Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Næringsoppgave 1

NYTT TEMA
MissAlly
MissAllyInnlegg: 330
02.04.12 01:43

Jaja, så er tiden for selvangivelse her igjen..

Dette er første gang jeg skal levere næringsoppgave 1, da firmaets driftsinntekter tidligere ikke har overstiget 50.000kr. Lastet ned skjemaet nå for å se på det, og der var det mange poster!! Jeg trenger hjelp... egentlig tror jeg det er veldig enkelt i mitt tilfelle, for jeg selger ikke varer, jeg underviser pianoelever. Har jeg skjønt det riktig hvis jeg mener jeg skal la de aller fleste postene være? Bare føre driftsinntekter, driftsutgifter og årsresultat? Eller hva skal jeg gjøre?? Skal jeg spesifisere fradragene? De utgiftene jeg har hatt på firmaet, som bare er småregninger som bl.a innkjøp av noter, pianostemmer, forretningsreise (konserter og lignende)?

Et annet spørsmål; jeg mottok totalt 60.000kr i stipender i 2011 hvor jeg søkte for å få penger til nytt piano (privat, ikke til pianoelever, altså ikke til firma). Er dette noe som må med på selvangivelsen selv om jeg ikke skal skatte av det? Og evt hvor fører jeg det?

Setter stor pris på hjelp :)

MissAlly
02.04.12 01:51

Jeg spør litt mer spesifisert :)

- skal jeg føre driftsinntekter under "salgsinntekt" selv om jeg selger en tjeneste og ikke en vare? Eller skal jeg føre dette beløpet under "andre driftsinntekter"?

- Ser nå at jeg iallefall kan føre driftsutgifter i spesifiserte poster, selv om jeg bare trenger noen få av postene.

Uff og uff, regnskap og selvangivelse er marerittet ved å være selvstendig næringsdrivende..

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1507
02.04.12 23:43

Hadde vi ikke omtrent denne diskusjonen ifjor? 

:D

Nei, kanskje ikke. Ifjor snakket vi om regnskapsføring. Håper du har fått orden på det, nå. (Med firma er du pliktig å ha et regnskap).

Det du skal gjøre er å føre tallene fra saldobalansen i regnskapet ditt og over i næringsoppgave 1.

Alt som står i balansen (konto 1000-2999) føres på balanse-delen av næringsskjema, alt som er ført i resultatregnskapet (3000-9200(omtrent)) føres i resultat-delen av næringsskjemaet, og alt som er ført som årsoppgjørsposter skulle du normalt slippe å føre i næringsskjemaet.

Jeg ville ført tjenesteinntekter som "annen driftsinntekt", sånn at myndighetene ikke begynner å lure på bruttofortjenester osv.

Kostnadene fører du i henhold til hvilken type kostnader det er. ER det en konto for det i næringsskjemaet, så SKAL du føre dine kostnader av den typen der. (Har du ført regnskapet ditt riktig, så er det ganske selvforklarende hvor beløpene skal inn).

Du må også fylle fjorårstallene inn i næringsskjemaet (De skal ha sammenligningstall, det spiller ingen rolle om du ifjor ikke var pliktig å levere næringsoppgave, du må fylle ut en komplett oppgave iår med tall for 2010 og 2011).

Balansen må stemme (og overgangen fra 2010 til 2011 (og videre mot 2012) må bli riktig.

Privatuttaket ditt "må" spesifiseres i henhold til de postene som er på side (hvadetnåvar) i næringsskjemaet, (og husk på reglene om privat bruk av firmamobilen om du har noe sånt). De postene som ikke er relevante kan du la stå blanke her.

(Det siste gjelder hele næringsskjemaet. Fyll inn de relevante postene, la resten stå blankt).

Når det gjelder stipendet ditt så vil jeg i utgangspunktet anta at det er skattepliktig inntekt. (Du har et enkeltpersonforetak, du ER firmaet). Men... om pianoet er privat, ikke brukes av elever, ikke brukes av deg til noe du tjener penger på... OG de som har gitt deg stipendet bekrefter at du ikke skal skatte av pengene... Men dette bør du sjekke.

Hører pianoet hjemme i regnskapet, så må du balanseføre og avskrive dette. OG inntektsføre 60.000 i stipend. Hører det IKKE hjemme i regnskapet må du bare vurdere om verdien av inventaret ditt nå overstiger skatteetatens "standardverdi" og at du derfor må øke formuesverdien i din private selvangivelse.

Ford70
Ford70Innlegg: 3405
03.04.12 20:45
MissAlly: Uff og uff, regnskap og selvangivelse er marerittet ved å være selvstendig næringsdrivende..

Kjøp et regnskapsprogram til pc type: http://www.mamut.com/no/newsdet.asp?id=10494&WT.mc_id=_PPC_brnd_ok_NO&WT.srch=1&gclid=CJT4ptOqma8CFWRYmAod7mxFzQ Så bare skriver du ut det skjema du trenger.

MissAlly
03.04.12 21:47

Takk for gode svar :)

Klarte å finne ut av det meste selv etter litt lesing på nettet, og var på ligningskontoret idag for å få sjekket at alt var på stell før jeg begynner å føre inn på altinn. Der sa de ingenting om at de vil ha tall fra 2010 også, så da lar jeg bare være.

Og hvis noen leste det jeg skrev om stipender, og lurer på hva fasiten er der, så fikk jeg beskjed om å forklare dette under "tilleggsopplysninger", og samtidig spørre skriftlig om dette burde blitt tatt med i næringen siden stipendpengene skal brukes til piano, egentlig privat til meg, men som likevel kommer til å brukes i næringen. Tror ikke de er så firkanta likevel jeg, så lenge man har sagt fra om alt, så er alt ok virker det som :)

MissAlly
03.04.12 23:32

Pianoet er forresten ikke kjøpt enda, så en evt avskrivning kommer ikke før til neste år. Men jeg skal forhøre meg med de jeg fikk stipender av, om de er skattefrie eller ei. Det er som sagt et helt privat stipend, og pianoet kommer ikke til å brukes i næringen, det må skjermes av nybegynnere som ikke vet hvordan de skal behandle instrumentet. Men så spørs det jo hva som lønner seg på papiret da, skulle jo gjerne ha benyttet avskrivning...

spredo-the-original
04.04.12 23:16
MissAlly: Men så spørs det jo hva som lønner seg på papiret da, skulle jo gjerne ha benyttet avskrivning...

Hvis du må skatte av stipendet FÅR du lov til å avskrive. Men det beste for deg, totalt sett, er om du slipper å skatte av de pengene...

Regnestykket er som følger:

Mer inntekt 2011, 60.000 (Skatt ca 25.000)
Mer fradrag 2012, 16.800 (redusert skatt ca 7.000)
Mer fradrag 2013 12.096 (redusert skatt...)

Så... du tjener ikke noe på avskrivningene. Du betaler skatt nå, og får trukket fra tilsvarende de neste årene.

---

At likningskontoret ikke sier noe om at de vil ha tall for 2010 er ingen unnskyldning. Faktisk.
For du er selv ansvarlig for å sette deg inn i de reglene som gjelder. Skjemaene i Altinn har to kolonner, 2011 og 2010, så...

Du kan jo selvfølgelig forsøke med ikke å fylle ut tallene for 2010. Og heller gjøre hele utfyllingsjobben på nytt om skatteetaten markerer innsendte papirer som "feil". Anbefales imidlertid ikke, for min erfaring er at feil i innsendte papirer øker sjansen (faren?) for bokettersyn. 

MissAlly
05.04.12 00:32

Takk igjen :)

Det regnestykket ditt var fint å få!! Håper jeg slipper å skatte av stipendene. Jeg har kontaktet de jeg fikk stipend av fordi jeg ble fortalt av han på ligningskontoret at det var de som kunne gi meg svar på om stipendene var skattepliktig. Men de visste heller ikke.. er det mulig.. Leste et sted på om "netto"- regelen, at bare mellomlegget er skattepliktig, at jeg bare må skatte av det jeg har igjen etter å ha kjøpt piano. Men pianoet er jo ikke kjøpt enda, så da er jeg like langt. Og fant heller ingen klartekst på at denne regelen kunne gjelde i mitt tilfelle. Syns ærlig talt at det er vanskelig å finne frem, finne masse paragrafer og mye tekst, men aldri noe som treffer helt tydelig mitt tilfelle. Og når ikke ligningskontoret kan være til hjelp heller, da vet ikke en stakkar hvor en skal gå for å få hjelp.. Godt vi har deg her, Spredo :)

Veldig bra det siste du sa her, sjansen for bokettersyn vil jeg selvfølgelig holde så laaaaav som mulig. Skal sette inn tallene fra 2010 :)

spredo-the-original
05.04.12 01:02

Nettoreglen er grei nok, men gjelder den om du er næringsdrivende?

Du risikerer nemlig at du, som næringsdrivende, må skatte av stipendet, mens du, om du IKKE hadde drevet næring, kunne ført dette som... ok, latt være å føre det i det hele tatt.

Men... før regnskapet ditt uten stipend. Legg ved et vedlegg til SELVANGIVELSEN hvor du forteller at du har mottatt 60.000 til innkjøp av piano, og at stipendyter mener stipendet ikke er skattepliktig for deg, og se hva som skjer.  

Da har du gjort det du skal (informert myndighetene), og de vil ikke kunne ta deg for å ha "skjult" noe. 

(Selvfølgelig, får du ENDELIG bekreftelse på at stipendet IKKE er skattepliktig trenger du ikke oppgi det i det hele tatt, om dette ikke er en formuesøkning du ikke kan forklare på annen måte. (Mao. Om du har tjent 200.000 etter skatt i 2011, betalt 100.000 i renter på huslånet ditt, 30.000 i avdrag på samme lån, da MÅ du oppgi at du har fått stipend om du har pengene i banken. Ellers vil myndighetene regne: Har hatt 200', betalt 130', spart 60', hatt 10' å leve for... HER må vi sjekke, for hun her snyter skatt...)

MissAlly
05.04.12 15:03

Da gjør jeg som du sier :) Kanskje jeg må oppgi en gave jeg fikk av min mor på 30.000kr også? Så de vet hvor pengene kommer fra?

Tusen takk for god hjelp! Mye bedre hjelp å få av deg enn av de på ligningskontoret!!!

spredo-the-original
06.04.12 13:01
MissAlly: Kanskje jeg må oppgi en gave jeg fikk av min mor på 30.000kr også?

Før opp ALT sånt, om du har en økonomi som ikke "tåler" forbruket ditt. 

Bare pass på at du fører det opp i VEDLEGG, ikke rett i selvangivelsen. (Myndighetene har av og til en lei tendens til å godta selvangivelsen uten å sjekke så nøye, og da er det veldig dumt å ha "usikre" inntekter som inntekter. (Men usikre FRADRAG skal selvfølgelig føres rett i selvangivelsen, evt. med forklaring i vedlegg. Av samme grunn). 

Det er lov å tjene "lite" penger, men det kan da være greit å vise hvor pengene kommer fra sånn at man ikke må kaste bort for mye tid på å forklare det når myndighetene står på døren og lurer. 

MissAlly
06.04.12 19:53

Med "vedlegg", mener du et eget ark ved siden av, eller skal jeg skrive det under "tilleggsopplysninger" som står helt til slutt i selvangivelsen?

spredo-the-original
08.04.12 22:05
MissAlly: Med "vedlegg", mener du et eget ark ved siden av, eller skal jeg skrive det under "tilleggsopplysninger" som står helt til slutt i selvangivelsen?

Du kan velge, det ene er ikke riktigere enn det andre.

MEN, jeg tror jeg ville brukt eget ark, sånn at du virkelig kan forklare hva som har skjedd. Du HAR klagemuligheter om myndighetene fatter vedtak du ikke er enig i, men det kan være vel så greit å gi NOK informasjon i første runde, sånn at de fatter RETT vedtak med en gang. 

MissAlly
11.04.12 23:49

Flotters, da gjør jeg som du sier :)

Tusen takk!!

MissAlly
19.04.12 00:06

Spredo-the-original:

Jeg snakket med en musikerkamerat som også er selvstendig næringsdrivende, og han sier ang stipender;

"MAN SKATTER IKKE av stipender. Det skrives som tilskudd som IKKE ER LØNN. Latterlig at de ikke kan svare deg på det."(Svar på at skatteetaten ikke kunne svare meg på dette).
"Flygelet bruker du i næring, SÅ DET SKRIVER DU SELVSAGT AV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
At du bruker det privat og har ingenting å si. Som selvstendig har du ikke minstefradraget som er på nesten smått utrolige 80.000 kr (som om vanlige folk har så mange fradrag på jobben i kassa på KIWI?!?!?) Da skal du selvsagt skrive av flygelet"

Dette skal føres et sted hvor det står noe sånt som: "Har du fått tilskudd eller blabla over 10.000 det siste året ... kryss av her og spesifiser."

Hva tenker du om dette?

Beklager hvis du syns jeg maser om dette, men jeg er fortsatt litt rådvill ang dette og klarer ikke få tanken ut av hodet. Vil ikke risikere at de finner ut at jeg må betale skatt av stipendene, da vil det ikke være nok igjen til et nytt instrument til meg.. Har heller ikke tid til å vente til skatteoppgjør i oktober før jeg finner ut om jeg må skatte av dette eller ikke. For noe dritt at skatteetaten ikke klarer å svare på dette når man sitter i over en time for å få snakke med dem!!!

spredo-the-original
19.04.12 01:15

La meg starte med å si, litt flåsete, at det ikke var uten grunn jeg droppet etpar musikere som kunder den gang jeg jobbet aktivt med litt for mange kunder og litt for mye å gjøre. De kunne nemlig jobben min bedre enn meg, og kunne ikke forstå hvorfor jeg hadde så vanskelig med å forstå at de hadde rett. :D

Det er også typisk at næringsdrivende mener at minstefradraget er urettferdig. For av en eller annen grunn er det alltid bedre å få et teoretisk fradrag enn å få GARANTERT fradrag for ALLE FAKTISKE UTGIFTER (med forbehold om visse presiseringer i skatteloven). Uten at jeg helt skjønner hvorfor det teoretiske fradraget er best. 

Men i denne konkrete saken:

Jo, jeg kan ha villedet deg litt fordi jeg har slått sammen to ulike transaksjoner. Men jeg føler konklusjonen min langt på vei holder allikevel. 

Men la oss se på det.

At stipender er skattefrie stemmer langt på vei. Men det KAN være andre regler for næringsdrivende. Uansett, i ditt tilfelle her ble vi enige om at du bør oppgi beløpet for å forklare hvordan du har overlevd gjennom 2011. (Jeg tar meg til rette her, men jeg har inntrykk av at du ikke tjener VELDIG godt, og da er det greit å fortelle hvor de LOVLIGE pengene kommer fra.) Dette skulle uansett oppgis i VEDLEGG, og ikke som inntekt, kun som orienteringssak til myndighetene. Om jeg har rett hva gjelder din totale inntektssituasjon så bør dette oppgis uansett. (Det det går på er at om du ser ut til å bruke mer penger enn du faktisk tjener (eller sparer penger når du ikke har råd til å spare) så vil myndighetene raskt komme på banen med et bokettersyn. Et bokettersyn er IKKE farlig, men det tar tid. Og dårlige likningsfunksjonærer kan slite med å forstå hva som faktisk har skjedd.) Så, ja, bør oppgis, men ikke som inntekt. Om du ikke har tjent veldig godt og en formuesøkning på 60.000 ikke vil bety allverden for totalforbruket ditt.

Du fortalte ellers at du jobber som pianolærer, og om du kun jobber som pianolærer så har et flygel du ikke bruker i jobben ingenting i regnskapet å gjøre! Du får REGNSKAPSMESSIG fradrag for ALLE utgifter du pådrar deg i din næringsvirksomhet (men skatteloven har visse regler av typen "du kan ikke kreve fradrag for at du må servere alle foreldrene en halvflaske sprit hver for at de skal orke å sitte stille under ungenes konsert"... Men om det var NØDVENDIG å servere dem den halvflasken så bør den inn i REGNSKAPET ditt sånn at DU ser hva det koster å drive virksomheten din.)

Så kommer den delen jeg slo sammen litt for raskt. For:

Stipendet er en sak. Kjøp av flygel ER en annen sak. Selv om du bruker stipendpengene til flygelet. Så:

OM du bruker flygelet I NÆRING så skal det inn i regnskapet og avskrives. Men KUN om du bruker flygelet i næring.

Igjen: Du trekker fra ALLE NÆRINGSkostnader, det er derfor du ikke har noe minstefradrag. Du har altså en fordel vanlige lønnsmottakere ikke har, for det er ingen øvre grense for hvor mye du kan trekke fra. OM det er kostnader i NÆRINGEN.

Min tanke sånn du forklarte det gjorde at jeg definerte flygelet som et privatkjøp, og således har det ingenting i næringen å gjøre. Men det er DU, (og bare du, ikke la musikervenner lure deg til å påstå noe som ikke er sant med argumentasjonen "ingen vil finne det ut", for det er UTROLIG hva myndighetene finner ut. Eller TROR de finner ut, og som da blir mye verre om du har vært litt "smart" og derfor ikke kan fortelle SANNHETEN når du krangler med dem etterpå)

Henger det sammen nå?

Du er absolutt ingen belastning, så kom med spørsmål om du har dem. Bare pass på hva jeg alltid har sagt her inne, det er ofte bedre å betale noen kroner enn å stole på gratisråd som gis som venstrehåndsarbeid her inne.

Og for å presisere igjen: Jeg snakket med en drosjesjåfør som fortalte at han kunne trekke fra 10 CD'er pr måned i regnskapet sitt. Det hadde hans regnskapsfører fortalt ham. Så han kjøpte ALLTID 120 CD'er i året. JEG forteller ham at han kan kjøpe 1000 CD'er i året om han bruker dem i bilen sin. Men han kan kjøpe 0 CD'er i året om dette er musikk han og kona vil ha for å danse rundt i stua etter middag. Skjønner? Faktiske, reelle utgifter. 

MissAlly
19.04.12 23:52

Haha, jeg tviler ikke ;)

Ble enda litt lurere nå :) Da føres stipender som tilleggsopplysninger som først tenkt. Du har rett, jeg tjener ikke så mye i firmaet, fordi jeg er langtidssykemeldt på deltid. Ang flygelkjøp, jeg prøvde å tenke på hva som lønte seg mest, dvs, jeg tenkte at dersom jeg ikke skulle skatte for stipendene så kunne jeg heller ikke skrive av kjøpet på firmaet. Derfor tenkte jeg at dette skulle være et helt privat kjøp. Selvfølgelig kommer det til å bli brukt litt i næringen, til elevkonserter/ avslutninger, og spesielt til min egenøving som selvfølgelig er nødvendig for min videreutvikling i næringen. Det siste går jo litt på at min videreutvikling er viktig for å kunne bli en stadig bedre lærer, jeg skriver også av kurs og konserter, fordi dette er med på å utvikle meg som musiker og musikklærer. Men hovedtyngden av undervisningen vil foregå på det gamle pianoet, for å skåne flygelet. Myndighetene vil jo aldri kunne vite hvem som spiller på hvilket instrument, så her tenkte jeg kun på hva som lønner seg mest, da jeg trodde at dersom jeg skulle skrive av flygelet på skatten så måtte jeg også skatte for stipendene (siden jeg søkte stipend for å kunne kjøpe flygel). Men liker det du sier, at stipendene er skattefrie, men at man likevel kan skrive av et flygel kjøpt av stipendpenger på skatten :)

Kanskje må jeg etterhvert ha hjelp til hvordan man skriver av kjøp på over 15000kr, hvordan man fører sånt både i regnskap og selvangivelse. Og da vet jeg jo hvem jeg skal spørre ;)

En kjapp, helt annen sak i forbindelse med selvangivelsen: Jeg fikk brev fra skattemyndighetene; "melding om feil i selvangivelsen for inntektsåret 2011 - boligsameie." Jeg må sjekke fire poster på selvangivelsen opp mot årsoppg til sameiet. Men disse fire postene finner jeg ikke på selvangivelsen i det hele tatt, var ikke det rart?? Det gjelder post 2.8.1, 3.3.4, 4.5.3, 4.8.2. Tall fra regnskapet til sameiet er ikke ført inn i min selvangivelse.... hva gjør jeg?

MissAlly
19.04.12 23:54

Jeg siterte teksten i ditt første avsnitt, men det kom visst ikke med. Det var til det jeg skrev "haha, tviler ikke" ;)

spredo-the-original
21.04.12 12:49
MissAlly: Jeg siterte teksten i ditt første avsnitt, men det kom visst ikke med. Det var til det jeg skrev "haha, tviler ikke" ;)

Ja, jeg må jo tilstå jeg lurte litt på hva som var så morsomt;)

Når det gjelder selvangivelsen din, høres det ut som sameiet har vært sent ute med å sende inn årsoppgaven, og tallene har ikke kommet med på den ferdigutfylte selvangivelsen. Så da må du selv flylle dette inn før selvangivelsen leveres. 

MissAlly
21.04.12 20:44

Nå er den levert, og jeg er hoppende glad :) :) :)

Takk for all hjelp!!!!! Kommer nok tilbake med nye spørsmål til neste år, haha :D

spredo-the-original
21.04.12 23:51

Regningen ligger i posten.

MissAlly
21.04.12 23:55

Hehe :)

Klikk for å gå tilbake til toppen