Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

næringsbil og privatkjøring i bomringen/skatt

NYTT TEMA
noelurt
noelurtInnlegg: 278
13.03.12 19:37

ja, da har jeg begynt å kjøre budbil, som alle andre slasker i denne byen (Oslo):) og jeg står som selvstendig næringsdrivende, og inntekten er ikke ne å skryte av etter snaue 2 mnd:) 

Jeg lurer på følgende; jeg går ut fra at passeringer i bomringen er fradragsberettiget, men jeg bruker bilen noe privat også.

Jeg har en egen bedriftskonto, men skal jeg bruke bedriftskontoen til å betale bomringen selv om det også er noen private passeringer på den, og så trekke fra dette når regnskapet føres? Hvordan vil en regnskapsfører evt gjøre dette? (Lovlig.)

Og når vi snakker om privat kjøring, hvor nøyaktig må man føre kjørebok/kjøredokumentasjon av de km. man har kjørt i næring? Hensikten er å unngå å miste en del av skattefradraget fordi kemneren tror jeg kjører mye privat. Holder det å føre en logg med antall kjørte km i næring og dato, og backe opp dette med en PDA- logg som forteller hvor hver enkelt tur er hentet og levert?

Har hørt at det finnes elektroniske kjørebøker, som er basert på GPS - men iom. at "forretningene" foreløpig ikke er så gullkantet, vil jeg helst unngå alle utlegg jeg kan unngå. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg