Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ta studielån for å spare opp en egenkapital?

NYTT TEMA
jippijipp
jippijippInnlegg: 12
03.03.11 18:24

Hei, er en gutt på snart 21 år.
Skal starte å studere snart og vurderer dette med studielån.

jeg jobber ved siden av skolen, så det bør ikke være noe problem å overleve uten studielån, MEN det har kommet meg for øret at man kan spare/"tjene" penger på å ta opp studielån som du uavkortet setter inn i "lavrisiko fond" eller diverse sparekonto.

vennligst kom med fordeler/ulemper.
trenger tips og triks.

setter STOR pris på alle svar.

selters
seltersInnlegg: 6204
03.03.11 21:23

Hvis du vet du har selvkontroll nok til å ikke begynne å bruke av studielånet, så er det ingen ulemper. Med dagens lave renter,så er det vel kanskje 20-30 000 å tjene i løpet av 4-5 år hvis du setter alt lån og stipend i vanlig sparekonto. Ikke all verden, men mer enn ingenting.

jippijipp
03.03.11 21:48

ja, men tanken er egentlig lavrisiko fond. vet jo at det er en LITEN risiko, men da kan man jo faktisk "tjene" opp imot 100 tusen på noen år?

Vet dette blir veldig generelt, men vil bare ha noen synspunkter.

Trollmanden
TrollmandenInnlegg: 19
03.03.11 21:50

Dah...Stipend da gutten min. Hvorfor ta opp lån og betale tilbake når du kan få stipendpenger rett i lomma? Noen mennesker tenker bare ikke lengre enn nesa rekker..

selters
03.03.11 22:11
jippijipp: ja, men tanken er egentlig lavrisiko fond. vet jo at det er en LITEN risiko, men da kan man jo faktisk "tjene" opp imot 100 tusen på noen år?

Vet dette blir veldig generelt, men vil bare ha noen synspunkter.

Dette kan ingen svare deg sikkert på. Men naturligvis kan folk gi deg mer eller mindre kvalifiserte råd. Mulighetene finnes nok.

selters
03.03.11 22:11
Trollmanden: Dah...Stipend da gutten min. Hvorfor ta opp lån og betale tilbake når du kan få stipendpenger rett i lomma? Noen mennesker tenker bare ikke lengre enn nesa rekker..

Snakker du om stipend fra Lånekassen?

Trollmanden
03.03.11 22:31
selters: Snakker du om stipend fra Lånekassen?

Selvfølgelig.

jippijipp
03.03.11 22:34
selters: Snakker du om stipend fra Lånekassen?

stemmer, når du tar opp studielån i lånekassen, blir noenprosent av dette gjort om til stipend (du trenger ikke å betalestipendet tilbake) 

Derfor har jeg troen på å sette alt inn i lavrisiko fond og spare alt, slikat jeg kanskjeda kan opparbeide meg en egenkapital på ca. 300- 400k etter endt studie (må jo selvfølgelig tilbakebetale lånet etterhvert, MEN har hørt at det er det "gunstigste" lånet mankan ha og at det er det du skal tilbake betale til sist. Så da er det vel ikke en så dum idé?

selters
03.03.11 22:37
Trollmanden: Selvfølgelig.

Hvorfor ikke ta opp lån i tillegg? Det er jo mer penger, mer penger å få avkastning for.

Prisen
PrisenInnlegg: 10420
03.03.11 23:05
Trollmanden: Dah...Stipend da gutten min. Hvorfor ta opp lån og betale tilbake når du kan få stipendpenger rett i lomma? Noen mennesker tenker bare ikke lengre enn nesa rekker..

Lånet blir automatisk omgjort til stipend om man oppfyller kravene. Han vil nok ikke få fullt stipend pga høy lønn, men noen kroner vil det vel bli. Så det er ikke noe han trenger å tenke på i seg selv.

Trollmanden
03.03.11 23:37
selters: Hvorfor ikke ta opp lån i tillegg? Det er jo mer penger, mer penger å få avkastning for.

Næmmen se! En liten Sherlock jo!

Trollmanden
03.03.11 23:37
Prisen: Lånet blir automatisk omgjort til stipend om man oppfyller kravene. Han vil nok ikke få fullt stipend pga høy lønn, men noen kroner vil det vel bli. Så det er ikke noe han trenger å tenke på i seg selv.

Næmmen se! Enda en liten Sherlock!

Prisen
PrisenInnlegg: 10420
03.03.11 23:38
Trollmanden: Næmmen se! Enda en liten Sherlock!

Da er vi to. Går det greit at du tar rollen som Dr. Watson denne gangen?

apples
applesInnlegg: 6386
04.03.11 00:04
jippijipp: stemmer, når du tar opp studielån i lånekassen, blir noenprosent av dette gjort om til stipend (du trenger ikke å betalestipendet tilbake)

Du har kanskje ikke vært inne på Lånekassens nettsider så jeg anbefaler deg å gjøre dette snarest mulig. Det er nemlig ikke slik at når du tar opp lån får du stipend - dette skjer i etterkant.

Dersom du tjener mer enn 136.061 i året blir ikke lån omgjort til stipend. Det har muligens ikke så mye å si for deg siden du planlegger å spare alt uansett. Men dersom du holder deg under dette beløpet vil ca. 30% av lånet bli omgjort til stipend - med forbehold om at du står på eksamen.

jippijipp
04.03.11 00:19
apples: Det er nemlig ikke slik at når du tar opp lån får du stipend - dette skjer i etterkant.

dette vet jeg jo selvfølgelig =P

det er derfor regnestykket blir så mye penere etter endt studie. for da har du fått en god avkastning på hele lånet + stipend. 

men hvis dere hadde vært i min situasjon, ville dere prøvd dere også?

takk forbra innlegg forresten :)

(Innlegget ble redigert 04.03.11 00:25)

apples
04.03.11 00:41
jippijipp: men hvis dere hadde vært i min situasjon, ville dere prøvd dere også?

For å si det sånn... jeg tok bed.øk. på VGS, var derfor blåruss, og min lærer forklarte at vi alle var dumme dersom vi ikke allerede hadde tatt opp maks lån, sette det på konto, og betale det tilbake - uten renter - etter endt utdanning.

Personlig hater jeg alt som heter lån, har desverre altfor mye av det, men hadde jeg hatt den muligheten du har - god inntekt i tillegg til studier, så hadde jeg nok vurdert det. Følelsen av å ha et lån er som å være i fengsel, men er du en av de mange som klarer å ignorere det så er du i din fulle rett til å utnytte det.

Bare ikke stem FrP mens du gjør det - de vil som kjent privatisere Lånekassen, og vil bruke folk som deg som eksempel på hvorfor :)

OleKjole
OleKjoleInnlegg: 7765
04.03.11 00:48

Grow some balls. Sett pengene i noen kjipe safe aksjer og la dem vokse noen år. Statoil, Yara, NorskHydro feks.

Evt bruk alle pengene og kjøp olje. Olje? Går det an å kjøpe olje? Tja, gjør vel det. Prisen går garantert opp.

Sånn. Gogogo

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
04.03.11 10:07

Det er fult mulig det du sier.. Ta studielån og sett det på sparekonto eller i aksjefond.

Men du skal vite at alle aksjefond har en rissiko.

Jeg tok denne varianten i august/september 2001. Børesene hadde falt mye.. Jeg investerte 55.000 kr i starten av skoleåret.

Så kom 11 september.. ævvvv.. alle fonda mine rasa og pengene ble halvet.. slik gikk det.. så jeg betaler vel faktisk på dem spekuleringene der enda.. (siden jeg fremdeles har over 55.000 igjen på lånet mitt)

Derimot så satte dame mi sine penger på høyrentekonti. der sto dem i 2-3 år. og siste året innvesterte hun dem i en bolig. Hun betaler fremdeles ikke renter på dette lånte. Så pr i dag så er alle pengene hun IKKE betaler i renter ren profitt. Å alle pengene hun tjente dem 2-3 åra.. har jo også vært ren profitt..

Neste år så skal hun dog begynne å betale på dette lånet. Da kommer hun til å betale ned så sakte som mulig.

I Lånekassens studie lån er det nemmelig uføre/dødsforsikring som gjør at lånet barer blir strøket med "et pennestrøk"..

Dersom du blir langtids arbeidsledig kan du også søkeom å få rentefritak. rentene er også overkommelige.

Jeg ser andre snakker om privatisering av lånekassen osv.. å at dette hadde lagt en hindring på dette... Vel.. kanskje det hadde vært lurt.. så kunne heller dem som faktisk trengte pengene mer .. fått dem.

Men som tidligere nevnt også. Med dagens rente så er det ikke store kostnadern for norge med denne løsningen at alle kan låne. Å det er også begrenset med inntekter for dem som setter pengene i banken isteden for å bruke dem.

storpeder
storpederInnlegg: 5470
04.03.11 12:15
apples: Dersom du tjener mer enn 136.061 i året blir ikke lån omgjort til stipend.

Jasså, mener du at man plutselig taper store penger dersom man går fra å tjene 136 061 kroner til å tjene 136 062 kroner? Naturligvis ikke, men stipendandelen blir redusert med fem prosent per måned av det man tjener som er over grensen, slik at man ikke blir sittende igjen med mindre totalt sett.  Med andre ord ingen krise om man så vidt er over grensa.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Inntekt-og-formue-/

Er man f.eks. 10 000 kr over grensa, så får man 500 kr mindre i stipend per måned.

Ellers, så er det selvsagt lurt å ta opp fullt lån uansett, siden lånet er rentefritt så lenge man studerer!  Med mindre man er en som sløser penger, men virker ikke som om trådstarter har planer om dette.

(Innlegget ble redigert 04.03.11 12:25)

_Abner_
_Abner_Innlegg: 7260
04.03.11 12:37
apples: Bare ikke stem FrP mens du gjør det - de vil som kjent privatisere Lånekassen, og vil bruke folk som deg som eksempel på hvorfor :)

he he he he om man gjør slikt som dette bruker lån fra lånekassen til å investere i aksjer,da har vel faktisk FRP helt rett :)) Hvorfor skal samfunnet finansiere slik at du skal spekulere på børsen :))

_Abner_
_Abner_Innlegg: 7260
04.03.11 12:41
storpeder: Ellers, så er det selvsagt lurt å ta opp fullt lån uansett, siden lånet er rentefritt så lenge man studerer!  Med mindre man er en som sløser penger, men virker ikke som om trådstarter har planer om dette.

Fristelsen gutt, fristelsen kan fort ta overhånd. Jeg tok opp et mindre studelån som jeg strengt tatt ikke behøvde å ta opp. Uansett hvor gunstig det var så var det penger som skulle betales tilbake :) Samtidig som huslån ble tatt opp og skulle betales og familie ble stiftet. Alle monner drar også på gjeldsiden. Blir det et utstrakt misbruk av ordningen til å plassere i investeringer kommer lånekassen garantert til å tette hullene fort.

Trollmanden
04.03.11 12:43
Prisen: Da er vi to. Går det greit at du tar rollen som Dr. Watson denne gangen?

Ain't mingling with incompetent people.

storpeder
04.03.11 13:01
_Abner_: Fristelsen gutt, fristelsen kan fort ta overhånd.

Fristelsen til å sløse bort pengene på ting man ellers ikke ville brukt penger på? Hvis man ikke gjør det, er det klart det er lurt med et lån som er rentefritt i mange år.

Men som jeg nevnte, har man ikke fornuftig økonomisk sans, så la være.  Omtrent tilsvarende prinsipp som gjelder for kredittkort.  Lurt for de som ikke er sløsere, men kan være problematisk for de som er det.

storpeder
04.03.11 13:06
apples: Men dersom du holder deg under dette beløpet vil ca. 30% av lånet bli omgjort til stipend - med forbehold om at du står på eksamen.

Nøyaktig 40 % blir i så fall gjort om til stipend.

selters
04.03.11 13:39
Trollmanden: Næmmen se! En liten Sherlock jo!

Først fremstår du som en idiot, og når folk prøver å forklare deg hvorfor du tar feil, så svarer du at du allerede vet det du får forklart?

(Innlegget ble redigert 04.03.11 13:43)

jippijipp
04.03.11 18:16
apples: Bare ikke stem FrP mens du gjør det - de vil som kjent privatisere Lånekassen, og vil bruke folk som deg som eksempel på hvorfor :)

hehe, takk for bra svar :)

apples
04.03.11 18:21
storpeder: Naturligvis ikke, men stipendandelen blir redusert med fem prosent per måned av det man tjener som er over grensen, slik at man ikke blir sittende igjen med mindre totalt sett.

Flott at noen har satt seg mer inn i reglene enn oss andre - det var nettopp derfor jeg oppmodet TS om å oppsøke Lånekassens nettsider :)

apples
04.03.11 18:25
_Abner_: he he he he om man gjør slikt som dette bruker lån fra lånekassen til å investere i aksjer,da har vel faktisk FRP helt rett :)) Hvorfor skal samfunnet finansiere slik at du skal spekulere på børsen :))

Det var da veldig mange he'er...

Problemet er, som de fleste andre her inne skjønner, at de få ødelegger for de mange - om enkelte utnytter systemet betyr det på ingen måte at det er "rett" å straffe alle de som ikke gjør det.

Forøvrig var jeg ikke klar over at FrP'ere var imot å skaffe seg økonomiske fordeler på andres bekostning. "Ta det du kan og kom deg for helvete ut før du blir oppdaget" er vel en filosofi fra den siden?

jippijipp
04.03.11 20:17
_Abner_: Blir det et utstrakt misbruk av ordningen til å plassere i investeringer kommer lånekassen garantert til å tette hullene fort.

det er jo ikke tettet enda, men det er joen risiko.
Selv medlavrisiko fondkan man jo gå på en smell...

jippijipp
04.03.11 20:23
apples: Dersom du tjener mer enn 136.061 i året blir ikke lån omgjort til stipend. Det har muligens ikke så mye å si for deg siden du planlegger å spare alt uansett.

Det er jo akkurat dette som er "cluet". Jeg får jo masse renter på det som blir omgjort til stipend.

Så se på det som om jeg har "tjent" hele stipend summen + (rentene på HELE lånet + stipend).
Det blir jo fort noen kroner. Når jeg da skal betale ned lånet igjen, vil jeg jo sannsynligvis ha en vesentlig større egenkapital enn hva lånet er på :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg