Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er høy pris for dårlig kvalitet svindel?Dyr HIFI

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
27.02.12 23:50

http://www.powermaxx.no/maxxshop/home.asp?p=0&pid=65

Nostalgisk stereoanlegg selges for kr 3000,når man får samme kvalitet eller bedre for 1500 eller lavere andre steder.For under 5000 får man superkvalitet på butikker som f.eks hifiklubben.

Clas Ohlson selger denne:

http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=38-4172

http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=38-4173

Hifiklubben:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/denon_rcd-m38-argon-6350_stereoanlegg.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/denon_dp-29f_platespiller_solv.htm

Eller er det slik at det hverken er ulovlig å være dum,eller å lure folk? Vi får håpe at de som lar seg lure,ikke har internett,eller har det anlegget de trenger.

NRK vil få mange klager fra folk når FM båndet slukner! Da er det bare DAB som gjelder.

Lurer på hva sivilforsvaret kommer til å si da? Det finnes jo ingen landsdekkende Nærradio.

(Innlegget ble redigert 27.02.12 23:54)

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
28.02.12 05:35

Takk for tipset gamecrazy!

Den minste ser det ut til at jeg kan ta med som haandbagasje, fint.
Jeg har mange fine gamle grammofonplater som det hette i den gode gamle tiden, men kombispillern er altfor stor til aa ta med til Kina.
Det har vel sammenheng med at LP er ute av markedet, ellers finns
jo alt mulig av tekniske dippedutter etc. her i landet hvor det bl.a.
produseres minst 10.000 mobiltelefoner daglig...

kosvines
kosvinesInnlegg: 1611
28.02.12 09:18

Det er jo helt ulike produkter jo. Den første linken din er det jo selve designet du betaler for. Om det er verdt det eller ikke er et annet spørsmål, men det blir jo helt feil å sammenligne det med f.eks Denon produkter. Er heller ingen påstander i det første produktet som er misvisende.

Diktor
DiktorInnlegg: 11461
28.02.12 09:40
gamecrazy: Eller er det slik at det hverken er ulovlig å være dum,eller å lure folk?

Først og fremst så har jeg ikke sett på linkene.

Svindel er det først hvis man selger noe som ikke er slik det fremstilles helt uavhengig av pris. Du kan forsøke å selge en sekk med betong på finn til 10.000,- uten at dette er svindel så lenge du beskriver hva du selger og hvilken pris du ønsker. Det er helt greit. Man får en beskrevet var til en gitt pris. Hvis noen kjøper sekken får de nøyaktig de de forventet til en avtalt pris.

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12421
28.02.12 11:29

Hvis det å selge noe et sted dyrere enn det kan kjøpes andre steder er svindel, da er det mye svindel i verden.

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7809
28.02.12 11:30
Diktor: Du kan forsøke å selge en sekk med betong på finn til 10.000,- uten at dette er svindel så lenge du beskriver hva du selger og hvilken pris du ønsker.

Dårlig eksempel, siden dette ville vært å anse som bedrageri uansett hva selger opplyser om.

Diktor
28.02.12 11:46
3itmarck: Dårlig eksempel, siden dette ville vært å anse som bedrageri uansett hva selger opplyser om.

bedrageri: det å narre penger fra noen under falske forutsetninger;

EOD

Holloway_road
Holloway_roadInnlegg: 10871
28.02.12 12:03

Her roter jo trådstarter litt. For dette har jo ikke noe med svindel å gjøre i det hele tatt,man betaler for et møbel om man liker slikt. Lydkvalitet og oppfattelsen og smaken av slikt er som baken delt.

Så kommer du med at FM båndet stenges ned. Ja i 2019 er planen. Mange år til,og det gjelder jo alle de linkene du la ved. Både fra Clas og HIFI.

i 2019 er nok IP radio det som teller i alle norske hjem. Billigere og ufattelig mange flere radiokanaler via internet. Uansett får man adapter som man kobler mellom gammelt utstyr og du har DAB på ditt gamle anlegg.

Så svindel er dette overhodet ikke i det hele tatt.

3itmarck
28.02.12 12:39
Diktor: bedrageri: det å narre penger fra noen under falske forutsetninger; EOD

Hvis man håper å få solgt en sekk sement for 10.000,-  så er det i håp om å narre penger av noen.

gamecrazy
28.02.12 12:57
3itmarck: Dårlig eksempel, siden dette ville vært å anse som bedrageri uansett hva selger opplyser om.

Ikke hvis selger forteller at det er en sekk med sand eller sement.

Diktor:Betong er den stive massen som har herdet en uke.Den er laget av Mørtel.Sement brukes til å blande sand og vann med så man får mørtel.Mørtel er det som blir når sementblanderen er ferdig med sine runder.Vær rask,det stivner på 3-6 timer,og herder innen 1 uke.Mørtel inneholder sement,sand og vann.

Spiser du mel eller brød?

(Innlegget ble redigert 28.02.12 13:01)

Diktor
28.02.12 13:23
gamecrazy: Spiser du mel eller brød?

Jeg spiser sånne som deg til frokost.

RattusNorvegicus
28.02.12 14:03
gamecrazy: Spiser du mel eller brød?

Jeg har lavkarbokosthold.

arze
arzeInnlegg: 2701
28.02.12 14:53

bedrageri

subst. n bedrageri () [bədɾɑgəˈɾiː] det å få penger fra noen under falske forutsetninger, svindel
3itmarck
28.02.12 17:37
gamecrazy: Ikke hvis selger forteller at det er en sekk med sand eller sement.

Salget i eksempeltilfellet ligger så tett opptil forsøk på grov prissvindel, at det spiller ingen rolle om selger opplyser om faktisk innhold. Potensielle kjøpere med IQ på høyde med en brukt sokk kan få det inntrykk at sementen er av overlegen kvalitet, og det er naturligvis hva selger satser på, ellers ville vedkommende aldri forlangt så avsindig høy sum.

For ikke å stemples som svindler måtte selger i tillegg opplyse om reell verdi. Dermed bortfaller hele salgsgrunnlaget. Det er like sannsynlig som at en bruktbilselger skulle informert kunder om faktisk verdi av salgsobjekt som er priset til det tredobbelte. Etter å ha gjort kundene oppmerksom på at bilen bare er en bil.

Mitt poeng til deg er:

Hvor mye er noen villig til å betale for et kabinett i såkalt retrodesign av billig finér, med lavpriselektronikk som man vanligvis får kjøpt for én tredel av summen? Hva bør designen koste, hva koster plasten?

Ut fra dette kan du selv gjøre opp en mening om hvorvidt forlangende er i grenseland for svindel eller bare overpris. Jeg heller mot det siste.

Om det derimot ble forsøkt solgt for ti tusen kroner - som den sementsekken, må det kunne kalles et simpelt svindelforsøk, siden man da legger seg i et prissjikt hvor selger bør vite at forbrukere forventer kvalitet. Sjansen for at noen blir lurt av prisnivå er derved stor, sannsynlig og fra selgers side mest trolig høyst ønskelig. Straffbart er det nødvendigvis ikke. Bare fryktelig frekt.

(Innlegget ble redigert 28.02.12 17:40)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3395
28.02.12 21:18

Er høy pris på dårlig kvalitet svindel?

Prinsipielt er svaret på dette NEI. Markedet fungerer slik at selger kan sette den prisen han vil på produktet sitt. Om noen vil kjøpe til den prisen er en annen sak. Man kan ikke sette en objektiv grense for hvor dyrt et produkt kan eller bør være.

Hvis et produkt ikke holder det det lover er forbrukerne beskyttet av blant annet "Angrerettloven" og "Kjøpsloven".

RattusNorvegicus
02.03.12 10:01

Når man ser på Høyesteretts dom i saken om lånefinansierte spekularinger så tror jeg salg av sekker med sement eller betong stiller sterkt.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10060951

gamecrazy
06.03.12 12:43

Det produseres IKKE 10 000 mobiltelefoner i Norge daglig.Tror ikke vi har en eneste produsent.Tror vel heller ikke at Nokia i Finland eller Sony-Ericsson i sverige klarer slike tall hver bidige dag,men sikkert alle produsenter på verdensbasis!

Du snakker tross alt om 2 000 000 per år om farbrikkarbeiderne jobber 200 dager i året i snitt.

På 20 har har jeg bare kjøpt 10 telefoner,så jeg tror nok du overdriver en god del.

De mobiltelefonene du ser i butikken er nok produsert i årene 2008-11. Men at verden produserer 2 millioner telefoner per år kan du bare glemme.

Det er jo tross alt bare nordmenn,japanere og kinesere som har god råd for tida,og kanskje Brasil og Tyskland.Ellers har verden ganske dårlig råd.

gamecrazy
06.03.12 12:50

Ja da får folk bare kjøpe ett pent "møbel" fra 1930 med innhold fra Kina år 2010.Legg merke til at kassettene kommer ut på sida som en gammel bilradio.

Hadde satt prisen til maks 1500 for å slippe klager.Alt over dette er jo galskap.

Handler man billige ting hos Clas Ohlson får man jo det man betaler for når man handler for 500-1500 kr.

Jeg hadde brukt 1000 kr på brukt utstyr på finn.no eller qxl.no

og brukt 1000 på en Blue-ray spiller og 1000 på høytalere.

(Eller 600-1400 på de 2 siste)

RattusNorvegicus
06.03.12 12:53
gamecrazy: De mobiltelefonene du ser i butikken er nok produsert i årene 2008-11. Men at verden produserer 2 millioner telefoner per år kan du bare glemme.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_mobile_phones_in_use

I følge wikipedia er det per i dag 5,6 milliarder mobiltelefoner i verden. Hvis det produserer mindre enn 2 millioner mobiltelefoner i året måtte man startet produksjonen før Roma ble grunnlagt for å ha kommet opp i 5,6 milliarder.

gamecrazy
06.03.12 13:08

Jeg må nesten le.Dette får du gratis på søppelfyllinga sine resirkulerings punkter.Eller du kan betale kr 200 hos Fretex.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33523884

(Innlegget ble redigert 06.03.12 13:08)

gamecrazy
06.03.12 17:50

5,6 billion er det vi på norsk kaller 5,6 milliarder.2800 ÅR.

OK.Da tar jeg en "Lysbakken".Jeg legger meg flat.

gamecrazy
06.03.12 17:53

Det er 22 millioner mennesker i Australia,og de har ca 1 hver.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester