Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Depositum.

NYTT TEMA
Haense

Haense
03.03.11 21:36

Hei! 

Jeg skal snart flytte inn i en ny leilighet, og utleier krever da et tre måneders depositum. Det jeg lurer på er om det finnes noen andre måter enn et vanlig depositum for å fikse dette? Kan bankene for eksempel ta garanti i annen bolig jeg kan stille som garanti, eller bil istedet for at jeg må betale inn på depositumskonto? Altså at banken stiller dette beløpet istedet for jeg, med garanti i noe jeg eier?

Jeg skal nok klare å betale depositumet, men hvis det finnes andre måter ville det vært ganske greit, det er jo bare en vanlig sparing uansett såfremt ingenting skjer. Så, finnes det noe slikt?

drillern

drillern
04.03.11 15:05
Haense: Kan bankene for eksempel ta garanti i annen bolig jeg kan stille som garanti, eller bil istedet for at jeg må betale inn på depositumskonto? Altså at banken stiller dette beløpet istedet for jeg, med garanti i noe jeg eier?

Med garanti i annen bolig  ,så burde det ikke være noe problem å få lån til deposiumet,om  du ønsker det.

Rainmaker

Rainmaker
04.03.11 15:13

Jeg er noe usikker på om utleier aksepterer garanti i annet objekt.

Det du kan gjøre er å ta opp lån til depositumet med garanti i f.eks bolig.

KranJan

KranJan
04.03.11 16:50

Jeg har mine sterke tvil om at du klarer å overtale en kar til å ta garanti i din bil/annen bolig eller annet.

Han eller hun du skal leie av driver med utleie av leilighet og er ingen kredit institusjon.

Dem skal ha penger på konto så i det noe skulle oppstå.. (du ødelegger noe eller ikke betaler) så har dem cash tilgjengelig "omgående".

Tenk deg bare hvor mye tid det ville tatt om dem skulle fått foreldrene dine som har stilt sikkerheten til å enten betale eller tvangsselge huset dems. Tenk på disse advokat kostnadene. Antagelig er det billigere å heller lavære å be om depositum i det hele tatt..

Nei hvis du får til dette så vær så snill å la meg høre hvordan. For det hørs særdeles spessielt ut..

spredo-the-original

spredo-the-original
04.03.11 17:08
Haense: Altså at banken stiller dette beløpet istedet for jeg, med garanti i noe jeg eier?

Bankgaranti pleier å være greit, iallafall om utleier er profesjonell.

Problemet er at banken, for å stille garanti, krever sikkerhet. Hvis denne sikkerheten er fast eiendom så må pant tinglyses (kostnad). I TILLEGG vil banken håndtere det å stille en garanti som en tjeneste de tar betalt for (enda en kostnad, dukker opp hvert kvartal omtrent).

Personlig fant jeg ut dette for veldig mange år siden da min mor hjalp meg med en bankgaranti. Vi trodde at dette var noe banken tok et gebyr for å sette opp, og hvor kostnadene dukket opp hvis det var aktuelt å bruke det. I realiteten sperret banken en del av min mors sparekonto, tok betalt av meg for å gjøre jobben OG holde kontoen stengt, og gjorde at vi totalt sett kom dårligere ut av det enn om hun hadde lånt meg pengene og de hadde blitt overført til en vanlig depositumkonto. (Kostnadene til banken mer enn spiste opp renteinntektene hun hadde på kontoen. Så, om vi hadde tatt bort kostnadene til banken og isteden hadde hatt renteinntekter fra depositumkontoen, så hadde vi kommet bedre ut av det).

(Det var lenge siden, og jeg var ung og dum. Ok?)

001olebrum

001olebrum
04.03.11 17:24
spredo-the-original: Personlig fant jeg ut dette for veldig mange år siden da min mor hjalp meg med en bankgaranti. Vi trodde at dette var noe banken tok et gebyr for å sette opp, og hvor kostnadene dukket opp hvis det var aktuelt å bruke det. I realiteten sperret banken en del av min mors sparekonto, tok betalt av meg for å gjøre jobben OG holde kontoen stengt

Mener banken tar en provisjon.

Men du har helt rett. Totalt sett er ikke en bankgaranti noe billig løsning. Jeg hadde en bankgaranti i forbindelse med et leieforhold på 75K. Det hadde faktisk vært billigere å låne pengene(med samme sikkerhet som jeg haddde på garantien), og satt de inn på en depkonto.

Mvh 001

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg