvorfor.

Ikke jeg heller.

Referee799

Referee799
19.02.11 16:44
Tioman2: I en butikk får du tross alt det du betaler for, i bankene får du av og til ikke det (eks fond o.l).

når du kjøper fondsandeler gjennom en finansinstitusjon er det fondsandelen som er varen, ikke evt resultat. Det er bestandig en risiko for at du går i minus. Det bir jo som om du går i en matbutikk og kjøper en matvare som det viser seg du ikke liker. Kan ikke klage av den grunn. Du har fått det du betalte for....

Referee799

Referee799
19.02.11 16:48
Tioman2: Problemet med bankene er at de i mange år har snakket med kløyvd tunge - de argumenterer om at de er nødt til å ta så store gebyrer for å gå i pluss (og de skal de ha lov til), at de er nødt til å ha årlig provisjon på aksjeposter f.eks (og dermed får bonus, selv om de går dårlig på kundnes bekostning), og at de skal ha både kjøps og salgsprovisjon...

Det varierer vel med hvilken bank man tenker på. "Så store gebyrer" er jo øyet som ser. Det koster å ha personale til å gjøre papirarbeid for kundene, det koster å ha elektroniske tjenester og systemer som skal fungere og det koster å skape og beholde kompetanse i en bank. Måten å unngå en del gebyrer på er å gjøre jobben selv via nettjenester.

Men jeg synes det er 10000 ganger verre at Staten tar disse 2%-gebyrene for tinglysning etc. Da koster det ikke like mye å tinglyse noe til 100.000 som til 100 mill selv om jobben er den samme. Pussig...

Tioman2

Tioman2
19.02.11 17:22
niconi: På samme måte: Hvis du synes banken tar for høye kjøpsprovisjoner, kan du velge en annen bank eller et annet fond. Hvis du ikke vil betale forvaltingsprovisjon, kan du velge kjøpe aksjer direkte og forvalte dem selv (det gjør jeg - mye billigere og morsommere). 

Jeg er ikke uenig med deg og forstår arguemntene dine. Men spørsmålet var vel heller hvorfor utbytte til kjøpmenn er "mer" positivt", enn banker som gir bonus til sine ansatte. Og da ligger nok min forklaring på at bankenes provisjonssystem, når det gjelder aksjer og fond er en av forklaringene...

Spesielt var det et år (husker ikke hvilket) hvor aksjemarkedet gikk tregt og mange "tapte" penger og måtte selge seg ut med tap - hvor Skagenfondene gav ut store bonuser til sine ansatte, fordi de hadde tapt mindre enn konkurentene... Da skjønner jeg at folk reagerer negativt (om det er riktig og/eller fornuftig er en annen diskusjon - jeg skjønner at de reagerer)

Tioman2

Tioman2
19.02.11 17:24
Referee799: når du kjøper fondsandeler gjennom en finansinstitusjon er det fondsandelen som er varen, ikke evt resultat. Det er bestandig en risiko for at du går i minus. Det bir jo som om du går i en matbutikk og kjøper en matvare som det viser seg du ikke liker. Kan ikke klage av den grunn. Du har fått det du betalte for....

Nå er det ikke verdien av fondet (for her må kunden akseptere at det går opp eller ned), men at de tar et årlig forvaltningsprovisjon, uansett hvordan det har gått. Dvs banken/megler tar seg betalt for å forvalte fondet, selv om de gjør en dårlig jobb osv... De skaper følelser hos kunder

Tioman2

Tioman2
19.02.11 17:25
Referee799: Men jeg synes det er 10000 ganger verre at Staten tar disse 2%-gebyrene for tinglysning etc. Da koster det ikke like mye å tinglyse noe til 100.000 som til 100 mill selv om jobben er den samme. Pussig...

her er vi enige, men spør du folk hvem de liker minst av banken og kemneren, så tror jeg kemneren  (dvs staten) kommer dårligst ut...

niconi

niconi
19.02.11 17:57
Tioman2: Spesielt var det et år (husker ikke hvilket) hvor aksjemarkedet gikk tregt og mange "tapte" penger og måtte selge seg ut med tap - hvor Skagenfondene gav ut store bonuser til sine ansatte, fordi de hadde tapt mindre enn konkurentene... Da skjønner jeg at folk reagerer negativt (om det er riktig og/eller fornuftig er en annen diskusjon - jeg skjønner at de reagerer)

Jeg har ikke hørt om denne, men mener absolutt at dette var fornuftig og rettferdig av Skagenfondene. Ansatte skal belønnes ekstra hvis de gjør en god jobb. De skal ikke belønnes fordi faktorer de ikke kan påvirke har git et heldig resultat.

Hvis aksjemarkedet stiger med 40 % og Skagenfondene oppnår en avkastning på 30 %, fortjener ikke de ansatte bonus. Da har de gjort en dårlig jobb for eierne og for kundene. Kundene har gått glipp av stor gevinst fordi de har forvaltet fondene dårlig. De kunne ha vært passive og fått en avkastning på 40 %. Gjennom aktiv forvaltning har de ødelagt verdier for 10 %.

Omvendt: Hvis aksjemarkedet faller med 40 % og Skagenfondene oppnår en avkastning på -30 %, fortjener de ansatte bonus. Da har de gjort en god jobb for eierne og for kundene. Kundene er spart for store tap fordi de ansatte har forvaltet fondene godt. Gjennom å plukke aksjer som har falt mindre enn normalt, har de skapt verdier for kundene på 10%.

Det vil faktisk være farlig å ha en bonusmodell som bare gir bonus av meravkastningen dersom markedet generelt går godt. Det vil systematisk premiere høyrisikoatferd. "Hvis markedet faller, får vi ikke bonus uansett, så derfor får vi ikke noe igjen for strategier som reduserer risio og sikrer verdier. Men hvis markedet stiger får vi bonus av meravkastningen - derfor gjelder det å plassere midlene i aksjer som vokser mer enn normalt i gode tider (selv om de faller mer enn normalt i dårlige tider.)

Tioman2

Tioman2
19.02.11 18:07
niconi: Jeg har ikke hørt om denne, men mener absolutt at dette var fornuftig og rettferdig av Skagenfondene. Ansatte skal belønnes ekstra hvis de gjør en god jobb. De skal ikke belønnes fordi faktorer de ikke kan påvirke har git et heldig resultat. Hvis aksjemarkedet stiger med 40 % og Skagenfondene oppnår en avkastning på 30 %, fortjener ikke de ansatte bonus. Da har de gjort en dårlig jobb for eierne og for kundene. Kundene har gått glipp av stor gevinst fordi de har forvaltet fondene dårlig. De kunne ha vært passive og fått en avkastning på 40 %. Gjennom aktiv forvaltning har de ødelagt verdier for 10 %. Omvendt: Hvis aksjemarkedet faller med 40 % og Skagenfondene oppnår en avkastning på -30 %, fortjener de ansatte bonus. Da har de gjort en god jobb for eierne og for kundene. Kundene er spart for store tap fordi de ansatte har forvaltet fondene godt. Gjennom å plukke aksjer som har falt mindre enn normalt, har de skapt verdier for kundene på 10%.

Igjen er ikke uenig med deg, men som jeg sier jeg skjønner at folk reagerer. For i nedgangstider er bonusen tatt "kundene" pga forvaltningshonoraret, dvs at tapet deres blir enda større enn det hadde vært uten forvaltningshonoraret. Når så diverse firma gir "bonus" omtrent uansett hvordan de går med kundnene (og deres portefølje i forhold i forhold til resten) så er jeg at det er noen som reagerer....

Problemet til banknæringen er at det virker som de av og til ikke går i samme takt som samfunnet ellers (jmfr bonus) og at tar seg godt betalt uansett. Et annet eksempel er rentene, når sentalbanken setter opp rentene er følger bankene raskt etter, mens når sentralbanken setter ned rentene, så må de se markedet ann først...

Og da skjønner jeg godt at imageet ikke er så positivt mot banker i starten, og dermed kan bonusutbetalinger føre til misunnelse... (igjen jeg ser fornuft i mye, men skjønner godt at mange reagerer i slike situasjoner...)

Referee799

Referee799
19.02.11 22:35
Tioman2: Dvs banken/megler tar seg betalt for å forvalte fondet, selv om de gjør en dårlig jobb osv... De skaper følelser hos kunder

Du betaler det samme til stat og kommune også, uansett hvordan jobb de gjør. Og når du har muligheten til å gjøre noe med det ifm valg, så gjør du ingen ting da heller! Eller?

Tioman2

Tioman2
20.02.11 00:53
Referee799: Du betaler det samme til stat og kommune også, uansett hvordan jobb de gjør. Og når du har muligheten til å gjøre noe med det ifm valg, så gjør du ingen ting da heller! Eller?

Nå er jeg ikke sikker på hva du vil fram til her. Så her trenger jeg en forklaring...

Men jeg lurer på om du skjønner at de vekker følelser (riktig eller ei) hos mennesker at de taper masse penger på børsen (og betaler årlig forvaltningshonorar til meglerene) og meglerhuset "feirer" sitt gode resultat ved å dele ut bonuser...

På samme måte som når butiken feirer overskuddet sitt, ved å øke prisene til kundene - det vekker følelser...

Referee799

Referee799
20.02.11 08:27
Tioman2: Nå er jeg ikke sikker på hva du vil fram til her. Så her trenger jeg en forklaring...

Det var vel et litt dårlig forsøk på å vise at fra noen betaler man hva som helst, uten å klage, for en tjeneste som kanskje ikke svarer til forventningen. Mens man gjerne klager over alt som koster hos en bank!

Kjetil_e

Kjetil_e
20.02.11 14:12
niconi: I banker får du også det du betaler for. Kjøper du fondsandeler , får du fondsandeler. Om verdien på fondet ikke utvikler seg slik du ønsker, er ikke det bankens skyld. Det blir som om du kjøper en kjole i en klesbutikk fordi du på en date. Du betaler for en kjole, og får en kjole. Om daten ikke går slik du ønsker, er ikke det klesbutikkens skyld

Det som irriterer veldig mange med banker og deres såkalte kunderådgivere. Er at disse for betalt for å prakke på kundene produkter de overhode ikke trenger, ønsker eller har brukt for. Det har vi jo sett gang på gang at skjer. Og det er nok en stor grunn til at mange er negative til bankfolks bonuser.

niconi

niconi
20.02.11 21:59
Kjetil_e: Det som irriterer veldig mange med banker og deres såkalte kunderådgivere.

Disse såkalte kunderådgiverne er selgere. Det er uredelig av bankene å kalle dem rådgivere når de er selgere. Men ellers gjør de akkutrat det samme som alle selgere - forsøker å overbevise forbrukere om at de har behov for og lyst på det produktet de selger. Det blir omtrent som en representant på salgsstand på dagligvarebutikken som deler ut smaksprøver og forsøker å lokke oss til å kjøpe Toro gryteretter, Tine oster eller Grandiosa pizza.

Men merkelig nok er det ingen som forlanger at Stabburet skal slutte å gi bonus til sine ansatte fordi de har selgere...

Tioman2

Tioman2
20.02.11 22:40
niconi: Men merkelig nok er det ingen som forlanger at Stabburet skal slutte å gi bonus til sine ansatte fordi de har selgere...

Nei, men vi vet at Stabburet har selgere, mens banken den er sikker den... Banken har tross alt vært (og er) en institusjon i mange bygder...

og ikke minst i banken (som du sier: vi er naive) tror vi at kunderådgiverne gir oss (god) råd og tenker på vårt beste og ikke banken sitt beste...

Kjetil_e

Kjetil_e
20.02.11 22:50
niconi: Disse såkalte kunderådgiverne er selgere. Det er uredelig av bankene å kalle dem rådgivere når de er selgere. Men ellers gjør de akkutrat det samme som alle selgere - forsøker å overbevise forbrukere om at de har behov for og lyst på det produktet de selger. Det blir omtrent som en representant på salgsstand på dagligvarebutikken som deler ut smaksprøver og forsøker å lokke oss til å kjøpe Toro gryteretter, Tine oster eller Grandiosa pizza. Men merkelig nok er det ingen som forlanger at Stabburet skal slutte å gi bonus til sine ansatte fordi de har selgere...

Rett nok, men så risikerer du ikke å miste formuen din og sågar pådra deg stor gjeld takket være at du har blitt overbevist om å kjøpe Stabburets produkter. Mens det fins en god del eksempler på at folk har opplevd det etter å ha fått tvilsom rådgivning av bankenes selgere.

niconi

niconi
21.02.11 11:48
Kjetil_e: k, men så risikerer du ikke å miste formuen din og sågar pådra deg stor gjeld takket være at du har blitt overbevist om å kjøpe Stabburets produkter. Mens det fins en god del eksempler på at folk har opplevd det etter å ha fått tvilsom rådgivning av bankenes selgere.

Det er fordi en Grandiosa pizza ikke koster nok til at du mister formuen din.

Derimot kan en bilselger lokke deg til å kjøpe en bil du ikke har råd til, og dermed føre deg inn  i en økonomisk hengemyr. Det samme gjelder f.eks. selgere som forsøker å overbevise deg om at det er en lønnsom investering å kjøpe en hytte på Beitostølen eller en leilighet i et nytt prosjekt i Fana.

Kjetil_e

Kjetil_e
21.02.11 12:46
niconi: Det er fordi en Grandiosa pizza ikke koster nok til at du mister formuen din. Derimot kan en bilselger lokke deg til å kjøpe en bil du ikke har råd til, og dermed føre deg inn  i en økonomisk hengemyr. Det samme gjelder f.eks. selgere som forsøker å overbevise deg om at det er en lønnsom investering å kjøpe en hytte på Beitostølen eller en leilighet i et nytt prosjekt i Fana.

Nå er vel ikke meglere og bilselgere så veldig poppulære bestandig de heller. Særlig når det dukker opp ting i etterkant. Eiendomsmeglere kan nok tjene grovt, men en bilselger kan neppe regne med slike fortjenester.

Alikevel er det lettere for folk flest å forholde seg til bolig/bil og hva de der skal kjøpe. Enn hva det er disse bankene prøver å prakke på dem. Si meg jobber du i bankbransjen siden du forsvarer dem med hud og hår.

(Innlegget ble redigert 21.02.11 12:50)

niconi

niconi
21.02.11 13:30
Kjetil_e: Eiendomsmeglere kan nok tjene grovt, men en bilselger kan neppe regne med slike fortjenester.

Jeg har ikke nevnt eiendomsmeglere. Jeg skrev om selgere som representerer (er ansatt i) selskaper som utvikler og selger eiendom, f.eks. entreprenører, boligbyggerlag og eiendomsselskap.

Kjetil_e

Kjetil_e
21.02.11 13:45
niconi: Jeg har ikke nevnt eiendomsmeglere. Jeg skrev om selgere som representerer (er ansatt i) selskaper som utvikler og selger eiendom, f.eks. entreprenører, boligbyggerlag og eiendomsselskap.

De har da fått sin tyn i det siste de og, men faktum er at det er lant mer trøbbel med bankansatte som prakker på folk produkter de ikke trenger. Disse produktene er noe av det mest umulige for folk flest å ha noe som helst oversikt over og. For de fleste vil det være så absolutt enklere å sette seg inn i eiendomsmarkedet enn i bankenes spareprodukter. Du kan jo bare se hvordan enkelte banker klarer å lure selv store aktører som kommuner trill rundt til å kjøpe drittprodukter.

niconi

niconi
21.02.11 14:00
Kjetil_e: For de fleste vil det være så absolutt enklere å sette seg inn i eiendomsmarkedet enn i bankenes spareprodukter. Du kan jo bare se hvordan enkelte banker klarer å lure selv store aktører som kommuner trill rundt til å kjøpe drittprodukter.

Aller først: Jeg kom i skade for å trykke på feil knapp, og ga def en tommel. Det var ikke meningen :-)

Jeg er helt enig i at noen banker, meglerhus og lignende har oppført seg dårlig. Mange har konstruert kompliserte spareprodukter som klart var lite gunstige for kunden, og de har pushet disse på kunder som ikke forsto hva de kjøpte. Dette er spesielt ille når selgerne ikke fremstår som selgere, men blir kalt "kunderådgivere".  Dette har også retten kommet fram til, og bankene er i mange saker dømt til å betale tilbake det kunden har tapt.

Men jeg kan ikke se at det rettferdiggjør at alle ansatte i hele finansnæringen skal straffes kollektivt. Hvis Sparebanken Hedmark gjennom hardt og ærlig arbeid har klart å skape god abvkastning på pengene aksjonærtene har investert i banken, må da aksjonærene få lov til å gi en del av sin profitt som en ekstra belønning til de ansatte? Merk at det ikke er kunden som betaler bonusen. Altrernativet til å betale bonus til ansatte er å betale enda høyere utbytte til aksjonærene.

Du kan jo også si at kommuneansatte har opptrådt uansvarlig når de har spekulert i hedgefond fra Terre Securities. Men jeg tror du vil være enig i at det det ville være urimelig å kreve at alle kommuneansatte skal avstå fra lønnsøkning i 2011 for de tabbene enkelte kommuneansatte og lokalpolitikere gjorde.

Kjetil_e

Kjetil_e
21.02.11 22:01
niconi: Aller først: Jeg kom i skade for å trykke på feil knapp, og ga def en tommel. Det var ikke meningen :-) Jeg er helt enig i at noen banker, meglerhus og lignende har oppført seg dårlig. Mange har konstruert kompliserte spareprodukter som klart var lite gunstige for kunden, og de har pushet disse på kunder som ikke forsto hva de kjøpte. Dette er spesielt ille når selgerne ikke fremstår som selgere, men blir kalt "kunderådgivere".  Dette har også retten kommet fram til, og bankene er i mange saker dømt til å betale tilbake det kunden har tapt. Men jeg kan ikke se at det rettferdiggjør at alle ansatte i hele finansnæringen skal straffes kollektivt. Hvis Sparebanken Hedmark gjennom hardt og ærlig arbeid har klart å skape god abvkastning på pengene aksjonærtene har investert i banken, må da aksjonærene få lov til å gi en del av sin profitt som en ekstra belønning til de ansatte? Merk at det ikke er kunden som betaler bonusen. Altrernativet til å betale bonus til ansatte er å betale enda høyere utbytte til aksjonærene. Du kan jo også si at kommuneansatte har opptrådt uansvarlig når de har spekulert i hedgefond fra Terre Securities. Men jeg tror du vil være enig i at det det ville være urimelig å kreve at alle kommuneansatte skal avstå fra lønnsøkning i 2011 for de tabbene enkelte kommuneansatte og lokalpolitikere gjorde.

Hehe regnet med at det var en feiltrykk fra din side. Har skjedd meg og at jeg i farta har trykket på den knappen uten å egentlig mene det.

Nå er det ikke snakk om ordinær lønsøkning her for de bankansatte. Det er snakk om bonusutbetaling. Som altså strengt tatt er en ekstra "påskjønnelse" for å ha gjort en god jobb i inneværende år. Og det er det folk reagerer på at disse selgerne av diverse spareprodukter påskjønnes for å prakke på folk produkter de ikke har brukt for med mere.

Og det er vel først og fremst den delen av bankfolkene det reageres mot blant folk flest, de som er direkte selgere mot vanlige folk. Ikke alle de andre som gjør helt andre oppgaver innen finansnæringen. Er ihvertfall disse selgerne jeg irriterer meg over, som gjør alt for å selge vanlige folk produkter de ikke har behov for. Eller mulighet til å forstå.

niconi

niconi
21.02.11 22:06
Kjetil_e: Og det er vel først og fremst den delen av bankfolkene det reageres mot blant folk flest, de som er direkte selgere mot vanlige folk. Ikke alle de andre som gjør helt andre oppgaver innen finansnæringen. Er ihvertfall disse selgerne jeg irriterer meg over, som gjør alt for å selge vanlige folk produkter de ikke har behov for. Eller mulighet til å forstå.

I så fall tror jeg du kan slappe av.

Denne gruppen får som regel priovisjonslønn. i stedet for det ordinære bonusen. Bonusen det skrives om her gis til alt fra vannlige kundebehandlere til systemutviklere og renholdere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg